Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:davinci2412 schreef:Ik ben het volledig met je eens! Manege houders hebben altijd hart voor de dieren en ja dan staan ze soms in kleine stallen of is de paddock niet gedraineerd en staan de paarden na een week slecht weer in de blub. Maar die zelfde manege houder krijgt geen lening van de bank om nieuwe stallen te bouwen of drainage aan te leggen. Al het spaargeld gaat op aan dat ene paard wat ziek wordt of aan nieuw tuigage wanneer er iets stuk is. Ik denk dat heel veel mensen enkel de buitenkant zien en niet echt naar zo'n bedrijf kijken.
Dus omdat het geld op is mag er op welzijn geminderd worden?
MairiMacBran schreef:Alsof ieder eigen paard het zo ontzettend geweldig heeft, wat een utopie. Ik ken er genoeg die het op de zo verfoeilijke manege een stuk beter zouden hebben. Het valt alleen veel minder op. Soms zie je wat glimpjes op wedstrijden, maar heel veel gebeurt uit het zicht bij de mensen die in hun eigen bak rondrijden en hun eigen stalletje beheren.
Paardenleed komt overal voor, maar bij maneges zie je het sneller en duidelijker omdat ze veel toegankelijker zijn. Als manegeklant dan aan jou of je zoiets wilt faciliteren, of een plek gaat zoeken waar het wel goed geregeld is.
davinci2412 schreef:De negatieve houding van ruiters tegenover manege's is wat ze kapot maakt. Ik denk dat we juist met een open mind naar manege's moeten kijken want er zitten heus goede tussen
Nirvana_ schreef:Probleem ligt niet zozeer bij de manegehouder, dan wel de mensen die denken dat 15 euro voor een uur les veel is...
Stalling, hoefsmid, entingen, voer, hypotheek, personeel.. Zo ontzettend veel kosten. Wil je het goed doen, dan hebben de paarden 1 dag per week vrij, en 1 dag worden ze alleen getraind door een goede ruiter om de paarden op niveau te houden. Jaarlijke controle van de tandarts en zadelmaker......... En dan hebben we het nog niet over de zieke en kreupele paarden en de aanschaf van een nieuw paard.
MairiMacBran schreef:Ja en in Afrika staan ze nog slechter.
Dus omdat er particulieren zijn die het slecht doen mag de manege het ook?
Manege is een leerschool, misschien moet daar het voorbeeld eens gegeven worden hoe het wel hoort.
Citaat:Dat je vervolgens met privéles en het rijden op paarden van particulieren nóg beter leert rijden lijkt me logisch.
bruintje123 schreef:Nee hoor, daar leren kinderen niet rijden. Dat doen ze niet in een groeples met 10 man.
Dat doen ze bij de pony om de hoek waar geïnvesteerd word in les.
Maar dat is wel duurder dan die 15 euro. Of veel mee klussen
Dat laatste is hoe ik heb leren rijden. Klussen mee op een stal in ruil voor rijden en les. Ik was toen 12.