Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:28

Lijkt mij ook Lithya, om de kaak en het kaakgewricht te kunnen ontspannen moet er wel ruimte zijn om de mond iets open te doen en te kauwen.

Maar ik kan me zo voorstellen dat als je op druk rijdt het paard de mond open gaat doen, tong er uit gaat doen etc. om aan die druk te ontkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:30

Rocamor schreef:
Dat begrijp ik spenk, maar ik ga er vanuit dat de ringmeester zo'n beetje alle combinaties ziet. De afgevaardigde loopt rond en kan daardoor wellicht wat over het hoofd zien.

De ringmeester is daar niet voor opgeleid dat is meestal een vrijwilliger, kan ook een meisje van 14 zijn.

Maar het gebeurt helaas ook dat de toezichthouder de neusriem losser laat maken en de neusriem vlak voor de ring betreden, uit het oog van de toezichthouder aangesnoerd wordt.

En toch ook soms lijkt het dat je denkt kan niet anders dan veel te strak. En bij controle is het toch niet zo maar lijkt het zo omdat het paard met veel spanning op zn neus rond loopt en daardoor de neus letterlijk wat opblaast.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:34

FleurSandro schreef:
Op de meeste wedstrijden die ik rij is er geen ringmeester, laat staan toezichthouder...
In de 7 jaar dat ik wedstrijden rijdt is ook nog nooit mijn paspoort gecontroleerd, vind ik ook kwalijk eigenlijk. Hoe moeilijk is het om bij het aanmelden om even de entingen te checken. Dus in controleren kan nog een hoop beter bij wedstrijden

Voorheen was dit wel altijd het geval. Je moest bij het aanmelden altijd met paspoort heen omdat de entingen dan gecheckt werden. Toen ik na jaren weer ging starten vond ik het ook erg vreemd dat mij werd verteld dat paspoorten niet meer werden bekeken :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:37

Melisje_92 schreef:
FleurSandro schreef:
Op de meeste wedstrijden die ik rij is er geen ringmeester, laat staan toezichthouder...
In de 7 jaar dat ik wedstrijden rijdt is ook nog nooit mijn paspoort gecontroleerd, vind ik ook kwalijk eigenlijk. Hoe moeilijk is het om bij het aanmelden om even de entingen te checken. Dus in controleren kan nog een hoop beter bij wedstrijden

Voorheen was dit wel altijd het geval. Je moest bij het aanmelden altijd met paspoort heen omdat de entingen dan gecheckt werden. Toen ik na jaren weer ging starten vond ik het ook erg vreemd dat mij werd verteld dat paspoorten niet meer werden bekeken :')

Ik neem nog altijd mijn paspoort mee met het aanmelden maar het is ooit 1x gecheckt in al die jaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:39

Volgensmij komt dat met name omdat het eerder was enting niet goed goed? Wegwezen. En dat is niet meer zo. Nu krijg je een waarschuwing.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:45

Ik rij sinds kort weer wedstrijden en kan echt walgen van hoe er wordt gereden. Het lijkt ook bij de hogere klassen nog erger als in de lage maar je ziet het eigenlijk overal wel, zelfs bij de pony ruiters.

Ben echt van mening dat er meer controle op zou mogen komen maar goed official worden is gewoon zo onaantrekkelijk gemaakt dat ik er ook de tijd niet voor kan opbrengen. En ik ben geen meisje van 14 meer maar durf op wedstrijd (of op de rijvereniging) ook niet iemand aan te spreken dat de neusriem te strak zit. Grappig want andersom ben ik al wel aangesproken dat die te los zit (en dat is toch bijna elke wedstrijd wel en op de vereniging ook al door meerdere aangesproken). Nou kan je zeggen, mijn neusriem kan nog wel wat losser vind ik zelf. Kan er net 2 vingers tussen doen bij t neusbot en dat is eigenlijk het minimale.

Daarnaast denk ik dat er ook echt in het reglement moet komen dat een strakke neusriem niet mag. Momenteel staat er dat als er minder als 2 cm (geloof ik?) ruimte is dat dan wordt gezien als wreedheid. Ik zou zeggen rijden met wreedheid is diskwalificering maar dat is niet het geval helaas.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:58

Afbeelding

Deze foto dan, is op prijsuitreiking van springwedstrijd. Paard krijgt wortel als beloning maar kan zijn mond niet openen om hem te kunnen opeten :(

Terwijl op dezelfde wedstrijd een dame won met deze optoming:

Afbeelding

Daar zou toch veel positiviteit op moeten komen, ook dit wordt niet genoemd. Beide foto's op hetzelfde evenement gemaakt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:58

Als je zelf niet in staat bent paard te rijden zonder dit soort dwang om ze onder controle te houden dan is mijn vocabulair niet zo vriendelijk. Ik zeg er wel wat van, flikker maar op als je je eigen tekortkomingen op het dier moet botvieren. Op alle wedstrijden, ongeacht wie het organiseert en op alle niveau's zou dit zodra iemand de ring in gaat, en eruit gaat gecontroleerd moeten worden. Net als een dopingcontrole bij wielrenners. En nog beter is minpunten wegens dierenmishandeling.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:04

Het zou de KNHS sieren als ze alle rijverenigingen, juryleden en toezichthouders voorzien van zo een neusriemmeter. Voor iemand de ring in gaat controleren en bij te strak diskwalificatie.

Zo een meetinstrument is ook eenduidig, bij vingers is er veel variatie.

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:23

De foto geeft zeker een onprettig beeld, maar het is lastig om van een foto af te beoordelen of iets te strak zit. Je ziet dat er flink aan het bit getrokken wordt en dat de onderlip/kin opgetrokken zijn waardoor de sper- en neusriem strakker lijken dan ze waarschijnlijk zijn.

Persoonlijk snap ik het nut van aansnoeren ook niet, bij mij hangt alles zo los mogelijk en wil juist dat mijn paarden aan kunnen geven als het niet goed voelt. Sinds de invoer van de toezichthouders ben ik echt al heel vaak preventief gecontroleerd door toezichthouders (dan wel vaak de juryleden die als toezichthouder moeten staan). Daarbij werd ik wel gecontroleerd op de hele optoming; neusriem, bit, etc. Ze controleerde gewoon alle deelnemers en ja ik heb ook mensen uitgesloten zien worden voor onvriendelijke optoming of gedrag. Ik vind dat de KNHS daarmee echt al goede stappen aan het zetten is.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:31

fransje23 schreef:
Het zou de KNHS sieren als ze alle rijverenigingen, juryleden en toezichthouders voorzien van zo een neusriemmeter. Voor iemand de ring in gaat controleren en bij te strak diskwalificatie.

Dat is inderdaad een goed idee! Dat dit nog niet bestaat joh

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:39

Ninalotte schreef:
De foto geeft zeker een onprettig beeld, maar het is lastig om van een foto af te beoordelen of iets te strak zit. Je ziet dat er flink aan het bit getrokken wordt en dat de onderlip/kin opgetrokken zijn waardoor de sper- en neusriem strakker lijken dan ze waarschijnlijk zijn.

Persoonlijk snap ik het nut van aansnoeren ook niet, bij mij hangt alles zo los mogelijk en wil juist dat mijn paarden aan kunnen geven als het niet goed voelt. Sinds de invoer van de toezichthouders ben ik echt al heel vaak preventief gecontroleerd door toezichthouders (dan wel vaak de juryleden die als toezichthouder moeten staan). Daarbij werd ik wel gecontroleerd op de hele optoming; neusriem, bit, etc. Ze controleerde gewoon alle deelnemers en ja ik heb ook mensen uitgesloten zien worden voor onvriendelijke optoming of gedrag. Ik vind dat de KNHS daarmee echt al goede stappen aan het zetten is.

Maar als een paard zich, door een strakke neusriem niet kan aangeven dat hij eigenlijk niet akkoord is met hetgeen hij moet ondergaan (en daardoor de neusriem dus te strak komt), dan moeten we toch eigenlijk een neusriem er voor de sier aan laten? Vallen trekkers / zagers veel beter door de mand. En maken we de paardensport, hoop ik, wat harmonieuzer.

Ik reed met mijn oude paard geen wedstrijden; reed hem wel zonder neusriemen. En mijn huidige paard heeft een barok hoofdstel,met een heeel losse neusriem. Nu twijfel ik weer of die losse neusriem niet ook irriteert door te wiebelen.

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:46

B_Fokker schreef:
fransje23 schreef:

Ja dat bestaat wel al een tijd hoor. Is ontwikkeld door de ISES en heet een Gauge. Daarmee kun je de neusriem en het bit controleren.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:51

Ik vind het inderdaad ook een verschrikkelijk beeld, en ik vind ook dat er ingegrepen zou moeten worden. Wat ik ook vervelend vind, is dat dit soort foto's gebruikt worden op social media en dergelijke. Als promotiefoto, reclame, enz. Zoiets plaats je toch gewoon niet? Dan houd je imo het beeld in stand.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:01

Gini schreef:
Als zelfs dit al niet 100% lukt (het besef erin krijgen dat je een riempje rond de neus niet moet dichtsnoeren), hoe gaan we dan ooit het algemene paardenwelzijn in de sport echt serieus omhoog kunnen trekken? Soms kan ik er echt zwartgallig van worden.

Echt hé, ik ook. Zwartgallig en een beetje verdrietig. En dan heb ik best een optimistische aard normaal gesproken ;( .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:02

tennan schreef:
Ik vind het inderdaad ook een verschrikkelijk beeld, en ik vind ook dat er ingegrepen zou moeten worden. Wat ik ook vervelend vind, is dat dit soort foto's gebruikt worden op social media en dergelijke. Als promotiefoto, reclame, enz. Zoiets plaats je toch gewoon niet? Dan houd je imo het beeld in stand.

Het feit dat het degene die de foto uitzoekt niet opvalt zegt genoeg... Het is gemeengoed!

De meter bestaat wel maar wordt in Nederland amper gebruikt.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:03

Precies Fransje! Zo lang dit het standaard beeld is, waar je blijkbaar naar moet streven, want het was toch blijkbaar de mooiste foto die erbij zat... Snap ik wel dat er mensen zijn die de paardensport willen verbieden. Dit is immers het beeld dat een buitenstander ervan heeft. Gelukkig zijn er ook heel fijne mensen bezig met een veel fijner beeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:21

Die meter bestaat al heel lang daarom is het ook zo onbegrijpelijk dat deze niet word gebruikt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:26

B_Fokker schreef:
fransje23 schreef:

De discussie was er al eeuwig. " er moeten 2 vingers tussen passen. "

" ja maar: de een zijn vingers zijn dikker als die van n ander" etcetera

Gewoon inderdaad n meetinstrument en klaar .

Ik wordt in België regelmatig gecontroleerd. Niet alleen ik uiteraard, iedere deelnemer wordt dan na de proef gecontroleerd. Bit , neusriem, sporen, zweep, buik paard en oornetje moet er ook af. Mag van mij overal gebeuren. Of in ieder geval met regelmaat

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:00

Als toezichthouder haal ik er (helaas) regelmatig te strakke neusriemen uit. Sommige mensen zijn zich van geen kwaad bewust, soms ook ondersteund door de adviezen van de instructeur.
Zelf ben ik wel in het bezit van een gaugemeter. Mocht ik de neusriem te strak vinden zitten en de ruiter/amazone is het daar niet mee eens, dan kan ik daar alle twijfel mee weghalen.
Overigens controleer ik sommige combinaties na het losser maken van de neusriem nogmaals voor het betreden van de ring.
Wat ik zelf wel jammer vind zijn de discussies die je soms krijgt met ruiters die vinden dat de neusriem prima vind.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:00

Ze moeten mensen gewoon kunnen weigeren.. uitsluiten als je zo op wedstrijd durft te gaan.
Maar tegenwoordig wordt je als je er iets van zegt gewoon uitgescholden en diegene eindigt ook nog eens hoog in de punten..
Het is gewoon enorm zonde dat de paarden er zo onder moeten lijden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:03

Volgens mij moeten mensen weer op les. Wat is de functie van de neusriem? En hoe gebruik je die correct. En hoe ziet dit er dan uit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:04

Desi_2409 schreef:
[ [url=m/SGNlMB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto dan, is op prijsuitreiking van springwedstrijd. Paard krijgt wortel als beloning maar kan zijn mond niet openen om hem te kunnen opeten :(

Terwijl op dezelfde wedstrijd een dame won met deze optoming:

[ [url=m/pwY9JC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zou toch veel positiviteit op moeten komen, ook dit wordt niet genoemd. Beide foto's op hetzelfde evenement gemaakt.

Is wel belangrijk om een kanttekening te maken. De eerste rijdt met een pelhalm. Hoe losser de neusriem, hoe grover die inwerkt.
Wortels zijn sowieso niet verstandig om te geven als het paard een bit in heeft.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:07

Zijn er naast Bambelien nog meer toezichthouders in dit topic? We kunnen allemaal wel vinden dat die er moeten staan, maar als ze er niet zijn, dan wordt dat lastig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:08

Ninalotte schreef:

Eigenlijk is dat helemaal niet zo lastig te beoordelen. De neusgaten zijn niet heel groot, toch zie je maar heel minimaal slagschaduw en structuur van de neus, en vooral veel bolling waar de riem in de neus snijdt, terwijl de bovenlip afhangt. Kijk tussen sperriem en de neusriem, dit is echt gevalletje snoer maar aan.

Totaal onnodig.