Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:56

Mijn vorige paard liet ik nooit gaan op strand, die was ontzettend snel gespannen en die liet ik altijd in een laag tempo lopen zodat ik genoeg controle hield.
Mijn huidige paard heb ik het eerste jaar buiten ook alleen laten stappen en draven, ook op strand, toen hij goed gewend was liet ik hem stukjes in normaal tempo galopperen.
Omdat hij eigenlijk nooit echt onder me vandaan loopt laat ik hem nu sinds kort wel eens wat versnellen, hij versnelt alleen als ik dat vraag en komt ook weer terug op mijn stem, dan vind ik het prima om ook een keer naar een tempo hoger te gaan en hem soort van even te laten gaan.
Maar zo gauw een paard erg druk of lastig van wordt doe ik het gewoon echt niet, krijg je alleen maar last van.

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:56

Inderdaad onzin, hoor.
Waarom zou je persé in ren galop moeten?
Dan zouden zeer veel mensen hun paard moeten verkopen, denk ik.

Waaronder ik, ik laat mijn paard nooit in ren galop gaan.
Ik rij meestal alleen, en dan vind ik het ook helemaal niet veilig.
Meestal stappen en draven we alleen maar zelfs.

mairead

Berichten: 3216
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:57

Nou ja, zulke grote onzin heb ik haast nog nooit gehoord! :')
Ik zou haar ook uitgelachen hebben.

Persoonlijk houd ik ook niet van heel snel gaan en mijn pony ook niet, dus dat komt mooi uit! :)
Ben 1 keer voluit gegaan met haar en dan nog hield ze de rest niet bij (we waren met een groepje en de anderen gingen ook voluit), omdat ze de kortste beentjes had van allemaal en ze gaat sowieso nou eenmaal niet zo snel. Gelukkig vindt ze t ook niet erg om wat achterop te raken.
Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig wordt als ze niet voluit mag. Op buitenrit alleen stappen en lekker om zich heen kijken vindt ze ook heerlijk! Ik denk zelfs dat ze liever rustig aan doet dan dat ze wil rennen; ze is ook liever lui dan moe.

Ineke2

Berichten: 33172
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:59

Nou precies dát wat jij beschrijft Ikke vind ik dood eng, want dan val ik er gegarandeerd af.
Daarnaast als ze geleidelijk aan snelheid maken is het niet zo erg, maar plots in een paar megasprongen hard gaan dat kan ik niet zo goed handelen.

Ik heb mijn IJslander daarop ook gekocht... hele vlakke gangen en een rustig karakter.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:00

Gypsy schreef:
Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.


Ik zit nu mijn hersens te breken wat voor noodgevallen dat dan kunnen zijn...
Als je achtervolgt wordt door een roedel wolven of zo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:14

Bloodymary schreef:
Gypsy schreef:
Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.


Ik zit nu mijn hersens te breken wat voor noodgevallen dat dan kunnen zijn...
Als je achtervolgt wordt door een roedel wolven of zo?


Het is wel handig dat als ze op buitenrit een keer aan de kletter gaan je er niet meteen naast ligt.

Dus de gang beheersen en je paard terug kunnen nemen.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:17

Oh dan ben ik wel heel fout. Ik rij al 35+ jaar en bewust rengalop nooit. Vind het levensgevaarlijk. Als je per ongeluk wat tegenkomt of ze struikelen ben je de banketstaaf. Mochten ze een keer schrikken en gaan ben ik echt wel in staat daarmee om te gaan, maar liever niet.

Daarbij rij ik al jaren western pleasure, die van mij weten niet eens hoe ze heel hard moeten :')

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:23

In 1 woord belachelijk

Op buitenrit gallopeer ik bijna nooit , als ik gallopeer doe ik het op een stuk waar het echt kan , want mijn paard gaat er op een buitenrit altijd vandoor zodra ik in galop aanspring. In de bak heeft hij nergens last van maar buiten 8)7 .

Btw ik ben een schijtlaars met buiten rijden .ik vind het niet leuk als hij het doet , maar hij moet wel eens zijn benen kunnen strekken en ik hou hem toch niet tegen :D

Ineke2

Berichten: 33172
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 14:27

Gypsy schreef:
Het is wel handig dat als ze op buitenrit een keer aan de kletter gaan je er niet meteen naast ligt.

Dus de gang beheersen en je paard terug kunnen nemen.

Mwah ik vind het belangrijker je paard te beheersen en daarmee te voorkomen dat ze aan de kletter gaat :)
Overigens ze schrikt wel eens ja en wil dan echt wel graag hard gaan maar met 2/3 sprongen vooruit en eventueel een bok is ze wel terug bij mij.
De 2x dat ik er naast lag buiten was niet omdat ze schrok en aan de kletter ging...
Dat was de eerste keer met een groepje. Ik had nog niet zolang en het was de eerste keer in Nederland met een groepje naar buiten. Wij tölten in overleg weg en ze vliegt naar voren en begon te bokken, bij bok 3 dat was een schuine bok waarbij ze opzij sprong onder mij vandaan...lag ik op de grond.
Heel stout van haar, pure joligheid of gewoon teveel prikkels.. we will never know...
De 2de keer wilde ik naar rechts en zij naar links... in een rustig galopje. Zij ging voor mij onverwachts draven en ik maakte voorover een koprol van mijn paard af :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:33

Gypsy schreef:
Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.

Mijn merrie kan zich nogal druk maken, dus in een groep durf ik nooit zo. Bang dat mensen haar opnaaien door in te halen en andere vreemde fratsen.

Alleen of met mensen die ik vertrouw durf ik af en toe wel. Op een lang goed zandpad waar ik overzicht heb bv. Vanuit een handgalopje steeds iets harder.

Dit inderdaad. Alleen als ik óf alleen rij óf met mensen en paarden die ik vertrouw. En alleen daar waar het veilig kan en ik weet dat er voldoende ruimte is om ook weer rustig te remmen (zonder 'm vol in z'n mond te hoeven trekken omdat het stuk te kort is). Ook check ik regelmatig even of de rem het nog doet; even gaan zitten, even hand sluiten. Komt ie terug, goed zo, braaf, ga maar weer. En dat weet ie :)

Vorig jaar bijna mis zien gaan met een groepje meiden in het natuurgebied bij ons. Ze waren blijkbaar niet bekend, want eerst kwamen ze al met een noodvaart de heuvel af op een punt waar dat levensgevaarlijk is (uitstekende wortels, afsprongen, bomen dicht langs het pad, kruising met meerdere wandelpaden). Vervolgens kwamen we ze verderop weer tegen toen ze met een noodgang aankwamen over het zandpad door de begrazing. Ze kwamen in rengalop vol op het veerooster af, bogen op het laatste moment af naar rechts waar gelukkig het prikkeldraad open lag. Wil niet weten wat er gebeurd was als die draden dicht hadden gezeten :n

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:33

Bloodymary schreef:
Gypsy schreef:
Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.


Ik zit nu mijn hersens te breken wat voor noodgevallen dat dan kunnen zijn...
Als je achtervolgt wordt door een roedel wolven of zo?


Of door Negan

Afbeelding

:') _O-

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:36

Mi moet je kunnen remmen als er plotseling een wandelaar uit de bosjes komt, of je om de hoek van het pad ineens een kudde koeien treft. Dat soort dingen, dan moet de rem het gewoon doen.

Ineke2

Berichten: 33172
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 14:42

Hilary schreef:
Mi moet je kunnen remmen als er plotseling een wandelaar uit de bosjes komt, of je om de hoek van het pad ineens een kudde koeien treft. Dat soort dingen, dan moet de rem het gewoon doen.

Op een pad met onoverzichtelijke bochten moet je niet in rengalop gaan. Dat kan trouwens niet eens of je moet plat door de bocht willen... met die snelheid kunnen ze wel snel stoppen maar is alsnog hun remweg langer als bij een handgalop net als bij auto's.

limilou

Berichten: 802
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:45

Wauw wat een onzin. Oké ik hou wel van een (ren)galopje maar dat doen we ook niet heel vaak omdat we daar niet echt een plek voor hebben (wel een mooi pad maar juist daar word ze altijd baldadig omdat ze dan haar maatje kan zien).
En paard zit gewoon helemaal goed in dr vel (en in t koppie) zonder rengalop hoor.


Alleen op de Veluwe mag ze altijd 1 bult op in rengalop als ze bovenaan maar stil staat. Dat weet ze ook en doet ze ook super braaf. En verder wanneer ik er zin in heb en het goed voelt
Laatst bijgewerkt door limilou op 05-08-17 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:45

Hilary schreef:
Mi moet je kunnen remmen als er plotseling een wandelaar uit de bosjes komt, of je om de hoek van het pad ineens een kudde koeien treft. Dat soort dingen, dan moet de rem het gewoon doen.


Daar ben ik het zeker wel mee eens. Ik doe sowieso alleen rengalop op paden waar geen zijpaden zijn en eigenlijk niets onverwachts kan gebeuren. Maar je weet het nooit. Gelukkig heeft degene die mijn paard heeft ingereden er zo'n goede rem op gezet dat ik deze vanuit rengalop in tien meter in stilstand heb. Maar ik zie er toch ook vaak waar helemaal geen rem op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:47

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Ja, ik snap die redenering wel. Of ik het er mee eens ben, is een ander punt.

Waar de redenering mank gaat is het verschil tussen durf en wil.

Als je niet hard/snel wil, nou, dan ga je niet hard; simpel.

Als je ECHT NIET voluit durft te gaan, dan kan ik me situaties voorstellen waarbij je je inderdaad achter je oor moet krabben of je er nog wel op moet/wil gaan zitten.

Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)


Wacht even hoor! En die persoon die die opmerking plaatste, die weet dit van jou?
Dan is het alleen nog maar een vreselijke k.u.t. opmerking van een kleinzielig persoon, zou er niet eens meer mee willen gaan rijden eigenlijk.

Buiten dat feit, ging ik ook nooit voluit met mijn paard, dan op een veilig stuk zand en zelfs dan mocht ze niet altijd, alleen als ik daar zin in had. Ik vind beheersing en controle altijd zwaarder wegen dan hard gaan...

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:52

De grootste onzin die ik ooit gehoord heb, niet naar luisteren en gewoon lekker doorrijden!

Ineke2

Berichten: 33172
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 14:52

MiniMeLona schreef:
Ineke2 schreef:

Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)


Wacht even hoor! En die persoon die die opmerking plaatste, die weet dit van jou?
Dan is het alleen nog maar een vreselijke k.u.t. opmerking van een kleinzielig persoon, zou er niet eens meer mee willen gaan rijden eigenlijk.

Buiten dat feit, ging ik ook nooit voluit met mijn paard, dan op een veilig stuk zand en zelfs dan mocht ze niet altijd, alleen als ik daar zin in had. Ik vind beheersing en controle altijd zwaarder wegen dan hard gaan...

Die persoon weet dat ja. Ze heeft dit overigens niet gezegd om mij te willen kwetsen, daar ben ik zeker van.

Ibbel

Berichten: 49273
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:53

Als je niet zou moeten rijden als je geen rengalop rijdt, zouden alle enduranceruiters dus kunnen stoppen. Daar is het juist de kunst om een half uur of nog langer achtereen in een handgalop te rijden. Rengalop betekent anaerobe verbranding en dus verzuring en dan kom je niet ver in een wedstrijd. Je moet je paard die verzuring ook niet moedwillig aandoen eigenlijk. Renpaarden worden daarop getraind.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-08-17 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:53

Ineke2 schreef:
Nou precies dát wat jij beschrijft Ikke vind ik dood eng, want dan val ik er gegarandeerd af.
Daarnaast als ze geleidelijk aan snelheid maken is het niet zo erg, maar plots in een paar megasprongen hard gaan dat kan ik niet zo goed handelen.

Ik heb mijn IJslander daarop ook gekocht... hele vlakke gangen en een rustig karakter.

Dat dus. Zolang jij kunt handelen wat je paard doet, is er niet zo'n probleem.

Overigens ben ik weleens op hol geslagen met een IJsco (althans, met enige fantasie kon je het zo noemen) omdat een andere IJsco een tik (straf) kreeg van de berijder. IJsje schrok en zette er de sokken in, alleen deed ze dat in een zodanig tölt-tempo dat je er als ruiter niet zoveel van meekreeg behalve dat het wat vlot ging.

Heleennn

Berichten: 6360
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:58

Ik lees hier iets over speed doesn't kill you, suddenly stopping does. Een auto struikelt niet, een paard wel. De enige reden waarom ik het kneite eng vind om zo hard te gaan is omdat je nooit kan voorspellen of je paard gaat struikelen of niet. Het pad kan nog zo goed zijn, maar als ze echt over hun eigen benen struikelen kan je het wel schudden. Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt en wel dodelijk afloopt. Ik snap TS volledig, en ik vind dat je zeker wel mag blijven paardrijden ook al durf je niet in rengalop. Ben het er ook mee eens dat je het wel moet kunnen uitzitten zeg maar. Als je paard dan toch op hol gaat moet je wel gewoon het lef hebben om te blijven zitten en je paard te kalmeren. Als je dan gaat gillen en knijpen gaat het helemaal fout.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:01

Heleennn schreef:
Ik lees hier iets over speed doesn't kill you, suddenly stopping does. Een auto struikelt niet, een paard wel. De enige reden waarom ik het kneite eng vind om zo hard te gaan is omdat je nooit kan voorspellen of je paard gaat struikelen of niet. Het pad kan nog zo goed zijn, maar als ze echt over hun eigen benen struikelen kan je het wel schudden. Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt en wel dodelijk afloopt. Ik snap TS volledig, en ik vind dat je zeker wel mag blijven paardrijden ook al durf je niet in rengalop. Ben het er ook mee eens dat je het wel moet kunnen uitzitten zeg maar. Als je paard dan toch op hol gaat moet je wel gewoon het lef hebben om te blijven zitten en je paard te kalmeren. Als je dan gaat gillen en knijpen gaat het helemaal fout.

Waarom zou je een paard wel allerlei (niet zo zinvolle) pasjes en huppeltjes kunnen leren maar 'm niet leren niet over z'n eigen uitsteeksels te struikelen?
Het zegt iets over het paard maar zeker ook over (het gebrek aan) opleiding door de ruiter als een paard over z'n eigen landingsgestel valt.

Heleennn

Berichten: 6360
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:06

Een paard kan ALTIJD struikelen. Of hij nu grand prix loopt of elke maand een rondje bos, dat heeft daar in mijn ogen niets mee te maken. Het risico is er altijd, maar als je kei hard in rengalop gaat zijn de gevolgen vaak iets groter. Maar dat is mijn mening.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:14

Ik heb meegemaakt, dat mijn pony op een buitenrit er ook vandoor ging, en een groot paard, waar mijn zus op zat het bijna niet kon bijhouden. Kan je nagaan, wat een snelheid die beesten hebben. Het is uiteindelijk, allemaal goed afgelopen. Als ze me niet had gered, weet ik niet wat er gebeurt zou zijn.

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:29

Onzin. Mijn man 74 jaar heeft besloten dat hij niet Meer wil galopperen. Hij heeft groot gelijk. Dus we stappen en draven. Rengalop deed ik vroeger toen paard nog jong was (is nu 24) en ik ook. Fijne paarden kun je gewoon in elk gewenst tempo rijden. Als manlief last heeft van zijn reuma dan slikt hij paracetamol en stappen we alleen maar. Als zijn paard wil draven en ml zegt sorry Hercule baas heeft pijn accepteert hij het gelijk. Dus gewoon lekker rijden zoals past bij jouw lijf en durf. Het is geen schande om je eigen grenzen aan te houden integendeel dat getuigt van volwassenheid en wijsheid.