Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Confession schreef:Jester_ schreef:Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden
Natuurlijk doet iedereen wel eens wat verkeerd, de perfecte ruiter bestaat niet.
Maar ik vind dat, zodra het paard stress, pijn of ongemak ervaart tijdens het rijden, er bij de ruiter iets moet veranderen.
Molfre schreef:Nogmaals, ik weet dat er aan mij ook vast wel eea. schort. Ik maak me daar echt geen illusies over.
manubres schreef:Molfre schreef:Nogmaals, ik weet dat er aan mij ook vast wel eea. schort. Ik maak me daar echt geen illusies over.
Ik denk als we met zijn allen echt kritisch gaan kijken, de paardensport gewoon eigenlijk drastisch veranderd zou moeten worden en eigenlijk mss helemaal gestopt moet worden. Maar daar willen we niet over denken...en ik ook niet
bruintje123 schreef:Als dat consequent toegepast wordt wel.
Nu is hij eenling en inderdaad de zeur.
Terwijl hij juist gelijk heeft.
Daar moet dus de verandering beginnen.
bruintje123 schreef:Maar de moraalridder die ik ben ben geen GP en mag er niets van zeggen.
Tegen die lui zelf zal ik het ook niet doen, heeft geen zin.
Maar ik hoop wel dat het ooit doorgepakt gaat worden en dat dit een 1 scoort.
Pipodipo schreef:bruintje123 schreef:Als dat consequent toegepast wordt wel.
Nu is hij eenling en inderdaad de zeur.
Terwijl hij juist gelijk heeft.
Daar moet dus de verandering beginnen.
Er elke week honderden juryleden die elke keer weer op een protocol laten opschrijven wat ze aan verbeterpunten zien in een combinatie en er zijn hordes instructeurs dagelijks bezig om aan verbetering te werken. Het is dus een beetje raar om te zeggen dat er niks gebeurt. Je kunt je echter wel afvragen bij wie het nou schort aan zelfreflectie en verbeterwens, bij de recreatieruiter die zonder instructie en zonder verdere input lekker zelf aanklooit of de serieuze wedstrijdruiter die regelmatig op les gaat en zelfs zich door een jury laat beoordelen in een wedstrijd?
Pipodipo schreef:Er elke week honderden juryleden die elke keer weer op een protocol laten opschrijven wat ze aan verbeterpunten zien in een combinatie en er zijn hordes instructeurs dagelijks bezig om aan verbetering te werken. Het is dus een beetje raar om te zeggen dat er niks gebeurt. Je kunt je echter wel afvragen bij wie het nou schort aan zelfreflectie en verbeterwens, bij de recreatieruiter die zonder instructie en zonder verdere input lekker zelf aanklooit of de serieuze wedstrijdruiter die regelmatig op les gaat en zelfs zich door een jury laat beoordelen in een wedstrijd?
Pipodipo schreef:Maar GreaseMonkey, de fijne kneepjes van het vak kun je niet aan het begin van je leerschool meteen onder de knie krijgen. Goed leren rijden kost jaren en er is geen verkorte route zonder fouten te maken.
Anoniem schreef:Ik ga eind van de maand verhuizen naar een stal waar slofteugel verboden zijn...
Vond ik heel apart toen ik hoorde dat dat een eis was (ik heb niet eens zo'n ding, maar toch...) had dat nog nooit gehoord...
Maar ik snap het wel. Deze staleigenaar werd ook helemaal gek van kijken naar mensen die hun paard z'n hoofd "vastbonden" tegen de borst met een slofteugels...
Hij wou dat niet meer op zijn terrein hebben.
Molfre schreef:bruintje123 schreef:Maar de moraalridder die ik ben ben geen GP en mag er niets van zeggen.
Tegen die lui zelf zal ik het ook niet doen, heeft geen zin.
Maar ik hoop wel dat het ooit doorgepakt gaat worden en dat dit een 1 scoort.
Dat is iets waar ik mij ook aan stoor: als je je 'strepen niet in de sport hebt verdiend', dan mag je automatisch geen commentaar of kritiek uiten, want ''wat weet jij nou in vergelijking met die GP ruiter/jury/stalruiter van GP ruiter''.
Er zijn zoveel mensen die hun plezier met paarden niet in de FEI sport beleven, maar wel minstens net zoveel weten en zelfs wel beter weten.
manubres schreef:Ik vind dat het al verkeerd gaat bij de lokale wedstrijdjes. Ik geef zelf pony meisjes wel eens les die in de problemen komen als ze op een manege hebben gereden en zelf een (gewone) pony gaan kopen. Op de manege leren ze al niet wat de basisprincipes zijn (uitzonderingen daargelaten). Laatst gaf ik weer een meisje les en pony zat helemaal vast. Haar gezegd dat de pony eerst over de rug moest leren lopen en hals en neusje "eruit" moest en liefst eerst voorwaarts-neerwaarts. Ze vond het heel apart, want van haar instructrice mocht ze zo niet rijden en alle pony's liepen gelijk "in de krul". Ze wist niet eens wat een goede aanleuning was en wist alleen dat je hoger scoorde op wedstrijd als je pony in de krul liep. De volgende wedstrijd ging ik met haar mee en voor haar een pony die met een valse knik in de krul liep, totaal niet door zijn lichaam maar ondanks dat nog wel flink zijn beentjes van de grond kreeg. En ja, hoor...dikke punten...en het meisje dat ik les gaf en meer op ontspanning reed (L1) veel lager. Ik heb de KNHS een brief geschreven, dat ik het erg jammer vind dat er zo weinig aandacht in lessen en bij jurering bestaat om een pony goed over de rug rijden, van achter naar voor en een ontspannen aanleuning. Ik kreeg als reactie dat ze het mee zouden nemen in de opleiding, want het bleek inderdaad een (groot) aandachtspunt te zijn. Charlotte en Valegro hebben in de GP het goede voorbeeld gegeven. En ondanks dat ik een groot Edward Gal fan ben, vind ik zeker dat hij ook wel kritisch naar zijn manier van rijden mag kijken. Al vind ik dat hij Zonik al beter op de loodlijn rijdt dan zijn voorgaande paarden.....