Fillis schreef:Sommige kon ik heel erg om lachen (dat vierspan appaloosa's (?) waarbij 1 iemand heel lang op de wagen bleef zitten maar op een gegeven moment toch dacht, dikke doei![]()
), andere dacht ik oei, als dat maar goed is afgelopen voor iedereen
![]()
Ik snap dat het een compilatie met bloopers is, maar waren alle menners zo incompetent of waren de parcoursen gewoon te moeilijk?
Euh, ik denk een combi van bovenstaande factoren wellicht, maar wat ook heel erg meespeelt is dat het materiaal van destijds qua wagens en tuig lang niet altijd meer is te vergelijken met het huidige materiaal. Met zo'n hoog gebouwde sulky/2 wieler rij je normaal gesproken shows enzo, ga je daar de hindernissen mee in dan vráág je er wat mij betreft gewoon om dat je omslaat.... Bij de 4wielers van toen lag het zwaartepunt van de wagen meestal ook een stuk hoger, waardoor je minder stabiel bent en eerder omslaat, of dat de wagen gaat scharen.
De techniek van nu wat schuil gaat in de wagens en tuigen (denk bijv. aan de panieksluitingen enzo) is een stuk meer geëvolueerd.
In het filmpje zitten erg veel wagens die voor nu totaal niet meer geschikt zijn om daar de hindernissen mee in te gaan (als ze al binnen het reglement zouden vallen).
Edit; de samengestelde mensport is eigenlijk heel vroeger ontstaan toen er nog postkoetsen rondreden, die waren vaak lang onderweg onder soms hevige omstandigheden, en als men dan onderweg obstakels tegen kwam (bruggen, sloten, heuvels, omgevallen bomen, (smalle) wegversperringen etc)moest men daar toch "iets" mee; goede stuurkunsten en uiteraard moest de post etc. Wel op tijd bij de ontvangers zijn, anders kreeg de concurrentie meer klanten. Daaruit is uiteindelijk het hele idee van snelheid, behendigheid en hindernissen ontstaan.