De redopp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:54

Het zal vast aan mijn inlevingsvermogen liggen, maar ondanks de uitgebreide omschrijvingen die er zijn gedaan, krijg ik er nog geen beeld bij

Mocht er een filmpje beschikbaar zijn...?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:55

ja, ik krijg er ook nog steeds een hert-paard bij in gedachten...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:52

Bandida schreef:
Is het het Voor-achter hupsen wat je voor een Croupade of Cabriole ziet?

Dat is de Terre-a-terre ja. Staat ook een afbeelding van in het boek van De Saunier waar jij een kopie van hebt.

HC

Professor

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:41

De SRS ontwikkelt de COURBETTE uit de LEVADE, PESADE of MEZAIR.
Het Cadre Noir noemt een PESADE een COURBETTE.

Pesade wordt in Oostenrijk genoemd de langeraanhoudende Levade.
Dit alle zijn oefeningen op de aarde.

De Croupade de Ballotade en de Capriolle zijn boven de aarde.

Pesade kan men vertalen door een waage dus gelijk gewicht.

Dit was even een randbemerking.

Dit is allemaal geschreven door General v. Josipovich , Budapest Juni 1936.
En door Major Julius Walzer. Beide in dienst van de Österreichische Campagnerreiter-Gesellschaft.
En de beroemte Oosterijkse K u.k. Militair-Reitlehrer-Institut.

Van hier uit kwamen de beste ruiters en instrukteurs naar de beroemde Wiener Hofreitschule.

ElizeVdS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:07

Ik kan me er ook weinig bij voorstellen, ben erg benieuwd.
Heeft iemand anders in ieder geval een duidelijk filmpje van de TaT?

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:32

Wij hebben thuis een videoband van Bent Branderup en daarop is de Terre-a-terre te zien. Zowel voorwaarts, als achterwaarts als pirouette's. Tja, veel meer uitleggen dan hier kun je ook niet doen, het is denk ik inderdaad het meest verhelderend om het te zien.

Op de site www.paardenbegrijpen.nl staan wat filmpjes, ik heb net al snel even gekeken, maar de Terre-a-terre staat er (uiteraard) niet tussen.

De term Reddop kende ik niet, maar dat komt denk ik omdat Steinbrecht op mijn nachtkastje ligt en ik iedere keer voordat ik 1 bladzijde gelezen heb
Wel leuk om op deze manier weer eens iets heel nieuws te horen

Ik heb helaas geen idee hoe ik een stukje video van de band hier neer zou kunnen zetten, het enige dat ik kan bedenken is met de digitale video voor de TV te gaan zitten en dan het TV beeld op te nemen en dan via bv zippy te uploaden ofzo.

Helaas ga ik dat absoluut niet redden vóór volgende week, want ik heb het deze week + aankomend weekend beestachtig druk!

Dus als iemand wel ergens een filmpje kan bemachtigen, dan is dat waarschijnlijk een snellere (en betere) oplossing.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:33

Hier een stukje:

- in het Engels - over de Terre a Terre:
link:
http://www.classicaldressage.com/articl ... terre.html

- in het Frans - Les Airs Releves
link:
http://rhonealpes.dressage.free.fr/INFOS/airs.pdf

De Le-Terre-a-Terre staat net als de andere verrichtingen
afgebeeld. (zie blad 5).

- in het Engels - zuiverheid van de gangen en de galop pirouette.
link:
http://www.classicaldressage.com/qa/qa001.html

In dit verhaal wordt de verandering van de galop in de Terre-a-terre beschreven.

- in het Engels - wedstrijd regels voor de Alta Escuela Discipline
link:
http://www.andalusianfoundation.com/ass ... nglish.pdf

- in het Engels - Theodor Heinze - vol.II pp.325-331 over de REDOPP
link:
http://www.classicaldressage.com/quotes/heinze.html

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 06:53

Sorry maar ik kan de Franse versie jammer genoeg niet lezen, en die zou juist het intressanteste kunnen zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:45

Web-pagina's kunnen met - tal van - programma's vertaald worden.

Een voorbeeld is met:
http://world.altavista.com/

Misschien is dit een oplossing.
Succes.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 07:59

Met Business Translator of Magic Translater is de tekst ook te vertalen. Er zijn ook programma's die PDF documenten direct vertalen. Als je een TRIAL versie download, dan kan je binnen de proeftijd van het vertaal programma, het artikel vertalen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:30

je begrijpt me niet, ik kan wel frans lezen, maar ik kom niet op de link.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:52

De link werkt zoals het hoort. Via Internet Explorer wordt pdf link aangeroepen en als Acrobat Reader op de PC is geinstalleerd, dan wordt het Franse verhaal in PDF formaat weergegeven.

Als het PDF bestand niet wordt geopend via de internet explorer, kun je de opgegeven link ook bij Bestand Openen in Acrobat Reader opgeven. Het bestand wordt dan normaal geopend en is te lezen.
Het is uitgeprobeerd via verschillende PC's, op verschillende manieren en met verschillende versie van Acrobat Reader.

Als Acrobat Reader niet geinstalleerd is, is het artikel niet te lezen. De acrobat reader is gratis te downloaden, te installeren en te gebruiken.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:06

Ik ken het alleen onder de naam terre-a terre.
Deze kan zowel heel verzameld en zelfs achterwaards gereden worden, als heel snel naar voren. Renpaarden die uit de startbox met twee benen afzetten doen ook enkele sprongen terre-a terra dan heet het carriere. Het begrip carriere maken komt hieruit voort!

Sommige andalusiers kunnen het nog van nature, bij andere paarden is het wat moeillijker aan te leren, als tonen veel hete paarden het ook als je ze wil laten aangeloperen maar je geen buiging links of rechts aangeeft. Ik heb eens een andalusier gereden die het heel makkelijk deed, het is dan een soort verzamelde galop waarbij links en rechts gelijk (of bijna gelijk) bewegen. Hulpen dus als bij galop, maar dan dus links en rechts tegelijk. Vanuit linker of rechter galop een changement maar voor de helft doorzetten en je zit er ook in.

Op het slagveld of bij het stierenvechten (te paard) is het heel practisch zo te galloperen omdat een een Terre-a terre pirouette je heel snel van de linker naar de rechter pirouette kunt, je hoeft dan immers niet van galop te wisselen.

Op de site http://www.branderup.de/ kan je een filmje zien van mijn insprirator en instructeur Bent Branderup in de terre-a-terre.
Volg: wilkommen --> Berit, Lehgänge und Vorträge --> Weiter (5x) tot pagina "Beritt Sufe 5". Daar vind je Terre-a terre.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 08:51

Wat een ontzettende verhelderende videos, Don _Marcello!! Ja

Wat me overigens opvalt aan de piaffe en de passage die hier ook bij staan, is dat deze erg correkt zijn uitgevoerd: paard gaat zitten, achterbeen verder onder de massa, neus eruit en trippelen maar. Correct zoals het plaatje uit het boekje.

Maar wat ik dan toch mis, als ik het vergelijk met deze oefening in wedstrijdverband, zoals we onlangs hebben gezien op de WRS, is de losgelassenheit en durchlassigkeit. Het lossige, dat mis ik gewoon. Niet dat dit fout is, maar ik denk dat dit gewoon een wezelijk verschil is tussen de klassieke leer en de wedstrijdgerichte training, danwel klassiek of middels een andere methode Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:52

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:56

Altijd weer mooi te zien en juist wel on topic Goofy44. In dit filmpje zie inderdaad ook een paar stukjes terre a terra, juist voor de capriool.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:10

Tyrza schreef:
Maar wat ik dan toch mis, als ik het vergelijk met deze oefening in wedstrijdverband, zoals we onlangs hebben gezien op de WRS, is de losgelassenheit en durchlassigkeit. Het lossige, dat mis ik gewoon. Niet dat dit fout is, maar ik denk dat dit gewoon een wezelijk verschil is tussen de klassieke leer en de wedstrijdgerichte training, danwel klassiek of middels een andere methode Knipoog

Mijn ervaring is dat er een groot verschil is in de manier waarop een paard Piaffe doet in de wedstrijdsport en de manier waarop het paard dat doet op de manier van Akademische rijscholen.
De uiterlijke kenmerken die opgenoemd worden zijn duidelijk te zien, maar er is een wezenlijklijk verschil in de manier waarop het paard in Piaffe zijn lijf gebruikt in de wedstrijdsport en een Akademisch gereden paard. De manier waarop een GP ruiter het paard laat Piafferen is een eindoefening zonder vervolg. Het vervolg zou zijn de overgangen naar de Hoge School. Voor de HS oefeningen gebruikt een paard in Piaffe het lichaam anders dan een paard in de wedstrijdsport.
Als je naar de opnames van Aken kijkt, is dat duidelijk te zien.

Het omhoogkomen van de voorhand wordt op een hele andere manier tot stand gebracht als een paard dat Akademisch gereden wordt. Als je met een wedstrijdpaard vanuit Piaffe naar Levade zou gaan, dan is mijn inschatting dat de meeste wedstrijdpaarden in de problemen zullen komen. Niet omdat ze het niet zouden kunnen, de weg naar Piaffe en ontwikkeling van het lijf zijn anders.

De elementen die meespelen zijn totale doorlatendheid, souplesse en kracht. Kracht en souplesse gaan niet hand in hand, die zijn eerder strijdig. De oefeningen die meer kracht vereisen vanuit de achterhand hebben directe gevolgen voor het spiergebruik door het paard. Als je de voorhand gebruikt voor omhoogbrengen van de voorhand, om een paard alleen op de achterhand te zetten, dan is het trucje anders als oprichting vanuit de achterhand, zonder afzet van de voorhand.
In de doorlatendheid, wordt zelfs de inwerking van krachten momenteel dermate groot, dat geen sprake van doorlatendheid kan zijn, de soeplesse vermindert, de krachten worden groter gedurende het moment dat het paard in evenwicht op de achterhand wordt gebracht. Om dit te realiseren, zijn verschillende technieken, waarbij het lijfgebruik door het paard verschillend is.
Wat een eindstation is in de GP bij wedstrijdsport, is een doorlaatstation in de scholing naar Hoge School bij Akademisch rijden.

Een Lippi voor HS werk, moet je niet laten Piafferen zoals de meeste paarden dat in de wedstrijdsport doen, althans wat het gebruik van hun lijf.....

Let eens in het videofilmpje (link hierboven) op wat een Lippi doet met doorzakken in de achterhand en vervolgens het oprichten van de voorhand. Bij de meeste wedstrijdpaarden komt de voorhand omhoog dank zij de reactie krachten op de voorbenen. In beweging wordt het omhoogbrengen van de voorhand op dat moment ondersteund.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 27-08-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 21:16

Goofy44 schreef:
De elementen die meespelen zijn totale doorlatendheid, souplesse en kracht. Kracht en souplesse gaan niet hand in hand, die zijn eerder strijdig. De oefeningen die meer kracht vereisen vanuit de achterhand hebben directe gevolgen voor het spiergebruik door het paard. Als je de voorhand gebruikt voor omhoogbrengen van de voorhand, om een paard alleen op de achterhand te zetten, dan is het trucje anders als oprichting vanuit de achterhand, zonder afzet van de voorhand.
In de doorlatendheid, wordt zelfs de inwerking van krachten momenteel dermate groot, dat geen sprake van doorlatendheid kan zijn, de soeplesse vermindert, de krachten worden groter gedurende het moment dat het paard in evenwicht op de achterhand wordt gebracht. Om dit te realiseren, zijn verschillende technieken, waarbij het lijfgebruik door het paard verschillend is.
Wat een eindstation is in de GP bij wedstrijdsport, is een doorlaatstation in de scholing naar Hoge School bij Akademisch rijden.
Ja, ik kan me daar zeker in vinden. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld die merrie schimmel van die Deen. Schimmel ging steeds spectaculairder passageren en piafferen, maar dit ging ten koste van de rust en losgelatenheid in de rust, mede vanwege de krachtige bewegingen die de merrie moet maken. Daarom begon ze ook zo ontzettend met haar staart te zwaaien.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:21

Het paard van Andreas H. is zeker anders getraind dan de paarden van de Hollandsche school. Het paard heeft als paard ook een aantal kenmerken dat je bij een KWPN'er of een HOLS niet aantreft.
Het zwaaien van die staart was niet om in evenwicht te blijven.... Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 22:01

Nee, om de lucht in te gaan, wat ook duidelijk te zien is Haha! Daarom kwam ze natuurlijk zo van de grond Haha! Haha! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:10

Mij valt de voorwaartse tendens in de piaffe in de video van Brenderup op, wel een prachtige site en prachtige video's zeg!

Ik kan niet zo goed plaatsen dat je het over twee manieren van piafferen hebt, de wedstrijdversie en de hogeschoolversie. Wie ook de trainer is en hoe hij/zij ook traint, ik zie niemand die alle paarden exact op dezelfde manier kan laten piafferen en dat lijkt me ook logisch, aangezien elk paard weer anders is van bouw, gang, natuurlijke aanleg, karakter en elk zo zijn eigen bijzonderheden heeft.
Kende Invasor niet ook alle hogeschooloefeningen? Ik denk dat dit meer met het verschil tussen barokke paarden en warmbloeden te maken heeft qua aanleg voor de piaffe dan met het verschil in opleiding.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:57

Interessante doorverwijzingen !! Mijn dank daarvoor, smullen !

De terre a terre, als ik me niet vergis ook een pied a terre wordt veel gebruikt in het... stierenvechten in Spanje.
Er zit verschil, voor iedereen te zien in het hupsen op de plaats met twee benen, of het hupsen waarbij voorbeen op de plaats blijft, feitelijk los hangt.
De terre a terre is een oefening die zodoende in Spanje nog aangeleerd wordt. Misschien is dat wel de enige discipline waar nog echt Hoge School gereden wordt. Daar noemt met dit Alta Escuela, wat betekent: Oude School (letterlijk vertaald) en verrassend geen Hoge School.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:23

Het Piafferen dat door de meeste wedstrijdruiters gedaan wordt, verschilt wel maar men maakt min of meer gebruik van dezelfde mogelijkheden van het lijf van het paard en van de voorhand! Invasor zou in Jerez HS getraind kunnen zijn, en Rafael Soto is Professor in de rijkunst aldaar. RS zal HS ook wel beheersen. HS wordt op verschillende plaatsen nog beoefend, zij het ook met verschillen in benadering en aanpak. Vanuit de Piaffe naar een Levade zonder voorhand gebruik om het gewicht op de achterhand te brengen, is wat anders als een Piaffe die voor een deel "leunt" op de voorhand om de voorhand te kunnen gebruiken om het gewicht meer naar achteren te brengen en het paard in oprichting vanuit het bekken te kunnen brengen. Dat is een hele andere benadering en aanpak. Het stelt ook hele andere eisen aan de vaardigheid en rijkunst van een ruiter en het paard. In de meeste Piaffes die in Aken werden getoond, werd het bekende trucje gebruikt om Piaffe te laten zien. Omdat de meeste ruiters de echte methode niet meer leren, ontbreekt bij de meeste (jonge) ruiters deze referentie volledig. Ze hebben het allemaal op een bepaalde manier geleerd (die sneller en eenvoudiger tot wedstrijd resultaat leidt ....).

De Piaffes die je ziet, en waarover men enthousiast doet, passen binnen het beeld van de wedstrijdsport. Nog even verder in de tijd en we weten niet meer hoe de Piaffe en het gebruik van het lijf door het paard in Piaffe bedoeld was. We hebben dan alleen de uiterlijke kenmerken, met een ander lijfgebruik wat al heel sterk is ingeburgerd. Geen haan, die er dan nog naar kraait.

We praten steeds meer over lossigheid en uitdrukking, we hebben het niet meer over de zuiverheid van de gangen en bewegingen. De lossigheid en de explicite uitdrukking zijn daarvoor in de plaats gekomen..... Dat is door de ruiter gemakkelijker (is nog steeds moeilijk, dus niet onderschatten) te bereiken en voor toeschouwers gemakkelijker te herkennen. Het mes snijdt dus aan twee kanten. De essentie waaraan je een goed gereden paard herkent, verdwijnt langzaam maar zeker van het toneel. We gaan in de praktijk zonder discussie over goed of slecht, naar een andere vorm van dressuur rijden toe. Door het beeld in de praktijk wen je er vanzelf aan, discussie is dan nauwelijks of niet meer nodig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:47

Nou dat is nu precies wat ik bedoel. ALleen is de piaffe, getraind op de Hoge School methode en volgens de Alta Escuela gemakkelijker voor een paard en verfraait daardoor eerder.
De methodes van aanleren zijn heel verschillend, en ik zou graag het onderscheid willen houden tussen Alta Escuela en Hoge School. Daar zit hem ook, wat mij betreft, het essentiele verschil tussen de twee Scholden, Jereze de la Frontera en de Spaanse Rijschool te Wenen.
De paarden van Soto en Ramblas zijn volgens de Alta Escuela opgeleid, dat heeft voor een groot deel overeenkomsten met de Hoge Shool. Het verschil is ergens bij het doel of het middel.
Wat ik zo leuk vind is dat de Sport en de Hoge School, en sport met een S, heel dicht bij elkaar komen maar toch een wezenlike afstand hebben van elkaar.
Gewoon, wonderlijk eigenlijk en met hetzelfde resultaat, punten.

Een goede discussie is juist erg interessant, soms verhelderend en soms verbazend zolang het geen traineren wordt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:30

Wat vond je van Ignacio Rablas met Distinguido 2