Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MCE schreef:DRESSUUR nr. 2, 2021
Hun stelling: "IN HET Z MOETEN RUITERS EEN VERRUIMING KUNNEN UITZITTEN"
twee meningen, maar wat vind Bokt??
https://www.dressuur.nl/artikelen/de-st ... ten/94580/
]
Ayasha schreef:Je zit een verruiming niet uit. Een paard dat goed door het lijf beweegt laat je zitten.
Als je in het Z een verruiming niet kan uit zitten ben je ergens de mist in gegaan.
Verder verbaast het me niks dat ik geheel eens ben met Kadankovitch. Al stel ik het een stuk lomper dan hij doet.
996981 schreef:Goed kunnen zitten is van groot belang bij het africhten en opleiden van een paard. Daar hoort doorzitten zeker bij. Van een Z-paard mag je verwachten dat deze voldoende durchlässig is
om de ruiter goed te kunnen laten zitten. Van de ruiter mag je verwachten dat deze tijd en energie (blijft) steken in het goed (leren) zitten om op die manier op de correcte manier op zijn paard in te kunnen werken.
In een Z proef moet een ruiter dus in mijn ogen zeker in staat zijn door te zitten in de verruimingen
SjonnieZ schreef:996981 schreef:Goed kunnen zitten is van groot belang bij het africhten en opleiden van een paard. Daar hoort doorzitten zeker bij. Van een Z-paard mag je verwachten dat deze voldoende durchlässig is
om de ruiter goed te kunnen laten zitten. Van de ruiter mag je verwachten dat deze tijd en energie (blijft) steken in het goed (leren) zitten om op die manier op de correcte manier op zijn paard in te kunnen werken.
In een Z proef moet een ruiter dus in mijn ogen zeker in staat zijn door te zitten in de verruimingen
Eens. Ik ben een ruiter van niks (recreant) en heb jarenlang les gehad van een instructeur oude stijl.
Mijn vorige paard gooide mega hoog op. Daar is heel veel tijd ingestoken om ook op hem goed en fijn te kunnen doorzitten. A door het paard correct ruggebruik aan te leren en vervolgens
B door mij iedere les te laten doorzitten met beugels gekruist.
Als ik op mijn huidige zetel wel eens doorzit zijn de “dressuurmeisjes” altijd verbaast dat mij dat lukt…
Ik ben vooral verbaast dat de “dressuurmeisjes” dit alleen proefgericht oefenen.
Hoort gewoon bij het creëren van meer balans bij ruiter en paard in mijn ogen.
Ongeacht hoe hoog je paard
Opgooit.
Lukt het thuis wel en niet in de proef.. dan heb je de proef /het afvloeien van spanning gewoon nog niet voor mekaar.
Babootje schreef:Heeft ook te maken met een onafhankelijke zit. Ik vind dat goed kunnen doorzitten daarbij hoort al zal dat niet op alle paarden makkelijk zijn.
Zeker op dit niveau.![]()
https://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE