(Ik vind het een hulp, en het is een onderdeel van de pessoa, maar dus niet echt een hulpteugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Ik snap niet dat mensen maar blijven denken dat in de Krul rijden goed voor de rug is. Dat is echt bullshit. Kijk maar hoe hol die paardenruggen dan vaak nog zijn.
Een paard lang en laag ofwel zijn neus naar zijn knieën ipv naar zijn borst dat is fijn voor de rug. Betekend dus dat als je er op zit je met je benen moet duwen om de buik omhoog te krijgen ofwel de buikspieren dus aan spannen. Ofwel, daar kom je met een hulpteugel dus niet.
Het is dus hard werken en veel spierpijn in je benen en dat Is dus waar veel ruiters geen zin in hebben. Dat harde werken tot je paard het snapt en je met lichtere hulpen verder kan.
wemkelover schreef:vraag ik me toch wat af in het algemeen hoor,
hoe longeren jullie dan? Met helemaal niks? Of longeren jullie gewoon niet?
Dreamybol schreef:Maar wanneer is het goed gebruikt? Met de kennis van nu weet ik dat ik die slof vroeger echt niet goed heb leren gebruiken, maar het was je instructeur, dus die zou het wel weten, toch?
Nu is er ondertussen veel meer en beter toegankelijk onderzoek naar hulpteugels gedaan, maar is er nog steeds geen consensus over 'goed gebruik'. En om me heen zie ik er vooral naar gegrepen worden als quick fix, in mijn ogen is dat geen goed gebruik, maar de betreffende instructeurs die er mee werken en hun leerlingen ermee laten werken zijn dat niet met mij eens. En hoewel ik denk dat we door die vele onderzoeken en meer toegankelijke info zelf dus veel meer kunnenwetenleren (en dus gerichter aan die instructeurs kunnen vragen wat we nou eigenlijk doen) wordt de instructie toch vaak blind gevolgd.
Dreamybol schreef:Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?
Dreamybol schreef:Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?
Joman schreef:Dreamybol schreef:Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?
Geen idee, ik heb er ooit een gehad en ben daar vlug gestopt met lessen. Zoals ik al zei: er bestaat ook nog zoiets als je eigen verstand gebruiken
_Penotti schreef:Ik vraag me af of je daar met een martingaal zoveel hulp aan hebt?
daar trekken paarden nog gewoon doorhee, dikke knik in de teugel en paard loopt nog sterren te kijken.
Thiedeman kan ik me met goed afstellen nog wel een fijne hulpteugel vinden