mistery schreef:Ik heb dus altijd problemen met het hakken uitdrukken. Vind het echt verrot zitten en zit dan zelf ook absoluut niet ontspannen. En naar mijn idee( en ook die van anderen) zit ik gewoon goed en zit ik mijn pony ook absoluut niet in de weg.Citaat:Je enkels figureren als soort van scharnieren en schokdempers, vandaar dat je je hakken uit moet drukken
Was dat niet meer bij het springen? Dacht ik hoorCitaat:ziet er netter uit en je zit steviger en kan beter been geven
Netter, ja dat is waar. Maar dat je beter been kunt geven vind ik niet. Ik spoor mijn pony absoluut niet met mijn hakken aan, gewoon met mijn kuiten. Dus hoezo kun je dan beter been geven?
Niet dat ik nu tegen het hakken uitdrukken ben ofzo hoor Want ik weet ook dat dit natuurlijk beter is. Maar dat je ze niet uitdrukt, tsja...ik vind het geen probleem. Tenzij je wedstrijden rijdt dan. Dan ziet het er gewoon netter uit als je je hakken uitdrukt
Nou dat kan zijn dat jij netjes zit, maar wat ik aanhaalde was dus inderdaad bij springen.
Bij dressuur is het handiger om je knieen naar beneden te drukken en hakken uitdrukken om beter in balans te zitten, dieper in zadel en je zitbeenknobbels te voelen zodat je dus jezelf kunt controleren wat je paard onder je doet. Je hak moet daarbij dus wel in die loodlijn liggen van heup en schouders.
Vaak zie je namelijk dat mensen of knieen afsteken en juist knieen klemmen en dat is ook niet goed. Dus vandaar dat je hak belangrijke functie heeft, bij zowel dressuur als springen.