Anderen zien rijden en denken....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:23

Als dat consequent toegepast wordt wel.
Nu is hij eenling en inderdaad de zeur.
Terwijl hij juist gelijk heeft.
Daar moet dus de verandering beginnen.

rien10

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:28

Zeker waar!

Estherbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:10

Lekker laten gaan. Anders hebben ze ook weer wat op jou te mopperen.

Tenzij ze mishandelen dan wel even aanspreken

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:16

Confession schreef:
Jester_ schreef:
Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden

Natuurlijk doet iedereen wel eens wat verkeerd, de perfecte ruiter bestaat niet.

Maar ik vind dat, zodra het paard stress, pijn of ongemak ervaart tijdens het rijden, er bij de ruiter iets moet veranderen.

Dit is precies hoe ik er ook over denk. Niemand is perfect, maar als een dier eronder lijdt dan is toekijken wel erg moeilijk.

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:25

Jester_ schreef:
Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden

Dus dat...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:30

Moet je eens op een willekeurige dressuurwedstrijd rondlopen. Ik kom er nog maar zelden maar ga altijd met gekromde tenen weg.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:40

We lijken allemaal wel roomser dan de Paus....Iedereen doet wel eens wat dat ze beter niet(had) kunnen doen. Sinds ik bitloos rijd zie ik alleen maar allemaal monden van paarden met doorgetrokken bitten...en nee, dat is geen uitzondering dat is meer een regel. En heleboel ruiters zien het niet eens. Ik keek net weer een serie foto's die op een wedstrijd waren gemaakt...allemaal open monden, bit aan 1 kant flink eruit getrokken....niemand ziet dit meer. Op FB zie ik vaak foto's waar ik kromme tenen van krijg...maar er staan alleen super lovende woorden bij. Ik denk zelf dat het goed is eerst eens kritisch naar jezelf te kijken, voordat je een ander bekritiseert. En ja, ik kijk ook naar mezelf. Probeer mezelf ook steeds weer te verbeteren...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:07

Nogmaals, ik weet dat er aan mij ook vast wel eea. schort. Ik maak me daar echt geen illusies over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:09

Ik ga eind van de maand verhuizen naar een stal waar slofteugel verboden zijn...
Vond ik heel apart toen ik hoorde dat dat een eis was (ik heb niet eens zo'n ding, maar toch...) had dat nog nooit gehoord...

Maar ik snap het wel. Deze staleigenaar werd ook helemaal gek van kijken naar mensen die hun paard z'n hoofd "vastbonden" tegen de borst met een slofteugels...
Hij wou dat niet meer op zijn terrein hebben.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:11

Molfre schreef:
Nogmaals, ik weet dat er aan mij ook vast wel eea. schort. Ik maak me daar echt geen illusies over.

Ik denk als we met zijn allen echt kritisch gaan kijken, de paardensport gewoon eigenlijk drastisch veranderd zou moeten worden en eigenlijk mss helemaal gestopt moet worden. Maar daar willen we niet over denken...en ik ook niet :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:21

Zo lang dit nog zoveel punten scoort blijft het getrek en gepluk bestaan.
Bij de top (die het voorbeeld moet geven.)
Bij de basisruiters omdat ze werkelijk denken dat het goed is ;(
Bij de jury's die er niet tegenin durven gaan of hun beeld ondertussen ook zo vertroebeld is dat ze werkelijk menen dat dit goed is.

En dit is geen moment opname, dit is wat er ontzettend vaak fout gaat.
Een paard niet gerden volgens de FEI.
Totaal de voorkant bij elkaar getrokken.
De benen paren die niet meer bewegen zoals het hoort in een draf.
Een ruiter die niet meer zit zoals het hoort.

Maar de moraalridder die ik ben ben geen GP en mag er niets van zeggen.
Tegen die lui zelf zal ik het ook niet doen, heeft geen zin.
Maar ik hoop wel dat het ooit doorgepakt gaat worden en dat dit een 1 scoort.

Afbeelding

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:23

manubres schreef:
Molfre schreef:

Ik denk als we met zijn allen echt kritisch gaan kijken, de paardensport gewoon eigenlijk drastisch veranderd zou moeten worden en eigenlijk mss helemaal gestopt moet worden. Maar daar willen we niet over denken...en ik ook niet :D

Er is natuurlijk een groot verschil tussen kritisch naar jezelf kijken en fouten vinden, of (in mijn ogen) regelrechte dieren mishandeling. De items die ik noemde in de OP moet je in veel gevallen namelijk zien als dingen die allemaal tegelijk gebeuren en dan is het mi. niet meer een kwestie van niet zien wat je fout doet, maat moedwillig je beest de vernieling in helpen.

Ik ben het zeker met je eens dat er eens met een zeer kritisch oog naar de paardensport gekeken moet worden. En dan heb ik het over de hele sport: maneges, hobbyïsten, wedstrijden, pension stallen, professionals et cetera. En dan bedoel ik niet dat we allemaal onze geitenwollen sokken aan moeten trekken, maar wel dat er diervriendelijker en correcter met dieren omgegaan zou kunnen worden.

Maar helaas, zolang er geld en imago mee gemoeid is zijn er nog steeds veel mensen die door roeien en ruiten gaan om op nummer 1 te eindigen. Met zo'n houding zou je je mi. moeten afvragen of je het nog doet om jullie plezier of alleen maar voor je eigen ego.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:23

bruintje123 schreef:

Er elke week honderden juryleden die elke keer weer op een protocol laten opschrijven wat ze aan verbeterpunten zien in een combinatie en er zijn hordes instructeurs dagelijks bezig om aan verbetering te werken. Het is dus een beetje raar om te zeggen dat er niks gebeurt. Je kunt je echter wel afvragen bij wie het nou schort aan zelfreflectie en verbeterwens, bij de recreatieruiter die zonder instructie en zonder verdere input lekker zelf aanklooit of de serieuze wedstrijdruiter die regelmatig op les gaat en zelfs zich door een jury laat beoordelen in een wedstrijd?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:26

Tja, mensen die dat soort praktijken nodig hebben om hun paard aan het lopen te krijgen (als ze dat überhaupt nog lukt zo) hebben gewoon de kunde niet om het wel op de juiste manier voor elkaar te krijgen. En dan kun je er nog zo vaak wat van zeggen maar dat lost de oorzaak van het probleem echt niet op. Als je de personen kent zou je ze misschien kunnen helpen aan goede instructie, maar daarmee houdt het echt op. Onze buren hebben paarden en hun rijbaan ligt in het verlengde van onze achtertuin maar als ze rijden ga ik weg uit de tuin. Ik kan er niet naar kijken, en kan er ook niets van zeggen want ik zit niet te wachten op een burenruzie. Gelukkig is er sinds kort instructie en ik zie wel iets verbetering, maar nog steeds rijden ze beter als de instructie erbij is dan wanneer ze zelf rijden...

En verder nog even hand in eigen boezem, ik heb het begin van mijn 'paardenleven' op een manege gehad, en daar leer je nu eenmaal niet vaak de verfijnde kneepjes van het vak. Ik schaam me nu wel voor hoe die arme paarden toen (door de lesklantjes, mijzelf incluis) gereden werden... Hoe vaak zie je niet dat dit soort manegeruiters vervolgens een paard kopen en zelf blijven aanknooien?
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 11-07-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:27

bruintje123 schreef:

Dat is iets waar ik mij ook aan stoor: als je je 'strepen niet in de sport hebt verdiend', dan mag je automatisch geen commentaar of kritiek uiten, want ''wat weet jij nou in vergelijking met die GP ruiter/jury/stalruiter van GP ruiter''.

Er zijn zoveel mensen die hun plezier met paarden niet in de FEI sport beleven, maar wel minstens net zoveel weten en zelfs wel beter weten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:28

Maar GreaseMonkey, de fijne kneepjes van het vak kun je niet aan het begin van je leerschool meteen onder de knie krijgen. Goed leren rijden kost jaren en er is geen verkorte route zonder fouten te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:29

Pipodipo schreef:
bruintje123 schreef:

Er elke week honderden juryleden die elke keer weer op een protocol laten opschrijven wat ze aan verbeterpunten zien in een combinatie en er zijn hordes instructeurs dagelijks bezig om aan verbetering te werken. Het is dus een beetje raar om te zeggen dat er niks gebeurt. Je kunt je echter wel afvragen bij wie het nou schort aan zelfreflectie en verbeterwens, bij de recreatieruiter die zonder instructie en zonder verdere input lekker zelf aanklooit of de serieuze wedstrijdruiter die regelmatig op les gaat en zelfs zich door een jury laat beoordelen in een wedstrijd?

Ik geloof dat jij mijn punt niet hebt, of ik het jouwe niet :D

Die aanklooiende recreatie ruiter kan een paard naar de verdoemis rijden.
Maar die wedstrijdruiter met les ook als hij alleen maar rijd door aan die voorhand te hangen want dan heeft die een krulletje wat beloond word op wedstrijd.

Maar de juryleden kunnen in ieder geval wel wat zeggen over die ruiter en slechte punten geven.
Dan kan de ruiter plus zijn instructie zeggen wat een zeik jury. Maar als je elke week met slechte punten thuis komt moet op den duur ooit een keer een kwartje gaan vallen.

Die recreant is helaas niet te bereiken dan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:31

Pipodipo schreef:

Maar zoals hier dus al is aangehaald: die les van een prof en die juryleden helpt blijkbaar niet altijd. Soms zelfs lijken mensen ALLES te doen voor een positieve beoordeling. En is dat dan nog zo positief?

De OP gaat trouwens niet specifiek om wedstrijdruiters hoor. Ik kom nooit op wedstrijden, dus ik weet niet of deze mensen ook wedstrijden rijden, maar het zou me niet verbazen (en dat ligt niet aan de manier van rijden, maar aan de kleding, de uitrusting en de locatie).

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:31

Pipodipo schreef:
Maar GreaseMonkey, de fijne kneepjes van het vak kun je niet aan het begin van je leerschool meteen onder de knie krijgen. Goed leren rijden kost jaren en er is geen verkorte route zonder fouten te maken.

Helemaal mee eens, maar als je aan het begin van je leerschool foute gewoonten aanleert sta je met 5-0 achter. Ik rijd inmiddels zo'n 26 jaar paard, maar heb nog steeds wel eens last van de gewoontes die ik in de eerste paar jaar heb geleerd...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:34

Anoniem schreef:
Ik ga eind van de maand verhuizen naar een stal waar slofteugel verboden zijn...
Vond ik heel apart toen ik hoorde dat dat een eis was (ik heb niet eens zo'n ding, maar toch...) had dat nog nooit gehoord...

Maar ik snap het wel. Deze staleigenaar werd ook helemaal gek van kijken naar mensen die hun paard z'n hoofd "vastbonden" tegen de borst met een slofteugels...
Hij wou dat niet meer op zijn terrein hebben.

Goede regel, maar ook ik gebruik wel eens een slof. Niet vaak, eigenlijk zelden (1x per jaar is vaak) want ik vind het ondingen maar die dingen zijn ergens voor bedacht en als je ze op de juist manier gebruikt zijn ze niet verkeerd..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:35

Molfre schreef:
bruintje123 schreef:

Dat is iets waar ik mij ook aan stoor: als je je 'strepen niet in de sport hebt verdiend', dan mag je automatisch geen commentaar of kritiek uiten, want ''wat weet jij nou in vergelijking met die GP ruiter/jury/stalruiter van GP ruiter''.

Er zijn zoveel mensen die hun plezier met paarden niet in de FEI sport beleven, maar wel minstens net zoveel weten en zelfs wel beter weten.

Ik heb dan zelf meerdere paarden van zadelmak maken naar Z gereden, dus nee geen GP.
Maar helemaal niets van de sport gezien heb ik ook weer niet.
Maar ik ga ook niet zeggen dat een B ruiter van niets weet, want soms kan een frisse blik ook verhelderend zijn.

Maar ik huil bij het zien van de sport van tegenwoordig.
In de basis, maar ook daarboven.
Gelukkig zie ik ook erg fijne ruiter. Maar helaas staan die betreft de punten vaak achter de trekkers en wederom huil ik dan weer.
Dit is ooit begonnen in de Anky tijd, toen de rollkur en sjef janssen bekend werden.
Vanaf daar is de sport achteruit gehold.
En naar mijn idee ook de harmonie van ruiter en paard samen.
En alle wannabees die het mee deden.

Jureren moet weer terug in de tijd.
In de tijd dat je zit dat een paard weer van achter loopt.
Achter de Loodlijn weer echt gestraft gaat worden.
Dan zullen er denk ik ook weer heel wat onkundig gebruikte slofteugels de kast in verdwijnen, want dat vast trekken op de borst hoeft niet meer.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:36

Ik vind dat het al verkeerd gaat bij de lokale wedstrijdjes. Ik geef zelf pony meisjes wel eens les die in de problemen komen als ze op een manege hebben gereden en zelf een (gewone) pony gaan kopen. Op de manege leren ze al niet wat de basisprincipes zijn (uitzonderingen daargelaten). Laatst gaf ik weer een meisje les en pony zat helemaal vast. Haar gezegd dat de pony eerst over de rug moest leren lopen en hals en neusje "eruit" moest en liefst eerst voorwaarts-neerwaarts. Ze vond het heel apart, want van haar instructrice mocht ze zo niet rijden en alle pony's liepen gelijk "in de krul". Ze wist niet eens wat een goede aanleuning was en wist alleen dat je hoger scoorde op wedstrijd als je pony in de krul liep. De volgende wedstrijd ging ik met haar mee en voor haar een pony die met een valse knik in de krul liep, totaal niet door zijn lichaam maar ondanks dat nog wel flink zijn beentjes van de grond kreeg. En ja, hoor...dikke punten...en het meisje dat ik les gaf en meer op ontspanning reed (L1) veel lager. Ik heb de KNHS een brief geschreven, dat ik het erg jammer vind dat er zo weinig aandacht in lessen en bij jurering bestaat om een pony goed over de rug rijden, van achter naar voor en een ontspannen aanleuning. Ik kreeg als reactie dat ze het mee zouden nemen in de opleiding, want het bleek inderdaad een (groot) aandachtspunt te zijn. Charlotte en Valegro hebben in de GP het goede voorbeeld gegeven. En ondanks dat ik een groot Edward Gal fan ben, vind ik zeker dat hij ook wel kritisch naar zijn manier van rijden mag kijken. Al vind ik dat hij Zonik al beter op de loodlijn rijdt dan zijn voorgaande paarden.....
Laatst bijgewerkt door manubres op 11-07-17 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:37

Molfre schreef:

Geloof je het zelf :Y)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:42

Jester_ schreef:
Molfre schreef:

Geloof je het zelf :Y)

Ja absoluut, Marion Alblas bijvoorbeeld, maar zo heb ik nog wel een lijstje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:45

manubres schreef:
Ik vind dat het al verkeerd gaat bij de lokale wedstrijdjes. Ik geef zelf pony meisjes wel eens les die in de problemen komen als ze op een manege hebben gereden en zelf een (gewone) pony gaan kopen. Op de manege leren ze al niet wat de basisprincipes zijn (uitzonderingen daargelaten). Laatst gaf ik weer een meisje les en pony zat helemaal vast. Haar gezegd dat de pony eerst over de rug moest leren lopen en hals en neusje "eruit" moest en liefst eerst voorwaarts-neerwaarts. Ze vond het heel apart, want van haar instructrice mocht ze zo niet rijden en alle pony's liepen gelijk "in de krul". Ze wist niet eens wat een goede aanleuning was en wist alleen dat je hoger scoorde op wedstrijd als je pony in de krul liep. De volgende wedstrijd ging ik met haar mee en voor haar een pony die met een valse knik in de krul liep, totaal niet door zijn lichaam maar ondanks dat nog wel flink zijn beentjes van de grond kreeg. En ja, hoor...dikke punten...en het meisje dat ik les gaf en meer op ontspanning reed (L1) veel lager. Ik heb de KNHS een brief geschreven, dat ik het erg jammer vind dat er zo weinig aandacht in lessen en bij jurering bestaat om een pony goed over de rug rijden, van achter naar voor en een ontspannen aanleuning. Ik kreeg als reactie dat ze het mee zouden nemen in de opleiding, want het bleek inderdaad een (groot) aandachtspunt te zijn. Charlotte en Valegro hebben in de GP het goede voorbeeld gegeven. En ondanks dat ik een groot Edward Gal fan ben, vind ik zeker dat hij ook wel kritisch naar zijn manier van rijden mag kijken. Al vind ik dat hij Zonik al beter op de loodlijn rijdt dan zijn voorgaande paarden.....

Je hebt gelijk, die Loodlijn viel mee.

Afbeelding

Nu de rest nog.