[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:25

Ik kan redelijk rijden en heb met vele hulp teugels gereden (op andermans paarden niet mijn eigen keuze meestal) maar als ik op Nike naar buiten ga of een parcourtje spring doe ik graag een martingaaltje om omdat hij heel snel en krachtig zijn hoofd naar achter kan slingeren omdat hij blij is dat hij voluit mag. En met longeren kan het fijn zijn om een pessoa erbij te ebben of bijzet te gebruiken dat je paard toch net dat beetje extra training krijgt.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:28

en wat vinden jullie van bijzetteugels als je ze bij longeren gebruikt?

ik gebruik ze af en toe, maar als ik ze losjes doe, werkt het bij mijn pony al en doe ikze na een poosje af. maar als je ze strak zet, en dus helemaal vast vind ik dat eigenlijk gewoon mishandeling....

het paard moet de hele tijd in een zelfde houding lopen...

Heleen1988

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:29

Ik denk juist dat de enige mensen die een hulpteugel goed kunnen gebruiken, de echte Topruiters zijn. Bij mij op stal staan verschillende springruiters die op internationaal niveau rijden en waar nodig regelmatig gebruik maken van hulpteugels. als zij niet goed zouden kunnen rijden, geloof ik nooit dat ze het tot het internationale niveau geschopt zouden hebben.
ik zelf rijd eigenlijk zelden met een hulpteugel. (alleen bij mijn jonge paard een martingaal) Maar ik zie toch dat er goede resultaten mee geboekt worden, als er goed mee omgegaan wordt. (gogue/ slof) wil niet zeggen dat ik ze ga gebruiken, maar ik denk niet dat je per definitie een goede ruiter bent als je nooit met een hulpteugel rijdt.

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:30

Mee eens...en een goede ruiter kan (en dat is mijn mening ) ook zonder sporen rijden

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:04

Heleen1988, dan vindt ik het toch jammer om veel topspringruiters te zien met 9 van de 10 x strakke slof bij de prijsuitreiking en zelfs een springruiter op het inrijterrein bij het uitstappen? te zien die zn slof vast had en de trensteugel los had hangen.
dan gaat mijn respect toch echt meer uit naar de ruiters zonder slof en zonder al die bitcombinaties(maar das een ander onderwerp) die ook nog rustig blijven bij weigeringen.

dus ik ben het volledige met de stelling eens, hoewel ik met een goed afgestelde martingaal niet zoveel problemen heb.

Talitha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:18

Ik denk juist dat een hulpteugel kan bijdragen aan een goed resultaat, maar natuurlijk alleen als je deze op een goede manier gebruikt. Als bijvoorbeeld je paard met zn hoofd in de lucht loopt, en je kan hem niet naar beneden krijgen, vind ik dat iemand best een hulpteugel mag gebruiken. Ook al kan je nog zo goed rijden, als je op een paard rijd dat absoluut niet mee wil werken, kan een slofteugel wel eens van pas komen

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:44

Als een paard absoluut niet meewerkt, is er vaak iets anders aan de hand.

Grootste bezwaar heb ik tegen het STANDAARD gebruiken van hulpteugels (en met name de slof).
(Vandaag nieuw dieptepunt: paard met strakke slof (neus richting knie) in de stapmolen...."Dat kan gevaarlijk zijn hoor" "Nee, dat is ie gewend" )

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:29

QQQQ schreef:
(Vandaag nieuw dieptepunt: paard met strakke slof (neus richting knie) in de stapmolen...."Dat kan gevaarlijk zijn hoor" "Nee, dat is ie gewend" )

OMG!!! Dat is toch wel heel erg!

Het grote gevaar zit er inderdaad in dat mensen hem tijdelijk van plan zijn te gebruiken, maar dat het dan toch wel erg makkelijk blijkt te rijden en het zo van HULPteugel naar dagelijkse optoming gaat...

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:55

Een goede ruiter is een ruiter die ook goed kan omgaan met hulpteugels

Hulpteugels moeten helpen een probleem op te lossen of een probleem minder te maken. Dit in combinatie met het rijtechnise gedeelte zodat de hulpteugel later niet meer nodig is. Topruiter zijn mensen die wel weten wat ze doen, weten waar ze over praten en een hoop ervaring hebben. Wat is er dan mis met een hulpteugel?

Waar ik het meest tegen op loop bij dit topic, en vele andere topics, is dat men topruiters gaat afzeiken over het gebruik van hulpteugels en de manier van rijden. Een aantal mensen leveren commentaar terwijl ze zelf nog nooit een springparcour op een officiele wedstrijd hebben afgelegd. Maar waar praat je dan over?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:51

Een goede ruiter heeft geen hulpteugel nodig...problemen kun je prima oplossen zonder hulpteugel.Ik heb gewerkt bij een springamazone die nationaal reed,een aantal jaren terug.Die hing er en een martingaal aan en een slof.Ze creeerde zo haar eigen problemen met die paard,wat ze niet door had.En dan trok ze de slof maar weer wat strakker...maar wel goed presteren op wedstrijden.Toch hadden die paarden en geen lol in het werk,zere ruggen,en vaak kapotte mondhoeken..

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:00

Ik rijd over het algemeen niet met hulpteugels.
Maar toen ik een tijdje in zo'n diep dal zat dat ik haast niet meer op durfde te stappen gaf een martingaal mij wel veel zekerheid.
Deze zat niet strak, maar het was voor mij en de pony genoeg om wel plezier te hebben in het rijden.
Na een aantal lessen is de martingaal er ook gewoon weer afgegaan.
Ik ken ook iemand die rijd altijd met slof, martingaal of thiedeman.
Ze rijd ook wedstrijden, maar dat gaat dus helemaal niet.
Want dat is het enige moment dat dat paard niet belemmerd wordt door een hulpteugel en gaat hij zich misdragen.
Er word regelmatig tegen haar gezegd dat ze er niet mee moet rijden en dat ze geduld moet hebben, maar nee

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:07

Ik ben er vast van overtuigd dat een goede ruiter goed met hulpteugels kan omgaan, maar hoeveel goede ruiters zijn er?

Een meisje wiens pony ik een hele tijd heb verzorgd/gereden heeft een martingaal gekocht, ze zei letterlijk: omdat ik het mooi vind! Natuurlijk vond die moeder (die jullie wel kennen, meer info via pb) het allemaal ok. Nu loopt de makkelijkste pony uit het hele gebied rond met een martingaal. Beestje heeft bij mij nooit z'n hoofd omhoog gegooid, bij haar wel, puur om verzet. Maar zo omgaan met je pony vind ik niet verantwoord.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:15

Een thiedeman of martingaal, mits juist afgesteld; daar kan ik prima mee leven, al gebruik ik ze zelf eigenlijk nooit (kan me de laatste keer niet herinneren...). Als ze juist zijn afgesteld, veroorzaken ze helemaal geen problemen. Een slofteugel, daar heb ik iets meer moeite mee, al heb ik er ooit wel eens één gebruikt op buitenrit als noodrem... Maar die hangt dan ook gewoon de hele rit slap.
Ik heb meer respect voor mensen die rijden zonder hulpmiddelen dan voor mensen die om het minste geringste naar allerlei hulpteugels grijpen. Met longeren vindt ik dat wat anders. dat heeft geen nut als je je paard niet (op de juiste manier) bijzet. Longeren om je paard 'uit te laten bokken' vind ik onzinnig. Zet je paard dan eens wat vaker los in de wei of paddock, dan heeft íe dat niet nodig...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:47

Het is juist link als handrem,want wat doet een paard bij wie de kop naar beneden getrokken word als ie wilt rennen...bokken...ja en als ie er dan instapt..Ik vind het link.

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:52

ja ben ik het mee eens

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:25

Als je weet hoe je hulpteugels en hulpstukken moet gebruiken, zie ik er geen bezwaar in om ze te gebruiken. Ik ben wel van mening dat ieder paard een eigen manier van hulpstukken/-teugels gebruiken heeft. Daarmee doel ik op de bouw van het paard. Je moet goed per paard kijken hoe hij/zij gebouwd is en daar je keuze voor hulpstukken/-teugels op aanpassen. Ik zou bijvoorbeeld bij een vrij lang en horizontaal gebouwd paard niet zo snel kiezen voor bijzetteugels maar voor de pessoatuig als je wilt longeren. Met rijden zou ik dan al helemaal niet voor een hulpteugel kiezen. De kans is namelijk groot dat het paard er alleen maar op gaat hangen. Althans, dat is mijn ervaring.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:59

Er zullen mensen zijn die beweren dat een goede ruiter zonder bit rijdt, of zelfs zonder halster en zadel. Het is maar net wat jouw definitie van "een goede ruiter" is.

Daarom is dit geen [Discussie], maar gewoon het spuien van meningen, zonder constructief doel.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:05

idd,, ik bedoel,, het meeste kan je met je zit af,,, desnoots met een zweepje,,,

Maar als het echt nodig is,,, bijv. paard gooit zijn hoofd tussen ze benen,,, en geeft een bok,, dan red je het zelfs nog wel zonder hulpteugel,, Persoonlijk vind ik hulpteugels een beetje overbodig

Maar wat is een goede ruiter,, Een ruiter die gewoon goed met paarden om kan gaan maar niet zo netjes rijd. Of iemand die met sporen Prikt, Alleen maar met haar zweepje slaat teugels kort neemt,,, Maar pervect zit...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:54

Ik zag dit topic, en moest direct denken aan een artikel in Bit over de slofteugel met Albert Voorn die er al jaar en dag mee rijdt.

tja...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:01

Elisa2 schreef:
Het is juist link als handrem,want wat doet een paard bij wie de kop naar beneden getrokken word als ie wilt rennen...bokken...ja en als ie er dan instapt..Ik vind het link.

Dit paard bokte niet, maar ging rennen op weg naar huis (Gewoon stout). Je wilt niet weten hoe link het was als er dan nog bv. een snelweg tussen "huis" en je paard lag...
Op een bokkend paard moet je zowieso geen buitenritten maken.
Na één keer flink corrigeren was het over trouwens.
Een thiedeman is inderdaad een beter alternatief voor de slof in zo'n 'noodgeval' hoor!

Hulpteugels zijn meestal niet nuttig.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:05

nickyu schreef:
mits juist gebruikt is een "hulp" teugel niet erg en niet meer dan dat een hulp naar de juiste weg

Via een verkeerde weg naar de juiste weg?? Ja, ja....

Of je het wel/niet vínd kunnen, het blijft een simpel brevet van onvermogen gebaseerd op dwingen. Als je dat vind kunnen is dat een uitspraak over het fundament van jouw denken over paardrijden.
Het is een uiting van een 'waterscheiding': het verschil tussen afdwingen of niet.
Ík kies voor niet

'De hoeveelheid hulpmiddelen is omgekeerd evenredig met de vaardigheid van de ruiter' - Alois Podhajski.
Waar ik dan nog aan toevoeg '...paardgericht te denken'.

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:08

SuperPepeijn schreef:
Er zullen mensen zijn die beweren ... of zelfs zonder ... zadel.

Opvallende sprong naar conclusie; wat heeft het zádel er mee te maken??

HC

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:01

Imand die GEEN hulpteugels gebruikt wordt toch wel gewaardeerd als goed ruiter. Daarmee zou het logisch zijn dan die wel hulpteugels gebruken in elk geval minder kundig zijn.

Ik vind de martingaal een uitzondering. Deze zorgt ervoor dat het bit op de lagen in blijft werken en niet naar de mondhoeken wordt getrokken als het paard het hoofd omhoog brengt om een sprong te taxeren. Dat is ook het enige doel waarvoor hij gemaakt is.

Oh en dan heb je de ierse martingaal, zo´n stukje leer met twee ringen waar de teugels doorgaan, uit de renwereld. Voorkomt dat de teugels over het hoofd gaan als de jocky valt. Zie ik ook wel als nutig en niet hinderlijk.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:11

Huertecilla schreef:
Opvallende sprong naar conclusie; wat heeft het zádel er mee te maken??

HC
Het is gewoon maar wat je ander "goed" verstaat HC.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:13

Het gaat met hulpteugels vaak over afdwingen, zonder verder naar de oorzaak te zoeken.

Zie "Als bijvoorbeeld je paard met zn hoofd in de lucht loopt, en je kan hem niet naar beneden krijgen, vind ik dat iemand best een hulpteugel mag gebruiken. Ook al kan je nog zo goed rijden, als je op een paard rijd dat absoluut niet mee wil werken, kan een slofteugel wel eens van pas komen"

Waarom steekt ie z'n hoofd in de lucht?? Waarom werkt het paard niet mee?? Trekt de ruiter hard, zit de ruiter niet in evenwicht, knijpt de ruiter teveel, is het paard of de ruiter scheef, is het gebit wel in orde etc. etc.

Waarom moet dat hoofd naar beneden, zou je je paard niet eerst eens z'n rug leren ontspannen? In balans laten lopen! Dan komt ie met geduld vanzelf in de hand en als kers op de taart ook nog aan de teugel!! Waarom wil iedereen aan het eind beginnen??