schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:28

Ik merk altijd als mijn paard lekker loopt dan gaat schuimen en als mijn paard niet lekker loopt dan niet schuimt.
Dus als het er dan aan zou liggen dat ze een bit in hun mond hebben,lijkt mij dat niet waar,want dan zouden ze altijd moeten schuimen. Lijkt mij.

jipje_niekje

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:49

Mijn paard gaat altijd schuimen als hij lekker loopt. Hij heeft dan allemaal bellen onderaan zijn lippen hangen (ziet er heel grappig uit net of hij bellen wil blazen) Dit doet hij dus wanneer hij ontspannen is. Mijn pony is een grote heethoofd en dressuurmatig moeilijk te rijden. Als ik haar dan buiten ga rijden en ze is totaal niet ontspannen dan gaat zij juist heel erg veel schuimen??? Maar ik heb wel altijd het idee dat het goed is. En volgens mij komt het niet door het bit. Die van mij die gaan zelfs schuimen van brokken eten en hooi!! Ze hebben dan beide een wit randje om hun lippen heen.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:03

misschien vinden die renpaarden het rennen ontzettend gaaf, dat ze daardoor gaan schuimen?
Want ik denk niet dat die paarden in een positie lopen met hun hoofd/hals waarin die klier gestimuleerd wordt.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:07

Mijn paard kauwt veel op zijn bit en loopt erg snel ontspannen en wordt direct vanuit zichzelf nageeflijk, ik heb vrijwel elke dag mijn laarzen vol witte schuimklodders
Zijn tanden zijn goed nagekeken door de tandarts, niks mis mee, het schuimen komt bij hem dus puur door het kauwen en de ontspanning.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:14

Volgens mij is er dus niet een duidelijk antwoord te geven. Mijn paard schuimt (kwijlt niet ,maar schuimt) als een gek, maar is niet ontspannen en nog haast niet nageeflijk. Toch schuimt ze echt als een idioot. Ook stress heeft ze absoluut niet. Ik snap er echt helemaal niks van.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:16

Een paard kan psychisch ontspannen zijn en lichamelijk gespannen en super schuimen, omgekeerd niet, daarom kan een paard die moet presteren toch ontspanning krijgen in hard werken !!!!Zo'n paard wordt gek als het stil moet staan, stilstaan is dan stress en bewegen is "moeten", dat zijn goeie sportpaarden omdat ze juist graag willen en moeten werken!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:23

broadway schreef:
Een paard kan psychisch ontspannen zijn en lichamelijk gespannen en super schuimen, omgekeerd niet, daarom kan een paard die moet presteren toch ontspanning krijgen in hard werken !!!!Zo'n paard wordt gek als het stil moet staan, stilstaan is dan stress en bewegen is "moeten", dat zijn goeie sportpaarden omdat ze juist graag willen en moeten werken!

dus dit verklaart ook het stukje van die renpaarden?

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:57

mijn pony schuimt als ze ontspannen is

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:28

schuimen is niet erg... meestal betekend het dat ze goed bezig zijn (ontspannen) bij ons op de manege hebben sommige pony's al helemaal een schuim-mond voordat ze de bak in lopen

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:07

oke is best leerzaam zo'n discussie ik blijf lezen:)

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:39

De meningen lopen nogal uiteen
Mooiste vind ik: Kan niet slikken = dodelijk.
Niet kunnen slikken is inderdaad dodelijk, mits het enige dagen duurt, dan sterft ie van de dorst

Er zijn 2 soorten schuimen die moeilijk "op bokt" van elkaar zijn te onderscheiden, maar irl is het verschil goed te zien. Een heet paard waaraan de eigenaar de handen letterlijk vol heeft en ook lekker stevig neusriemen heeft aangetrokken, die schuimt enorm, vaak inclusief bellen blazen. Iedereen zal kunnen zien dat dit paard niet ontspannen is. Hier komt het overmatig schuimen van vooral niet kunnen slikken. Het schuimen door ontspanning is meestal minder excessief, omdat het paard ook gewoon kan slikken. Het ene paard produceert wel beduidend meer dan het andere.

Een paard dat ontspant, kauwt. Ook met join up of tijdens longeren, laat een paard vaak het hoofd zakken en kauwt daarbij. Dit is een teken van "ik ben ongevaarlijk, jij bent de baas". Kauwen = gras = ontspanning.

Rijtechnisch betekend kauwen een ontspannen kaak: Kauwend kan deze niet worden vastgezet en dus ook niet het bit worden vastgepakt.

Met bit schuimen de meeste paarden meer, ook al kauwen ze niet persé meer. Het materiaal stimuleert de speekselproductie ook.

Zoals al door meerdere mensen gezegd: ook zonder bit en zonder ruiter kan een paard schuimen. Dit komt door het kauwen, wat duit op ontspanning.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:50

Ik denk niet dat het schuimen echt een teken is van niet kunnen slikken...Als een paard niet zou kunnen slikken zou hij een gruwelijke hekel hebben aan het bit, niet makkelijk willen innemen en niet lekker te berijden zijn. Heb het artikel ook gelezen, schrok er eerst ook van. Maar als je even verder denkt...is het niet logisch dat paarden totaal niet zouden kunnen slikken met bit. Het is sowieso altijd belangrijk om de neusriem niet te strak te doen, dat kan wel slik problemen veroorzaken!
Denk dat schuimen een teken is van twee uitersten ( extreme spannend, adrenaline) en erg ontspannen. Maar het zegt ook weer niets als je paard nooit schuimt

phantasia3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:27

Navanja schreef:
k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....

Ik heb dat stuk ook gelezen.Heb het er ook over gehad met mijn paarden tandarts.(hij rijd zelf prix st george).Volgens hem is het zo dat als je de neus en sperriem te strak aansnoert,hij idd niet kan slikken (kijk maar eens om je heen hoevel mensen dat doen).Het paard moet de ruimte krijgen het bit af te kouwen.Een mooie schuimkraag is idd een teken van ontspanning in de kaak en hals.
Myler bitten zijn het best.
Het is tegen natuurlijk om op een paard te zitten,laat staan ijzer in de mond te hangen.We moeeten wel bedenken dat trekken,hangen ed...wel degelijk pijn doet !

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 08:32

Erg interesand, het laatste lijkt mij het logieste

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:36

kistaah schreef:
Ik denk niet dat het schuimen echt een teken is van niet kunnen slikken...Als een paard niet zou kunnen slikken zou hij een gruwelijke hekel hebben aan het bit, niet makkelijk willen innemen en niet lekker te berijden zijn. Heb het artikel ook gelezen, schrok er eerst ook van. Maar als je even verder denkt...is het niet logisch dat paarden totaal niet zouden kunnen slikken met bit. Het is sowieso altijd belangrijk om de neusriem niet te strak te doen, dat kan wel slik problemen veroorzaken!
Denk dat schuimen een teken is van twee uitersten ( extreme spannend, adrenaline) en erg ontspannen. Maar het zegt ook weer niets als je paard nooit schuimt

Ik ook niet, mijn paarden drinken immers ook wel eens met een bit.
Wel moet ik zeggen dat wanneer ik een paard rij die maar heel even aantoont geen sperriem nodig te hebben, dan haal ik 'm er meteen af. Ook de Friezen die ik nu rij, rij ik zonder sperriem en ze lopen er perfect op! Ik heb zelfs een keer en bij een paard en bij een pony gehad dat zodra ik er op ging rijden en ik de sperriem eraf haalde, het lopen van deze diertjes met sprongen vooruit ging en zel leken ook zich meer te ontspannen.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:39

Een paard gaat schuimen als het met het bit speelt, dus er een beetje op kauwt. Kauwen werkt onstpannend ->dus schiumt een paard als hij onstpannen is. =)
Beetje rare uitelg:S

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:41

Schuimen is goed, dan hoeft nietdat ze gaan schuimn maar als ze het doen is het een goed teken...als ze veel zweten en niet schuimen is het zelf een slecht teken!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:50

SuMí schreef:
Schuimen is goed, dan hoeft nietdat ze gaan schuimn maar als ze het doen is het een goed teken...als ze veel zweten en niet schuimen is het zelf een slecht teken!

Waarom is veel zweten en weinig of zelfs niet schuimen een slecht teken dan?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:07

Dit is best wel moeilijk

Hoe het in de Bit staat beschreven kan ik me er wel wat bij indenken. Wij doen maar allerlei diktes bitten in een paardenmond maar er is inderdaad niet heel veel ruimte in een paardenmond. Dus kan me voorstellen bij een dikker bit dat het misschien niet zo lekker zit.

Als je paard niet kan slikken gaat hij inderdaad ook schuimen/kwijlen.
Pobeer zelf maar eens een tijdje niet te slikken.
Er zit wat in.

Aan de andere kant heb ik ook altijd gehoord dat als je paard het bit goed aanneemt dat hij gaat schuimen. Dit doet mijn paard ook. Of dit echt met ontspanning te maken heeft weet ik niet want in de bak is hij vaak gespannen en het laatste gedeelte gaat hij ontspannen maar dan schuimt hij ook al in het begin. Als ik met hem een buitenrit maak loop hij altijd lekker ontspannen aan een lange teugel maar schuimt hij niet.

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:47

Als ik mijn paard kleddernat heb gereden, dan heb ik zelfs een soort van schuim onder z'n hoofdstel (waar het leer zit). Hoe zit dan dan?

Overigens heeft hij altijd een schuimbekkie na het rijden. Hij is er eentje die liever lui dan moe is, dus meestal ook ontspannen.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:01

Sullie97 schreef:
Als ik mijn paard kleddernat heb gereden, dan heb ik zelfs een soort van schuim onder z'n hoofdstel (waar het leer zit). Hoe zit dan dan?

Overigens heeft hij altijd een schuimbekkie na het rijden. Hij is er eentje die liever lui dan moe is, dus meestal ook ontspannen.

Dat schuim onder het hoofdstel is komt doordat het paard zweet en het hoofdstel altijd wel iets wrijfing oplevert, waardoor dus schuim ontstaat. De volgende keer dat je gereden hebt moet je eens voor de grap als je paardje goed bezweet is over de hals gaan 'schrobben' met je hand, dan krijg je ook schuim

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:14

Ivooo schreef:
tinaaz schreef:
mijn paard schuimt soms ook als ik aan het longeren ben aan het halster.....

hmm hoe zit dat dan?

Dan lijkt het mij dat ie ontspannen is.

Mij niet, want gewoon schuimen is een teken van werken aan het bit, maar dit is niet het geval als je hem aan het halster hebt lopen, dus deze manier van schuimen (aan het halster) lijkt me niet helemaal gezond..

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:22

Ik kijk altijd naar het soort schuim . Ik ken een paard met slierten schuim ... Ik ben bang dat daarbij iets aan het gebit is . Mijn paard heeft altijd een klein randje langs zijn lip en een kloddertje . Dit is zo goed gekauwt eigenlijk dat je ziet dat het door de ontspanning is . Je hebt ook veel paarden die schuimen omdat het bit te strak in de bek word getrokken . Meestal bij logisch nadenken en kijken naar de rijstijl van de ruiter kom je al veel te weten

Noor17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:27

Is het niet zo dat elk paard anders is net als mensen heeft de 1 meer slijm/speeksel productie dan de ander

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:29

Ja .... maar kijk je naarrijstijl + schuim zegt dat vaak al genoegt