Waarom rijd je met je hakken uitgedrukt naar beneden?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: Waarom rijd je met je hakken uitgedrukt naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:50

mistery schreef:
Ik heb dus altijd problemen met het hakken uitdrukken. Vind het echt verrot zitten en zit dan zelf ook absoluut niet ontspannen. En naar mijn idee( en ook die van anderen) zit ik gewoon goed en zit ik mijn pony ook absoluut niet in de weg.

Citaat:
Je enkels figureren als soort van scharnieren en schokdempers, vandaar dat je je hakken uit moet drukken

Was dat niet meer bij het springen? Dacht ik hoor

Citaat:
ziet er netter uit en je zit steviger en kan beter been geven

Netter, ja dat is waar. Maar dat je beter been kunt geven vind ik niet. Ik spoor mijn pony absoluut niet met mijn hakken aan, gewoon met mijn kuiten. Dus hoezo kun je dan beter been geven?

Niet dat ik nu tegen het hakken uitdrukken ben ofzo hoor Want ik weet ook dat dit natuurlijk beter is. Maar dat je ze niet uitdrukt, tsja...ik vind het geen probleem. Tenzij je wedstrijden rijdt dan. Dan ziet het er gewoon netter uit als je je hakken uitdrukt

Nou dat kan zijn dat jij netjes zit, maar wat ik aanhaalde was dus inderdaad bij springen.
Bij dressuur is het handiger om je knieen naar beneden te drukken en hakken uitdrukken om beter in balans te zitten, dieper in zadel en je zitbeenknobbels te voelen zodat je dus jezelf kunt controleren wat je paard onder je doet. Je hak moet daarbij dus wel in die loodlijn liggen van heup en schouders.

Vaak zie je namelijk dat mensen of knieen afsteken en juist knieen klemmen en dat is ook niet goed. Dus vandaar dat je hak belangrijke functie heeft, bij zowel dressuur als springen.

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:15

je kan dan toch ook beter met je kuiten aandrijven?

N_Expected

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:47

je moet je hakken omlaag houden omdat als je je hak omhoog doet heb je geen spanning op je kuitspieren, duw je je hak omlaag dan voel je je spieren aantrekken. Dus zonder die spanning (hak omhoog) krijg je geen effect op je hulpen.
Je kunt dit zelf voelen als je op een stoel zit en dan je hak omlaag en omhoog doet.
Hakken omlaag is dus Niet alleen voor de nettigheid maar heeft veel andere redenen....

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:13

Voor de steun en het evenwicht lijkt me, en om goed op het paard te kunnen inwerken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:15

Je zit steviger, je zit netter, en je hebt steun op de beugels.

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:43

je zit steviger in het zadel, je blijft niet steken in de beugel, en het ziet er ook netter uit.

WhiteRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:51

Cassidy schreef:
Door het uitdrukken van je hak span je de spieren van de kuit, deze worden hard en kunnen zo beter aanwijzingen doorgeven aan je paard.

Was al bijna bang de fysiologische achtergrond te gaan missen

De spierspanning van de kuit zorgt ervoor dat je kuithulp overkomt, volgens de beruchte "tube tandpasta methode" (uitknijpen die pony, net of ie bijna leeg is )

Kwam overigens nog een hele serie andere mooi redenen tegen

WhiteRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:51

Cassidy schreef:
Door het uitdrukken van je hak span je de spieren van de kuit, deze worden hard en kunnen zo beter aanwijzingen doorgeven aan je paard.

Was al bijna bang de fysiologische achtergrond te gaan missen

De spierspanning van de kuit zorgt ervoor dat je kuithulp overkomt, volgens de beruchte "tube tandpasta methode" (uitknijpen die pony, net of ie bijna leeg is )

Kwam overigens nog een hele serie andere mooi redenen tegen

Edit: Dubbel... Ptieuw, geen idee hoe dit komt

justagirl22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:55

Nou, ik ben net weer begonnen met ruijden, maar omdat ik mijn hakken niet naar beneden had ben ik er al bijna meerdere keren afgevallen!!! Evenwicht dus!!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:57

Mij is juist eens verteld dat het juist niet goed is om je hakken uit te drukken, volgens mij omdat je dan je oaard afremt? Maar precies weet ik het ook niet meer. Lang geleden

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 00:36

Idem. Niet goed omdat de meesten zich dan (overdreven) net uit het zadel duwen en er onnodig spanning ontstaat. Evenwicht haal je uit je zit en je hak blijft horizontaal. Of zo is het mij verteld :P

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 06:18

Beetje laat en niet meer zo oplettend vannacht dames?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 06:33

Dit topic is 9 jaar oud :))