Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:49

Ik denk (en hoop) dat je hier weinig ervaringen gaat vinden van het paarden inrijden op die leeftijd. Want ik geloof dat er toch weinig mensen zijn die dat doen.

Waarom wil je het weten TS? Je bent benieuwd of het kwaad kan voor een paard zijn rug?
Ja natuurlijk, daar heb je denk ik geen ervaringen voor nodig. Er is niet voor niets een 'ongeschreven regel' voor het inrijden vanaf drie jaar.

Ayasha
Blogger

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:52

TS heeft een 2.5 jarige die ze in augustus "na de zomer" wilde inrijden. :)
Daarom is ze er benieuwd naar.
Longeren is vaak minstens zo belastend en slecht voor het paard als er effectief op gaan zitten, alleen worden dan andere gewrichten extra belast.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:53

Het gaat om de Tinker-merrie?
Afblijven, evtl. wat aan de hand grondwerken. Dat een Tink al gauw stevig LIJKT wil niet zeggen dat die volgroeider is dan simpelweg 2,5 jaar. Tinkers groeien vaak zelfs nog wat langer/langzamer door.
Ik zou eerder aan 3,5 denken, wil je de rug en de rest gezond houden (rug is ook niet het sterkste Tinkerpunt).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:40

Waar ik wel heel benieuwd naar ben is als je een paard op zo een jonge leeftijd in zou rijden of je paard dan nog wel zijn normale groeiritme zou kunnen houden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:43

Ts, je bent wel tegenstrijdig. Je wilt binnenkort je tinker inrijden (want je vindt het wel tijd worden) maar hier geef je aan dat je 2,5 te vroeg vindt :?

Wees eens heel eerlijk, wil je niet stiekem gewoon ervaringen weten zodat je weet of je op de goede weg zit ?

In dat geval, geduld is een schone zaak. Gebruik deze tijd maar om een goede instructeur te vinden zodat je niet zelf aan gaat rommelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:47

Ik ken een hoop paarden die met 2,5 zijn ingereden. Mijn vorige merrie was vanaf maart ofzo zadelmak, terwijl fie pas in augustus 3 werd. 2,5 dus. Nooit wat gehad, is nu 10 en heeft een peesblessure. Komt dat daarvan? Geen idee

Zo werden alle paarden daar met amper 4 zadelmak gemaakt. Sommige hebben wat, anderen niet. Maar is een draadwond een oorzaak van vroeg beleren? Lijkt me niet. Kissing spines dan? Geen idee. Artrose in de hals? Geen idee. Het kan van alles zijn geweest

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:52

Als je niet zeker weet of je paard er geschikt voor is; niet doen. Liever een half jaar/jaar langer wachten dan schade aanrichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:16

Jester_ schreef:
Ik ken een hoop paarden die met 2,5 zijn ingereden. Mijn vorige merrie was vanaf maart ofzo zadelmak, terwijl fie pas in augustus 3 werd. 2,5 dus. Nooit wat gehad, is nu 10 en heeft een peesblessure. Komt dat daarvan? Geen idee

Zo werden alle paarden daar met amper 4 zadelmak gemaakt. Sommige hebben wat, anderen niet. Maar is een draadwond een oorzaak van vroeg beleren? Lijkt me niet. Kissing spines dan? Geen idee. Artrose in de hals? Geen idee. Het kan van alles zijn geweest

Inderdaad. Bokt is wat betreft leeftijd van inrijden geen goede afspiegeling! De meeste paarden worden voor hun 3e ingereden, al worden ze 3 genoemd omdat het al januari geweest is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:22

Precies. Wat denk je idd van de kwpn hengsten die wat laat geboren zijn? Die zijn als de onderzoeken beginnen en daarvoor getraind worden dus amper 2..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:26

khirshanta schreef:
Als je niet zeker weet of je paard er geschikt voor is; niet doen. Liever een half jaar/jaar langer wachten dan schade aanrichten

Maar heeft dat half jaar dan echt nut?
Misschien voor de benen maar niet voor de rug aangezien die pas met een jaar of 6/7 volgroeid is. En dat is nou net het onderdeel waar wij op gaan zitten.

Als je je aan de groei van het paard zou houden dan zul je pas inrijden met 6 jaar.
Dat deden ze vroeger met ijslanders, blijkbaar omdat hun wisten wanneer een paard volgroeid is...maar die gaan nu met 4 jaar ook al onder het zadel dus er veranderd iets.

Verder geloof ik niet in vroeg of laat rijp een paard is een paard of hij nou 1.70 is of 1.30m.
Wellicht zul je wat verschil zien als je ze op de foto zet maar daar zal geen 3 jaar tussen zitten.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:41

Ik heb zelf een jonkie van 2,5 jaar staan, moet er niet aandenken om die nu al in te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:15

Eline_S_S schreef:
[***] schreef:
Je bent 16 en je zegt zelf altijd te wachten met inrijden tot ze 3 zijn.

Hoeveel 3 jarigen heb je al ingereden en wat zijn jouw eigen ervaringen daarmee?

Ik ben 16 en heb al heel wat pony's ingereden (waaronder mijn eigen) om het maar even zo te zeggen. Had altijd geholpen op een handelstal en de kleine pony's waar hij zelf niet op pastte mocht ik op (onder begeleiding ofcourse).
Ze vraagt naar de ervaringen. Dat vind ik persoonlijk iets anders dan meningen. Ik ben ook wel benieuwd wat voor grote gevolgen te vroeg inrijden heeft. En als je het hebt mee gemaakt kun je het het beste vertellen, toch?
Misschien wilt ze er wel een verslag voor school oid over maken?

Edit: verkeerde quote

Ik begrijp niet waarom je een antwoord geeft aan een vraag die ik aan TS stel. Ik krijg het gevoel dat je jezelf wil verdedigen omdat je 16 bent. Dat is echt niet mijn bedoeling met mijn vraag.

Ik ben serieus geïnteresseerd in de ervaringen van TS met het inrijden van 3 jarige paarden. Op grond van die ervaringen (als dat er veel zijn geweest) denk ik dat TS waarschijnlijk zelf wel een antwoord op haar vraag weet. Of het moet zo zijn dat ze nu van plan is om een 2,5 jarige in te gaan rijden en wil ze graag horen dat, dat wel kan.

Het is zeker niet mijn bedoeling om te zeggen dat je op 16 jarige leeftijd geen paarden ingereden kan hebben. Ik vraag me alleen af hoeveel het er zijn als je 16 bent.

De "gevolgen" zijn slecht te meten. Als ik TS was zou ik eens gaan zoeken naar wetenschappelijk onderzoeken die er zijn gedaan. Dan krijg je duidelijke resultaten te lezen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:30

Iemand die ik ken is bezig met zijn tweejarige inrijden. Beest is mentaal al helemaal verpest, en lichamelijk zal het ook niet goed zijn..

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:25

@[***], ok, sorry. Dan heb ik het verkeerd begrepen :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:35

Als het om geld gaat, doe je het idd met 2,5 jaar en rijd je het liefst zsm in een Z-houding, gekunsteld via korte teugels en lange benen - kop erop, omhoog gehezen door de ruiter en over het tempo om die foto met het achterbeentje te kunnen maken. Voorbeelden genoeg hiervan te vinden, ook op Bokt.

Als je het voor jezelf doet en je wilt lang kunnen genieten van het dier, doe je het anders :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:43

Ik heb 3 maanden op een ranch in Amerika gezeten waar ze enkele paarden met 2 jaar naar de trainer stuurde voor ca een maand. Dan kwamen ze terug en mochten ze weer het land in. Heb er zelf 1 weggebracht, was zijn eerste keer in een trailer (die hele grote trailers) waar hij zo achteraan liep zonder problemen, ontzettend nuchter paardje was het. Hij oogde onder het zadel wel puppy en het zou niet direct mijn keuze zijn om zo jong te beleren, maar toen die weer terug kwam na een maand merkte ik weinig verschil in zijn doen en laten. Alleen nu wist hij hoe hij iemand moest dragen :D Hij mocht meteen weer terug bij zijn half broer en zus in de weide en ze begonnen meteen weer te spelen :j

Voor de verkoop is het handig als je het hebt over westernshowpaarden vanwege de 3 jarige wedstrijden. Maar verder heeft het weinig nut :)

bijgevoegde foto, van de tweejarige. Ze hadden een heerlijk leventje daar :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:47

Eline_S_S schreef:
@[***], ok, sorry. Dan heb ik het verkeerd begrepen :)

Geeft niks, kan gebeuren. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:47

Het is niet zo zeer de leeftijd waarop je erop stapt als meer het hoe en hoeveel.
Je kan een paard van 5 ook makkelijk kapot rijden met inrijden natuurlijk.

Ervaring met 2,5 jaar inrijden is op veel plekken wel te vinden, maar hoeveel last zo'n dier heeft hangt van zoveel meer af dan alleen de leeftijd waardoor je nooit zeker kan zeggen of het nou echt zo slecht is.
Neemt niet weg dat ik braaf tot een jaar of 4 wacht ;)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:52

Ik snap niet zo goed waarom er zo 'verdacht' gereageerd wordt op deze vraag en zelfs antwoorden gegeven worden als "dat hoef je niet te weten" ..... Dat is net zoiets als kinderen geen voorlichting geven over condooms, omdat ze daar nog niet aan moeten beginnen. Informatie vragen en kennis opdoen is nooit slecht en zou NOOIT afgestraft mogen worden.

Dus om een antwoord te geven op je vraag TS: ik heb zelf bij mijn weten nooit een paard van die leeftijd ingereden, hoewel ik daar niet zeker van kan zijn. Ook ik heb als tiener op een handelsstal gewerkt en ging gewoon zitten op het paard/pony die me gegeven werd.

Ik kan wel iets zeggen over de lange termijn. Mijn hengstje is op 2/2,5jarige leeftijd ingereden. Smal, fragiel dier als het is heeft dat ervoor gezorgd dat we de rest van zijn carrière hebben moeten oppassen met zijn rug. Ik ken hem vanaf zijn 8e en toen had hij al een ingezakte rug en moest hij naar de fysio om zijn rugspieren te trainen. Hij heeft uiteindelijk op hoog niveau gelopen, maar op zijn 17e/18e werd dan toch kissing spine vastgesteld. Het heeft volgens de dierenarts waarschijnlijk ook meegewerkt aan zijn artrose in zijn achterhand en nek.
Correcte training is erg belangrijk voor dit soort paarden en daarmee kunnen ze met een beetje mazzel nog vrij lang mee. Mijn mannetje is nu 24 en loopt nog 3x in de week, maar niet meer onder het zadel. Het probleem is dat je met dit soort dieren altijd vanuit een achterstand werkt. Je kan er omheen werken, maar je bent altijd aan het inhalen. Ik be ervan overtuigd dat een correct getraind paard in principe gewoon tot zijn 25e zou kunnen lopen. Als je te vroeg begint haal je daar heel veel vanaf.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:22

De meeste ervaringen zijn dus ronduit slecht ts..trek daar je conclusies uit!!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:04

ik denk dat het enorm aan het paard ligt.
de ene is er lichaamlijk nog niet aan toe maar mentaal wel dus kun je beginnen met een basis er in te zetten er naast.
de andere is met beide stabiel ook hier met een basis er naast of dubbele lijnen.
dat heb je er nog weer een andere die lichaamlijk wel aan toe is maar mentaal niet. hier mee kun jet het paard nog ff langer paard laten.
dan is er weer een die met beide niet in staat is die laat ik liever nog een jaar of 2 in de wei lopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:30

Er zijn dagen dat ik ontzettend spijt heb dat ik mijn paard toen op 3 jarige leeftijd ben gaan rijden. Nu, achteraf, ik had hem meer tijd moeten geven. Tien jaar later zijn er problemen. Natuurlijk niet uitsluitend veroorzaakt door zo jong in te rijden en door te rijden, maar geholpen heeft het zeer zeker niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:45

Silly1972 schreef:
Ik ken ene paard wat is ingereden op zijn 3e, pakte alles heel makkelijk op, kan piaffe, passage, noem maar op, is nu 7 en helemaal naar de Kl***

veel mensen maken de fout dat als het paard het allemaal zo oppakt het geen kwaad kan.Dat is dus niet zo.

TS...als je het niet van plan was,vanwaar dit topic???
Mensen die haastig zijn moeten gewoon een paard kopen wat al ingereden is.En het liefst op een normale leeftijd!Niet met 2.5 jaar.Maar 4 jaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:47

xLisaSpelt schreef:
Ik heb zelf een jonkie van 2,5 jaar staan, moet er niet aandenken om die nu al in te rijden...

ik heb er een van vier staan...die heeft zelfs nog nooit aan de longe gelopen ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:15

Aangezien TS om ervaring vraagt, en ik die heb. Ga ik er vanuit dat mensen respectvol naar mij gaan reageren en mij niet gaan aanvallen als een kudde gnoes. Zoals dat vaak gebeurt hier op bokt ;)

Hier in t ranching gebied vam Camada is t erg normaal om 2,5 jarige paarden in te rijden, en wanneer ze de deal kennen, ze op t land te zetten om ze te laten uitgroeien. Eerst was ik hier erg tegen, maar aangezien ik erg open ben voor verschillende manieren van trainen, heb ik hier ook mezelf open voor gezet. Nu zie ik dat het eigenlijk een best verstandige manier kan zijn. Omdat een 2,5 jarige veel sneller leert, en dus alles makkelijker oppakt dan een 5 jarige. Hier hadden we een 2,5 jarige met behoorlijk wat attitude die we zijn begonnen. Veel grondwerk natuurlijk eerst, en in t begin probeerde ze altijd ober je heen te lopen, te trappen etc. 1 van de redenen was doordat ze te veel gebabyd was toen ze jong was en die andere omdat het gewoon haar karakter is. We hebben haar goed kunnen maken en haar goed voor ons willen laten werken. Ze is nu een paar keer bereden en is erg goed. Nu heeft ze minimaal een jaar vakantie. Misschien eens wat grondwerk but thats it ;)
Heb erg veel paarden gezien die jong beleerd zijn en op oudere leeftijd nog erg goed zijn. De meeste paarden hier zijn eigenlijk gezonder dan Nederlandse paarden. Waarschijnlijk omdat ze veel ruimte hebben (24/7 buiten), niet in de krul getrokken worden, zich als paard kunnen gedragen etc.
T ligt er helemaal aan wat je doet en voor hoe lang ;)