Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:18

M'n pony houd niet van eentonig werk, dus dan verzint ze enge dingen en gaat ze eigenwijs en irritant doen.
Als ik dan oefeningen doe, die ze moeilijk of nog haast nooit heb gedaan, concentreerd ze zich, en luisterd ze naar mij.
Ze word dan ook veel rustiger.
Dus ja, de mijne vind dressuren wel leuk ja
Natuurlijk ook springen enz.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:59

Mijn paard vind dressuur echt vreselijk leuk. Als ik een tijdje wat rustiger aan doe met hem wordt hij chaggie en gaat slecht eten. Ook onder het zadel is hij dan niet zo fijn
Als we een periode super fanatiek trainen staat hij lekker vredig te soezen in zijn stalletje en eet goed. Als ik hem dan onder het zadel rij is hij super fit, vrolijk en wakker.

Springen vind hij weer helemaal niets. Bij 60 cm wringt hij zich al in alle bochen om maar te kunnen gaan staken.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:34

Dressuur kan je voor een paard zo leuk maken als je zelf wilt...

Ik heb altijd een beetje moeite mee als mensen zeggen: 'mijn paard heeft een hekel aan dressuur, dat merk ik aan het feit dat hij altijd in verzet is'. Ik ben ervan overtuigd dat als jij op een eerlijke en vooral plezierige manier met je paard aan het werk gaat, hij echt geen 'hekel' aan dressuur heeft...

Sommige mensen hier hebben het erover dat hun paard niet van eentonig werk (dressuur) houd, maar als er iets niet eentonig is, is dat wel de dressuur! Je kan het zo leuk maken als je zelf wilt!!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:40

Jarrah, ik vind dat jij helemaal gelijk hebt. Als ik naar mijn paard kijk, meen ik dat zij best wel lol heeft in de dressuur, mits alles op een eerlijke manier van haar gevraagd wordt en zij begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast probeer ik haar wel voldoende afwisseling te bieden door ook regelmatig naar buiten te gaan en te springen.

Vroeger had ze een stuk minder plezier in de dressuur en was er vaker verzet, maar dat kwam echt doordat ik toen nog moest leren hoe ik de dingen aan haar moest vragen en doordat ik vaak tegenstrijdige hulpen gaf, nu, 2 jaar en veel lessen later, hebben we allebei plezier tijdens het dressuurwerk.

Ik denk dat het wel per paard verschilt, het ene paard gaat makkelijker en liever hard aan het werk dan het andere paard, maar met een eerlijke aanpak die op het paard afgestemd is geloof ik er niet in dat er paarden zijn die een hekel hebben aan dressuur, tenzij ze bijvoorbeeld een lichamelijke tekortkoming hebben waardoor ze het dressuurwerk niet aankunnen/niet uit kunnen voeren.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:45

Karl66 schreef:
Paardrijden is niet natuurlijk, dus zal jij ervoor moeten zorgen dat het paard snapt wat je van hem vraagt (simpel gezegd een stuur en een rem erop monteren) en dat hij zich lichamelijk zo ontwikkeld qua bespiering en soepelheid dat hij het gemakkelijk aankan. En dat is precies wat je bij dressuur doet.

Dressuur is dus de basis waar je niet zonder kan.


Helemaal mee eens! En of paarden het leuk vinden? Mijn vorige (bijrijd)paardje hebben we verkocht omdat ze absoluut een hekel had aan dressuur, we hebben het 3 jaar geprobeerd, maar als we iets meer vroegen dan alleen ontspanning, dus een beetje druk op de ketel, werd ze helemaal gek. We hebben van alles geprobeerd, ze is nagekeken maar het zat er gewoon niet in. Een B-proefje uitlopen was voor haar al een ramp. Bekaf en ongelukkig werd ze er van. Nu is ze bij een gezin zonder al te veel ambities die lekker met haar buitenrijden en voor een jong meisje dat recreatief met haar (leert) rijden, en het gaat super! Het verschilt zeker per paard!

radje

Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:07

Mijn paard vind dressuur leuk, ze werkt graag voor me.

Maar ik doe altijd 3 dagen dressuur (incl wedstrijd) 1 dag springen, 1 dag longeren aan het halster en 2 daagjes rij ik niet.

Zo blijft het ook leuk voor haar.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:04

Dat verschilt per paard, ik ken een paard dat begint te hinneken als je met een zadel aankomt

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:10

mijn pony houd helemaaaaaal niet van dressuur..maar springen vind ze geweldig!! en buitenrijden mijn verzorgpony daarintegen vind dressuur super..daar leer ik zelf ook heel veel van! (is Z geweest)

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:24

Mijn verzorgpony vond/ vind dressuur maar niets.. Hoe meer afwisselende dingen je deed hoe sjagareiniger ze werd.. Ze vind er echt geen lol aan wie er ook op zit, wie er ook les geeft. Toen ben ik weer echt de basis gaan doen, en ben ik langzaam overgeschakeld op western. Andere oefeningen, alles net wat relaxder..En nu loopt ze goed, ze geeft na, en is echt met er aandacht bij mij. Springen vind ze ook super (al kan ze het niet zo goed ) En even de bak uit voor een buitenritje vind ze totaal niet erg

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:52

Die van mij vindt het echt leuk, maar of hij het dressuur rijden nou zo leuk vindt of dat het de afwisseling is? Ik weet het niet. Wel merk ik dat hij heel erg graag voor mij werkt. Als hij snapt wat ik van hem vraag en ik beloon hem daar voor, dan zie je hem trots worden en doet hij nog beter zijn best.
Ik ken ook paarden die het absoluut niet leuk vinden, maar wie weet brengt de ruiter dat wel over. Ruiters die bijv. winstpunten in de B moeten hebben voor ze mogen springen, die doen het dressuur alleen omdat het moet. In zulke gevallen zijn ze niet enthousiast en zal het paard dat ook niet zijn.

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:41

Mijn paardje vindt dressuur over het algemeen wel leuk, ze loopt lekker te briesen enzo. Echt trainen doet haar goed, maar een buitenritje op z'n tijd voor de afwisseling is nog beter, dan heeft ze meer plezier dan als ik alleen train om het zo maar te zeggen.

dierenlover

Berichten: 947
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Leuven (Belgiƫ)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:45

hangt van paard tot paard af...

ik heb het gevoel dat Nelson het heel leuk vind, vooral als er mensen staan te kijken vanaf de straat (ik rij in de wei) gaat ie echt mooi showen..

wannadoo daarentegen vind er niets aan die blijft maar vechten tegen me als ik met haar dressuuur wil doen

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:22

sommige paarden vinden het leuker dan de andere. Maar als JIJ het ook leuk houd en vind dan gaat je paard er ook wel meer plezier in krijgen. Maar met een paard wat het toch minder leuk vind moet je natuurlijk niet altijd mee gaan dressuuren als jij het wel leuk vind!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:24

Dit verschilt per paard, mijn paard vind het leuk, ze vind het interessant om nieuwe oefeningen te een en hoe zwaarder het werk, hoe gekker ze word
Bij Salinero en Bonnie zag je trouwens ook echt dat ze ervan genoten!

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:40

ja bij hun zag je het echt!!

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:06

Ik weet niet. Ik kan me niet voorstellen dat het voor een paard erg ontspannend is om (hoog) te dressuren. De krul in de nek, de rare passen etc. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel eens leuk om kunstjes te doen en leren (dat is dressuur toch, vind ik).

Ik weet het niet hoor. Het zal ook wel verschillen per paard. De een is liever lekker aan het dollen en relaxed buiten rijden en de ander heeft wat meer uitdaging nodig denk ik zo. Ik vind niet dat je dat zo voor alle paarden kan zeggen.

djoontje

Berichten: 487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Boxtel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:20

Ik denk ook dat het per paard verschilt. Neem nou mijn vaste manegepaardje, die is liever lui dan moe en doet alles lekker rustig aan als dat kan. Als je dan fanatiek gaat rijden is ze eerst heel chaggie.Maar zodra ze goed is losgereden en goed aan de hulpen staat leeft ze opeens helemaal op ze geeft zelfs nog een beetje extra. Van dat moment kan ik echt genieten, dat ze zelf ook plezier heeft en het leuk vind om voor me te werken. Want ik ben en blijf een dressuurruiter.

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:34

mijn verzorgpaard is bijna 'agressief' geworden door het dressuuren... hij werd sacherijnig en vals... niet leuk meer,, (ik verzorgde m toen nog niet hoor)

toen is zijn eigenaar van het hoofdstel afgehaakt en NH gaan rijden en gaan freestylen... (omdat ie niet leuk meer was in de omgang)

toen is ie een poos t land op geweest (tijdgebrek)

en uiteindelijk ben ik m gaan rijden... eerst alleen op buitenritjes, lekker stappen enzo... maar nu rijd ik weer dressuur met m en t gaat harstikke goed.. in t begin is ie altijd nog wel een beetje aan het proberen of ie eronderuit komt zeg maar... maar ALS ie eenmaal loopt kan je m met 3 vingers alles laten doen!!

hij is ook helemaal niet vals of sacho meer hij heeft er lol in!! als we t maar gewoon afwisselen.. hij heeft t karakter niet van een sport-paard... teveel trainen word ie zat!!

(maar t is nu een schatje!)

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:20

ik en mijn paard vinden dressuur super.
waarom: ze gaat zich beter voelen, ze wordt losser en wil graag werken en haar best doen. mijn instructeur heeft haar gisteren even gereden en dan pakt hij de moeilijkere puntjes mee, dan zie je toch wel even aan haar koppie een groot ? van wat bedoel je, maar mijn instructeur begon te lachen en zei: wat een leuk paard ze is zo hard aan het werk en probeert het allemaal.

ik zie de dresuur als iets natuurlijks.
niets is een kunstje.... alle paarden kunnen wijken, wissels in galop enz. met dressuur rijden, laat jij als ruiter zien hoe gehoorzaam je paard is, dus jij als ruiter het paard in balans kan laten lopen en op eigen benen. met wijken laat je zien als ruiter, dat je paard in balans is en op eenzijdige kuitdruk opzij wilt (voorwaarts en in balans), dit is puur gymen met je paard. losser krijgen met zo minmogelijk hulpen en middelen.

Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:24

Ik heb in de dit topic zoveel misverstanden over dressuur voorbij zien komen dat ik er een boek over kan schrijven:
101 Misverstanden over dressuur

Mijn oordeel: Het is afhankelijk van het paard, en dan vooral de fokrichting, sportpaarden worden gefokt om te sporten.
Het is afhankelijk van de ruiter, als je niet weet wat dressuur is of je doet het niet graag breng je dat snel over. Daarbij als je niet consequent bent zou ik als paard ook zorgen dat ik wat gekkigheid uithaalde in de bak, dan mocht ik weer mijn ruiter alle hoeken van het bos laten zien.

En toen las ik nog ergens iemand die het had over in de krul kunstjes doen. En die vond dat dressuur kunstjes waren. GO PENNY!!!!!!!
lees even wat meer bij rijtechnisch ipv alleen het jeugdhonk of ITP. mss dat er dan een lampje gaat branden, want dat is wel DE opmerking van het topic.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:45

Ja!! Die van mij wel, ze is erg werkwillig en doet goed haar best. Maar ze houdt niet van eentonig werk dus ik moet wel afwisseling in het werk houden. (zie profiel)

Rachelle
Berichten: 223
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:46

Ik denk zoals al eerder is gezegt dat het erg verschilt per paard. Sommige paarden hebben er meer moeite mee dan andere paarden en dat maakt het dan ook weer leuk of minder leuk.

Als een paard door zijn bouw of doordat hij gewoon stijf is of wat voor reden dan ook de oefeningen moeilijk voor elkaar krijgt zal het gemiddelde paard er minder plezier in krijgen. Terwijl als je een paard hebt dat helemaal soepel is en de perfecte bouw heeft om alle oefeningen voor elkaar te krijgen dan zal hij er ook meer zin in hebben om het te doen.

En ik denk dat het karakter van een paard idd ook een erg belangrijk punt is.

En dan natuurlijk ook nog het punt: gaat de ruiter op een eerlijke manier met het paard om als hij iets lastig vind.

Ik denk dat dat wel een paar belangrijke punten zijn waardoor een paard het wel of niet leuk zou vinden om te dressuren. En aan de meeste punten valt wel te werken denk ik. (behalve dan de bouw en het karakter natuurlijk)

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:31

Als je het leuk en afwisselend maakt denk ik van wel

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:24

Mijn mening: Elk paard vind het leuk om te dressuren als je maar op een eerlijke, afwisselende & rijtechnisch juiste manier met een paard om gaat. Een dier heeft dan plezier in het werk.

Annelies200 schreef:
mmm, ik denk dat dat zoals iedereen al zegt per paard wisselt (maar ik wil het ook nog even zeggen ) maar ik denk zelf da de meerderheid er geen zak aan vind. Het is helemaal niet natuurlijk en kunstjes doen met een paard ja...het is een beetje van hetzelfde steeds maar wijken, stelling, piaffe, passage, pirouette (als je al zo goed bent) enz enz enz...
Ik zou het zelf als paard echt neit zien zitten om een dressuurpaard te worden, en helaas wat ik erg jammer vind is dat de meeste dressuurruiters zoveel zooi aan hun paard hangen,: (bitje hier, riempje daar, sporen hier, hulpteugeltje daar...enz,) protesteerd je paard?
o nou dan hangen we er maar een wat sterker bitje in...meestal geen enkel benul dat een paard er niet geschikt voor is.
Maar natuurlijk zijn er ook paarden die dressuur het einde vinden maar toch denk ik dat dat de minderheid is.
Mijn mening punt uit!


Absoluut niet mee eens, dressuur is gebaseerd op het verrichtingen van oefeningen met zo weinig mogelijk hulp en problemen los je rijtechnisch op, niet met allerlei hulpstukken. Uitgangspunt van een dressuurruiter is hier dan ook op gebaseerd, en ik geloof nog steeds dat een groot merendeel het ook op deze manier probeert ipv jouw bewering dat de meerderheid zich aan allerlei hulpstukken waagt...

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:24

[quote="sophie_kurk"][/quote]

en toch vind IK persoonlijk dat er nog veel te veel mensen zijn die met behulp van bijvoorbeeld de slof hun paard 'dwingen' tot allerlei dingen waar de paarden soms niet eens zin in hebben.. ik vind dat je bij iedere takt van de sport ook naar de nadelen moet kijken! en daarbij vind ik dat het bij sommige dressuurruiters geen samenwerking meer is tussen paard en ruiter maar een ruiter die de baas over het paard speelt!

ik zou het pas echt knap vinden als iemand met de simpelste uitrusting op het hoogste niveau rijden! zodat de paarden ook de kans krijgen zich te uitten! maar zelf kom ik voorlopig nog niet verder dan een simpele B-proef dus eigenlijk mag ik niet zeuren..

(ff erbij: ik kom op dit verhaal door het zien van rijdende mensen die dus idd met 'hulpstukken' hun problemen oplossen.. dus luistert het paard niet? nou dan doe je toch spoortjes om?/// snapt ie niet dat ie moet zakken? nou dan hang je er toch een slofje aan?... dit wil dus niet zeggen dat iedereen zo op die manier rijd, en ik heb echt bewondering voor mensen die zo goed met hun paard samenwerken dat ze elkaar 9 van de 10 keer gewoon 'begrijpen'...)