Oehlala schreef:'Je merkt ook vooral het Frans type springbloed erin, stugger te rijden, moeilijker buigzaam en stugge achterhand.'
Dit is overigens echt niet het franse type, D'aganix is ook niet frans gefokt, maar dat je dit zo voelt is wel inherent aan een jong dier met een groot lijf.
Ik denk dat, je rijtechnisch haar nu niet kan handelen, maar straks als ze echt meer balans en kracht heeft, al helemaal niet meer, zeker niet als ze pittig en dominant (stom woord eigenlijk) is met het rijden en graag naar het hout toe wilt.
Ik ben zelf ook maar een smurf, en heb ook zo'n grote gehad, die qua karakter en rijden overeen kwam met de jouwe en deze heb ik uiteindelijk wel verkocht. Ik had zelf op zich de hele reis wel willen maken met haar, maar toen ik zag wat ze deed onder een mannelijke springruiter die haar, gewoon omdat hij een 30 cm groter is dan ik, zoveel handiger kon rijden, dat zij hem niet eens ging proberen om het zo maar te zeggen. Zij was daar zoveel rustiger onder en bij, dat ik de keuze heb gemaakt om haar daar te laten voor ook haar eigen (mentale) welzijn.
Vanuit de Dominator lijn bestaat uit een diamant de semilly, en moederskant uit aganix du seigneur, alhoewel de laatste niet perse naar het Franse type bloed neigt.
Maar als je naar Daganix en ook zijn vader Dominator kijkt, daar zie je eigenlijk ook het wat stuggere (in mijn ogen) type paard. I.i.g. geen sensibele/flexibele paarden.
Ze is 4,5 jaar nu, ik kan er niks van zeggen dat ze geen balans heeft want dat kan ik ook niet verwachten van een jong groot paard.
Maar toch het gevoel, dat ik mijzelf meer zie durven en makkelijker uit te zitten bij een kleiner type paard dan dit paard. Uiteindelijk als je een kleiner type en groter type van hetzelfde “niveau” naast mekaar hebt, zal het toch altijd anders aanvoelen.
Langer lichaam, langere voor en achterhand , grotere passen, minder snel te wenden dan bij een kleiner type. Mijn gevoel in het zadel, idee dat ik er voor mijn gevoel niet uit zal kunnen rijden dan wat ik bij een kleiner type wel zou hebben.
Ik geef overigens nergens mijn paard de schuld hiervoor want ben van mening dat het aan de rij kundigheid van de ruiter ligt en de uiteindelijke match samen.
Zoals je op het einde zegt inderdaad, daar zit mijn gevoel ook bij.
Laatst bijgewerkt door xPenny op 08-12-23 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt