De oude meesters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:37

Fillis schreef:
Sommige kon ik heel erg om lachen (dat vierspan appaloosa's (?) waarbij 1 iemand heel lang op de wagen bleef zitten maar op een gegeven moment toch dacht, dikke doei :evaw: :') ), andere dacht ik oei, als dat maar goed is afgelopen voor iedereen :')

Ik snap dat het een compilatie met bloopers is, maar waren alle menners zo incompetent of waren de parcoursen gewoon te moeilijk? :=

Euh, ik denk een combi van bovenstaande factoren wellicht, maar wat ook heel erg meespeelt is dat het materiaal van destijds qua wagens en tuig lang niet altijd meer is te vergelijken met het huidige materiaal. Met zo'n hoog gebouwde sulky/2 wieler rij je normaal gesproken shows enzo, ga je daar de hindernissen mee in dan vráág je er wat mij betreft gewoon om dat je omslaat.... Bij de 4wielers van toen lag het zwaartepunt van de wagen meestal ook een stuk hoger, waardoor je minder stabiel bent en eerder omslaat, of dat de wagen gaat scharen.

De techniek van nu wat schuil gaat in de wagens en tuigen (denk bijv. aan de panieksluitingen enzo) is een stuk meer geëvolueerd.

In het filmpje zitten erg veel wagens die voor nu totaal niet meer geschikt zijn om daar de hindernissen mee in te gaan (als ze al binnen het reglement zouden vallen).

Edit; de samengestelde mensport is eigenlijk heel vroeger ontstaan toen er nog postkoetsen rondreden, die waren vaak lang onderweg onder soms hevige omstandigheden, en als men dan onderweg obstakels tegen kwam (bruggen, sloten, heuvels, omgevallen bomen, (smalle) wegversperringen etc)moest men daar toch "iets" mee; goede stuurkunsten en uiteraard moest de post etc. Wel op tijd bij de ontvangers zijn, anders kreeg de concurrentie meer klanten. Daaruit is uiteindelijk het hele idee van snelheid, behendigheid en hindernissen ontstaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:11

JoyCiej007 schreef:
Edit; de samengestelde mensport is eigenlijk heel vroeger ontstaan toen er nog postkoetsen rondreden, die waren vaak lang onderweg onder soms hevige omstandigheden, en als men dan onderweg obstakels tegen kwam (bruggen, sloten, heuvels, omgevallen bomen, (smalle) wegversperringen etc)moest men daar toch "iets" mee; goede stuurkunsten en uiteraard moest de post etc. Wel op tijd bij de ontvangers zijn, anders kreeg de concurrentie meer klanten. Daaruit is uiteindelijk het hele idee van snelheid, behendigheid en hindernissen ontstaan.
<3 Dank je wel. Heerlijke post en dat is waarom ik zo van Bokt hou.

denisesilver

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 13:25

Over tuig gesproken, ik heb altijd het idee dat vroeger de ruiters een veel betere zit hadden. Als je ook kijk naar die zowat wrongloze, platte zadels, vergeleken met de extreem dikke wrongen en diepe zit van nu. Hoe zien jullie dat?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:35

pien_2010 schreef:
JoyCiej007 schreef:
<3 Dank je wel. Heerlijke post en dat is waarom ik zo van Bokt hou.

Haha lief, hoezo, ik dacht dat dit relatief algemeen bekende kennis van geschiedenis was?

Net zoals het ontstaan van het concept tandem aanspanning. Voorpaard trekt vrijwel niet, (althans, hoort dat van oudsher niet te doen) bleef dus fitter, voor de jachten ohz. maar ook wel als men een paard op de markt kocht en die weer mee terug moest.

Zijn er trouwens nog echt oude filmpjes beschikbaar uit de periode dat dames alleen nog maar in dameszadel "mochten" rijden? Vraag ik me ineens af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:41

denisesilver schreef:
Over tuig gesproken, ik heb altijd het idee dat vroeger de ruiters een veel betere zit hadden. Als je ook kijk naar die zowat wrongloze, platte zadels, vergeleken met de extreem dikke wrongen en diepe zit van nu. Hoe zien jullie dat?

Vind je het gek?

Dat klopt, maar als ik naar mezelf kijk, ik was heel jong (55 jaar geleden) toen ik begon met paardrijden en ik heb 8 longeerlessen gehad waarin ik de meest bizarre en nuttige oefeningen moest doen in stap en draf zonder beugels en zonder teugels voordat ik heel voorzichtig met beugels erbij mocht rijden (weer paar lessen zonder teugels) en daarna de teugels.
Lichrtrijden, of zoals het toen heette , engels rijden, dat deden wij toen niet. Dat heb ik pas geleerd toen ik al 2 jaar reed en we naar buiten gingen. Tot op de dag van vandaag heb ik een voorkeur voor doorzitten en een paard moest vroeger van goede huizen komen wilde hij me eraf krijgen. Dat gebeurde gewoon niet, want je leerde zo goed zitten, in balans, echt op je billen, en ook echt later met beugels die lijn die je aan moest houden vanuit schouder, heup, knie , hak.
En iedereen bij ons in de buurt kreeg zo intensief zitles voordat we in vrijheid los gelaten werden .

Op onze Hercule heb ik aan huis, paar vrienden, ook leren paardrijden en heb ze de zelfde basis mee gegeven en die mensen zaten ook echt prima. Daarna pas nam ik ze mee naar buiten, want Hercule was braaf zat, maar je moest wel kunnen zitten.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:50

JoyCiej007 schreef:
Fillis schreef:
Sommige kon ik heel erg om lachen (dat vierspan appaloosa's (?) waarbij 1 iemand heel lang op de wagen bleef zitten maar op een gegeven moment toch dacht, dikke doei :evaw: :') ), andere dacht ik oei, als dat maar goed is afgelopen voor iedereen :')

Ik snap dat het een compilatie met bloopers is, maar waren alle menners zo incompetent of waren de parcoursen gewoon te moeilijk? :=

Euh, ik denk een combi van bovenstaande factoren wellicht, maar wat ook heel erg meespeelt is dat het materiaal van destijds qua wagens en tuig lang niet altijd meer is te vergelijken met het huidige materiaal. Met zo'n hoog gebouwde sulky/2 wieler rij je normaal gesproken shows enzo, ga je daar de hindernissen mee in dan vráág je er wat mij betreft gewoon om dat je omslaat.... Bij de 4wielers van toen lag het zwaartepunt van de wagen meestal ook een stuk hoger, waardoor je minder stabiel bent en eerder omslaat, of dat de wagen gaat scharen.

De techniek van nu wat schuil gaat in de wagens en tuigen (denk bijv. aan de panieksluitingen enzo) is een stuk meer geëvolueerd.

In het filmpje zitten erg veel wagens die voor nu totaal niet meer geschikt zijn om daar de hindernissen mee in te gaan (als ze al binnen het reglement zouden vallen).

Superinteressant, dank voor de uitleg! Mennen heb ik geen kaas van gegeten dus dit is voor mij nieuw inderdaad :)

W.b. zadels vind ik het lastig... kan zijn dat mensen beter zaten vroeger, maar kan ook zijn dat juist door die extremere zadels het onttzettend moeilijk is om een goed passend zadel te vinden voor de ruiter waardoor het beeld vertekent?

Ik merk zelf iig wel dat ik echt beroerder zit sinds ik in wat meer gedwongen zadels rijdt (zadel van bijrijdpaard, dus kan hier niks aan doen, maar deze pasten mij echt voor geen meter.) Volgende zadel wordt dan ook weer een plat/open model vzh :o

Wat een leuk topic dit! Bedankt voor het openen TS!

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:12

Dat "betere zitten" is in feite beter kunnen zitten.
Dat komt doordat de paarden zich volgens de klassieke beginselen anders aanspannen.
Tegenwoordig worden de paarden te kort in de hals gereden waardoor ze zich aanspannen onder het zadel ipv in de buikspieren.
Wanneer een paard te kort wordt in de hals en de rug dus aanspant dan kan het paard zich niet meer "oprichten" en wordt daardoor moeilijk uit te zitten.
Dit is vooral zichtbaar in de uitgestrekte draf, de ruiter gaat hier vaak achterover zitten," de surfhouding".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:30

lichtheid schreef:
Dat komt doordat de paarden zich volgens de klassieke beginselen anders aanspannen.
Tegenwoordig worden de paarden te kort in de hals gereden waardoor ze zich aanspannen onder het zadel ipv in de buikspieren.
Wanneer een paard te kort wordt in de hals en de rug dus aanspant dan kan het paard zich niet meer "oprichten" en wordt daardoor moeilijk uit te zitten.
Dit is vooral zichtbaar in de uitgestrekte draf, de ruiter gaat hier vaak achterover zitten," de surfhouding".

Ook dit is waar.
Ik heb ooit op een St prix george paard mogen rijden , dus een paard op veel hoger niveau als die simpele merens paardjes van mij→ maar tjonge tjonge het was net een houten plank die rug→ vreselijk en ik kon hier echt niet op door zitten. Het hoog opgooien had daar niets mee te maken want dat deed hij niet, maar het paard had gewoon een harde houten plank ipv een zachte deinende rug die je zo fijn onder je voelt bewegen en waar je ook echt lekker op of nog beter "in" kunt zitten. Ik vond dat verschil zo vreselijk groot. Iedereen riep over dat paard, maar ik vond er echt niets aan en ik vond dat de basis volstrekt niet op orde was→ maar tja wist ik toen veel dat mijn gevoel ook absoluut klopte. Ik heb gewoon gereden en les gehad en al die oefeningen gedaan zoals passage en piaff, ik heb me ook dankbaar opgesteld dat ik dat paard mocht rijden, maar ik vond hem echt niet tof. Hij was stug en hard in de mond, de hulpen kwamen niet fijn door, hij was absoluut niet fijngevoelig en die rug was kei hard. Het verbeterde wel wat maar ik kreeg hem echt niet fijn zoals mijn paardjes en ik was daarin gewoon te onhandig om dat te corrigeren in een zo korte tijd, want ik ben daar gewoon niet goed genoeg voor. Ik vond het vooral kunstjes en niet een fijn gereden paard, ook al was het een fijne leuke ervaring en voelde ik me gevleid dat ik hem mocht rijden bij ziekte van de amazone.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 15:01

Daar zeg je inderdaad ook iets lichtheid! En misschien komt het ook wel door een stukje meer afdruk, meer veer en eventueel hoog opgooien.

Pien, als ik straks mijn nu tweejarige een beetje aan het lopen heb, denk ik erover nog eens zo'n zitles te nemen. Wat fijn om zo'n basis te hebben gehad!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 15:51

lichtheid schreef:

Yep, dat is ook mijn perceptie. Daarnaast lijkt tegenwoordig de stoelzit tot norm verheven waardoor de ruiters ook niet meer in balans kúnnen zitten.

Nu ik al die oude dressuurfilmpjes weer bekijk krijg ik weer helemaal zin in het rijden :):)

Hier is een filmpje van toen Anky nog fatsoenlijk op een paard zat (en je kunt ook zien dat ze zonder moeite kan blijven zitten wanneer het paard een plotselinge, onverwachte beweging maakt):
https://www.youtube.com/watch?v=kNwDqsCKx18

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 16:00

Vergeet niet dat er een wereld van verschil is in de paarden van toen en nu. De bewegingen waren vlakker. De zadels van nu, er is door de bomen het bos niet meer te zien. Klein voorbeeld zadel a kan ik een uitgestrekte draf in 65x65 plaat met twee vingers in m’n neus. Zadel b tm z ga ik achterover, stuiter in naar de overkant, wordt ik gelanceerd enz. Er zit een wereld van verschil in knap passend harnachement. En met zoveel verschillende type paarden en extremere bewegingen... dat maakt het ook lastig.
Desondanks denk ik dat de basis vroeger ook veel beter was. Zoals pien heeft leren rijden, is mij nooit geleerd. Ik heb leren zitten door veel vlieguren, soms iets te letterlijk :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 16:26

mellamoshan schreef:
Vergeet niet dat er een wereld van verschil is in de paarden van toen en nu. De bewegingen waren vlakker.
De paarden waarop bv Klimke en de zijne reden, dat soort paarden maar dan stukken beter rijden nu de ruiters op die t/m Z gaan. De kwaliteit is enorm verbeterd.
Ik weet nog toen ik jong was, als een ruiter in het Z reed, dan stelde je echt iets voor. Dat was zo vreselijk moeilijk.
Nu hoort Z bij de basis.
Dat heeft alles met kwaliteit van de paarden te maken en dat veel meer mensen paardrijden → was toen ik jong was alleen voor de elite weggelegd.

Ik weet nog dat we ooit op wedstrijd waren, er was een bewegingswonder die absoluut niet onder controle was en 3x uit de ring sprong en de figuren amper of niet afwerkte→ had 1ste prijs.
Mijn dochter met haar bergpaardje reed een keurige proef bij een vrouwelijke jury waarop een man met bolhoedje tegen mij zei, dat hij internationaal jureerde en het een verademing vond die merens met die keurige proef.
Mijn dochter had 1 verliespunt, het bewegingswonder de 1ste prijs :Y) . Nog even contact daarover opgenomen met de man in het bolhoedje en die raadde me aan om een klacht in te dienen iets dat ik ook gedaan heb. Natuurlijk nooit meer iets van gehoord.

Ik heb toen na dat gesprek met die man begrepen dat er vaak gekeken wordt naar de bewegingswondertjes en niet meer naar gewoon correct gereden proef. Of anders gezegd, de jury toen kon op geen enkele manier waarderen dat een eenvoudig paard, gewoon keurig netjes zonder enkel spektakel door de baan ging en had er een verliespunt zelfs voor over. Die bolhoed mijnheer vond het prachtig want zo zag je het bijna niet meer "tegenwoordig" (ook al 15 jaar geleden }> ). Wij reden dan ook altijd het liefste bij de oude garde die heel hoog mochten jureren want die konden zo'n eenvoudig (goedkoop) paard wel waarderen als hij gewoon goed door de baan ging.
Dus als het om de oude meesters gaat als het om het rijden gaat, had je ook nog heel lang de oude meesters als het om jureren gaat. Dankzij die man konden wij deze nare uitslag vrij gemakkelijk naast ons neer leggen wetende dat het echt niet klopte en ook waarom we nu eigenlijk zo laag gepunt waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 16:28

Wat mij bij de filmpjes van Dr. Klimke en dan Nicole Uphoff opviel... Beide keren staat de A-C lijn aangeduid in de ring, ze is platgerold. Dat zie je nu ook niet meer, kan me ook niet voorstellen dat ze zoiets ooit weer zouden invoeren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 16:49

mellamoshan schreef:
Vergeet niet dat er een wereld van verschil is in de paarden van toen en nu. De bewegingen waren vlakker. De zadels van nu, er is door de bomen het bos niet meer te zien. Klein voorbeeld zadel a kan ik een uitgestrekte draf in 65x65 plaat met twee vingers in m’n neus. Zadel b tm z ga ik achterover, stuiter in naar de overkant, wordt ik gelanceerd enz. Er zit een wereld van verschil in knap passend harnachement. En met zoveel verschillende type paarden en extremere bewegingen... dat maakt het ook lastig.
Desondanks denk ik dat de basis vroeger ook veel beter was. Zoals pien heeft leren rijden, is mij nooit geleerd. Ik heb leren zitten door veel vlieguren, soms iets te letterlijk :=

Dat het betere zitten komt door de vlakkere beweging ben ik niet met je eens, wanneer een paard zijn rug goed gebruikt en je goed in balans zit en dan kun je op ieder paard heerlijk zitten. Maar inderdaad moet het zadel wel toestaan dat je in balans kunt zitten. Vroeger had je niet die heerlijk zachte comfortabele zadels maar was er slechts 1 model, model plank, met weinig steun zodat je vanzelf wel zocht naar je eigen balans :D
Wat beterft de huidige extreme bewegingen die we zien, die worden juist veroorzaakt door een strakke rug. Kijk ook maar eens hoe de bewegingen van het huidige dressuurpaard lijkt op die van de tuigpaarden. En ik kan je verzekeren dat er een reden is waarom mensen niet gewoon op tuigpaarden zijn gaan rijden ;)

Omdat ik Anky toch eigenlijk wel tot de meesters van Nederland reken en ik het niet kan laten; een filmpje dat laat zien dat de paarden van 30 jaar geleden (in dit geval Cocktail, de vader van Jazz) ook behoorlijk konden bewegen en dat daar een talentvolle ruiter heel mooi op kon blijven zitten zonder de surfhouding aan te nemen.:
https://www.youtube.com/watch?v=kNwDqsCKx18

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:35

Laatst bijgewerkt door Pistasche op 21-12-20 14:59, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 18:21

Bedankt voor het delen lichtheid! Ik heb even getemd om ze samen te laten voegen.

Die van Linsenhoff had ik gisteren gezien. Smakelijk gelachen over hoe dicht het publiek op de arena zit en het applaus tussendoor :D

Wat betreft Anky, vergis he niet dat ze al langere tijd met een knieblessure en last van d'r rug loopt. En ik weet niet of die beenbreuk destijds nog een nasleep heeft gehad, maar pijn in je lichaam of een lichaam dat niet meewerkt maakt zitten ook moeilijker.

En wellicht is dat ook wel ergens een reden dat de houding en zit van tegenwoordig minder is. Naast de zadels en het erin drillen van een onafhankelijke zit, rijden er ook meer mensen met andere achtergronden. Mensen van wie het lichaam niet altijd meewerkt.

Btw, er mogen ook gewoon foto's worden geplaatst hoor! Standfoto's uit de oude doos vind ikzelf ook leuk :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:22

KahluaB schreef:
Mijn favoriet Ferro,mag je hem al een "oude" meester noemen..?

[ Video ]

Ooo leuk om te zien Mn merrie is natuurlijk van Vivaldi x Ferro en mn veulentje staat bij Van Baalen in de opfok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:11

https://youtu.be/t6ip__U3nFE

Ik vond Jeroen Devroe met Pavarotti en Paganini altijd zo fijn om te zien. Geen idee hoe hij nu rijdt, ik volg de sport niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:22

denisesilver schreef:

Die wrongloze, platten zadels zaten wel echt als een huis :). Spijtig dat ze niet meer zo gemaakt worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:29

Mijn passier GT is 30 jaar meegegaan. Onverwoestbaar.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:12

irmaz schreef:
Ik mag graag kijken naar dressuurruiters van de tijd voordat dressuur voor het grote publiek werd:
Zoals Henry Chammartin (goud op OS 1964), heerlijk rustgevende proef, ruiter geeft aanwijzingen en paard loopt:
https://www.youtube.com/watch?v=ZWHdnCXKAQc

Dank voor het openen van dit topic, ik zit inmiddels de hele middag op youtube filmpjes uit de oude doos te bekijken, heerlijk! {:}

Oh heerlijk, precies de manier zoals mijn vader ook nog altijd rijd (de manier dan, verder is het onvergelijkbaar :+ ) Zelf ben ik ook wat "klassiek" aangelegd net als mijn vader, maar jee dit is toch de ultieme droom <3

Wat betreft zadels, ik heb heerlijk leren zitten in de ruim 30 jaar oude Kieffer Wien DL van mijn vader. Wel een heel groot zadel voor een klein meisje :')
Het zadel wat mij als ruiter het beste past is absoluut de passier grand Gilbert, maar helaas niet meer passend op mijn huidige paarden. Ben op dit moment op zoek naar wat nieuws, het liefst in de trant van die Kieffer en Passier, maar ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer. Als iemand toevallig nog een breder en kort zadel weet met weinig wrong en een beetje platte zit... let me know

Bij een van mijn paarden had ik de passende Kiefer lech profi overgenomen, een deel van de wrongen heb ik er al afgehaald maar dat zadel duwt je echt in een houding. Voor zo'n zitles als die van Pien zou ik heel wat over hebben, lijkt me ontzettend waardevol. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de oefeningen die je dan moest doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:15

Niet helemaaal een oude meester maar wel iemand waar ik lang geleden naar keek. Als er paardensport op tv was dus niet vaak :D Een paard zelf opleiden van cup tot Olympisch niveau was wel een voorbeeld.

Annemarie Sanders-Keijzer met Amon. Was volgens mij herinnering geen makkelijk paard. Interview is wel heel leuk :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:22

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:27

Ik vraag me wel eens af wat de vroegere meesters van de huidige sport vinden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:30

fransje23 schreef:
https://youtu.be/vtng03Y2Yzc

Annemarie Sanders-Keijzer met Amon. Was volgens mij herinnering geen makkelijk paard. Interview is wel heel leuk :j

Wat leuk dat daar nog beeldmateriaal van bestaat.

Amon was een volle broer van Ahlerich van dr.Reiner Klimke en een oom (volle broer van de moeder) van Rembrandt van Nicole Uphoff. Nicole Uphoff was met Rembrandt trouwens de eerste die volgens de rollkür-methode trainde omdat hij zo heet scheen te zijn.