Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hutcherson schreef:Als ik mn kin op mn borst doe heb ik ook rolletjes hoor xD.
Nee even zonder gein, kan het niet gewoon zijn dat die 'zwelling' niet de klieren zijn maar gewoon weefsels die te weinig ruimte hebben zo?
IsabelleN schreef:Wat je ziet is een normaal anatomisch model. In de 'plooi' lopen o.a. ook de speekselklieren. Wanneer die wat in de knel komen door het nageven zie je dat in de mond: schuim. Dat een schuimmond dus altijd een goed teken is klopt niet, net zoals een mond zonder schuim niet goed zou zijn. Simpelweg een kwestie van hoeveel ruimte de speekselklier nog heeft om speeksel door te laten.
Soms zie je op de kaken ook opgezette plekken; dat zijn de luchtzakken. Bij het grazen met het hoofd omlaag lopen die soms vol. Geen probleem, hoort er gewoon bij.
pol013 schreef:Ts: hoezo strak in de kaak? Hoe concludeer jij dat dit alleen gebeurt bij een strakke kaak?
Avalanche81 schreef:[ Afbeelding ]
Ik zie dit regelmatig bij het rijden, bij verschillende mensen.
Wat is het? Rijtechnisch probleem? Medisch probleem?
En als het rijtechnisch is, hoe op te lossen?
MyChoice schreef:Grappig, de merrie van de foto waarbij je dus de klieren ziet zitten heeft zelden een schuimmond. M'n ruin die ik alleen onderhoudend train ivm artrose rijd ik alleen maar op lengte en heeft altijd een flinke schuimmond. Dat heeft hij ook als ik hem in de roundpen in vrijheid train. [ [url=m/r5iwD2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iutBiT.jpg]Afbeelding[/url] ]
pol013 schreef:Ts: hoezo strak in de kaak? Hoe concludeer jij dat dit alleen gebeurt bij een strakke kaak?
oji schreef:Volgens mij is er maar 1 manier om naar een paard te kijken, en dat is naar het totale beeld. Focus leggen op dit soort klieren. een schuimmondje etc heeft in mijn ogen totaal geen zin. Ene paard heeft het bij de minste spanning, andere paard heeft het nooit, hoe fout ook gereden. Schuimmondje idem dito, heeft veel meer met de speekselsamenstelling te maken als met de rijkunst.
Je moet een paard in zijn geheel aanschouwen en niet op dit soort details vaststellen of hij goed gaat of niet. Er zijn zat paarden die dit tonen die 100x fijner van achter naar voren en over de rug lopen als andere paarden die dit niet tonen. Heeft ook met de anatomie van het paard te maken, de hoofdhals verbinding. Het gaat om het geheel, loopt het paard van achter uit, loopt ie over de rug, zoekt ie je hand op...als het antwoord daarop ja is, is het goed. Hoe de speekselklier er dan uitziet ist mir wurst.
Avalanche81 schreef:[ Afbeelding ]
Ik zie dit regelmatig bij het rijden, bij verschillende mensen.
Wat is het? Rijtechnisch probleem? Medisch probleem?
En als het rijtechnisch is, hoe op te lossen?
Ninx schreef:Meestal refereer ik aan 'speekselklier-ruiters' wanneer ik mensen bedoel die op een dergelijke manier rijden.
oji schreef:Ik denk vnl anatomie. Een zwaardere hoofd-hals verbinding zul je dit al gauw zien, ook bij een open aanleuning. Mijn huidige paard bv heeft een vrij korte, stevige hals en een brede kaak maar korte neus (klinkt afzichtelijk, maar dat is het zeker niet). Die had al bolle klieren toen ze uit de opfok kwam en nog nooit een hoofdstel ingehad. Die heeft ze op stal, die heeft ze in de wei en ja die heeft ze dus ook als ik rij, of ik haar nu in de oprichting heb of in de stofzuigerstand.
Vorige paard had een hele andere hoofd-hals verbinding en kaaklijn. Die was atactisch en bouwde snel spanning op en kroop snel achter de teugel, die had nooit bolle klieren.
Daarom zegt het in mijn ogen zo weinig en het zou jammer zijn als een heel fijn gaand paard gezien zou worden als op druk gereden, alleen omdat er een paar bolle klieren zijn. Mensen met voldoende kennis van zaken en een paard zien lopen, die zien zo ook wel of een paard van achter naar voren of van voren naar achter is gereden, maar er zitten hier op bokt ook een hele hoop minder ervaren ruiters/amazones die dat onderscheid nog niet goed kunnen maken, en dan op basis van zo'n bolling gaan denken dat het rijden niet goed is. Of die net een paard hebben, die bolle klieren heeft en dan enorm de focus gaan leggen op dat proberen weg te rijden en daarmee de focus leggen op de voorkant, ipv daar waar hij hoort, op de achterkant.