Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:44

Heb het nog niet helemaal goed gelezen maar dat ga ik zeker doen !

Monchou

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:02

Bedankt voor het delen.
Over een paar weken heb ik de beschikking over een 3 jarige Friese merrie die ik mag inrijden en ik ga dit zeker meenemen. Hoewel ik denk ik ga wachten tot volgend voorjaar, wanneer ze 4 is of nog wat langer, afhankelijk van hoe ze er uit ziet. Ook heb ik niet de tijd om elke dag wat met haar te doen; als ze de hele dag buiten loopt, zou dag 2 in in theorie niet weg gelaten kunnen worden?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:05

Bedankt voor het delen. Erg interresant en komt ook logisch over.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:06

Dank je wel! Hier heb ik echt wat aan. Zou ik misschien in een pb het galopschema ook mogen hebben?

Ik moet nog beginnen met inrijden maar vind dit reuze interessant

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:09

Interessant, bedankt voor het delen! Dat teruglopen van de conditie nadat een volwassen ingereden paard een tijd rust heeft gehad, geldt dat alleen voor de spieren of ook voor pezen en botten? Pezen kan ik me voorstellen maar het skelet is dan toch al volgroeit?

Ik vraag het specifiek omdat mijn haflingenr 9 maanden rust heeft gehad wegens arthritis in het kroongewricht. Wel elke dag wiedegang van 7 tot 22 uur en wandelen, wat lange teugelen in stap ed. Ik ben het rijden nu weer heel voorzichtig aan het oppakken, wel een beetje vergelijkbaar met dit schema eigenlijk. Twee keer in de week in de bak rijden waarbij we heel langzaam het drafwerk wat uitbreiden, afgewisseld met wandelen, wat grondwerk in de round pen (kort) en rustige buitenritjes.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:12

super interessant.
Heb net een 2 jarig jonkie gekocht die zadelmak word gemaakt op zijn 4. Door mezelf. Ik ben echt al heel erg aan het bedenken hoe ik de volgende fase na het zadelmak zou willen aanpakken. Dat ik het uitbesteed of toch zelf inrij.

2 jaar geleden heb ik een sorento x jazz zadelmak gemaakt . ik heb hier echt 3 maanden op voorbereid en hij was schaap mak . Terwijl het echt een stresskip was in de stal enz.. Maar in de samenwerking stelde ik hem niet teleur en wist hij wat er te verwachten was dus het halthouden was ook geen probleem. Het aandraven wel. Maar tot zover.

Met mijn jonkie ben ik maar voor 1 ding bang en dat is dat ik bang ben dat hij niet genoeg voorwaarts zal gaan denken bij dit schema. Ik heb er thuis eentje staan een pony die nooit die link heeft gelegd en eten het allerbelangrijkste was. Ik heb hetzelfde ras bijgekocht wel sensibeler. Maar ik twijfel dus echt over het stukje inrijden. Al dat ik mij helemaal kan vinden in dit schema en ik ook weet dat ik dit stuk zeker en vast kan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:34

Ik heb trouwens ooit dit gepost.

Is het stuk uit de OP wetenschappelijk onderbouwt of is het eigenlijk gewoon de mening van een osteo :o ?

Hier een onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? (1999).

Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".

Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.

En daarmee vraag ik mij dus af of de visie in de openingspost klopt?

Overigens vind ik dit soort topic enorm boeiend, lekker discussiëren over inhoud!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:37

Interessant schema. Ik vraag me af wat de uitgangspositie is qua training die het paard al eerder gehad heeft. Maakt het qua doorloopbaarheid van het schema nog uit of je begint met een 5-jarige die net uit de opfok komt (= weinig in handen geweest), of met een 5-jarige die al een jaar lang 2 keer per week de 'dag 2 en dag 3' training volgt? Ik kan mij zo voorstellen dat van het laatste paard de spieren, pezen en botten al beter ontwikkeld zijn dan van het eerste. Maar, bij beide paarden heeft er nog geen ruitergewicht op de rug gezeten.

En wellicht heb ik er overheen gelezen, maar wat doe je als je aan het stappen/draven bent? Neem je vooral de rechte lijnen mee? Of ga je toch al een beetje oefenen met bochten, wendingen, stelling links en rechts en misschien zelfs wel een beetje zijgangen? Kortom, wat doe je wel en wat doe je niet in de tijd dat je op de rug zit?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:32

De vraag van ruitje vind ik zeer interessant.

Wat ik overigens ook interessant vind is het stukje uit de OP over dat de training te niet wordt gedaan bij een bepaalde periode van rust. Voor mijn gevoel klopt dat niet geheel. Een paard wat gewoon in kuddeverband in de weide loopt, traint naar mijn idee de hele dag door zijn volledige lichaam. Hij loopt daar immers de hele dag. Hij speelt, zoekt voedsel en water en heeft interactie etc. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat het dier door die periodes van "rust" (wat in mijn ogen dus geen rust is maar zijn natuurlijke training)weer afbreekt wat is opgebouwd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:38

Interessant topic ...
Ga even volgen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:14

Dit is voor mij niet nieuw, ben echter wel blij dat iemand het weer eens benadrukt dat je eerst het skelet wil trainen.
Echter is geen enkel schema geschikt voor alle paarden.
Je zult afhankelijk van het karakter de uitvoering heel verschillend moeten maken en daarbij toch hetzelfde doel voor ogen houden.
Zo zal het ene paard gestesst raken van lange sessies en heeft een ander paard juist lange sessies nodig om zijn emoties los te kunnen leren laten.
De een draaft beter, de ander galoppeerd makkelijker.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:25

Grappig dit :D

Ik ben het met sommige dingen eens, maar met een aantal redeneringen niet.

Peesweefsel past zich heel langzaam aan. Bot doet dat sneller. Hoe jonger het paard, hoe beter het zich aanpast. Als je later dus endurance wil rijden, kan je maar beter zorgen dat je jaarling veel kilometers maakt. Als je verwacht veel op de harde weg te komen, kan je ze het beste op een harde ondergrond zetten.
Dit even voornamelijk over het beenwerk en niet over ruiter/inrijden.

Je moet bedenken dat alles wat je van je paard vraagt, elke beweging die hij kan maken, een andere belasting heeft en dus ook een andere mate van aanpassing vraagt aan spieren/pezen/bot. Het gaat dus meer om de manier waarop dan om hoelang precies. Als je je paard op deze manier helemaal getraind hebt om een uur te lopen, rechtuit in het bos, dan betekent dat niet dat hij ook getraind is voor een volte in een bak. Als je een uur kan trainen in stap, heb je hem niet getraind voor draf of galop. Als je een kwartier erop kan zitten in stilstand met een gezakte rug, betekent dat niet dat je paard je ook kan dragen met een gedragen rug.
Ik zie dus zelf niet helemaal het nut om stap, draf en galop apart van elkaar op te bouwen.

Het is waar dat een paard op rust z'n benen op slot zet en daardoor de spierinspanning van z'n rug zo goed minimaliseert als mogelijk. Dat is op zich positief, maar dat gaat vooral over de bewegingspieren. De houdingspieren moeten wel geprikkeld blijven om overeind te blijven en zolang je erop zit moet die houdingspieren jouw gewicht ook dragen. Het lastige bij paarden is dat je ze niet kan vragen om die te activeren. Als je echt rust wil geven lichamelijk, dan kan je dus beter afstappen. Is ook goed om vaak op- en afstappen te oefenen O:)
Ik ben het wel eens met veel stilstaan, ik snap dat naar voren jagen van die jonge paarden echt niet.

Heel goed om je bewust te worden van rustdagen. Over het algemeen is één dag rust tussendoor nodig om te herstellen van een inspannende training, ook bij oudere paarden! Bij jonge paarden is een paar minuten erop zitten al inspannend natuurlijk. Ook nieuwe oefeningen met grondwerk/longeren zijn inspannend en vragen een bepaalde nieuwe belasting, dus ik zou liever dit doen:
1 dag rijden
1 dag rust (mag ook een activiteit zijn wat al wel geoefend is zoals wandelen)
1 dag nieuwe dingen introduceren qua coördinatie (grondwerk/lange lijnen etc)
1 dag rust
1 dag rijden
1 dag rust.

Ik denk dat het ontzettend goed is om de tijd in de gaten te houden, je doet meestal eerder teveel dan te weinig.

Ik zie vooral een probleem in het feit dat inrijden voornamelijk een mentale kwestie is. Daar is niet zo specifiek een tijdslimiet op te plakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:30

Mee eens :j
Je moet je doel voor ogen houden.

Wat absoluut aan te raden is is om veel verschillende bodems mee te nemen.
Na een training in de bak, daarna even op het harde bijvoorbeeld, of op kiezel etc.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:32

ruitje schreef:
Ik heb trouwens ooit dit gepost.

Is het stuk uit de OP wetenschappelijk onderbouwt of is het eigenlijk gewoon de mening van een osteo :o ?

Hier een onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? (1999).

Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".

Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.

En daarmee vraag ik mij dus af of de visie in de openingspost klopt?

Overigens vind ik dit soort topic enorm boeiend, lekker discussiëren over inhoud!

Dit vind ik ook zeer interessant, ik ben er voor mijzelf ook helemaal nog niet uit wat "goed" is, en dat gaat waarschijnlijk ook nooit komen.

Inhakend op het onder-2 beter kunnen ontwikkelen?
Is dat niet dé reden waarom je ze in de opfok op verschillende ondergronden wilt hebben, veel in beweging, liefst ook heuvel op heuvel af enz.
(ow ow, utopia...)

WBT het trainingschema vraag ik me af hoe lang je een trainingssessie maakt.
En heb je tussendoor rustdagen? want zoals ik het lees is het 7 dagen per week.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik onwijs veel vooruitgang zie(mentaal, sneller van begrip) als je met regelmaat een dagje rust pakt.

Andere kant, net als post hierboven, is rijden ook een mentale kwestie.
Als het super gaat, "hoor" je(vind ik) lekker snel weer af te stappen, belonen en terug op stal.
Maar als het niet goed gaat(paard gooit er met de pet naar, begrijpt het niet, houd spanning vast) dan moet je (IMO) toch écht doorgaan tot er verbetering is. Daar gaat dan je trainingschema...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:38

Zo is een herstelweek ook niet bij ieder paard aan te raden.
Waar dat voor de een super is, is de ander na zo'n week weer helemaal van het padje als je weer met je zadel aankomt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:54

Volgens de onderzoeken die ik heb gelezen zijn elke dag korte galopsprints het beste om een paard zijn jonge skelet te laten ontwikkelen. Je zou dus je jaarling of tweejarige elke dag rechtuit een aantal keer moeten laten sprinten.

Dit komt naar mijn idee ook wel overeen met 'de natuur' .

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:02

Neon schreef:
De vraag van ruitje vind ik zeer interessant.

Wat ik overigens ook interessant vind is het stukje uit de OP over dat de training te niet wordt gedaan bij een bepaalde periode van rust. Voor mijn gevoel klopt dat niet geheel. Een paard wat gewoon in kuddeverband in de weide loopt, traint naar mijn idee de hele dag door zijn volledige lichaam. Hij loopt daar immers de hele dag. Hij speelt, zoekt voedsel en water en heeft interactie etc. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat het dier door die periodes van "rust" (wat in mijn ogen dus geen rust is maar zijn natuurlijke training)weer afbreekt wat is opgebouwd.

Jawel het stukje kracht dat je winst maakt noemt supercompensatie en wanneer je hier zelfs na 3 dagen al niets meer mee doet gaat een spier weer terug in haar normale uitgangspunt.
Wat niet betekent dat je terug bij af bent want je bouwt immers een traject op. Maar als je vaker pauze momenten gaat inlassen en weer oppakken spieren bouwen dan wel gemakkelijker op.

Dat is wat ik nu leer in de sportmassage opleiding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:02

Sizzle schreef:
Waar dat voor de een super is, is de ander na zo'n week weer helemaal van het padje als je weer met je zadel aankomt.

De herstelweek was ook niet rust/weidegang maar juist het bereikte niveau vasthouden en die week niet verder opbouwen. Dan ga je dus wel rijden maar niet iets doen wat je nog niet hebt gedaan. Dus gewoon zadelen en die opgebouwde training even vasthouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:19

Ah, verkeerd begrepen dus.

Is dat niet normaal dat je eerst bevestigd voor je verder gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:46

Sizzle schreef:

De herstelweek is geen week waarin je niets doet, maar een week waarin je de belasting niet verhoogd (dat staat hoop ik ook zo in de openingspost?

Over dat een paard spier, pees en bot verliest bij (box)rust: alledrie, aangezien ook bot geen statisch element is en continu vernieuwd wordt: bij verminderde belasting heeft het voor het lichaam geen zin om extra bot aan te maken dus wordt het skelet dan slapper (nou ja, gaat terug naar dat wat het nodig heeft om het dagelijks leven te overleven zonder ruitergewicht ;) ).
Hoe rustig de rust moet zijn om tot heftig spierverlies te leiden: dat vroeg ik me ook af aangezien mijn paarden/pony's ook 24/7 buiten lopen waarvan 12 uur per dag op verharding, zo'n 4 uur op de droge wei, 4 uur in mul zand en 4 uur op een nat stuk grond. Dus die blijven gewoon bewegen, ook als ik ze niet train. Het is dus niet zo dat je heftige spieratrofie krijgt als je twee weken niet traint; je paard gaat gewoon terug naar de hoeveelheid spieren die hij zelf gebruikt in zijn dagelijks leven. Een paard dat 20 uur per dag in de box staat gebruikt maar heel weinig spieren en valt dus in verhouding veel meer terug dan een paard dat 24/7 buiten loopt te klooien met andere paarden. Maar in beide gevallen verdwijnen de 'ruiterdraagspieren' dus als je die niet gebruikt (vandaar ook dat de herstelweek geen niet-rijden-week is).

ruitje schreef:

Ik zou zeggen, vraag het direct aan haar :o ?
Haar kennende zal ze zo een rijtje onderzoeken kunnen opnoemen waaruit dit schema uit is ontstaan. Met de kanttekening dat het natuurlijk naief zou zijn om te veronderstellen dat er 1 onderzoek is geweest naar 'het inrijden van paarden' waar in de conclusie kant en klaar dit schema uit rolde. 8-)

ruitje schreef:

Jouw vertaling komt niet helemaal overeen met wat er in het Engels staat? Die is namelijk in de laatste zin een stuk voorzichtiger in de conclusie; supporting the possibility...might enhance. Dat iets anders dan laten zien dat iets iets kan versterken. :)
Ook is het handig om even stil te staan bij wat deze conclusie daadwerkelijk zegt: namelijk dat pezen baat hebben bij vroege training/prikkeling. Dit onderzoek zegt echter niets over het resultaat voor de botten en andere structuren.
Zo is er ook eens een onderzoek geweest naar botontwikkeling bij jonge renpaarden die al op 2jarige leeftijd steeds hetzelfde rondje onder de jockeys galoppeerden. De conclusie van dat onderzoek was dat het pijnbot halverwege dikker werd, dus dat vroeg inrijden en galopperen gezond was. Pas toen het onderzoek opnieuw onderzocht werd kwam naar boven dat het pijpbeen weliswaar dikker was, maar ook asymmetrisch (meer botmateriaal aan de kant van de binnenbocht, de plek waar de meeste druk op staat) en dat hetzelfde bot op andere plaatsen juist dunner werd.

Verder is dit onderzoek ook helemaal niet in tegenspraak met het osteopathische schema? Voordat je met het belasten met ruitergewicht begint heeft het paard er idealiter al vele kilometers aan grondwerk en wandelwerk opzitten waarmee botten, spieren en pezen al jong op verschillende bodems een goede basis hebben kunnen leggen voor de extra belasting van een ruitergewicht.
Het lijkt mij ultiem slecht voor alle structuren om een paard dat 20 uur per dag op stal staat meteen aan week 0 en 1 bloot te stellen in een mulle bak
Hetzelfde geldt voor het galopperen: alleen het feit er nog geen ruiter (voor langere tijd) op het paard zit betekent nog niet dat hij niet kan profiteren van een flinke galop elke dag/om de twee dagen.

Ik zal later vandaag wel nog even de openingspost verbeteren, want er zitten nog wel wat slordigheden in. De reden waarom ik dit trouwens deelde was omdat ik nu zelf begin met het hernieuwd inrijden van [***] nadat hij 3 maanden 'stil heeft gestaan' (op de wei, wel steeds grondwerk gedaan en dat langzaam uitgebouwd met drafwerk en cavaletti) door een schouder/peesblessure. Toen ik hoorde dat hij gezond was en klaar om opnieuw ingereden te worden wilde ik wel eens weten wat nu écht de meest veilige en effectieve manier was om een paard zo in te rijden dat spieren/pezen/botten elkaar niet verkeerd gaan belasten. Ik heb het namelijk wel even gehad met revalideren. :x

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:03

Zie post direct boven die van jou :)

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:41

Super interessant! :D :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:47

Sizzle schreef:
Is dat niet normaal dat je eerst bevestigd voor je verder gaat?

Ik interpreteer het bevestigen van iets voor je verder gaat in de paardensport altijd als een cognitief iets; je paard moet de oefening helemaal begrijpen en beheersen en het moet helemaal op de hulpen staan voordat je verder gaat.
De herstelweek heeft echter niets met cognitie te maken maar alleen met het integreren van nieuwe spiercellen.

Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat als je paard zenuwachtig wordt van langer draven je na de herstelweek nog een paar weken op hetzelfde niveau blijft draven en helemaal niet ophoogt omdat hij dat cognitief nog niet aankan, ook al zou hij lichamelijk aan die ene week genoeg hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:32

Hoe kan een paard mentaal iets bevestigen als hij het fysiek nog niet goed kan?
Dan kan dat nooit makkelijk voelen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:00

In de vrijheidsdressuur kom je dat regelmatig tegen dat iets mentaal al is bevestigd maar lichamelijk nog niet, net als in de 'normale' dressuur; een paard dat de buiging en de bijbehorende hulpen helemaal snapt en weet dat hij dieper moet maar hem lichamelijk en qua evenwicht nog niet zo diep kan maken. Zo'n paard buigt op de hulp bijvoorbeeld wel meteen naar het diepste punt, verliest op het diepste punt steeds het evenwicht en raakt steeds gestresster door de oefening omdat hij hem al wel snapt maar er lichamelijk nog niet klaar voor is. Dan moet je dus niet doorgaan met belonen voor het diepste punt, maar een paar stappen terug doen en het paard vanaf een voor hem lichamelijk veilige diepte steeds 1 cm verder naar beneden te vragen. Je houdt hem dus als trainer even tegen tot lichaam en geest weer synchroon lopen.

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij een paard dat op zich de hulpen voor de juiste galop mentaal prima begrijpt, maar toch steeds na een paar passen van galop wisselt omdat hij hem lichamelijk/qua evenwicht nog niet kan volhouden. Je kunt dan natuurlijk doorgaan met die galop vragen tot die juiste galop erin gesleten is en hij niet meer wisselt, maar je kunt ook een stap terugdoen en hem met andere oefeningen lichamelijk beter voorbereiden op zo'n asymmetrische gang als de galop.

Ideaal is natuurlijk dat lichaam en geest hand in hand door de oefeningen marcheren, maar sommige paarden lopen wat minder synchroon dan ze zouden willen. ;)