Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:01

Persoonlijk geloof ik er helemaal niks van dat grotere bredere paarden tot in de eeuwigheid meer gewicht kunnen dragen. Op een gegeven moment wordt hun eigen lichaam al een hele sjouw.
Bij maat 46 zo ongeveer houdt het wel op wat volgens mij fatsoenlijk op een paard kan zitten :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:01

Tja ik heb een bmi onder de 25 maar val in maatje 42/44, dat is meestal richting plus size :P

Ben 1.87 en in verhouding. Dus geen smal poppetje maar niet te zwaar voor mijn lengte.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:10

troi schreef:
Tja ik heb een bmi onder de 25 maar val in maatje 42/44, dat is meestal richting plus size :P

Ben 1.87 en in verhouding. Dus geen smal poppetje maar niet te zwaar voor mijn lengte.

Dat kan en is natuurlijk prima! Volgens mij is dat trouwens ook niet waar het over gaat.
Er zijn ook bodybuilders van ver over de honderd kilo, zonder veel vet ofzoiets.

Maar hoe dan ook blijven het kilo's.. Al zou het honderd kilo veren zijn he.

Ik weet jouw gewicht niet maar je zit zelf nog binnen de normale collectie range :) niet in de plussize range waar het topic over gaat. De vraag is dan meer of je jezelf ook nog vind passen op een paard met minimaal twee maten meer?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:14

Je kunt nooit in een topic zoals dit zeggen, die kan wel nog rijden en die niet. Het ligt aan het paard, hoe sterk is hij, hoe goed of slecht gebouwd , het ligt aan de ruiter→ hoe goed of hoe slecht rijdt de ruiter, maar het ligt natuurlijk ook wat doe je met het paard en hoe vaak.
Mijn man is 80 kg en die reed op onze merens 1 à 2x per week. Niet eens zolang en altijd buiten, soms alleen en meestal samen met mij. De paardjes genoten daar zo van. Lekker stappen en draven , gezellig met ons viertjes naar buiten.
Dat is bv heel wat anders als intensief springen of dressuren met een paard elke dag bv.
Dus kijk naar al die dingen.
Als ik kijk naar mijn merens Polie, die vond ik helemaal niet sterk en heb ik nooit lang op gereden. Als ik kijk naar Hercule die was zo sterk en stevig gebouwd. En dan niet stevig als dik (want Polie was misschien wel dikker), maar stevig met gewoon een sterke rug (Polie een wat weke rug) en Hercule had een enorm uithoudingsvermogen. Was zo vreselijk sterk. Het rare is Hercule heeft altijd heel hard gewerkt in ons gezin en er werd vaak paar keer per dag op gereden, ging voor de wagen werd mee gesprongen, buiten gereden en werd uit gebracht in dressuur en werd show meegereden. Die had nooit wat. Polie is altijd veel kwetsbaarder geweest en dat heb ik altijd zo aangevoeld en ben met haar heel erg voorzichtig geweest en daar reed ik alleen zelf op.

Dus je kunt die discussie zo helemaal niet voeren. Ik heb ook wel eens zwaardere ruiters/ amazones op Hercule gehad. Het gewicht vond ik geen probleem voor hem, maar bv wel de manier van rijden, de hardheid in de hand of de stugheid van mee bewegen. Ik vind dit dus een hele lastige discussie.
Ik heb liever een maatje 44 - 46 die fijn meebeweegt met paard en met zachte meegevende hand buiten rijdt als mijn kleidochter die een veertje is, een jong kind was en op Hercule reed en ze was bang en zo hard en stug in de hand en ze ging niet mee met de beweging. Hij vond het zo vreselijk dus ik heb haar er af gehaald. Hij gedroeg zich top, gentle man, maar hij vond het 3x niets. Dus ik vind die discussies over gewicht zo eenzijdig.

Shetloveerrr

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:18

Ik denk niet dat je te zware mensen die toch op een paard stappen tegenhoud door geen rijkleding in hun maat te maken. Ik vind het juist heel goed dat er meer collecties komen met grotere maten. Sowieso mag het perfecte plaatje in de paardenmerkenwereld nog wel wat minder zegmaar, maar plus size kleding vind ik ook een goed idee.
Wel vind ik echt dat er een grens zit tot wanneer je nog op een paard kunt stappen, en ik vind niet dat je dat kunt overlaten aan "het paard gaf aan het te kunnen hebben". Paarden geven pas echt ongemak aan als het echt te erg is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:22

Als alles blubbert en in de weg zit dan kan dat toch onmogelijk fijn rijden?
Dat is met recht iets wat ik mij afvraag.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:25

Een rustige staprit is al anders als een vol uur les qua belasting van een paard.Een vrouw met een gewicht van drie cijfers op een tinker in een kleine maat vind ik inderdaad niet kunnen .Zelf gezien ze kreeg zelfs nog les en niemand die er wat van zei.
Maar er zijn ook zware mensen in een karretje achter een kleine pony mag dat dan wel?Kan ook makkelijk te zwaar zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:26

Als ik af moet gaan op de modellen die PS of Sweden (dacht ik??) gebruikt heeft voor het aanprijzen van hun nieuwe curvy lijn, dan vraag ik mij wel af of je nog op een paard moet gaan zitten.

Conny van DressagePro stelde daar ook kritische vragen over (en kreeg ook een bak kritiek).

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:30

Silenna schreef:
Ik vind wel dat je naar kilo's moet kijken, volgens mij bestaat er al een mooie formule om te berekenen of je te zwaar bent voor een paard.

Ik heb altijd geleerd dat het meest maximale gewicht wat een paard kan dragen 20% van zijn lichaamsgewicht is. Het zou beter/fijn/ideaal zijn om rond de 15% te zitten. Dit is het complete gewicht dus, zadel+ruiter+kleding. Al is die 15% al best weinig denk ik, ik zit er als lange D-/E-ponyruiter i.i.g. boven (richting 16/17%).

Ben te lui om het op te zoeken maar dit is wat ik altijd heb aangehouden en het lijkt mij een prima verhouding.

Daarnaast denk ik ook dat het best wel uitmaakt wat er met het paard gedaan wordt. (Een paard met prima basisconditie dat lichte arbeid verricht kan die 20% m.i. best hebben als er drie/viermaal wekelijks een half uur/drie kwartier mee gedressuurd wordt, maar denk dat het al aardig zwaarder kan worden bij een paard dat 6x per week een uur stevig getraind wordt)

Ik ben zelf heel slank en heb gewoon 'gelukkige genen' meegekregen maar ik vind het best wel stuitend wat er soms over de iets dikkere ruiter gezegd wordt :o Ik heb zelf nog nooit IRL iemand op een paard zien zitten wat gewoon echt niet kon of zelfs maar tegen de rand aan zat. Heb de indruk dat er vooral ook een hoop verkapt seksime bij zulke ideeen/opmerkingen zit. Ik weet de naam niet meer en is ook niet boeiend verder, maar er is hier iemand op bokt die soms een foto/rijtopic aanmaakt waarbij iedereen direct over haar gewicht valt, terwijl ik het echt prima vind kunnen... dan denk ik kom op jongens, waar zijn we mee bezig zeg. De mensen die daadwerkelijk te zwaar zijn zijn zich hier echt wel van bewust en gaan of niet rijden (vanaf de grond kun je ook zat leuke dingen met paarden doen!), of proberen af te vallen.

Ik vind het prima dat de kledingindustrie herkend dat niet iedereen in de standaard confectiekleding past. Ik merk de laatste jaren dat ik ook moeite heb met passende kleding vinden, vaak zijn de mouwen te kort, de schouders te nauw, en de tailles weer te wijd. Dus ik hoop dat wat meer ""maatwerk"" normaler wordt in confectiekleding. Zo heel lang ben ik niet eens (177), maar ik zou graag ook lengtematen zien in dameskleding, net zoals je hebt voor heren.
Laatst bijgewerkt door Fillis op 13-05-21 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:30

Ik vind persoonlijk dat je met overgewicht niet op een paard moet gaan zitten.

Je kunt ook door het vet wat in de weg zit minder goed meebewegen met de bewegingen van het paard, naast het gewicht zelf natuurlijk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:35

Te zwaar is gewoon te zwaar. Je hebt ook een verplichting tegenover je paard om zelf op gewicht en in conditie te blijven vind ik. Op wedstrijden heb ik echt weleens mensen gezien die naar mijn mening te zwaar waren, vaak op koudbloeden. Maar alsnog gewoon te zwaar.

Het is geen recht om te rijden, als je te zwaar bent kan je kijken naar alternatieven als mennen. Ik ben zelf absoluut geen lichtgewicht, maar ik sta eerlijk gezegd überhaupt niet achter het verheerlijken van plus size. Naar mijn mening is overgewicht gewoon ontzettend slecht voor je gezondheid

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:37

office schreef:
Maar er zijn ook zware mensen in een karretje achter een kleine pony mag dat dan wel?Kan ook makkelijk te zwaar zijn.

Nee, als het voor mennen te zwaar is mag het natuurlijk ook niet. Maar in een karretje er achter is toch wel iets anders dan al die kilo's op je rug dragen.

Anoniem

office schreef:
Een rustige staprit is al anders als een vol uur les qua belasting van een paard.Een vrouw met een gewicht van drie cijfers op een tinker in een kleine maat vind ik inderdaad niet kunnen .Zelf gezien ze kreeg zelfs nog les en niemand die er wat van zei.
Dat is een compleet andere belasting, eentje waar paarden ook veel beter geschikt voor zijn, en die belasting wordt ook lichter als de kar eenmaal in beweging is.

Fillis schreef:
Ik vind het prima dat de kledingindustrie herkend dat niet iedereen in de standaard confectiekleding past. Ik merk de laatste jaren dat ik ook moeite heb met passende kleding vinden, vaak zijn de mouwen te kort, de schouders te nauw, en de tailles weer te wijd. Dus ik hoop dat wat meer ""maatwerk"" normaler wordt in confectiekleding. Zo heel lang ben ik niet eens (177), maar ik zou graag ook lengtematen zien in dameskleding, net zoals je hebt voor heren.
Meer maatwerk in confectiekleding is een contradictio in terminis. :+ Er zijn zat merken die werken met lengtematen, maar die hanteren vaak geen Primarkprijzen.

ivy_power89

Ik ben niet skinny, heb brokaat 44 in gewone jeans oid.
Maar op de een of andere manier pas ik gewoon niet in rijbroeken van maat 44.
Maat 46 valt vaak ook al heel krap, en het wordt al gauw maat 48 (zou ik maat 48 jeans aantrekken, dan zwem ik er in zeg maar.....)
Mag ik dan niet meer op een paard zitten? Ondanks dat ik binnen de maatstaven val?
Ik denk dat ze het hele curvy woord eruit moeten halen en eens serieus naar het figuur van de gemiddelde amazone moeten kijken.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:38

Mkango schreef:
Fillis schreef:
Meer maatwerk in confectiekleding is een contradictio in terminis. :+ Er zijn zat merken die werken met lengtematen, maar die hanteren vaak geen Primarkprijzen.

Dat snap ik :Y) vandaar de """-tekens ;)

Hoef ook echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar ik heb die merken nog niet kunnen vinden. Ben niet zo thuis in die markt.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:40

Ik heb zelf broekmaat 42, dus niet eens heel erg plussize, maar ik weeg te veel om op een paard te stappen vind ik (achterin de 80 kilo).

Nou vind ik mezelf ook curvy, maar ik ken ook curvy mensen die minder wegen en (vind ik) makkelijk op een paard kunnen stappen qua gewicht.

Ik vind het aan de ene kant goed dat er meer paardenkleding in grote maten beschikbaar komt. Maar ik ben aan de andere kant ook bang dat het mensen stimuleert om te gaan paardrijden, ook al zijn zij - naar mijn mening - te zwaar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:40

_lauraaa_ schreef:
Interessante discussie. Want was is de grens van curvy/plus size?

Mijn mening is dat je niet meer op je paard moet stappen op het moment dat je niet meer voldoende ruimte hebt in het zadel (ong hand breedt). Dan ga je op de lepel van het zadel zitten en dat kan gewoon niet comfortabel zijn voor het paard als ik die zadels bij iedere pas in de rug zie drukken.

Ben ik niet met je eens. Ik zit qua gewicht echt wel aan de bovengrens van wat acceptabel is. Maar ben kort van stuk en het zit bij mij niet op de billen. Voor het paard maakt het niet uit of het aan je enkels hangt of het totaal, gewicht blijft hetzelfde.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:43

Of je nu wel of niet in een rijbroek past, als je te zwaar bent ben je te zwaar. De grens kan je niet trekken op een kledingmaat denk ik maar wel degelijk op gewicht.

Vond die foto's uit de campagne ook wel schrikken.. Er zaten een paar dames tussen waarvan ik echt van harte hoopte dat die niet op een paard zouden stappen.

Zoals iemand hierboven ook al zei: op een paard rijden is geen recht.

Zie op social media ook vaak gegrepen worden door non argumenten in de vorm van "een goed meebewegende zwaardere ruiter zit een paard minder in de weg dan een niet mee bewegende slanke ruiter" vraag me dan af of ze denken dat rijkunst in vetcellen zit opgeslagen..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:46

Ineke2 schreef:
Als alles blubbert en in de weg zit dan kan dat toch onmogelijk fijn rijden?
Dat is met recht iets wat ik mij afvraag.

Dit soort keuze van woorden, daar gaat mijn bloed oprecht van koken. Dit kun je toch op een hele andere normale manier vragen? Waarom moet daar dan weer het woord blubberen voor gebruikt worden? Is dat nou oprecht onbewust zijn of gewoon graag provocerend doen?

Ineke2

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:49

Nee ik wil niet provocerend zijn of doen. Hoe wil je het dan noemen? Het zit in de weg en dan kun je niet goed meebewegen / mee zijn met je paard.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:49

Ik vind juist dat er heel veel ruiters zijn die bewust bezig zijn met hun gewicht. Al zal mij dat ook wel opvallen omdat ik er zelf actief mee bezig ben (vorig jaar veel afgevallen omdat ik graag weer wilde paardrijden). Qua rijkleding viel me wel op, toen ik nieuwe dingen nodig had, hoe klein alles valt: ik draag nu maat 40 en maat m (in verschillende merken die niet heel groot vallen ofzo) maar qua rijkleren draag ik 44 en L. Voor de goede orde, ik pas prima in een zadel van 17 inch. Dus als er rijbroeken komen die rekening houden met curves juich ik dat toe, omdat curvy in mijn ogen meer een vorm is dan een maat.

Qua rijden met overgewicht: tja ik denk dat dat afhangt van de combinatie. Kan het paard de ruiter dragen zonder teveel moeite? Dat is bijvoorbeeld te beoordelen aan de hand van het gewicht van het paard en die percentages. Maar ook aan de hand van de fitheid en de bouw van de ruiter. En de conditie van het paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:54

NoekAa_ schreef:
Zie op social media ook vaak gegrepen worden door non argumenten in de vorm van "een goed meebewegende zwaardere ruiter zit een paard minder in de weg dan een niet mee bewegende slanke ruiter" vraag me dan af of ze denken dat rijkunst in vetcellen zit opgeslagen..

Nee rijkunst zit niet in vetcellen opgeslagen, dat gaat nl veel verder dan die vetcellen.
En het is iets van deze tijd die fixatie op gewicht zonder verder te kijken.
Ik ken zware mensen die prima fijn rijden en slanke mensen die ik nooit op mijn paard wil hebben.
En ik ben altijd heel slank geweest en praat dus niet voor eigen parochie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:56

Op het moment rij ik o.a. daarom niet. Maar mijn rijpaard is een groninger van 1.80 met een grote ribbenkast en vrij korte lendenen. Ideaalgewicht tussen de 750-800kg. Ik heb een plat 19 inch zadel en dan heeft hij nog ruimte over qua ribben (en uiteraard ook aan de voorkant). Als hij echt betrouwbaar zou zijn en ik nooit gestopt was met rijden, had het op zich prima gekund. Alleen hij is niet betrouwbaar en ik zit door mijn gewicht stunts minder gemakkelijk uit en vang een val minder makkelijk op. Op een ander paard het rijden oppakken is door mijn gewicht wel lastig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:56

Ineke2 schreef:
Nee ik wil niet provocerend zijn of doen. Hoe wil je het dan noemen? Het zit in de weg en dan kun je niet goed meebewegen / mee zijn met je paard.

Je vraagstelling had bijvoorbeeld kunnen zijn:

Ik heb mij altijd afgevraagd of ruiters met overgewicht geen last van hun overgewicht ervaren tijdens het rijden?

Is maar een voorbeeld. Klinkt een stuk aardiger en bewuster dan blubberen. Zijn nog steeds mensen met gevoel waar je over praat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:57

Doordat ik lipoedeem heb zijn mijn bovenbenen breder dan de rest.
Maar omdat ik zelf dus veel te zwaar ben stap ik niet meer op een paard. Ik kan het niet opbrengen om met mijn gewicht op een paard te zitten omdat ik het zo leuk vind. Daar doe ik het paard geen plezier mee.
Wat mij wel opvalt is dat bepaalde mensen het wel doen. En dat je er niets van mag zeggen.