Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Ik heb trouwens ooit dit gepost.
Is het stuk uit de OP wetenschappelijk onderbouwt of is het eigenlijk gewoon de mening van een osteo?
Hier een onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? (1999).
Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".
Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.
En daarmee vraag ik mij dus af of de visie in de openingspost klopt?
Overigens vind ik dit soort topic enorm boeiend, lekker discussiëren over inhoud!
Neon schreef:De vraag van ruitje vind ik zeer interessant.
Wat ik overigens ook interessant vind is het stukje uit de OP over dat de training te niet wordt gedaan bij een bepaalde periode van rust. Voor mijn gevoel klopt dat niet geheel. Een paard wat gewoon in kuddeverband in de weide loopt, traint naar mijn idee de hele dag door zijn volledige lichaam. Hij loopt daar immers de hele dag. Hij speelt, zoekt voedsel en water en heeft interactie etc. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat het dier door die periodes van "rust" (wat in mijn ogen dus geen rust is maar zijn natuurlijke training)weer afbreekt wat is opgebouwd.
Sizzle schreef:Zo is een herstelweek ook niet bij ieder paard aan te raden.
Waar dat voor de een super is, is de ander na zo'n week weer helemaal van het padje als je weer met je zadel aankomt.
Sizzle schreef:Zo is een herstelweek ook niet bij ieder paard aan te raden.
Waar dat voor de een super is, is de ander na zo'n week weer helemaal van het padje als je weer met je zadel aankomt.
ruitje schreef:Is het stuk uit de OP wetenschappelijk onderbouwt of is het eigenlijk gewoon de mening van een osteo?
ruitje schreef:Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".
Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.
Sizzle schreef:Is dat niet normaal dat je eerst bevestigd voor je verder gaat?