Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bloodymary schreef:Gypsy schreef:Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.
Ik zit nu mijn hersens te breken wat voor noodgevallen dat dan kunnen zijn...
Als je achtervolgt wordt door een roedel wolven of zo?
Gypsy schreef:Het is wel handig dat als ze op buitenrit een keer aan de kletter gaan je er niet meteen naast ligt.
Dus de gang beheersen en je paard terug kunnen nemen.
Gypsy schreef:Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.
Mijn merrie kan zich nogal druk maken, dus in een groep durf ik nooit zo. Bang dat mensen haar opnaaien door in te halen en andere vreemde fratsen.
Alleen of met mensen die ik vertrouw durf ik af en toe wel. Op een lang goed zandpad waar ik overzicht heb bv. Vanuit een handgalopje steeds iets harder.
Hilary schreef:Mi moet je kunnen remmen als er plotseling een wandelaar uit de bosjes komt, of je om de hoek van het pad ineens een kudde koeien treft. Dat soort dingen, dan moet de rem het gewoon doen.
Hilary schreef:Mi moet je kunnen remmen als er plotseling een wandelaar uit de bosjes komt, of je om de hoek van het pad ineens een kudde koeien treft. Dat soort dingen, dan moet de rem het gewoon doen.
Ineke2 schreef:ikke schreef:Ja, ik snap die redenering wel. Of ik het er mee eens ben, is een ander punt.
Waar de redenering mank gaat is het verschil tussen durf en wil.
Als je niet hard/snel wil, nou, dan ga je niet hard; simpel.
Als je ECHT NIET voluit durft te gaan, dan kan ik me situaties voorstellen waarbij je je inderdaad achter je oor moet krabben of je er nog wel op moet/wil gaan zitten.
Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)
MiniMeLona schreef:Ineke2 schreef:
Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)
Wacht even hoor! En die persoon die die opmerking plaatste, die weet dit van jou?
Dan is het alleen nog maar een vreselijke k.u.t. opmerking van een kleinzielig persoon, zou er niet eens meer mee willen gaan rijden eigenlijk.
Buiten dat feit, ging ik ook nooit voluit met mijn paard, dan op een veilig stuk zand en zelfs dan mocht ze niet altijd, alleen als ik daar zin in had. Ik vind beheersing en controle altijd zwaarder wegen dan hard gaan...
Ineke2 schreef:Nou precies dát wat jij beschrijft Ikke vind ik dood eng, want dan val ik er gegarandeerd af.
Daarnaast als ze geleidelijk aan snelheid maken is het niet zo erg, maar plots in een paar megasprongen hard gaan dat kan ik niet zo goed handelen.
Ik heb mijn IJslander daarop ook gekocht... hele vlakke gangen en een rustig karakter.
Heleennn schreef:Ik lees hier iets over speed doesn't kill you, suddenly stopping does. Een auto struikelt niet, een paard wel. De enige reden waarom ik het kneite eng vind om zo hard te gaan is omdat je nooit kan voorspellen of je paard gaat struikelen of niet. Het pad kan nog zo goed zijn, maar als ze echt over hun eigen benen struikelen kan je het wel schudden. Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt en wel dodelijk afloopt. Ik snap TS volledig, en ik vind dat je zeker wel mag blijven paardrijden ook al durf je niet in rengalop. Ben het er ook mee eens dat je het wel moet kunnen uitzitten zeg maar. Als je paard dan toch op hol gaat moet je wel gewoon het lef hebben om te blijven zitten en je paard te kalmeren. Als je dan gaat gillen en knijpen gaat het helemaal fout.