Mocht er een filmpje beschikbaar zijn...?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Bandida schreef:Is het het Voor-achter hupsen wat je voor een Croupade of Cabriole ziet?
voordat ik 1 bladzijde gelezen heb

)Tyrza schreef:Maar wat ik dan toch mis, als ik het vergelijk met deze oefening in wedstrijdverband, zoals we onlangs hebben gezien op de WRS, is de losgelassenheit en durchlassigkeit. Het lossige, dat mis ik gewoon. Niet dat dit fout is, maar ik denk dat dit gewoon een wezelijk verschil is tussen de klassieke leer en de wedstrijdgerichte training, danwel klassiek of middels een andere methode
Goofy44 schreef:Ja, ik kan me daar zeker in vinden. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld die merrie schimmel van die Deen. Schimmel ging steeds spectaculairder passageren en piafferen, maar dit ging ten koste van de rust en losgelatenheid in de rust, mede vanwege de krachtige bewegingen die de merrie moet maken. Daarom begon ze ook zo ontzettend met haar staart te zwaaien.De elementen die meespelen zijn totale doorlatendheid, souplesse en kracht. Kracht en souplesse gaan niet hand in hand, die zijn eerder strijdig. De oefeningen die meer kracht vereisen vanuit de achterhand hebben directe gevolgen voor het spiergebruik door het paard. Als je de voorhand gebruikt voor omhoogbrengen van de voorhand, om een paard alleen op de achterhand te zetten, dan is het trucje anders als oprichting vanuit de achterhand, zonder afzet van de voorhand.
In de doorlatendheid, wordt zelfs de inwerking van krachten momenteel dermate groot, dat geen sprake van doorlatendheid kan zijn, de soeplesse vermindert, de krachten worden groter gedurende het moment dat het paard in evenwicht op de achterhand wordt gebracht. Om dit te realiseren, zijn verschillende technieken, waarbij het lijfgebruik door het paard verschillend is.
Wat een eindstation is in de GP bij wedstrijdsport, is een doorlaatstation in de scholing naar Hoge School bij Akademisch rijden.
Daarom kwam ze natuurlijk zo van de grond