Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:45

Klinkt heel crue misschien maar ik denk dat de beste keuze is om hem naar de slager te brengen.
Zo kan het paard ook niet nog meer ongelukken krijgen, en hij voelt er dan zelf ook niets meer van.

EllyC

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:50

grasmaaiers zijn er genoeg, ook die op benzine lopen en dus vele malen goedkoper in onderhoud zijn.
Het risico dat het paard toch weer doorverkocht wordt of nog even op vervelend transport naar het zuiden gezet wordt, is helaas veel te groot.

Zelf houden of af maken.
Het paard krijgt van de laatste optie weinig mee het is alleen vervelend voor de eigenaar.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:09

Je geeft in je OP aan dat hem houden op een weide niet kan omdat je daarvoor onvoldoende middelen hebt. Ik snap echter niet waarom je hem wel zou kunnen houden als rijpaard, maar niet als weidepaard, daar doen middelen imo niet aan af. En dat je mogelijk heel wat DA kosten hebt of zal krijgen wist je toen je hier aan begon, lijkt mij.
Maar goed, je ziet het niet zitten om hem te houden en staat nu voor een moeilijke keuze. Veel succes met het nemen van een beslissing

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:13

Als je een 'projectje' overneemt is dat nou eenmaal meestal niet voor de eeuwigheid.
Je hoopt zo'n paard klaar te kunnen maken voor een leuk leven, lukt dat niet dan snap ik ook dat je daar geen geld in gaat pompen de rest van zijn leven.
Maar eigenlijk moet je bij de start van zo'n projectje gelijk altijd al duidelijk zijn met de oorspronkelijke eigenaar: of het gaat goed en indien niet dan is het zijn eindstation.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 22:14

pateeke schreef:
Je geeft in je OP aan dat hem houden op een weide niet kan omdat je daarvoor onvoldoende middelen hebt. Ik snap echter niet waarom je hem wel zou kunnen houden als rijpaard, maar niet als weidepaard, daar doen middelen imo niet aan af. En dat je mogelijk heel wat DA kosten hebt of zal krijgen wist je toen je hier aan begon, lijkt mij.
Maar goed, je ziet het niet zitten om hem te houden en staat nu voor een moeilijke keuze. Veel succes met het nemen van een beslissing

Ik snap deze verwarring. Eigenlijk was het nooit de bedoeling om nog een paard erbij te nemen want ik heb er al 2. Deze kreeg ik via een kennis aangeboden omdat hij bij hun weg moest. En ik zou hem met veel geduld zadelmak maken en dan langzaam een goed huis voor hem zoeken. Met ook de verwachting die we van de dierenarts kregen dat hij wel sterker en beter zou worden en dat hij als recreatie paard inzetbaar werd. Ik wilde dit paard dus een kans geven.
Laatst bijgewerkt door _Caithlynn op 06-05-17 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 22:16

Sizzle schreef:
Als je een 'projectje' overneemt is dat nou eenmaal meestal niet voor de eeuwigheid.
Je hoopt zo'n paard klaar te kunnen maken voor een leuk leven, lukt dat niet dan snap ik ook dat je daar geen geld in gaat pompen de rest van zijn leven.
Maar eigenlijk moet je bij de start van zo'n projectje gelijk altijd al duidelijk zijn met de oorspronkelijke eigenaar: of het gaat goed en indien niet dan is het zijn eindstation.

Bedankt voor je reactie.
Het is idd dat ik dit paard een kans wilde geven.
En ik heb vind het echt moeilijk om het eindlot voor dit paard te bepalen. Omdat je er onbewust toch aan gaat hechten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:24

Maar als je hem niet kan/wil houden dan heb je niet veel keus: of je brengt hem zelf weg of je zadelt de fokker weer met het probleem op.
Was hij nou volledig gezond was en enkel hypergevoelig of gevaarlijk was door aangeleerd gedrag dan kun je nog denken dat het zinvol is om een profi er mee aan het werk te zetten. In dit geval zul je waatschijnlijk niet eens iemand vinden die dat met dit verhaal nog wil doen.
Achterover klappen door ongecontrolleerd gedrag is levensgevaarlijk.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:31

Afmaken of zelf houden. Dit is levensgevaarlijk. Hem verkopen is niet echt een optie, dan belandt hij hoogst waarschijnlijk in de handel. Mensen willen altijd alles opknappen.

Succes en sterkte met je keuze.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:36

Heel eerlijk zal ik zijn. Breng hem alsjeblieft weg naar de slager of een spuitje voor dat jij Ts verongelukt of samen.

Ik ben van mening op basis van jou verhaal dat dit paard geen waardig bestaan gaat krijgen als hij verkocht worden aangezien de kans groot is dat er iemand anders mee gaat prutsen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:52

Idd slager, als ze verkocht zijn is de kans groot dat er iemand geld wil verdienen en het dier zonder verhaal verkocht wordt.
Als er iemand mee verongelukt vergeef je het jezelf nooit.

Een dier heeft geen benul van tijd,hij heeft al meer kansen gehad dan hij bij een ander gehad zou hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:42

En wat zegt de dierenarts er dan van? Wat is zijn diagnose?

En als je hem wel als recreatiepaard wilde houden, ondanks dat je er al 2 hebt, dan kan hij toch niet teveel zijn? En waarom zou je hem niet houden en er grondwerk en vrijheidsdressuur mee gaan doen. Dan geef je het paard echt nog een kans.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:08

Monique volgens mij was het juist niet de bedoeling het beestje te houden maar te beleren en dan te herplaatsen.

TS wij hebben hier een paard met Australische hanentred in training gehad. Deze hebben we na een maandje naar huis gestuurd want ondanks dat hij goede dagen had en dan ook gewoon zuiver en stabiel liep was het na een koudere nacht alweer mis en liep hij minstens een week instabiel. Wij hebben de eigenaren meegegeven dat ondanks dat hij het werk echt wel goed oppakte (waren nog bezig met longeren) wij het niet eerlijk vonden tegenover hem en het risico te groot vonden voor een eventuele ruiter. De dagen dat hij echt klachten had had hij geen idee waar hij zijn achterbenen neerzette. Je wilt gewoon niet dat dat gebeurt met een ruiter er op.
Nu kunnen deze eigenaren hem aanhouden als grasmaaier en weidemaatje voor hun andere paard maar in jouw geval zou ik ervoor kiezen het paard te laten inslapen of naar de slacht te brengen. Dit probleem gaat nooit meer over en dan is de kans dat hij de handel in gaat met alle gevolgen van dien gewoon te groot.
Er zijn al zoveel 'weidemaatjes' in de omloop dat de kans dat je een goed huisje voor hem kan vinden gewoon echt klein is. Daarnaast moet je je afvragen of je een paard die ook in vrije beweging geen controle over z'n benen heeft echt gelukkig kan zijn en zich veilig kan voelen op het land.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:13

_Caithlynn schreef:
pateeke schreef:

Ik snap deze verwarring. Eigenlijk was het nooit de bedoeling om nog een paard erbij te nemen want ik heb er al 2. Deze kreeg ik via een kennis aangeboden omdat hij bij hun weg moest. En ik zou hem met veel geduld zadelmak maken en dan langzaam een goed huis voor hem zoeken. Met ook de verwachting die we van de dierenarts kregen dat hij wel sterker en beter zou worden en dat hij als recreatie paard inzetbaar werd. Ik wilde dit paard dus een kans geven.

Je intenties waren goed en je hebt het dier een kans gegeven, maar nu weet je eigenlijk wel zeker dat hij nooit geschikt zal zijn als rijpaard.
Het beste is denk ik inslapen..want zo'n dier wil je niet in de handel hebben en het is te duur om zo'n paard alleen als weidemaatje te houden.
Mocht je hem wel willen houden dan zou je natuurlijk nog kunnen kijken of hij wel geschikt is voor alleen werken aan de hand/ longe.
Maar goed, als je er al twee hebt..

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:23

Je hoeft niet altijd op een paard te rijden je kan er ook van genieten om gewoon te tutten met hem en lekker mooie foto s van hem te maken te wandelen enzovoort.
Je hart gaat naar hem uit zo te lezen gun je zelf een andere gang van zaken met je paard.

Dan krijg je ook een mooie band met je paard. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:28

PimxBotje schreef:
Je hoeft niet altijd op een paard te rijden je kan er ook van genieten om gewoon te tutten met hem en lekker mooie foto s van hem te maken te wandelen enzovoort.
Je hart gaat naar hem uit zo te lezen gun je zelf een andere gang van zaken met je paard.

Niet iedereen heeft de geldboom in huis omdat de komende 20 jaar te doen.
Bij een paard wat je 20 jaar al hebt gehad en nog een paar jaar pensioen wilt gunnen vind ik dat weer hel anders.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:32

bruintje123 schreef:
PimxBotje schreef:

Niet iedereen heeft de geldboom in huis omdat de komende 20 jaar te doen.
Bij een paard wat je 20 jaar al hebt gehad en nog een paar jaar pensioen wilt gunnen vind ik dat weer hel anders.

Je moet natuurlijk niet zelf in de problemen komen omdat je een paard wilt onderhouden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:43

Sizzle schreef:

Ik weet dat sommige mensen zo redeneren, maar ik ben daar persoonlijk anders in.
Bovendien: moet een paard dan echt rijpaard zijn om een goed leven te hebben? Er zijn zoveel andere dingen die je met een paard kan doen en waarmee een paard ook spieren kweekt en meer controle leert te hebben.
Er zijn inderdaad paarden met een beperking die geen happy leven hebben en veel moeite hebben met hun beperking. Anderzijds zijn er evenzeer paarden met een ernstige beperking die wél gelukkig zijn en daar kan je ook niet altijd op rijden (denk maar aan sommige paarden in een rolstoel).

Ik kan je alleen maar aanraden TS om een inschatting te maken met de kwaliteit van leven van het paard eventueel met aanpassingen en andere activiteiten / aanbod en op basis daarvan een beslissing te nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:46

Paarden in een rolstoel is ook kwelling
Dat is puur omdat een baasje geen afscheid kan nemen.

Ook voor jou, als jij een paard 20 jaar wilt onderhouden om grasmaaier te zijn, prima niemand zal je tegenhouden als het paard er niet onder lijdt.
Maar veel mensen hebben daar het geld toch niet voor, helaas. Zeker niet als het paard ook nog eens in pension moet staan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:53

bruintje123 schreef:
Paarden in een rolstoel is ook kwelling
Dat is puur omdat een baasje geen afscheid kan nemen.

Dat is jouw mening. Voor sommige paarden zal dit zeker waar zijn, maar imo niet voor allemaal. Veel hangt imo af van hoe paard en eigenaar ermee copen. Ongetwijfeld zal het beter zijn voor sommige paarden om ze te laten inslapen, maar niet voor allemaal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:13

Je kunt ook besluiten hem aan een stichting te geven die dieren opvangt. Je hebt bijvoorbeeld stichting Melief in Duitsland. Dat zijn Nederlanders die van allerlei "zielige" of overtollige (slacht)dieren opvangen en hen een goed leven geven. Zo zijn er veel meer van zulk soort stichtingen. Wel logisch natuurlijk als je hen wat geld schenkt, maar dat is dan minder dan dat je voor de rest van je leven.

Ik ga overigens graag mee met een aantal topicplaatsers, je kunt toch ook veel liefde en plezier van en met een paard hebben zonder dat je erop kunt rijden. Ik heb ook oude shetten, daar kan ik uiteraard niet mee rijden, maar heb wel veel lol van ze. Ook heb ik een oude merrie gehad tot haar 29e en daar kon ik ook niet mee rijden, maar ze kon wel andere dingen waar we samen plezier mee hadden. En misschien is hij wel supergoed in vrijheidsdressuur bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:19

Waarom moet alles toch altijd maar gered worden.
Paarden zijn een hele dure hobby. Daar ga je geen eindeloos geld in pompen zonder uitzicht.
De handel in is voor dit dier geen optie dus dan neem je de verantwoordelijkheid en laat je hem slachten. Merkt het paard zelf niks van.
Hele juiste beslissing.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:22

Lente schreef:
Waarom moet alles toch altijd maar gered worden.

Onbegrijpelijk ja. Laten we paarden in rolstoelen heisen, daar worden ze vast gelukkig van. :roll:
Mensen zouden eens meer realistisch moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:23

Als je hem weg doet, dan afmaken.. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat iemand er een ongeluk mee krijgt. Als weidemaatje verkopen is tegenwoordig zo betrouwbaar niet mee, de kans dat iemand toch gaat proberen te rijden of hem zonder bijbehorend verhaal verkoopt is groot, en de gevolgen kunnen nog groter zijn.

Andere optie is zelf houden, jij kent zijn probleem en kent de risico's er van. Maar dat moet maar net kunnen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:26

Overleg eens goed met een goede dierenarts, die kan in mijn ogen beter advies geven dan mensen op een forum die jouw paard totaal niet kennen, hem zelfs nog nooit hebben zien lopen. Zelfs de situatie van wat er gebeurt is kunnen wij niet over oordelen omdat het niet gezien is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:34

Poe...ben je er zelf zonder kleerscheuren vanaf gekomen? Je schrikt je een ongeluk.
Paard wordt sinds april beleerd. Dat is dus maximaal 5 weken geleden. En na 1 keer misgaan moet ie naar de slacht?
Ik begrijp goed dat zijn balansprobleem een rol speelt, maar waaróm kwam hij omhoog? Oorzaak - gevolg. Misschien gaat het toch wat te snel voor het dier en heeft hij nog onvoldoende geleerd met de (scheve/hangende) belasting om te gaan?
Verder helemaal eens met Mousmous.