Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

broadway schreef:Een paard kan psychisch ontspannen zijn en lichamelijk gespannen en super schuimen, omgekeerd niet, daarom kan een paard die moet presteren toch ontspanning krijgen in hard werken !!!!Zo'n paard wordt gek als het stil moet staan, stilstaan is dan stress en bewegen is "moeten", dat zijn goeie sportpaarden omdat ze juist graag willen en moeten werken!

oke
is best leerzaam zo'n discussie ik blijf lezen:) 

Navanja schreef:k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....
kistaah schreef:Ik denk niet dat het schuimen echt een teken is van niet kunnen slikken...Als een paard niet zou kunnen slikken zou hij een gruwelijke hekel hebben aan het bit, niet makkelijk willen innemen en niet lekker te berijden zijn. Heb het artikel ook gelezen, schrok er eerst ook van. Maar als je even verder denkt...is het niet logisch dat paarden totaal niet zouden kunnen slikken met bit. Het is sowieso altijd belangrijk om de neusriem niet te strak te doen, dat kan wel slik problemen veroorzaken!
Denk dat schuimen een teken is van twee uitersten ( extreme spannend, adrenaline) en erg ontspannen. Maar het zegt ook weer niets als je paard nooit schuimt
SuMí schreef:Schuimen is goed, dan hoeft nietdat ze gaan schuimn maar als ze het doen is het een goed teken...als ze veel zweten en niet schuimen is het zelf een slecht teken!
Sullie97 schreef:Als ik mijn paard kleddernat heb gereden, dan heb ik zelfs een soort van schuim onder z'n hoofdstel (waar het leer zit). Hoe zit dan dan?
Overigens heeft hij altijd een schuimbekkie na het rijden. Hij is er eentje die liever lui dan moe is, dus meestal ook ontspannen.
Ivooo schreef:tinaaz schreef:mijn paard schuimt soms ook als ik aan het longeren ben aan het halster.....
hmm hoe zit dat dan?
Dan lijkt het mij dat ie ontspannen is.