Francii schreef:Ik rijd vaak op gevoelige, jonge paarden waardoor ik ze zo veel mogelijk wil ontlasten en vooral niet in de weg probeer te zitten. Hierdoor heb ik mezelf aangeleerd om te lichtrijden vanuit het 'sta-moment', ik sta dus in de stijgbeugels, raak lichtjes het zadel aan en ga gelijk weer omhoog.
...wat is het nut van het zadel aanraken...?
Ik zou in dit geval kiezen voor de verlichte zit.
Citaat:
Deze instructeur vertelde echter dat je goed op je kont moet zitten en dat je je door het paard moet laten opgooien. Vervolgens moet je die 'vaart' opvangen en weer rustig gaan zitten. Hierdoor kom je het zadel bijna niet uit. Je rijdt dus eigenlijk meer vanuit het 'zit-moment'.
Dit is de correcte manier van lichtrijden.
De makke is, dat het nauwelijks geleerd wordt. (In de eerste of 2e les gaan kinderen al draven, en moeten ze 'sta - zit' doen en daarna leren zien of ze op 'het goede voorbeen' lichtrijden.)
De correcte beweging zelf wordt weinig over gesproken.
Citaat:
Nu heb ik uiteraard al even research gedaan op internet en youtube, maar ik kan niet duidelijk zien of andere mensen nou zelf hun spieren aanspannen om omhoog te komen of dat ze het paard op laten gooien, en dan pas spieren gebruiken om in de lucht hun balans te vinden en weer rustig neer te kunnen komen.
Tuurlijk kan je dit niet zien. Dat ligt ook niet aan jou.
De omschakeling tov doorzitten is, dat je je benen 'activeert', je rug, heupen en buikspieren niet instelt op de rug volgen, maar instelt op 'op laten gooien'.
Daarna ga je dus uit het zadel, blijft idealiter in deze beweging in balans met je paard en landt weer zachtjes in het zadel.
Citaat:
Zelf heb ik het gevoel dat ik op de tweede manier het paard erg achterop de rug druk en achterover hang. En als het paard je omhoog moet veren, dan kost dat het paard dus (extra) kracht.
...mogelijk heb jij dit gevoel omdat je correct lichtrijdt als je denkt vanuit het sta moment en dat je achter de beweging komt als je anders gaat denken.
En het heet licht rijden: de bedoeling is om het het paard makkelijk te maken.
Citaat:
Maar tegelijkertijd kom je bij manier 2 wel minder uit het zadel en dat is wat ik bij alle dressuur ruiters zie.
Omhoog vliegen is niet nodig, verstoort eerder de balans.
("Sta zit doen" is eigenlijk ook geen goede aanduiding.)
Citaat:
Ik merk dat ik vaak wat meer voorover zit om balans te krijgen zodat ik mezelf uit het zadel kan tillen. Al komt dit misschien ook doordat ik altijd met springzadel rijd.
Prima.
Als je paard op de voorhand loopt is het prima om iets mee te gaan. En daarna spelen of je je dier iets mee terug kunt nemen.