Mindim schreef:Ik vind het geen dooddoener, ik maak alleen geen onderscheid tussen diergroepen. Als ik besluit niet meer op mijn paard te gaan zitten vanwege ethische redenen, hoe kan ik dan nog wel mijn hond aan de riem doen en verwachten dat hij doet wat ik zeg of zuivel eten met gevolg dat een kalf direct bij zijn moeder wordt weg gehaald, alleen omdat ik graag en glas melk wil. Evengoed ethisch niet verantwoord.
Ik denk dat het zaak is een gulden middenweg te vinden, wissel de bezigheden met een paard, zodat hij lol heeft en graag met je mee gaat, drink eens plantaardige melk ipv dierlijke, eet een paar dagen per week vegetarisch, zo help je met hele kleine stapjes heel veel dieren. Maar laat de ethiek dan niet ophouden bij het wezen paard.
Het glas melk ben ik inderdaad zelf al van afgestapt, ik vind het gebruik van dieren voor melk niet meer van deze tijd - ook een dierenhouderij waarin natuurlijk gedrag van dieren wordt gedwarsboomd en waar veel leed bij komt kijken.
Honden vind ik dubieuzer, en dat vind ik dan weer de 'middenweg' Bij honden en katten hebben we het niet over ergens opzitten en zeer onnatuurlijk gedrag laten vertonen: honden wonen in roedels met/bij mensen, al honderduizenden jaren langer dan paarden, en vertonen bij goede verzorging weinig stereotype gedrag. Honden zijn ook makkelijker te trainen met positieve beloning (snoep, knuffel) dan een groot paard die je niet snel lang op je grote teen laat staan, bijvoorbeeld.
Ik ben ook niet pertinent tegen het houden van paarden, denk ik. In natuurlijk kuddeverband kunnen paarden zoals ze nu gefokt zijn prima leven en (over)leven in gevangenschap, denk ik. Paarden zijn natuurlijk ook hardstikke gedomesticeerd, dus helemaal 'vrij' zullen ze sowieso niet snel (over)leven. Maar ik denk dat er wel een verschil is tussen een paard op zo'n manier houden, en een paard rijden en trainen in manieren die ongezond en met dwang zijn, of fokken op zo'n manier dat dit tot gezondheidsschade kan leiden.
Ik denk (hoop) eigenlijk dat mensen over pakweg 100 jaar heel verbaasd zullen kijken naar hoe wij nu vooral veedieren houden. Ik denk dat dat dan als ouderwets en onethisch gezien wordt, of zelfs moreel verwerpelijk, zoals we nu eigenlijk al kijken naar nertsenfokkerijen en stierenvechten.