Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:10

Nu weet ik toevallig dat je paard ook erg trailermak is. Als je zonder sedatie niet naar buiten durft vanwege het verkeer zou het ook nog een optie zijn geweest om beide paarden op de trailer te gooien, te rijden naar het Delftse Hout. Uitladen en klaar .

Dan kun je 'verkeer' later nog eens introduceren en heb je sedalin niet nodig.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:11

KiWiKo schreef:
het gaat in dit geval om mij. Ik ben vandaag met mijn 6 jarige kanonskogel die mij gisteren nog alle hoeken van de bak heeft laten zien een ontspannend buitenritje gaan maken. beesie is heel beschermd opgevoed, weinig meegemaakt en ik moet wel twee drukke kruisingen over met veel vrachtverkeer. Daarnaast is het paard behoorlijk explosief en ik vind dat niet erg maar hij springt dan over de daken heen, en das niet leuk buiten. Zeker niet als je twee hele drukke wegen over moet steken om in een heel fijn buitenrij gebied te komen........ in het achterhoofd houdend dat dit dier naar mijn weten niet verkeers mak is, is het denk ik niet een domme beslissing .

je kan natuurlijk sedalin toedienen op een paard plat te krijgen. Maar als je weet dat je voor een LICHTE SEDERING 1 STREEPJE PER 35KG moet geven en mijn paard een kleine 675 KG weegt dan heeft hij dus voor zijn gewicht 1 tiende gekregen van wat hij zou moeten krijgen voor een "roes"

Ik heb de scherpe kantjes er voor ons beide afgehaald.........

En we hebben beide heel veel lol gehad........ daarnaast heb ik ook een aantal keren achterste voren gestaan omdat hij een bepaalde lichtinva; eng vond, in passage gezeten omdat er een shet in een weilandje stond en ruzie gehad om het water in te gaan Meneer had praatjes zat, alleen is hij wel netjes met 4 benen op de grond gebleven.

Noem mij maar gek, mag! Maar bij mij gaat veiligheid voor mijn paard en mij voor alles.

Nu weet ik dat hij niet op verkeer reageert, maar op prullenbakken en bankies......... en dat is voor mij belangrijk om te weten...... volgende keer kunnen we dat "roesje" missen want dan weet ik waar de valkuilen zijn

@ TS: Ik (ben geloof ik de enige) kan mij hier wel in vinden hoor. Je moet ooit met je paard alleen naar buiten kunnen. Je kunt natuurlijk eerst met twee paarden op pad, maar het moment komt toch eens daar en de meeste paarden reageren dan net zo explosief. (Nu krijg ik vast heel Bokt over mij heen)
Gezien mensen van verdovende middelen (lees: een jointje nu en dan) relaxed raken, waarom zou dit bij een nogal wild paard niet kunnen helpen? Het haalt enkel de scherpe kantjes er vanaf (gebruik natuurlijk geen streepje Sedalin teveel )

Zolang je voorzichtig met het verdovende middel om gaat, moet dit geen probleem zijn.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:14

Hoe weet je wat teveel Sedalin is als je het nooit eerder aan een paard gegeven hebt? En wat als het paard struikelt omdat hij toch niet zo heel alert is?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:17

Apple schreef:
Nu weet ik toevallig dat je paard ook erg trailermak is. Als je zonder sedatie niet naar buiten durft vanwege het verkeer zou het ook nog een optie zijn geweest om beide paarden op de trailer te gooien, te rijden naar het Delftse Hout. Uitladen en klaar .

Dan kun je 'verkeer' later nog eens introduceren en heb je sedalin niet nodig.

Is ook zo maar het is maar 10 minuten verkeer heen en 10 minuten verkeer terug en hij moet er toch doorheen, hij moet het toch meemaken toch doen........ en nu zijn we er doorheen, beiden heen hele beste dag gehad, een hele goede ervaring geweest voor beiden.... dus samen weer gegroeid, volgende week doen we het zonder NU weet ik waar de valkuilen zitten en NU weet ik dat wij het samen gewoon kunnen

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:18

Schimmelig schreef:
(Nu krijg ik vast heel Bokt over mij heen)

Zolang je voorzichtig met het verdovende middel om gaat, moet dit geen probleem zijn.

Nee hoor, ik vind (nu ik de achtergrond ken) het ook goed genoeg overwogen. Mafkikkers moeten wel veilig blijven.

En struikelen kunnen ze ook als ze juist hyper zijn, dan kijken ze ook niet waar ze lopen.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:20

Billy schreef:
Hoe weet je wat teveel Sedalin is als je het nooit eerder aan een paard gegeven hebt?

Staat er geen indicatie op de verpakking? Met een weeglint kun je, je paard wegen, dus zo de hoeveelheid Sedalin aanpassen. (Als je geen ervaring met het middel hebt, ben ik er inderdaad ook niet voor. Je moet wel weten waar je mee bezig bent)

Billy schreef:
En wat als het paard struikelt omdat hij toch niet zo heel alert is?

Ook alerte paarden struikelen, verstappen zich, of vallen wel eens. Dit risico maak je aanzienlijk groter (of misschien in dit geval wel kleiner met Sedalin).

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:23

een streep per 35 KG lichaamsgewicht is de voorschrift.........

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:24

KiWiKo schreef:
een streep per 35 KG lichaamsgewicht is de voorschrift.........

Hoeveel weegt je paard, plusmin?

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:25

Ik vind het een goede beslissing en wat is nou inderdaad 2 streepjes sedalin op zo;n paard. En alleen jij bepaald om zon moment wat goed is voor je paard. En uiteindelijk heb je een geweldige buitenrit gehad, wat zeker voor herhaling vatbaar is....met of zonder....
hoe je het ook bekijkt, je moet altijd aan jouw en andermans veiligheid denken....
succes met je volgende buitenrit!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:28

schat zo een 675 tis best een beer

@ libris.......... zo denk ik er dus ook over, ik wil een heel paard, zelf heel zijn en geen gevaar zijn voor mijn medeweggebruikers

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:34

(my humble opinion) Ikzelf zou uitgaan van 5% van zijn lichaamsgewicht, met het toedienen van Sedalin, dus plusminus 1 streepje, misschien 1,5. Dat lijkt mij voldoende voor de scherpe kantjes.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:38

leek mij ook

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:38

Ik vind het heel goed dat je het toch gedaan hebt, want zo was het idd voor iedereen het meest veilig. Wel vind ik nog steeds dat je hem toch ook eerst thuis het explosieve eraf had kunnen rijden (weet niet of dat een beetje wil). Ik snapte meteen wel dat je dat paard heus niet helemaal "plat wilde spuiten"...euhm sterkte er verder mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:41

hihi ben bang dat hij dan nog een jaar of 10 moet wachten met buitenrijden......... dat explosieve zal hij altijd houden, zal minder worden met de jaren........ maar hij zal nog heel, heel lang met 4 benen van de grond af komen

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:59

Ach het is nog altijd beter dan naar de omstanders moeten roepen dat ze hun auto's stil moeten zetten omdat je er anders bovenop knalt of hysterisch tegen een iemand in een tuin roepen dat hij zijn grasmaaier uit moet doen omdat JIJ met jouw paard voorbij komt

Echwel

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:25

Bij ons waar drie autos per uur langskomen hoeft het idd niet.

maar daar waar zoveel autos rijden, en waarvan er misschien één is die rekening houd met paarden.
Kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Als je er 2 souiten un had gedaan was wat anders gewwest als deze 2 streeepjes.

Zo was hij alleen met zijn aandacht bij jou en niet teveel bij het verkeer.

Toppie

ik vind off topic. trouwens als je met iemand een meningsverschil heb, je dit nioet uitgebreidt op internet hoeft te zetten.
Daar is telefoon voor uitgevonden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:26

Trouwens wel grappig dat iedereen die er eerst zo fel op tegen was, nu niet meer van zich laat horen

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 22:38

Ten eerste, de telefoon werd erop gegooid.
Ten tweede was Kim onherkendbaar in mijn verhaal en heeft ze zichzelf bekend gemaakt.
Cayenne, dat vind ik ook heel bijzonder.
Mijn jaarling van krap 300 kilo stond te zwaaien op zn benen met anderhalf streepje, vandaar dat ik ondanks het verschil in gewicht 2 streepjes best veel vind als je gaat rijden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:41

ik heb de telefoon er niet opgegooid, ik heb na een lang gesprek gewoon netjes gedag gezegd en daarnaast is jouw jaarling niet mijn 6 jarige, kan en moet je ook niet willen vergelijken

Echwel

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:42

Het spijt me maar dan nog hoor je dat niet hier met back up van anderen op deze manier uit te vechten.

Email kan de hoorn niet op worden gegooid.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:43

Billy en KiWiKo misschien moeten jullie weer even handjes schudden en elkaars mening maar accepteren. Iedereen wil heus wel het beste voor zijn paard, maar op de z'n eigen manier.

Iedereen is anders en dat is maar goed ook anders was het een saaie boel.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:47

Bij mijn vorige paard werkte Sedalin helemaal niet.
Misschien werkt bij dit paard de sedalin vooral wel voor jou.
Als je er zelfverzekerd op hebt gezeten en je hebt beiden genoten, zie ik geen probleem.
Uiteindelijk is er niets gebeurd, en we hebben het niet over een 13-jarige penny (toch? ).
Ik sluit me verder aan bij Sizzle.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:50

ik kan me er hier helemaal in vinden, heb het ooit eens bij een pony gedaan die ik kar mak had gemaakt en voor het eerst mee de weg op moest..
het is niet dat de hele spuit erin ging/gaat maar net dat beetje voor het begin..

tegen billy wil ik een ding zeggen...
kon je dit niet onderling regelen ipv via bokt???
jammer krijg ik schijnbaar een heel ander beeld van je door..
( hoewel ik dat door mn ervaring met de opfok en jouw idee daarover alwel eenbeetje had)
het spijt me

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:52

Sizzle schreef:
Billy en KiWiKo misschien moeten jullie weer even handjes schudden en elkaars mening maar accepteren. Iedereen wil heus wel het beste voor zijn paard, maar op de z'n eigen manier.

Iedereen is anders en dat is maar goed ook anders was het een saaie boel.

Billy en ik gaan heel goed door een deur, allen verschillen we nu even van menign en dat mag, is geen probleem

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 23:30

Nogmaals, tot Kim zich bekend maakte, heeft niemand uit mijn woorden kunnen afleiden dat het om Kim ging.
Ik was gewoon benieuwd of ik fout zat in mijn mening.
Daarbij kan mij de mening van stalechwel en stalnijmegen helemaal niks schelen. Jullie kennen me niet irl en dat jullie conclusies trekken uit een bepaald topic over hoe ik ben, dat is jullie keus.
Ik vind het alleen heel bijzonder in dit topic dat iedereen om het hardst schreeuw dat het belachelijk is om een paard sedalin te geven en zodra Kim zegt dat zij het was, dat iedereen terugkrabbelt. Heel vreemd