DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:30

Lusitana schreef:
Dit is duidelijk een soort van Sjef-en-Anky-fans topic...

Euhhh, sorry? Volgens mij geef ik gewoon een mening en ik quote een droge opmerking, maar daardoor ben ik nog geen Anky of Sjef fan...

crabbybitch

Re: Geld verdienen over de rug van Nederlandse dressuurruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:31

tja ekkie ,je hoort nu ook bij het clubje!!! En daar kom je nooooiit meer af

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:45

De foto's op de site waarnaar verwezen is, zijn stemmingmakerij, duidelijk geplaatst door een tegenstander van LDR. de site van Ulrike Thiel levert heel veel woorden maar een normaal mens zal er geen informatie op krijgen. Het deed me nog het meest denken aan Aquahorse. Met heel veel ( dure) woorden, niks zeggen.

Ik begrijp dat er nog een afdeling moet zijn waarin zij zich tegen LDR opstelt? Toch nog maar eens terug naar de site, wie weet is dat stukje dan wel inhoudelijk....

TS had er beter aan gedaan een andere titel te kiezen, nu is dit weer gewoon een verkapt LDR discussie-topic.

Laat het toch rusten! Anky wint er 10 gouden medailles mee en wij, stervelingen, zullen ons paard er helemaal mee naar de kloten rijden.
Klaar.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:49

Ekkie schreef:
Lusitana schreef:

Euhhh, sorry? Volgens mij geef ik gewoon een mening en ik quote een droge opmerking, maar daardoor ben ik nog geen Anky of Sjef fan...

héé same here!
Waar staat dat ik fan van Anky of Sjef Jansen ben?
Ik weet niet of ik echt voor of écht tegen ben.
Wel weet ik dat ik klassieke dressuur er veel mooier en natuurlijker uit vind zien..
Ik geloof niet dat ik al een oordeel kan hebben over de traningsmethodes van Anky, of over de vrouw waar dit topic over gaat.

Ik ben 19, 14 jaar bezig met paarden en dat is mijnsinziens te kort om een mening over dit soort zware onderdelen te hebben..

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:51

amondi schreef:
De foto's op de site waarnaar verwezen is, zijn stemmingmakerij, duidelijk geplaatst door een tegenstander van LDR. de site van Ulrike Thiel levert heel veel woorden maar een normaal mens zal er geen informatie op krijgen. Het deed me nog het meest denken aan Aquahorse. Met heel veel ( dure) woorden, niks zeggen.

Ik begrijp dat er nog een afdeling moet zijn waarin zij zich tegen LDR opstelt? Toch nog maar eens terug naar de site, wie weet is dat stukje dan wel inhoudelijk....

TS had er beter aan gedaan een andere titel te kiezen, nu is dit weer gewoon een verkapt LDR discussie-topic.

Laat het toch rusten! Anky wint er 10 gouden medailles mee en wij, stervelingen, zullen ons paard er helemaal mee naar de stinkmodder rijden.
Klaar.

Mooi gesproken! Amen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:08

Ff een waarschuwing dat we het hier wel aardig gaan houden in topic 3001 over LDR

De titel verander ik de optie die hier gegeven is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:09

Ekkie schreef:
Wat kan die Sjef Janssen trouwens droog reageren :
Tijdens een workshop discussie:"
welke extra effecten (fysiek en psychisch gezien) kan de training van het paard met LDR daadwerkelijk opleveren, die met de klassieke scholing niet te bereiken zijn?"

Antwoord S. J.: "10 gouden medailles."

Welnu, daar kan hij dan een brood mee betálen bij de bakker doch moet het wel met de auto gaan kopen...
Wees er maar trots op.

Internationaal wordt NL steeds meer gezien als de belichaming van dwangmatig beleren. Kreeg ik gisteren nog een brief met krantenknipsel over. Niet uit de paardenwereld en niet uit een paardenblad. Drie paginas uit een engelstalig country life-style magazine: wees er maar trots op.

Ik heb er zelf geen enkele behoefte meer aan om om het goed/slecht van LDR en dergelijk in te gaan. Kijk om je heen naar alle hulpteugels die overal in de kasten en op de paarden hangen.
Kijk om je heen naar de 'lol' die al die ruiters en paarden uitstralen: wees er maar trots op.
Wat had KiWiKo laatst ook al weer 'nodig'? Wees er maar trots op.

Zo lang de jurering bij FEI-dressuur de hoofdprijs geeft voor het perfectste staaltje automatisering zal het wedstrijdresultaat een schijnbewijs voor 'goed' blijven.
Het is maar waar je trots op wil zijn.

Persoonlijk zie ik de hoofdprijs in een paard dat vrijwillig op zoek gaat naar mijn respect. 'His showing off is a genuine form of admiration: he wants your approval.' schrijft een gelijkgestemde ziel me over mijn hengst.
Degenen die met operand conditioning werken zullen dit herkennen.
Ik rij ontspannen, vrolijk met plezíer op een paard dat zelf en ongevraagd zoekt naar mijn bevestiging.
Daar ben ík trots op.

Even een parabel: ooit trainde ik windhonden voor field-coursing. Toevallig won ik eens met een stel van die fanaten een handvol bekers. Een op die stomme dingen wel erg duidelijk afgunstige 'concurrent' kreeg van mij de hele stapel op zijn tafel.
Mijn honden liepen voor de lol van het lopen. Wat maakte het míj nu uit wat de veldjury daar van vond!? Ik 'won' altijd blije honden

Het zou jammer zijn als de NL dressuurwereld zich door een combinatie van misplaatste zelfgenoegzaamheid en angstagressie internationaal in een isolement plaatst. Zó groot is NL noch de NL-dressuurwereld niet.

HC

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:10

@Amondi: Toch vind ik dat je nu een kern te pakken hebt waar het om gaat. Als Anky 10 medailles kan halen door zo te rijden, kan je het niet kwalijk nemen dat anderen dit ook gaan proberen...herstel... dat andere ook zo aan het rijden zijn. Dat krijg je als je succes toeschrijft aan de gebruikte methode.
JUIST het feit dat deze LDR-discussie steeds opduikt wil dan toch zeggen dat er hier meningen over zijn en dat mensen blijkbaar gehoord willen worden? Ook al vindt je de website van Ulrike blijkbaar niet goed: het idee dat deze methode nog nooit (wetenschappelijk) onderzocht is wil gewoon zeggen dat naast het feit dat iedereen voor of tegen loopt te schreeuwen je vanalles kan zeggen en schrijven. Dit is wat Ulrike nu doet. Je hoeft het niet met haar eens te zijn, maar ik denk dat door dit soort acties ook het voor-kamp met duidelijke uitleg en/of wetenschappelijke onderbouwing moet komen. Ik kan niet begrijpen dat een discussie niet gewenst is. Het kan alleen maar tot opheldering leiden. (En blijkbaar een indeling naar Anky fans of niet...)

SuperPepeijn

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:17

Citaat:
Ik rij ontspannen, vrolijk met plezíer op een paard dat zelf en ongevraagd zoekt naar mijn bevestiging. Daar ben ík trots op.
Als dat jouw doel is, wat je volgens jezelf (want dat is kennelijk de enige criteria ) bereikt hebt, dan mag je daarop best trots zijn van mij. Maar wat jouw doel is, is niet die van v. Grunsven en daarom totaal niet vergelijkbaar in welk opzicht dan ook.

Overigens leuk om te horen dat het ritje naar de bakker weer is geslaagd!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:21

Ekkie schreef:
@Amondi: Toch vind ik dat je nu een kern te pakken hebt waar het om gaat. Als Anky 10 medailles kan halen door zo te rijden, kan je het niet kwalijk nemen dat anderen dit ook gaan proberen...herstel... dat andere ook zo aan het rijden zijn. Dat krijg je als je succes toeschrijft aan de gebruikte methode.

Ik ga met mijn opel kadett toch ook niet denken dat ik een Ferarri bij kan houden?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:24

Ekkie schreef:
Lusitana schreef:

Nee, sloeg niet op jou maar posters boven jou en TS. Sorry dat jij je ook aangsproken voelt.
Het maakt mij niet uit wie er wel of geen fan zijn, het gaat erom dat het topic geen inhoud had.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:33

amondi schreef:
Ik ga met mijn opel kadett toch ook niet denken dat ik een Ferarri bij kan houden?

Dat zeg ik niet, ik zeg dat als je aan de top staat en een specifieke methode gebruikt tijdens een training, het zeer menselijk is dat anderen dit ook willen gaan proberen en dit ook na gaan doen. Dat heeft niks met goed, fout , slim, dom, Ferrari of Opel Kadett te maken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:44

En door dat kopieer gedrag is info en waarschuwingen veel nuttiger dan alleen verdediging met dingen als "het werkt voor Anky" en "het is niet bewezen dat het schadelijk is". (En "Ulrieke kan niet rijden" )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:45

amondi schreef:
Laat het toch rusten! Anky wint er 10 gouden medailles mee en wij, stervelingen, zullen ons paard er helemaal mee naar de stinkmodder rijden.
Klaar.

dit is de enige zinnige opmerking die ik over dit hele onderwerp LDR vindt gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:47

Ekkie schreef:
amondi schreef:

Dat zeg ik niet, ik zeg dat als je aan de top staat en een specifieke methode gebruikt tijdens een training, het zeer menselijk is dat anderen dit ook willen gaan proberen en dit ook na gaan doen. Dat heeft niks met goed, fout , slim, dom, Ferrari of Opel Kadett te maken.

Maar als je met de Opel Kadett een Ferrari na gaat doen om ook in die vereerde Z te kunnen komen Die zijn er helaas veel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:00

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
Ik rij ontspannen, vrolijk met plezíer op een paard dat zelf en ongevraagd zoekt naar mijn bevestiging. Daar ben ík trots op.

Als dat jouw doel is, wat je volgens
jezelf
(want dat is kennelijk de enige criteria ) bereikt hebt, dan mag je daarop best trots zijn van mij. Maar wat jouw doel is, is niet die van v. Grunsven en daarom totaal niet vergelijkbaar in welk opzicht dan ook.

Stel jij je doelen niet voor jezelf dan? Is jouw lol van de subjectieve beoordeling door een ander afhankelijk? En jouw paard dan?
Wat is jouw doel? Geen lol? Geen blij paard?
Voor míj is dat laatste erg belangrijk. Dat voel ik als een plicht.

Dat van Anky en Stef kan ik niet beoordelen. Ik dénk, op basis van zijn uitspraken, dat met name voor Stef het doel de middelen heiligt.
Ik zie wel dat hun voorbeeld tot doffe ellende in de buurtmaneges leidt en dát is intriest.
Mijn zoontje van 4 zit gíerend van de pret op onze paarden en of hij 'netjes' rijdt is daarbij totaal irrelevant voor hem, mij en het paard.

Ook heiligt voor mij het doel niet alle middelen. Voor mij is de weg naar het doel al een doel op zich; ik heb daar op zich al lol in, samen met mijn paarden.
Dit zou volgens mij voor erg veel ruiters en paarden een stuk prettiger zijn, zou paardrijden een veel hoger niveau van welzijn hebben. Wellicht zelfs modaal tot een hoger kwaliteitsniveau leiden.

Even onder de streep: waarom rijdt de grote massa eigenlijk paard? Zijn dat geen vrije-tijdsruiters, geen hobby-ruiters? Is dat voor de lol, voor ontspanning?! Voor een droom van een gouden dressuurmedaille?
Is zo'n gouden medaille voor 'goed paardrijden' eigenlijk wel terecht als die ruiter op dat paard geen brood in het dorp kan kopen?

Ik waag me niet aan antwoorden; ik rij principieel geen wedstrijden, ik heb lol met mijn paard van het ritje naar de bakker Zonder 'hulp'teugels, soms met mijn vrolijk kwetterende turf achterop 'Goud'

HC

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:03

Lusitana schreef:
En door dat kopieer gedrag is info en waarschuwingen veel nuttiger dan alleen verdediging met dingen als "het werkt voor Anky" en "het is niet bewezen dat het schadelijk is". (En "Ulrieke kan niet rijden" )

Ja maar: 'ik waarschuw dat...' en 'je moet dit niet doen, want het is niet goed' vanuit het 'klassieke' kamp vind ik ook maar luchtbellen. Onderbouw dat dan ook... en wat heb je daaraan als het fundament bestaat uit veel eigen meningen en ideeën van mensen die niet op dat hoge niveau zitten? juist zo'n prik als deze DVD's kan blijkbaar een zuchtende en kreunende massa aan de gang zetten die inzien dat dit LDR onderzoeken een goed iets is. Waarom heb ik steeds meer het gevoel dat er twee kampen op een bejaardenfeestje zitten, waarbij iedereen met een kopje koffie in de hand om zich heen aan het loeren is... Welke topruiter is zich op dit moment hard aan het maken voor juist niet LDR rijden?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:23

"Klassiek" al of niet tussen aanhalingstekens wordt als dé tegenstander gezien en ik geloof niet dat het zo zit.
Tegenstanders zijn vooral mensen die gruwelen van wat ze zien, welke achtergrond ze ook hebben, en over het algemeen zie ik meer onderbouwing over het wel een wee van het paard bij de tegenstanders en neutralen dan van voorstanders.

Waarom vraagt Sjef niet gewoon octrooi op zijn traininsgmethode aan, en beboeten we iedereen die het zonder zijn toestemming gebruikt. Probleem opgelost. Ik geloof niet dat men tegenstand krijgt als het voor een elite groepje praktijk is.

Probleem is, dat het niet écht ZIJN methode is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:46

De tegenstanders zijn niet klassiek, wat tenslotte ook de basis van LDR is, maar conservatieven die weigeren te accepteren dat er na Steinbrecht nog mensen zijn geweest die verder hebben gedacht over de training van een paard.

Als je geïnteresseerd bent in een onderbouwing van LDR is het misschien slim om niet af te gaan op de mening van tegenstanders maar op een onafhankelijke plek te kijken. Het FEI heeft in januari een workshop gehouden waarin vanuit de wetenschappelijke hoek zowel voor- als tegenstanders aan het woord zijn geweest, Goofy heeft de link van het rapport in een ander topic gegeven. De uitkomst daarvan is dat er geen aanwijzingen zijn dat, mits goed toegepast, er geen reden is om aan te nemen dat LDR lichamelijk of psychisch schadelijk is, maar dat men nog wel een aantal aspecten verder wil onderzoeken.

Wat die gouden medailles betreft, de eerste twee olympische medailles die met LDR gewonnen zijn, zijn door duitsers gewonnen. Dus dat internationale isolement van die schandelijke nederlanders valt ook wel weer mee.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:06

Citaat:
Tegenstanders zijn vooral mensen die gruwelen van wat ze zien
Dit is natuurlijk enorm subjectief en geen reden om te denken dat iets werkelijk verkeerd is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:02

Daar gaat het niet om. Er wordt geroepen dat de tegenstanders uit de "klassieke" hoek komen, ik zeg dat ze uit allerlei hoeken komen.
Ik merk wel vaker dat je niks toevoegt, maar mensen probeert te pakken op bepaalde uitspraken. Dat kan leuk zijn voor jou, maar maakt een discussie alleen maar slepend en je raakt van het onderwerp, want het roept verdediging op en aanval en verdediging is niet prettig, niet leerzaam en niet nodig.

Gooi eens wat op tafel wat met het onderwerp te maken heeft waar we het over kunnen hebben?

Wat goed en fout is, is trouwens altijd subjectief. Het ligt er maar net aan welke "wetten" je aanhangt.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:07

Het ligt er ook aan wat je WIL zien!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:32

amondi schreef:
Ekkie schreef:

Je hebt er anders genoeg die het wel proberen.
Vind de reacties van Sjef geweldig, dat zie je niet vaak dat er zo openlijk op internet gediscussierd wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:06

Ik zie dat er Dr voor haar naam staat, er wordt veel anatomie aangehaald. Mag ik aannemen dat ze dan toch wel weet waar ze over praat? Ze heeft haar paard(en?) verder dan de Z gereden, dan mag ik ook wel aan nemen dat ze weet wat trainen inhoudt.

Ik vind dat deze 2 zaken samen voldoende gewicht in de schaal legt aan te nemen dat ze wel weet waar ze over praat. Dat iemand dan 10 medailes behaalt, staat er dan toch naast?? of zelfs er buiten?? Dáá'r gaat het toch niet om.