Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:26

Ik kan me wel vinden in dat stuk van troi.
Ik heb ook altijd het idee dat de mensen die zeggen het paard mag pas zadelmak gemaakt worden vanaf de 6 of zo, dat die in hun leven vaak geen tot weinig ervaring hebben in een paard zadelmak maken en opleiden. Of hoogstens eens bij een geld beluste schurk van een handelaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:49

troi schreef:
Het is alleen wel zo dat als je iets grondig wilt onderbouwen er nogal vaak veel woorden voor nodig zijn en om nu alles te gaan vertalen ging me wat te ver. En Engels is niet zo bijster buitenlands meer toch?

Wie heeft er überhaupt zin in zo'n lap tekst?

Mijn mening is dat niemand echt weet waarom het 3 jaar is geworden. En het is ook niet mondiaal standaard 3 jaar. In de VS is het standaard 2 jaar, bijvoorbeeld.
Mijn mening is daarom ook dat ieder stuk tekst, dat wordt aangedragen als 'bewijs', helemaal niet valide is maar gewoon een stuk doelredenatie uit iemands persoonlijke koker. Voor wat dat maar waard mag zijn.

Ik geloof meer in logica. En dan is de verklaring van Ibbel best plausibel.

Met de kennis van nu, zou geen enkel paard meer voor zijn 6de gewicht hoeven te dragen:
Afbeelding

Te jong beleren kan dit als mogelijk gevolg hebben:
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:54

Ik denk dat die 3 inderdaad voortkomt uit de marktwerking. Langer lopen kost geld.
En ze zien er dan best volwassen uit dus dat speelt mee.

Als je zegt met de kennis van nu mag geen 1 paard niet voor de 6 bereden worden heb je duidelijk niet het stuk van troi gelezen.

En waarom zou die rontgen foto te maken hebben met de vroeg beleren?
Eerder met fout rijden.
Niet over de rug maar wat zo in is tegenwoordig in het front getrokken zonder werkend achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:54

Doodslaan? Ik vinger juist wel fijn als deze discussie eens gevoerd wordt aan de hand van wetenschappelijke inzichten ipv meningen. En ik heb geen bezwaar tegen een flinke lap tekst in het Engels.

Wie zin heeft in het zoveelste topic waarin mensen elkaar op basis van onderbuikgevoelens nakraaien kan ook wel eens van de Ik-weet-niet-hoeveel oude topics over dit onderwerp opdiepen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:56

Als je op een te jong dier gaat zitten met teveel gewicht, dan kun je nog zo leuk rijden, dan rijd je het dier zonder enige twijfel kapot. Als ze niet sterk genoeg zijn om met dat gewicht "over de rug te kunnen gaan", maakt je eigen rijtechniek echt niets meer uit, hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:59

Omdat er altijd "wetenschappelijk" wordt onderbouwd dat met 3 jaar inrijden slecht is omdat de groeischijven nog niet dicht zijn, heb ik ook geen enkel bezwaar tegen een lap tekst die nu echt eens wetenschappelijk onderbouwt dat dat dus onzin is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:59

Dees schreef:
Als je op een te jong dier gaat zitten met teveel gewicht, dan kun je nog zo leuk rijden, dan rijd je het dier zonder enige twijfel kapot. Als ze niet sterk genoeg zijn om met dat gewicht "over de rug te kunnen gaan", maakt je eigen rijtechniek echt niets meer uit, hoor.

Lees dat stuk nu maar eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:00

Maar waarom zou een 3 jarige niet over de rug kunnen gaan?
Zo moeilijk is dat niet. Dat is echt basis. Al weet ik dat veel het tegenwoordig algebra vinden.

En nee ik ben helaas ook niet meer het gewicht wat ik vroeger was, dus ik stap ook niet meer op een 3 jarige die niet getraind is aan de dubbele longe.
Maar nog genoeg jeugdige ruiters die net als ik toen 50 kilo wegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:10

Naast de wetenschappelijke bevinding dat bot druk en beweging nodig heeft om sterk te worden is het ook nog zo dat jonge paarden sneller leren dan oude(re) paarden. De leerpotentie neemt na het 8e jaar af.
De leeftijd voor het gaan beleren van paarden zal best historisch gegroeid zijn, maar dat zal dan ongetwijfeld zijn op basis van ervaring.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:21

safina schreef:
Doodslaan? Ik vinger juist wel fijn als deze discussie eens gevoerd wordt aan de hand van wetenschappelijke inzichten ipv meningen. En ik heb geen bezwaar tegen een flinke lap tekst in het Engels.

Autocorrectie hoop ik? :')

Ik denk dat het inderdaad is ontstaan zoals Ibbel aangeeft. Overigens is er tegenwoordig nog steeds een economisch voordeel om paarden wel op jonge leeftijd te beleren en aan competities deel te laten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:28

Jildau schreef:
NenaC schreef:
Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn.

Maar daar gaat niemand een paar keer per week een uur bovenop zitten hoop ik..

Ik vind het fysieke kwalijker dan het mentale. Daarmee kun je onherstelbare schade aanrichten. Maar blijf erbij dat je goed naar het paard moet kijken en met kennis dan zelf een inschatting kan maken.

Met 3 op wedstrijd vind ik wel veel te vroeg dus ik vind 5 een veel betere leeftijd om te mogen starten in de B.

Het heet toch niet voor niets 'babysitten'? -O-

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:36

Drie jarige paarden op wedstrijd vind ik inderdaad ook zielig. Interessant onderwerp. Vanaf welke leeftijd zouden jullie beginnen met inrijden, als je het voor het zeggen had?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:42

Roeli4n schreef:
Drie jarige paarden op wedstrijd vind ik inderdaad ook zielig. Interessant onderwerp. Vanaf welke leeftijd zouden jullie beginnen met inrijden, als je het voor het zeggen had?

Ik ben met 3,5 begonnen met "zadelmak maken" en met 4 rijd ik nu (korte)stapritjes, haar moeder heb ik met 9 gekocht en ook toen ingereden. Als het niet zon angsthaas van nature was denk ik niet dat dat specifiek moeilijker was geweest dan het jonkie wat ik al jaren in handen had.

Ik denk zeker dat belasting zorgt voor een sterker paard, maar belasting hoeft/moet niet een uur per dag werken op een volte/onder de man te zijn en verder op stal, maar daar komt het vaak wel op neer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:50

Danique schreef:
Jildau schreef:

Maar daar gaat niemand een paar keer per week een uur bovenop zitten hoop ik..

Ik vind het fysieke kwalijker dan het mentale. Daarmee kun je onherstelbare schade aanrichten. Maar blijf erbij dat je goed naar het paard moet kijken en met kennis dan zelf een inschatting kan maken.

Met 3 op wedstrijd vind ik wel veel te vroeg dus ik vind 5 een veel betere leeftijd om te mogen starten in de B.

Het heet toch niet voor niets 'babysitten'? -O-

Nee lieverd, dat heb je verkeerd begrepen. :(:)

Hier worden ze meestal pas rond 3.5 a vier begonnen. Als ze eenmaal braaf zijn, links, rechts, go en ho kennen dan gaan ze terug de weide op tot het jaar er op. :) En ik merk dat die "vakantie" echt wel voordelen heeft. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:51

Verschilt per paard.

Mijn nu 4 jarige hebben we zadelmak gemaakt in de zomer dat hij 3 werd, hij heeft nog steeds een luize leven en is nog lang niet B proef klaar, maar zadelmak = zadelmak.

Mijn andere merrie hebben we in de zomer dat ze 4 werd zadelmak gemaakt omdat ze er als 3 jarige niet klaar voor was.

Met mijn jaarling hebben we het plan om haar als 3 jarige te dekken en daarna pas te gaan rijden.

Zo verschilt het per paard en ik vind ook dat je niet in het algemeen beoordelen kan wanneer je erop moet gaan zitten want niet elk paard is er klaar voor op 3 jarige leeftijd. Dus: per paard bekijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:51

En dan is er ook nog wetenschap die zegt dat spieren en en longen nooit meer tot hun volle potentie komen als ze niet op jonge leeftijd al aan belasting zijn blootgesteld. (zal het later posten, de site van the horse laad even niet)

Alle foto's van groeifases van botten ten spijt geloof ik dus oprecht dat een 3 jarige aan het werk zetten juist goed is. met mate, dat dan weer wel. Haast hoef je niet te hebben. Maar ze maar laten staan heeft ook niet zo veel meerwaarde voor mij.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:01

Het is ook maar net wat je van ze gaat vragen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:00

Ik kan me ook helemaal vinden in de tekst die door troi is geplaatst :j . Heb een merrie gehad die ik pas met 11 ingereden heb. Zij heeft tot haar 9de in de Eifel gelopen. Je zou denken dat ze daar sterk genoeg van worden. Bij aankoop klinisch gekeurd en DA was zeer te spreken over haar droge sterke beenwerk. 6 maanden later stonden de gallen erop terwijl ik niet meer deed dan 2x per week een half uurtje buiten hobbelen.......

Haar lichaam kon dus niet tegen de gevraagde werklast, omdat het nooit heeft hoeven werken en daar dus ook niet naar ontwikkeld was.

Topsporters worden geen topsporter door tot hun 18de te wachten. Zij beginnen op jonge leeftijd al hun lichaam te trainen en vormen. Het sleutelwoord hierin is beleid en verstand. En ja de lichamelijke belasting van een recreatiepaard die 3x in de week een uurtje door het bos sloft met 80 kg op de rug is ook sport voor zo'n dier. Niet voor de spieren en de conditie maar wel voor de botten en pezen.

Het maakt niet uit op welke leeftijd je met een paard begint zolang je maar weet wat je doet! Wat nu de trend is, zijn paarden die met 5 of 6 worden ingereden maar dan ook meteen naar die leeftijd belast worden omdat er al 3 jaar aan de hand wordt getraind. Maar de basis van het gestel; de botten en de pezen, krijgen met een ruiter erop ineens heel andere krachten te verwerken en moet daarop ook aanpassen. Maar omdat het paard al zo mooi sterk en gespierd is denken mensen er volop mee aan de bak te kunnen. Op rugspieren kan je niet rijden!

Ongeacht de leeftijd moet je een paard gedoseerd en met verstand belasten. Hoe later je begint hoe langer het duurt voordat het lichaam zich heeft kunnen aanpassen naar hetgeen wij ermee willen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:18

Maar je kan een paard toch beleren en opleiden zonder er op te gaan zitten.
Een jong paard met 3 jaar wat werkjes geven is helemaal prima imo. Zadelmak in de zin van er een zadel op kunnen leggen is niets mis mee.
Vanaf 4 jaar en af en toe een paar minuten opzitten om hem ruiter mak te maken, hoeft niet verkeerd te zijn.
En als je je paard aan de hand opleid dan is er op gaan zitten geen ding voor ze. Ze kennen en kunnen dan al verschillende oefeningen, hebben vertrouwen in de begeleider/ruiter en door het werken aan de hand hebben ze ook al geleerd over de juiste spieren aanspreken.
En zo kan je spelenderwijs je paard opleiden tot hij 8 jaar is. Om dan wat meer zwaar werk van hem te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:42

Maar even realistisch......wie gaat 8 jaar een paard opleiden die dan pas net de basis kan?

Ik ben het niet met je eens dat je een paard vanaf de grond volledig kan trainen voor het ruitergewicht. Om pezen en botten te sterken moet je een paard belasten met gewicht. Daar ontkom je niet aan. Het gevaarlijke van veel aan de hand trainen is dat een paard qua spieren heel sterk wordt en heel wat aan lijkt te kunnen. Het paard zelf heeft ook nergens last van en loopt vrolijk door......totdat het te laat is. Want pijn in je botten door overbelasting voel je niet totdat het breekt. En voor pezen geldt hetzelfde. Pijn in je spieren voel je wel en zal een paard laten merken.

Het beste is je paard zo te belasten dat de gehele ontwikking synchroon loopt. Dan kunnen ze zichzelf ook niet kapot lopen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:44

Geld. Als je je paard nog 2 jaar op de wei of opfokstal moet hebben kost je dat meer dan dat het oplevert. Ik gok maarzo dat dat 90% van de reden is.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:51

Ik heb het er niet over dat je pas met 8 jaar gaat rijden. Nee naarmate de jaren vorderen worden je stukjes op de rug langer en intensiver.
Maar als je paard alle oefeningen aan de hand kent en hij ondertussen al weet welke spieren hij moet aanspannen dan kunnen die langzaam sterker worden, naar mate je stukjes op de rug langer worden.
Als hij dan 8 jaar is, rij je er zo een L/M proef mee weg hoor. (Mits je je werk goed hebt gedaan en je als ruiter beschikt over de juiste kennis, gevoel en ervaring).

Ik moet even zoeken, maar er is een topic hier op bokt over een paard opleiden volgens de Duitse osteopathie methode. Die er van uit gaat dat spieren, botten, pezen en hersenen allemaal moeten samenwerken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:00

Aan de hand trainen brengt je ook maar zo ver. Voordeel van er op gaan is dat je veel meer rechtuit kunt gaan. En dat geneuzel in een bak met wat zijgangen is ook niet echt het werk waar ik op zit te wachten. Ik zie ze jong liever op een lekker tempo rechtuit.
Dan kan ik aanvullend altijd nog wat zijgangen aan de hand trainen.

Ik heb mijn jonge paard eerst aan de hand meegenomen naast een ander paard in het bos. Daarna er op en zo veel mogelijk op grote velden en in het bos gereden. Niet dat gedraai op 20x40.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:03

Heb je zeker gelijk in Pol. Mijn punt ging er vooral om dat mensen met beleren vaak denken aan er op zitten en rijden.
In het bos als hand paard mee, en later er op is natuurlijk super.
Als een paard recht en los in z'n lijf is, weet wat er van hem verwacht en verlangt wordt en vertrouwen heeft in de ruiter, dan is een L/M proef niet meer het moeilijkst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:28

pol013 schreef:
En dan is er ook nog wetenschap die zegt dat spieren en en longen nooit meer tot hun volle potentie komen als ze niet op jonge leeftijd al aan belasting zijn blootgesteld. (zal het later posten, de site van the horse laad even niet)

Alle foto's van groeifases van botten ten spijt geloof ik dus oprecht dat een 3 jarige aan het werk zetten juist goed is. met mate, dat dan weer wel. Haast hoef je niet te hebben. Maar ze maar laten staan heeft ook niet zo veel meerwaarde voor mij.

Precies. Ik vergelijk het altijd met topsporters. Die waren ook nooit zo goed geworden als ze pas met hun sport begonnen waren toen hun groeischijven dicht waren (dat is met 16-18 jaar). Het is 'use it or loose it'. Om bepaalde lichamelijke en mentale functies te ontwikkelen moet je ze gebruiken. En dan vaak nog in bepaalde kritieke tijdsperiodes in de ontwikkeling. Als je dat niet doet, of te laat, dan ontwikkelen ze zich niet of minder goed. En die achterstand haal je niet meer in. Dat geldt voor spieren, pezen, botten, longcapaciteit , motoriek, hersenen etc.

Je moet het alleen wel met beleid doen. Niet overbelasten. Zo laat je een peuter niet op spitzen dansen. En een 10 jarige laat je geen marathon lopen. Maar je laat ze wel sporten. Geen weldenkende arts zou het afraden om kinderen te laten sporten 'omdat de groeischijven nog niet dicht zijn'.

Wat voor paarden verstandig is en wat niet, daar weten we eigenlijk vrij weinig over. Daar is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan. Maar ik denk dat het altijd goed is om in het achterhoofd te houden dat op 3 jarige leeftijd aan het werk zetten ook gezondheidsvoordelen kan opleveren t.o.v. op latere leeftijd. En dat je waarschijnlijk kansen op een sterke lichamelijke en mentale ontwikkeling laat liggen als je laat begint met trainen. Maar om te weten hoe je die kansen optimaal benut zonder te overbelasten zal er veel meer onderzoek gedaan moeten worden. En tot die tijd moeten we ons gezond verstand gebruiken. Niet blijven emmeren over die groeischijven en daarmee het kind met het badwater weggooien. Maar ook niet een 3jarige zo snel mogelijk naar de Z rijden. Gelukkig zit daar een heleboel tussenin.