Knert schreef:Seventeen schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.
Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.
Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.
Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.
En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.
Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.
[b]Ik ben inderdaad vrij lui op paard als je het zo wil zeggen, waarom? Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer moet gaan schoppen voor ik reactie krijg, of 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat 'ie moet reageren. [/b]Het probleem zit hem niet in de spoor, het probleem zit hem in het been van de gebruiker. Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een stil been heb en mijn spoor er bewust ik kan drukken op het moment dat ik wil, en er niet per ongeluk bij elke pas een spoor in zit. Overigens vind ik dat veel 'erger', een onderbeen zonder controle, zonder spoor, die er bij elke pas tegen aan komt. Ik heb dan ook altijd een spoor om, zodat ik hem heb als ik hem nodig heb. Is maar een klein knopje hoor maar ik werk liever kort maar krachtig.
Een zweep heb ik bij mijn ene paard toevallig ook altijd, tijdens het springen omdat 'ie best wel stout kan zijn in de winter, en in de dressuur omdat een zweep bestaat voor meer dan 'afranselen'. Ik gebruik mijn zweep dan voornamelijk als herrinering voor mijn paard en als verlengstuk been/arm. Mijn paard kan achter nogal lui zijn en dan tik ik hem eventjes bij. Het is simpelweg genoeg om de zweep heel kort even 'op' het paard te leggen.
Maar als het nodig is dan heeft 'ie hem te pakken. Op het moment heb ik een 2* eventingpaard onder mijn kont, die echt een boel heeft gezien, en ineens 'bang' is voor de hindernisstapel in het midden van de bak. Dan kan ik daar een uur omheen gaan rijden en moeilijk gaan doen, maar ik kan hem ook gewoon duidelijk maken dat 'ie moet ......
Knip
in de zoekmachine tikken en je bent heel veel wijzer.
Eeuhm sporen zijn toch helemaal niet daarvoor bedoelt? Als je zonder spoor je paard niet voorwaarts is.. heb je de plank misgeslagen.
Ik ben voor hulpmiddelen. Maar tegen onkundig gebruik dat mensen het gebruiken zonder te weten waarvoor het dient.[/quote]
Of je leest verkeerd, of ik schrijf het verkeerd op

Hmm, bij nader inzien heb ik het misschien toch verkeerd neergezet.
Mijn paarden zijn inderdaad goed voorwaarts, zonder spoor! Toch heb ik ze bijna altijd om, om ze scherp te houden? Leg ik het dan beter uit... ik weet het niet.
Ik heb mijn spoor eigenlijk altijd om 'voor het geval dat' met trainen. En dat houd niet in om ze voorwaarts te krijgen maar ook ter verfijning, en die verfijning geldt ook voor snellere reactie op het been, denk beter zo? Sorry, ik hoor altijd alles in het Engels, lastig om het even goed te vertalen haha! Maar nogmaals, mijn paarden zijn ook goed voorwaarts zonder spoor!! Laat ik zo zeggen dat ik ze zonder spoor rijd, maar wel mijn sporen altijd om heb haha!