Springen met 3jarigen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:46

Je kan mij niet wijsmaken dat die groeischijven inenen op 4jarige leeftijd wel volgroeid zijn. En dan vraag ik me ook af of alle paarden echt met elkaar te vergelijken zijn. Is daar werkelijk onderzoek naar gedaan? (inclusief rontgenfoto's?)

Ik zie liever dat men rustig de spieren ontwikkelt door met een 3jarige een paar keer een sprongetje te maken dan dat men met een (net) 4jarige direct vanuit het niets veel gaat springen.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:32

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar hoe het paard volgroeit is. Dat doe je toch ook met dressuur? Mijn paard was op 3-jarige leeftijd al behoorlijk ver in dressuur maar het ging allemaal prima. Ze was al best volgroeit en vond het hardstikke leuk!! Toen ben ik op een gegeven moment balkjes met haar gaan lopen in de zin van spelen en ook dat vond ze erg leuk. Toen ben ik langzaam een laag kruisje gaan springen.. gewoon af en toe voor de afwisseling. Zolang het paard het leuk blijft vinden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:40

http://www.bokt.nl/upload/317/horseskeleton2.jpg
qua groeischiven is hier te zien.
tussen 3,5 en 4 is het uitgegroeid, op de rug na.

Ik zie er weinig op tegen om met een 3,5 / 4 jarige eens wat te springen.
Gewoon laag, balkjes draven en wat gymnastieken.
Ze leren dat ze ook nog een achterkant hebben.
Het is heerlijk voor de afwisseling.

Dan heb ik het niet over wekelijks springen en zo rond de 60 cm.
En tegen de tijd als hij 4 is kun je er eens een oefenparcoursje mee pakken.
En is het de bedoeling dat hij de springsport in gaat, is het van daaruit nog maar een klein stapje naar een B parcoursje

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:45

Ik zou het met mijn 3 jarige niet doen,waarom niet gewoon wachten tot ze wat ouder zijn,ik ben trouwens heel voorzichtig,in een jaar tijd 2 paarden verloren,dus ik doe alles heel rustig aan. hihi

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:09

dondeyne schreef:
Zolang het paard het leuk blijft vinden..

Mijn zoon van 4 vindt motorrijden leuk maar ik heb toch mooi de sleutel verstopt.

HC

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:31

Idee:

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20871
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:52

Ik vindt dat je het per paard moet bekijken, sommige zijn op 3 jarige leeftijd al veel rijper en andere zijn qua lichaam nog gelijk aan een twenter.
En ook vind ik dat je beter vrij kan laten springen, en zeker niet te vaak.
Ook een klein kruisje zou moeten kunnen... maar ook heel sporadisch.

Mijnviera
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-06-06
Woonplaats: Zaandam

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:06

ik ben van mening dat je het per paard apart moet bekijken.
je kan zelf het beste zien hoe je paard in de bouw zit,
en hoe verre hij/zij al volgroeid is.

over dat springen met een 3 jarige vind ik dus dat je naar de bouw en
de volgroeing van je paard moet kijken.
je kan wel meningen vragen en gelukkig verschillen die ook,
maar jij zelf weer als geen ander wat je paard wel en niet aankan.

ik weet niet of je een trainer heb,
maar die zou je ook adviesen kunnen geven.
omdat hij simpel weg dan ook weer hoe ver je paard is,
en wat hij/zij wel en niet aan kan.

succes ermee

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:38

het is onzin dat je zegt dat je paard goed bespierd en dus sterk genoeg is op z'n drie jaar. Zie paar reacties hierboven ivm de groeischijven.

En ook al zijn ze allemaal dicht behalve de rug, de rug blijft nog steeds een zeer zwak onderdeel van het paardenlichaam waarvan nog heel vaak paarden last hebben (denk aan beenproblemen die ook soms in de rug moeten gezocht worden).
Lichamelijk gezien is het voor een paard not done om op 3 jaar te springen.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:22

Ik ben van mening dat ze best wel eens een sprongetje mogen maken, maar wat ik eerder al zei, puur en alleen voor de afwisseling dus 2 a 3 keer over een laag kruisje met een grondbalkje moet best kunnen.
Blijft je paard ook lekker soepel bij.
Maar het belangrijkste is dat je naar je paard blijft kijken. Kan hij het aan is hij er aan toe. Vindt hij het wel leuk. Als je dat blijft doen zie ik er geen kwaad.
En over die groeischijven gesproken. Als je er dan toch zonodig erop moet rijden zorg dan in ieder geval dat ze plezier en afwisseling houden en dan kan een sprongetje geen kwaad.

Ik heb het dus niet over parcoursen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:54

Als het paard er aan toe is kan het dier best wel eens wat springen, gewoon op een speelse manier

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:19

KiWiKo schreef:
Als het paard er aan toe is kan het dier best wel eens wat springen, gewoon op een speelse manier

Jouw antwoord leidt tot verwarring Kim. BEST WEL EENS WAT en SPEELSE MANIER zijn te ruim.

Het ENIGE juiste antwoord is al glashelder.
Geen enkel paard is voor het volgroeien van de spronggewrichten aan meer dan een veredelde grote stap toe en geen enkel paard is voor het volgroeid zijn van de ruggenwervels toe aan meer dan incidentele belasting.
Als je perse vast wil houden aan de op dit punt vrij geringe individuele verschillen tussen paarden, maak dan maar rontgenfotos van de betreffende groeischijven. Aan de buitenkant kun je niets zien namelijk....
Incidentele sprongen of uitzonderlijke paarden zijn non-argumenten voor een goede vuistregel. Spreekwoordelijk bevestigen die deze.

Mij lijkt een uitvoerbare vuistregel die voor de overgrote meerderheid van de paarden correct is een paktischer aanpak.
1. NIET springen voor het paard de 4e verjaardag achter de rug heeft. Daarna alleen vrij en zonder druk.
2. NIET belast springen voor het paard de 5e verjaardag achter de rug heeft.
3. Uitzonderingen NAAR BOVEN en niet naar beneden! (Als je bijvoorbeeld een slungelige KWPN-ruin hebt is het waarschijnlijk verstandig om van punt 2. de 6e verjaardag te maken. Laat maar fotos maken.)

Aangezien ook dit blijkbaar een punt is wat de paardensport niet zelf kan reguleren.... Laat de welzijncommissie het dan maar verordonneren.

HC

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:31

Welnee HC Haha! Haha! Als een 3,5 jarige netjes aangereden is en qua lijf redelijk in elkaar zit, kan je daar best eens een sprongetje mee maken........ Zal het dier niet slechter van worden, OOK belast niet!

Zou wat zijn zeg als het zulke zwakke dieren waren dat een keer een sprongetje maken op jonge leeftijd zonder volgroeid te zijn gelijk betekend dat het dier op zn 8ste op het slachthuis staat. Als ze werkelijk zo zwak zouden zijn dan is het misschien verstandiger om ze vanaf veulen af aan in een stand te splaatsen waar ze zich niet in kunnen verroeren, want stel je voor dat ze een keer een achtelijke sprong maken op het land en ze zijn nog niet volgroeid.........

Elke week een oefenparcours springen is natuurlijk gekkenwerk, daar kan iedereen het over eens zijn, maar een keer spelenderwijs een sprongetje maken........

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:38

Van mijn veearts heb ik begrepen dat een sprong over een hindernis van circa 80-100cm een gelijke belasting geeft als een galopsprong. Dus als je met een 3 of jarige niet zou mogen springen omdat dit te belastend zou zijn, zou je er ook niet mee mogen galloperen.

Een 3 of 4-jarige kun je gerust een sprongetje laten maken. Zet een gemakkelijk lijntje uit met een grondbalk, langs het hek van de bak. Prima afwisseling voor jonge paarden. Doe het de eerste paar keer aan de longe en als je paard lekker gallopeerd onder het zadel, kun je het ook onder het zadel doen. Niet te vaak en niet te veel en niet te lang (per keer dat je rijdt 2 a 3 sprongetjes). Een 4-jarige kan gerust een B parcoursje springen.

BTW: mijn nu 4-jarige sprong als veulen al uit zichzelf over de hindernisjes die in de bak stonden. Ook sprong/springt hij regelmatig over de sloot en de omheining van het land (+- 1.20m) (is een ontsnappingskunstenaar) en hij leeft nog steeds en is kerngezond.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:10

Ik heb ook een vierjarige, ben in maart begonnen met BB-parcoursjes en rijd nu fijn in de B rond. Natuurlijk moet je met zo'n dier niet te vaak en niet te hoog springen, maar zo'n B-parcoursje stelt echt niet zo veel voor.
En een vraag aan HC: Waarom groeien veel paarden die meedoen met de 4-jarigen competities dan uit tot zeer goede sportpaarden?

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:28

Weet jij waarom niet alle mensen die roken dood gaan aan kanker? De gemiddelde leeftijd van de KWPNer en de leeftijd van de houder van het hoogterecord mag je gerust vergelijken hoor Pling
Er is wetenschappelijk aangetoond dat roken de kans op longkanker vergroot en zo is er ook geen vraag over de belasting van groeiende beenderen.
De reacties in dit topic onderbouwen mijn stelling dat de paardenwereld niet in staat is dit soort welzijnsonderwerpen zelf te regelen. Het is ECHT tijd voor een welzijnscommissie.


HC

Anoniem

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:00

En jij weet het allemaal wel zo best?
Wel fijn als je zo zelfverzekerd in de wereld staat Haha!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:07

Mijn 3,5 jarige (net 2 maanden zadelmak) heeft van de week voor het eerst gesprongen.
Meisje wat pittig kan rijden er op maar geen drol weegt, eerst een balkje gedraaft en toen 1x 15 cm gesprongen.

Ze spelender wijs bekend maken met balkjes en hindernissen vind ik niets mis mee. Echt serieus springen begin ik niet aan met een jonkie. Niet voordat ze ong 4,5 zijn(het is als ze 3 zijn deken, inrijden en/of betuigen, winter stil zetten en weer op pakken als het veulen er bijna van af is en dan zijn ze al bijna 4,5).

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:27

HC: Waarschijnlijk heb ik dan altijd de goede paarden getroffen, die heel blijven. Haha!

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:50

en het is altijd nog beter voor de spieren om ze regelmatig een soort belasting te geven dan af en toe, ivm met blesure gevoeligheid... dus liever 2 keer in de week een beetje oefenen met balkjes en sprongetjes (dus laag) dan 1 keer in de maand en dan hoger...
mijn paard heeft er geen nadeel van ondervonden dat ie met ruim 3,5 is begonnen met onder de man springen (tot nu toe dan) we hebben altijd rustig aan gedaan, goed losgewerkt voor die tijd en lekker laag en eenvoudig gesprongen en dat zo langzaam uitgebouwt.dat ik vrijsnel een parcourtje mee sprong was puur om te leren schakelen tussen sprongen en lekker loswerken erbij, het waren dan ook van parcourtjes van een stuk of 5 sprongtjes op een hoogte van max 60 cm (uitzondering aan t begin vaak lager).
ik denk zeker dat je naar t induviduele paard moet kijken en ook naar de bespiering ect. en absoluut niet te hoog moet gaan springen... gewoon lekker laag, gaan ze vaak ook losser van in hun lijf lopen, weer bevordelijk voor de dresuur

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:53

Ik denk dat HC het verschil niet ziet of kent tussen af en toe een sprongetje en springgericht trainen. Wat HC zegt klopt wel voor paarden die wekelijks in de spring training komen, maar wij hebben het hier dus niet over springen van parcoursen en trainen van het springen maar over af en toe een sprongetje.
En zoals ik al eerder zei. Als je wilt werken volgen de filosofie (zo noem ik het maar even ) van HC kan je beter pas op een paard gaan zitten na zijn 6e levensjaar.
Ga je toch eerder denk ik dat eenzijdig dressuur werk belastender voor de spieren en de geest van het dier is dan als je voor de afwisseling ook eens een sprongetje mee pakt

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:23

Het lijkt me niet erg om op 3-jarige leeftijd 3 x in het jaar een sprongetje te maken,en daar 1x van onder de man. Maar een heel parcour enzo,als je je paard snel kapot wil hebben dan moet je dat doen.Maarja ik vind ook eigenlijk dat ze dat pas goed kunnen op 5/6 jarige leeftijd. die eerste 2 jaar zijn ervoor een solide dressuur basis te leggen.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:16

Marije1984 schreef:
Als je wilt werken volgen de filosofie (zo noem ik het maar even ) van HC kan je beter pas op een paard gaan zitten na zijn 6e levensjaar.


De filosofie van HC staat helder op diens website. Is dat je het paard van nul af moet laten wennen aan wat je er mee wil. Eerst onbelast en dan belast, zowel geestelijk als lichamelijk en de nullijn is het moment waarop het geestelijk en lichamelijk klaar is voor de betreffende vaardigheid.

Ik heb op Naturals net een voorbeeldje van 1 beleersessie geschreven. De betreffende hengst heeft met vier onbelast het hele Kikkuli-progamma doorlopen.

In NL is de werkelijke wereld beperkt door ruimte, tijd, geld en kennis bij de modale ruiter. DAAR is een verplichte vuistregel voor nodig. Dat de modale daar niet aan wil, daar is het nu net voor NODIG Pling

HC

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:39

Sorry maar in mijn omgeving worden alle paarden beleerd eerst aan de longeer lijn (is onbelast) en dan pas erop (belast)

Dus snap nu niet wat er anders is??

Psydoxy

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:36

Vind dat je helemaal niet op een paard gaan zitten voor z'n 4de verjaardag. Maakt niet uit hoe hij lichamelijk gesteld is. Laat ze van hun jeugd genieten, werken moet hij nog lang genoeg.