Atletische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:42

Sylva bedankt! Ik hoop wel dat ik nog reactie op mijn mail krijg, als ik antwoord heb op mijn vragen / onduidelijkheden zal ik het hier delen. :)

SummerRemedy dat is niet erg dat we van mening verschillen maar het feit dat mensen aan de hand van het filmpje de fout in kunnen gaan, oftewel het vermoeden kunnen hebben dat ze '' zagen " bedoeld vind ik toch wel wat schokkend en bevestigd voor mij mijn gevoel wat ik er zelf ook al bij had. Uiteraard geloof ik dat Monique een wereld van verschil is t.o.v. instructeurs van het ruk en pluk werk.
In mijn ogen is de manier die zij gebruikt om het paard te laten ontspannen een trucje omdat ze een manier gebruikt waarbij het paard makkelijk zijn hoofd naar beneden brengt (een manier die overigens al héél erg lang bekend is bij ruiters), waarna het paard door de lage houding zich {mentaal} ontspant.
Echter als gevolg van mentale spanning spant een paard bepaalde spieren aan, door die spieren juist los te werken met gerichte oefeningen ontspannen die spieren waarna het paard ook weer mentaal ontspant.

Zasread zoals je al een paar keer hebt kunnen lezen heb ik deze vragen allang op mail naar Monique gestuurd maar ik wacht nog altijd op antwoord. Omdat het dus lang duurd dacht ik dan stel ik de vragen ook op bokt omdat er onder de bokkers ook veel lessers van mevr. de Rijk bij zijn. De gene die bij haar lessen zouden haar manier moeten kunnen onderbouwen / uitleggen. Althans, in elk geval de WAAROM erachter.

Het valt mij op dat de lessers van mevr. de Rijk dit topic als heel negatief ervaren {was ik al bang voor}, maar tegelijk lees ik ook reacties in dit topic dat mensen het als prettig ervaren. Heb ook al meerdere PB's gehad en zelfs mail van bokkers die de kritische vragen waarderen en erg blij zijn met dit topic. Het zet aan het nadenken, niet alleen over deze manier die hier nu besproken word maar ook andere manieren, zoals die ze zelf momenteel toepassen.

En als mensen dan verschillende manieren gaan bekijken, vergelijken en zelf na gaan denken ben ik de laatste die zegt dat ze een verkeerde weg naar Rome nemen. ;)

Milkberry dat zijn juist dingen waardoor ik er vraagtekens en een raar gevoel erbij krijg, de theorie klopt in eerste zin heel aardig maar als je dan het beeld erbij bekijkt word je er niet warm van. Dan duik ik dus nog eens verder de theorie in en dan ontdek ik dingen die toch niet helemaal kloppen, terwijl het in eerste instantie heel logisch lijkt en lijkt te kloppen als een bus.

sanne83 tuurlijk is dat prima! Maar op haar website praat ze toch echt over een eigen manier / methode. ;) Daarnaast zie ik haar regelmatig aangedragen worden als goede instructeur en zie ik heel wat ruiters naar haar toe hollen voor les. Dan ga ik denken van; "Hé wat is dat voor instructeur dat iedereen er zo lyrisch over is? Wat bied die voor goeds aan?" en als ik me er dan vervolgens wat in ga verdiepen dan word ik er helemaal niet blij van. Dat zet bij mij vraagtekens en daarom heb ik dit topic ook geopend, om duidelijkheid te krijgen.

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:53

Goedemiddag Allemaal!

Via 1 van de topic volgers ben ik op de hoogte gebracht van dit topic en vind het zeer leuk te lezen wat er zoal leeft en speelt op dit gebied. Ik vind het heel gezond dat er mensen kritische vragen stellen en sta altijd open voor reactie en nadere uitleg. Ik vond het dan ook super dat Marinka vorige week via de mail met mij contact op heeft genomen en haar vragen heeft gedeeld. Haar eerdere mail is niet overgekomen, iets wat de laatste tijd vaker lijkt te gebeuren en wat als het goed is, is verholpen nu we het formulier op de site hebben verwijderd en de mail gewoon rechtstreeks laten gaan (techniek he, geef mij maar paarden ;-). Dus fijn dat ze nog een poging heeft gedaan, want ik ben nooit te beroerd om iemand zijn vragen te beantwoorden als ze daar behoefte aan hebben. Ik zal hieronder het mailcontact wat wij hebben gehad met jullie delen zodat iedereen hiervan op de hoogte is en voor de gene die tevens behoefte heeft aan nadere uitleg. Mochten er nog vragen over blijven, dan hoor ik ze graag!
Groetjes Monique

Hi Marinke!

Ik zal je hieronder wat nadere uitleg geven en wellicht hiermee het e.e.a. verder voor je te verduidelijken! Hiermee stel ik wel gelijk dat dit mijn visie is gebasseerd op mijn ervaring met het jarenlang werken met diverse mentale en fysieke problemen bij paarden, zowel van mezelf als van lesklanten. Bij al deze paarden hebben de technieken die ik toepas er aan bijgedragen dat deze benadering voor ze werkt en ze uit de problemen zijn gekomen. Dat dit mijn visie is en het mijn passie is om dit uit te dragen naar buiten toe, wil niet zeggen dat het bij iedereen past. Je moet altijd blijven kijken en voelen of iets bij jou past/ aansluit en goed voor je voelt. De technieken werken voor ieder paard, dat kan ik gerust zeggen na er reeds vele ermee te hebben geholpen. Paarden van diverse niveau;s, disciplines en ras. De vraag is vaak meer, werkt de methode voor de betreffende ruiter/ trainer van het paard. Sluit het aan bij hem/ haar.

Alles wat ik qua oefeningen aan het paard aanbiedt is met een hele duidelijke en gerichte reden. Op die manier wordt het paard stap voor stap opgebouwd om hem op die manier verticaal, lateraal en horizontaal uit te balanceren, zodat hij zijn ruiter op een verantwoorde manier kan dragen en gezond blijft. Elke oefening kan dan ook vertaald worden naar de anatomie en biomechanica van het paard. Het hoe en waarom is heel concreet, zodat je als ruiter precies weet wat je doet en waarom. En soms ook waarom iets (nog) niet…

Het is een hele pure manier van trainen, waarbij je het lichaam altijd de kans geeft hetgeen zo te laten zien zoals het op dat moment is. Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld over het streven naar de maximale halslengte. Dit is met als doel om de spieren op maximale lengte en ontspanning te brengen. De doorbloeding wordt hierdoor optimaal en door de ruimte die de spieren het lichaam geven, krijgt het skelet de maximale bewegingsvrijheid/ ruimte tussen de wervels. Tegelijkertijd is dit inderdaad voor de meeste paarden 1 van de meest moeilijke oefeningen.

Ten eerste omdat de spieren letterlijk lang genoeg moeten zijn om deze lengte aan te kunnen. Om dit te bereiken kun je het paard enorm helpen met zijdelings rek- en strek oefeningen, deze brengen bepaalde spiergroepen op lengte en hierdoor komt de doorbloeding meer op gang, waardoor de spier meer ruimte krijgt, zich ontspant en loslaat. Dit kan beginnen met 2cm/ maar bij sommige paarden ook wel 10 cm. Het heeft alles te maken met een stukje spierspanning, souplesse en lenigheid.

De voorwaarts neerwaartse tendens die ontstaat vanuit een zijdelingse stretch oefening zal altijd die lengte zijn die het paard op dat moment kan geven. Omdat je niks afdwingt naar benenden toe, maar door deze techniek vanuit het lichaam laat ontstaan, krijg je het heel puur te voelen zoals het is. Hierbij zie je in het begin ook vaak paarden die het een paar passen lukt en dan weer de spieren verkorten en aanspannen omdat het inderdaad lastig is. Door het dan rustig elke keer bij spanning weer te herhalen vergroot de souplesse zich en kan het paard dit uiteindelijk constant.

Het werken aan gelijke spierspanning in de lange rugspier kun je heel fijn via laterale stretch oefeningen bereiken. O.a. de natuurlijke scheefheid is de reden dat een paard van nature altijd ongelijk qua spierspanning is in de lange rugspier.

Ten tweede omdat het paard om zichzelf horizontaal in balans te houden (en niet over de kop slaat met zoveel halslengte) extra zijn buikspieren moet sluiten. Met name de diepergelegen buikspieren die een belangrijk deel van de rompstabiliteit bepalen.

Je kunt dit alles het beste vergelijken met bijv. pilates. Hierbij streef je ook naar lange soepele spieren, maar werk je voortdurend vanuit je centrum en moeten je buikspieren correct inwerken om bepaalde oefeningen te kunnen uitvoeren. Zo werkt dit bij paarden ook. Maar dat valt vaak niet mee voor ze en heeft tijd nodig! Hoe lager ze komen, hoe meer ze hun buikspieren moeten sluiten. Dat is o.a. ook de reden dat er in deze houding zoveel ruimte tussen de wervels ontstaat.

Er is op youtube ook een zeer interessant fimpje gaande waarbij ze hebben aangetoond dat het paard met de maximale halslengte ook daadwerkelijk de meeste ruimte heeft met name tussen de ruggenwervels. Kan hem zo gauw niet voor je vinden, maar mocht ik hem nog tegenkomen stuur ik die aan je door.

Dit toont dus aan dat het ontzettend waardevol is om hier elke training aandacht aan te besteden. Ik begin er zelf iedere training mee en gebruik het vervolgens tussendoor als ontspanning en uiteraard als cooling down. Op die manier houd je de spierconditie van de paarden optimaal en kunnen ze bepaalde blokkades zelf oplosssen. (zeker niet alles ben daarom ook absoluut voorstander van een check up van bijv. een osteopaat. Masseur en/of chiropractor). Maar dat moet slechts als ondersteuning hoeven zijn. Met correcte training is zoveel op te lossen. Ik heb al zoveel paarden op mijn pad gehad die bijna maandelijks werder behandeld, maar door verkeerde training nog steeds problemen bleven geven. Het moet elkaar aanvullen/ versterken.

Het kan zijn dat bij klanten die net zijn begonnen en het paard laat zien dat hier nog de aandachtspunten het meest liggen, dat het bereiken van deze lengte en ontspanning het 1e en ook het enige doel voor dat moment is. Maar eindeloos hierin blijven hangen zoals je omschrijft herken ik zelf niet terug in de lessen/ klanten. Juist door variatie aan te brengen train je ook weer andere spiergroepen. Bovendien is dit mentaal heel belangrijk en gezond voor het paard om afwisslende dingen te doen tijdens een training. Het prikkelen van lichaam & geest…

Impuls is een interessant onderwerp. Ikzelf kijk en voel hierbij altijd per combinatie wat op dat moment haalbaar en gezond voor het paard is. Soms is het nodig het e.e.a. in stukjes te hakken omdat het anders to much is voor het paard (en soms ook voor de ruiter zelf !). Alleen vanuit een losgelaten ontspannen rug kan de impuls ook daadwerkelijk door de rug vloeien en doen waar het voor bedoelt is. Voor sommige paarden is het combineren van het loslaten van de rug én met impuls bewegen niet gelijk haalbaar. Om het paard mentaal niet te overvragen delen we het op.

Ik kijk wat dat betreft per combinatie wat daarin op dat moment nodig en haalbaar is. Daar spelen we vervolens op in om weer een stapje verder in de ontwikkeling te gaan.

Daarnaast is het individueel sterker maken van de achterbenen nodig om de spieren sterker te maken zodat deze ook meer impuls kunnen afgeven. Ook dat wordt meegenomen in het proces. Ik werk veel met paarden met een zeer slecht/ zwak achterbeen en dan moet je geduldig te werk gaan en geduldig zijn. Zoiets heeft tijd nodig, bij sommige paarden veel tijd.

Het wisselen van de stelling is oa 1 van de oefeningen die mogelijk ingezet kan worden en in meerdere varianten. 1 van de varianten is dat de ruiter de lange rugspier zijdelings blijft stretchen door het omtstellen. Hierdoor stuur je het paard los in de bovenlijn en ontstaat van daaruit de voorwaarts neerwaartse tendens. Soms na 1 rondje en soms pas na 10 minuten. Het gebeurt op het moment dat de lange ruspier zich ook daadwerkelijk kan ontspannen, wanneer het lichaam er aan toe is. Dit gaat vervolgens steeds een beetje gemakkelijker.
Het voordeel van deze techniek is dat je door het omsturen blijft stretchen en het paard zich nergens vast kan blijven zetten. Sommige paarden doen dit gemakkelijk aan de holle zijde en dat kan het loslaten van de rug belemmeren. Ik had zelf ooit een merrie die hier heel goed in was (het op slot houden van de rugspier aan de holle kant) en haar laten ontspannen op een eenzijdige stretch was heel lastig. Van haar heb ik deze techniek geleerd en het werkt fantastisch. Ook op bijv. de volte en tijdens zijgangen, dan had ze die neiging ook.

Een andere oefening is het aanhouden van 1 stelling en wachten totdat het paard in deze stelling de lange rugspier kan ontspannen en je hem je hand kunt laten volgen. Het is dus niet zomaar omstellen, je moet wel heel goed leren voelen wanneer het paard loslaat en dan pas de stelling wisselen. Dit is te vergelijken met een goede masseur. Die zal ook niet zomaar wat bootseren, maar moet echt kunnen voelen wanneer de spier ook daadwerkelijk meer loslaat en ontspant en de spierspanning omlaag gaat. Als trainer is het belangrijk dit ook te leren voelen. Deze oefening is heel goed om het paard zijn lendenen goed te bereiken, los en soepel te maken. Ook op de volte of tijdens zijgangen kun je dit inzetten om te checken of de lange rugspier beide kanten op los en ontspannen blijft.

Je associatie met zagen moet ik echt uit de wereld helpen. Dit is een totaal andere benadering. Ik kan het weten want heb vroeger jarenlang gezaagd en weet heel goed hoe dit voelt (helaas). Met zagen wordt als het ware neerwaartse druk gegeven met vaak hierbij ook lage en gestrekte armen om zo meer druk op de lagen van de mond uit te oefenen. Dit doet zeer en het paard buigt sneller zijn hoofd af, vaak met een verkeerde knik. Dit met als doel/ intentie om het hoofd omlaag te krijgen.

Met deze oefening is de beweging die je maakt geen neerwaartse druk, maar zijdelings om de lange rugspier zijdelings te stretchen en te bewegen. Pas als de spier kan ontspannen gaat het hoofd vanzelf naar benenden, de lange rugspier zit immers vast aan de halswervels. Hierbij mag totaal geen vaste of strakke hand/ arm gebruikt worden en/ of neerwaartse druk op het paard zijn hoofd worden uitgeoefend, dan verstoor je het proces wat het lichaam doormaakt. Bij zagen zie je dit wel gebeuren, het is een neerwaartse druk uitoefenen om het paard zijn hoofd te laten afbuigen.

Spanning – ontspanning - aanspanning

Dit zijn eigelijk de 3 sleutelwoorden die het bovenstaande kort samenvatten. Ieder lichaam bouwt elke dag gedurende de dag een bepaalde spanning op. Wanneer je een training begint wilt je de spieren kunnen ontspannen, omdat dit het uitgangspunt is om naar een verantwoorde aanspanning te komen. Is er niet is volledige ontspanning, dan zal het paard tijdens de aanspanning zichzelf heel snel ergens vastlopen of blokkeren. We willen een vrij en beweeglijk skelet/ gewrichten. Alleen lange soepele en losse spieren kunnen dit teweeg brengen en behouden tijdens aanspanning.

Tot slot nog even kort over het op de voorhand lopen.
De lengte in de hals staat direct in verbinding met het ondertredend/ naar voren laten komen van de achterbenen. Hét bewijs hiervoor kun je in de onderstaande video bekijken. Dit is daar een heel mooi voorbeeld van.
https://www.youtube.com/watch?v=qxh1JbpmRSg

We willen vooral de achterbenen ver onder het lichaam hebben, zodat daar in een later stadium ook gewicht naar toe verplaatst kan worden. Hiervoor moet het paard zijn lange rugspier kunnen ontspannen, zijn bekken roteren en een ronde bovenlijn (vooral ook lendenen) maken.

Dat kan alleen bereikt worden door een gedegen trainingsopbouw want er moet eerst een fundering gelegd worden (oa symmetrische bespiering van de buik en achterhand) om dit ook op een verantwoorde manier te kunnen.

Een paard kan in de neerwaartse stretch perfect horizontaal in balans lopen waardbij je in draf heel mooi het achterbeen een fractie eerder ziet landden als het voorbeen (op mijn site staan hier voorbeelden van). Daarentegen zijn er paarden die in een piaffe ¾ van het gewicht op de voorhand dragen, dus de halslengte zegt niet zoveel over de horizontale evenwicht.

Ik hoop zo het e.e.a. voor je helder te hebben gemaakt en wens je nog een fijne dag!

Groetjes,

Monique de Rijk
http://www.atletischerijkunst.nl
Laatst bijgewerkt door Urielle op 21-07-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het delen van privécorrespondentie is niet toegestaan, daarom is een deel van de mailwisseling verwijderd

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:27

_Marinke_ schreef:
Het valt mij op dat de lessers van mevr. de Rijk dit topic als heel negatief ervaren {was ik al bang voor}, maar tegelijk lees ik ook reacties in dit topic dat mensen het als prettig ervaren. Heb ook al meerdere PB's gehad en zelfs mail van bokkers die de kritische vragen waarderen en erg blij zijn met dit topic. Het zet aan het nadenken, niet alleen over deze manier die hier nu besproken word maar ook andere manieren, zoals die ze zelf momenteel toepassen.

Klopt, maar dat komt omdat ik de toon in je OP ietwat onvriendelijk vind en dat verdient Monique gewoon niet. Je hoeft het van mij echt niet met haar eens te zijn en als jij een andere methode of instructeur beter vindt, is dat helemaal prima! In je mail kom je veel oprechter over. Ik ben wel benieuwd wat je van het antwoord vindt?

_Marinke_ schreef:
In mijn ogen is de manier die zij gebruikt om het paard te laten ontspannen een trucje omdat ze een manier gebruikt waarbij het paard makkelijk zijn hoofd naar beneden brengt (een manier die overigens al héél erg lang bekend is bij ruiters), waarna het paard door de lage houding zich {mentaal} ontspant.
Echter als gevolg van mentale spanning spant een paard bepaalde spieren aan, door die spieren juist los te werken met gerichte oefeningen ontspannen die spieren waarna het paard ook weer mentaal ontspant.

Wat maakt dat jij de eerste methode een truucje vindt, en de tweede methode niet?

pien_2010

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:31

Wouw Monique de Rijk wat een uitgebreide post. Dank je wel. Ik ga hem nog een paar keer doorlezen van de week. Vind het echt heel top dat je en public uitleg geeft over jouw ervaringen en manier van werken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:49

SummerRemedy, ik zie de OP niet echt aanvallend. Wel kritisch, maar het blijft schrift en geen gesproken taal. Ik krijg niet het idee dat TS kwaad bedoeld. Ik denk dat dat komt omdat je het leest en niet hardop hoort, dat het wat onvriendelijk over kan komen. De rest van de tijd zie ik dat niet terug en legt TS ook goed uit waarom ze dit vraagt.

Geweldig dat alles zo goed onderbouwd is (nogmaals van TS haar kant, en nu ook zeer zeker van Monique haar kant). Ik vind dit enorm leerzaam. Zelf volg ik de pagina Atletische rijkunst al een tijdje en volg ik de video's op youtube en natuurlijk de vlogs. Desalniettemin is deze discussie een enorm toegevoegde waarde en kan ik zelf in elk geval erg veel uit de posts van beide kanten halen. Zeker omdat ik de middelen niet heb om te lessen en het allemaal maar uitzoek en probeer te leren via de video's tot de dag komt dat ik wel weer kan gaan lessen. Ook ik heb op de ouderwetse manier les gehad en wilde sinds 4 jaar wat anders. In elk geval super! Ook aan Monique, dank voor de uitgebreide uitleg.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:12

Super inderdaad Monique dat je zo uitgebreid reageert in een best wel kritisch topic!

Ik lees dat jouw visie vooral gebaseerd is op het weer op de rit krijgen van paarden met fysieke en/of mentale problemen. Zou jij zelf dit ook toepassen op een helemaal groen, niet verpest en fysiek gezond paard?

Persoonlijk maak ik daar namelijk wel een groot verschil in. Paarden die bv altijd heel strak gereden zijn, niet los in het lijf, maar wel bv op die manier al op Z niveau hebben gelopen vind ik iets heel anders als een "groene slappe dweil". Ik geloof nl best als een paard wel al jaren training en spieropbouw heeft gehad, maar altijd strak is en daardoor niet over de rug en niet met swung wil/kan lopen, dat primaire focus op ontspannen werkt. Ik geloof ook zeker dat die paarden er baad bij hebben om met de achterhand eronder, aangespannen buikspieren en gekanteld bekken, de hals zo ver mogelijk laten vallen. Dat dan er maximaal ruimte tussen de wervels komt en dat dat heel goed is om die paarden los te krijgen.

Bij de "groene slappe dweil" vind ik het echt een heel ander verhaal. Die heeft zijn natuurlijk evenwicht onder de ruiter nog volledig op de voorhand. Die is helemaal nog niet klaar voor bekken kantelen, achterbenen ver onder het lichaam zetten en meer dragen dan stuwen. Als je die de hals zo ver laat uitschuiven naar beneden, maak je het voor de "groene slappe dweil" onmogelijk om correct te bewegen. Deze zal eerder de achterhand nog verder achter brengen en over de kop gaan lopen. Voor een groen paard vind ik dit dus absoluut niet wenselijk.

Ik heb zelf weinig ervaring met verreden paarden, wel met groene. Vandaar dat ik vaak anders tegen het rijden in de stretch aankijk.

Verder zou ik zelf eigenlijk niet de conclusie willen trekken uit het filmpje met Bart, dat de lengte in de hals direct in verbinding staat met het ondertreden van het achterbeen. Het naar voren en naar beneden willen reiken van de hals, staat direct in verbinding met dat het paard zich naar voren wil werpen. Omdat het hier gefixeerd is in de voorbenen, probeert hij middels de achterhand toch verder naar voren te komen. Dit is voor mij een onvergelijkbare situatie met een paard in beweging, waarbij de voorbenen niet gefixeerd zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:35

Uit de video's weet ik dat Monique met haar eigen jonge paard Dancer veel voorbereiding heeft getroffen met deze methode op de grond. Al vanaf jonge leeftijd en ook veel spelenderwijs. Misschien heb je er nog wat aan als je deze tegen komt /zoekt op youtube, al is dat natuurlijk maar een stukje van wat ze (misschien) nog wel meer doet.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:39

Als ik mijn paard laat grazen zet ze ook haar achterbenen verder onder de massa en dan kunnen de voorbenen in principe prima naar voren. Toch doet ze dat op dat moment niet.
Het filmpje vind ik desondanks ook geen goede vergelijking, aangezien tijdens het rijden het paard in een voorwaartse beweging gaat en dus niet per se het zwaartepunt in het centrum hoeft te houden. Ook als je naar het filmpje kijkt (en zoals ik bij mijn eigen paard zie) rust er toch even behoorlijk gewicht op de voorbenen.
De rest van 'haar' methode vind ik wel logisch en duidelijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:45

Monique: wat super dat je weer zo de tijd neemt om 1 en ander te verduidelijken!! Ik heb zoveel van jou geleerd..En wil je zeggen dat ik je daarvoor enorm dankbaar ben!
Hopelijk kan ik dadelijk weer lessen als mijn paard beter is.. Je weet wel Miss B (itchy)..

Er zullen altijd voor een tegenstanders blijven van een bepaalde methode..Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt! Nogmaals ik ben blij dat deze methode op mn pad is gekomen en mijn paard ook!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:40

sylva schreef:
SummerRemedy, ik zie de OP niet echt aanvallend. Wel kritisch, maar het blijft schrift en geen gesproken taal. Ik krijg niet het idee dat TS kwaad bedoeld. Ik denk dat dat komt omdat je het leest en niet hardop hoort, dat het wat onvriendelijk over kan komen. De rest van de tijd zie ik dat niet terug en legt TS ook goed uit waarom ze dit vraagt.

Daarom zeg (schrijf :P ) ik ook ik vind :)

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:30

pien_2010 schreef:
Wouw Monique de Rijk wat een uitgebreide post. Dank je wel. Ik ga hem nog een paar keer doorlezen van de week. Vind het echt heel top dat je en public uitleg geeft over jouw ervaringen en manier van werken.

Dank je wel! En graag gedaan ;-)

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:32

sylva schreef:

Geweldig dat alles zo goed onderbouwd is (nogmaals van TS haar kant, en nu ook zeer zeker van Monique haar kant). Ik vind dit enorm leerzaam. Zelf volg ik de pagina Atletische rijkunst al een tijdje en volg ik de video's op youtube en natuurlijk de vlogs. Desalniettemin is deze discussie een enorm toegevoegde waarde en kan ik zelf in elk geval erg veel uit de posts van beide kanten halen. Zeker omdat ik de middelen niet heb om te lessen en het allemaal maar uitzoek en probeer te leren via de video's tot de dag komt dat ik wel weer kan gaan lessen. Ook ik heb op de ouderwetse manier les gehad en wilde sinds 4 jaar wat anders. In elk geval super! Ook aan Monique, dank voor de uitgebreide uitleg.

Ook jij bedankt Sylvia! Fijn dat je er zoveel van opsteekt! Dat is ook de bedoeling! We kunnen allemaal van elkaar leren!

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:51

oji schreef:
Super inderdaad Monique dat je zo uitgebreid reageert in een best wel kritisch topic!

Ik lees dat jouw visie vooral gebaseerd is op het weer op de rit krijgen van paarden met fysieke en/of mentale problemen. Zou jij zelf dit ook toepassen op een helemaal groen, niet verpest en fysiek gezond paard?

Persoonlijk maak ik daar namelijk wel een groot verschil in. Paarden die bv altijd heel strak gereden zijn, niet los in het lijf, maar wel bv op die manier al op Z niveau hebben gelopen vind ik iets heel anders als een "groene slappe dweil". Ik geloof nl best als een paard wel al jaren training en spieropbouw heeft gehad, maar altijd strak is en daardoor niet over de rug en niet met swung wil/kan lopen, dat primaire focus op ontspannen werkt. Ik geloof ook zeker dat die paarden er baad bij hebben om met de achterhand eronder, aangespannen buikspieren en gekanteld bekken, de hals zo ver mogelijk laten vallen. Dat dan er maximaal ruimte tussen de wervels komt en dat dat heel goed is om die paarden los te krijgen.

Bij de "groene slappe dweil" vind ik het echt een heel ander verhaal. Die heeft zijn natuurlijk evenwicht onder de ruiter nog volledig op de voorhand. Die is helemaal nog niet klaar voor bekken kantelen, achterbenen ver onder het lichaam zetten en meer dragen dan stuwen. Als je die de hals zo ver laat uitschuiven naar beneden, maak je het voor de "groene slappe dweil" onmogelijk om correct te bewegen. Deze zal eerder de achterhand nog verder achter brengen en over de kop gaan lopen. Voor een groen paard vind ik dit dus absoluut niet wenselijk.

Ik heb zelf weinig ervaring met verreden paarden, wel met groene. Vandaar dat ik vaak anders tegen het rijden in de stretch aankijk.

Verder zou ik zelf eigenlijk niet de conclusie willen trekken uit het filmpje met Bart, dat de lengte in de hals direct in verbinding staat met het ondertreden van het achterbeen. Het naar voren en naar beneden willen reiken van de hals, staat direct in verbinding met dat het paard zich naar voren wil werpen. Omdat het hier gefixeerd is in de voorbenen, probeert hij middels de achterhand toch verder naar voren te komen. Dit is voor mij een onvergelijkbare situatie met een paard in beweging, waarbij de voorbenen niet gefixeerd zijn.

Wat leuk dat je zoveel met jonge paarden werkt! Al een uitdaging op zich! Maar zo gaaf en mooi om te doen! Ikzelf trek de lijn voor ieder paard gelijk. Ook bij een jong paard wil ik een zo vrij en beweeglijk mogelijk skelet zodat de kans op schade aan de gewrichten zo klein mogelijk wordt gehouden. Om precies de redenen die jij omschrijft (de groene slappe dweil) ben ik er zelf dan ook een enorme voorstander van een paard al van jongs af aan veel te laten bewegen om hem sterker en soepeler te maken. Ze zoeken dan heel gemakkelijk deze ontspanning op. Mijn eigen jonge merrie heb ik vanaf dat ze een half jaar oud was en hier kwam een aantal keer per week laten rennen in de bak. Wanneer ze haar overtollige energie kwijt was ging ze zelf de lange rugspier ontspannen. Dit heb ik gaandeweg verder uitgebouwd. Ze is nu ruim 3 jaar en ik ben haar nu veel gerichter aan het trainen middels werk aan de hand, lange teugel en longeren. Op deze maniet krijg je zo'n stevige fundering en een goede rompstabiliteit. Dan is mijn ervaring dat het voor een paard, wanneer hij eerst rustig aan gewend wordt aan ruitergewicht, geen probleem op deze lengte op een correcte manier onder de ruiter ook te kunnen.

Kort geleden ben ik voor het eerst bij een klant geweest met een 5 jarige die pas een maand of 4 onder het zadel was. Zeker fijn dat ze hebben gewacht en hem niet te jong hebben beleerd...maar....het was zoals jij het zo mooi omschrijft 'een groene slappe dweil' met totaal geen enkele rompstabiliteit of bespiering. Hij heeft 4,5 jaar lang een beetje rondgeslenterd met zo nu en dan een gekke uitspatting. Paarden zijn daar ook niet voor gemaakt en zeker niet wanneer we als doel hebben ze onnatuurlijk te belasten. Ik ben er echt een voorstander van om ze van jongs af aan al spelenderwijs sterker te maken en het spierstelsel te ontwikkelen. Dat kan zoveel schade voorkomen.

Met mensen die bij me terecht komen met een groen paard met als doel die samen te gaan beleren, gaan we eerst uitgebreid de tijd nemen vanaf de grond het lichaam rechter, soepeler en sterker te maken. De buikspieren beginnen zich dan reeds te ontwikkelen en deze zijn nodig om de ruiter te kunnen dragen. Mijn advies is altijd minstens een jaar, liever langer als korter Het is keer op keer weer bijzonder om te zien hoe snel de paarden vanuit deze basis vanaf de grond, zich onder het zadel ontwikkelen. Zodra ze gewend zijn aan de ruiter op hun rug, zoeken ze eigenlijk heel snel en gemakkelijk al de ontspanning op en gaan op zoek naar de ruiterhand/ verbinding. Ik vind dat zo gaaf! Heb echt een enorme passie voor het werken met jonge paarden. Je kunt zoveel ellende voorkomen en de puurheid en het vertrouwen die je ervoor mag ontvangen is waanzinnig mooi!

Als het voor jou anders voelt is dat uiteraard helemaal ok, maar zo heb je een idee van mijn visie erover.

Wat betreft de video van Bart begrijp ik je punt heel goed. Het voorbeen is inderdaad geblokkeerd en dit maakt het iets anders te beoordelen dan in beweging. Waar het mij echt om gaat is dat je heel goed kunt zien dat wanneer het paard zijn hals helemaal verlengt en uitschuift, de bovenlijn (en vooral ook de lendenen) helemaal rond worden en dit het achterbeen helpt naar voren te komen, mede door de rotatie van het bekken. Dit is ook terug te voelen wanneer je dit onder het zadel uitvoert. Soms in etappes als het paard er nog veel moeite mee heeft uiteraard!

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:53

sylva schreef:
Uit de video's weet ik dat Monique met haar eigen jonge paard Dancer veel voorbereiding heeft getroffen met deze methode op de grond. Al vanaf jonge leeftijd en ook veel spelenderwijs. Misschien heb je er nog wat aan als je deze tegen komt /zoekt op youtube, al is dat natuurlijk maar een stukje van wat ze (misschien) nog wel meer doet.

Leuk dat je het benoemt! Het is inderdaad maar een klein stukje. Ik hoop er binnenkort veel meer van te kunnen laten zien, want er is een robotcamera besteld! Het is een nieuwe versie en de laatste berichten zijn dat hij in september per schip deze kant op kant....Ben dan zeker van plan om verder in haar training te duiken m.b.v. video's!

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:58

pol1 schreef:
Monique: wat super dat je weer zo de tijd neemt om 1 en ander te verduidelijken!! Ik heb zoveel van jou geleerd..En wil je zeggen dat ik je daarvoor enorm dankbaar ben!
Hopelijk kan ik dadelijk weer lessen als mijn paard beter is.. Je weet wel Miss B (itchy)..

Er zullen altijd voor een tegenstanders blijven van een bepaalde methode..Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt! Nogmaals ik ben blij dat deze methode op mn pad is gekomen en mijn paard ook!

Hi!! Wat lief van je! Dank je wel! Ik hoop ook dat ze gauw weer opgeknapt is, toch heftig allemaal! We moeten ons gesprek aan de telefoon nog afmaken hahaha Drukte he ;-)

Ik ben het helemaal met je eens! Zo zie ik het ook!!

Het is voor mij ook een feest om jou en je black beauty te mogen begeleiden!! En ik ben zeer benieuwd hoe die kleine spruit zich gaat ontwikkelen!!! :j

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:29

Heel leuk om dit te lezen en ik vind zeker de reacties van monique heel interessant!

Ik kon me eerst ook nog niet helemaal vinden in wat Monique op haar site schrijft.

Ik heb een paard wat altijd nerveus bleef doen tijdens het rijden, daardoor was er nooit ontspanning. Mensen zeiden na een tijdje dat ik er maar aan moest trekken (dat werd dan wel subtiel verwoord, maar daar kwam het op neer). Hiervan ging ze wel in een 'krulletje' lopen, maar dit was totaal niet wat ik wilde bereiken en het voelde gewoon niet goed...
Toen ben ik toch is veder gaan kijken naar die filmpjes, vooral omdat het toch veel mensen heeft geholpen. Heb het een en ander uit die filmpjes zelf geprobeerd en ik ben om.

Ik heb nu al een veel meer ontspannen paard en er zijn al stukken dat ze haar hoofd echt lekker laat zakken en haar spieren juist gebruikt. En natuurlijk zijn er nog de stukken dat ze gespannen is, maar ze gaat echt al vooruit en je kan niet verwachten dat het in een keer helemaal top gaat.

Ik baal er nu enorm van dat Monique zo ver van mij vandaan woont, anders was ik zekerweten bij haar gaan lessen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 22:38

@ moniqueder, wat een verassing om onze mailwisseling in het topic te lezen terwijl ik jou mail in mijn mailbox nog niet eens gelezen had.

Ik heb lang getwijfeld of ik het topic zou openen of niet, zoals je weet heb ik enige tijd voordat ik het topic opende een poging gedaan om je te contacten maar dat is helaas niet gelukt. Moet zeggen dat ik heel blij ben met het mailcontact wat we alsnog hebben gehad. Heb het als zeer prettig ervaren. Omdat ik geen reactie kreeg op mijn eerste mail heb ik destijds uiteindelijk besloten het topic toch te openen omdat er veel lessers van jou ook op bokt zitten en jou lessen op bokt door verschillende ruiters aan andere ruiters aangeraden word. Ik was zo enorm benieuwd naar de onderbouwing, het waarom erachter omdat ik er toch twijfels bij heb en het voor mij niet helemaal klopt wat ik zie bij de verschillende lessers. Je geeft zelf aan dat jou lesklanten heel goed geleerd krijgen wat en waarom ze iets moeten doen, iets wat een instructeur in mijn ogen inderdaad ook moet kunnen uitleggen naar zijn of haar klanten. De instructeur is er voor om ruiters wat te leren waarna ze het zelf kunnen EN snappen wat ze doen. Dat is voor mij ook een reden geweest om dit topic te openen, want inderdaad de lessers zouden dit moeten kunnen onderbouwen en zouden naar mijn inziens een antwoord moeten kunnen geven op mijn vragen. De een kan dat beter dan de ander maar dat eigenlijk keer op keer hetzelfde word gezegd, geeft bij mij toch wel vraagtekens. Praat de een de ander gewoon na of word echt aan elke ruiter letterlijk hetzelfde geleerd??

Aan de hand van jou post/mail heb ik toch nog een paar vragen en aangezien je de mail zelf al openbaar hebt gezet heb ik besloten dit gewoon in het topic te vragen zodat iedereen mee kan lezen en er van kan leren. :)

- Wat is precies de reden dat je gebruik maakt van contrastelling en niet van stelling en buiging en dan beide kanten gelijkmatig traint door van hand te wisselen? Naar mijn mening beperk je jezelf juist als je gebruikt maakt van contrastelling, door gebruik te maken van stelling en buiging kun je het hele lijf van het paard mee nemen in het sterker en soepeler worden.

- Als het paard te laag gaat dan gaat het paard duiken en valt op de voorhand, hoe kan het dat in theorie word gezegd we gaan tot wat het paard op dat moment kan maar de werkelijkheid laat zien dat het geen uitzondering is dat een paard op de voorhand valt?

- Wat laat jou bepalen waar de focus op gelegd moet worden, waarom lijkt de focus zeker in het begin vooral op het zo laag mogelijk rijden van het paard en minder op het voorwaartse? Wanneer en hoe combineer je deze 2 dingen als je het in stukjes hakt?

- Een zwak achterbeen moet je inderdaad sterker maken, maar door te focussen op de voorkant en het paard zo lang en laag mogelijk te rijden maak je het achterbeen naar mijn mening niet sterker. Ondanks dat het paard best ontspannender en soepeler zou kunnen worden. Echter door goed naar het paard te kijken en gerichte oefeningen te rijden kun je het paard EN soepeler maken EN sterker in het (binnen) achterbeen. Ik zie de link (nog) niet hoe het lang en laag rijden bijdraagt aan het sterker worden van het achterbeen?

Je gebruikt stelling om de lange rugspier op te rekken en zo te laten ontspannen. Mijn inziens spreekt men deze spiergroepen pas aan wanneer je het paard laat buigen over zijn hele lichaam. Te veel stelling is in mijn ogen ook geen stelling meer, het nut van stelling is dan verdwenen plus de kans word te groot dat het paard over de buitenschouder weg valt, heb ook niet het idee dat te veel stelling vragen effectief door werkt in de rug. Een paard kan prima zijn rug recht houden terwijl zijn hals maximaal opzij word gebogen. Wanneer men maximale stelling op een correcte manier vraagt dan moet het hele lichaam wel mee buigen, omdat het paard biomechanisch gezien zijn lichaam dan niet recht houden. Dan spreken we dus ook over stelling EN buiging. Als we het hebben over de rugspier aanspreken (oprekken), spreken we over de buiging in het lichaam. Als men met als doel de rugspier langer / soepeler maken contrastelling gaat vragen moet het paard ook inbuigen en dit is absoluut niet gemakkelijk! Zeker op de gebogen lijnen is dit een oefening waarbij het paard al dusdanig sterk in de achterhand moet zijn om dit lichamelijk correct uit te voeren! Daarom heb ik er dus mijn vraagtekens bij dat het gebruik van contrastelling al in het begin word toegepast.

Ontspanning kun je op heel veel verschillende manieren bereiken, belangrijk is om te weten WAAROM het paard zich aanspant. Maar 1 ding zijn we het over eens als het paard gespannen is dan spant het bepaalde spieren aan. Kunst is om het paard de spieren te laten ontspannen waarna het paard zich mentaal ook weer ontspant maar daarvoor moet je naar mijn mening goed weten / voelen WAAR in het lichaam het paard precies aanspant (welke spier(en)?), door gerichte oefeningen te rijden kun je gericht juist die spieren loswerken. Ik lees bij jou veel focus op de lange rugspier die moet ontspannen, daarin ga je voor mij voorbij aan talloze andere spieren die ook zeker niet vergeten mogen worden.

Ik ben het echter ook niet helemaal met je eens dat deze methode bij ieder paard werkt, vind dat best kort door de bocht gezegd. Daarbij HOE kan het dan dat de methode wel voor ieder paard werkt maar niet voor iedere ruiter. Wat maakt dat het voor de ene ruiter WEL werkt en voor de andere ruiter niet?? Ik quote even een stukje uit de reactie van Milkberry in dit topic:
Milkberry schreef:
Nu zal deze methode niet voor ieder paard werken. Ik heb een draver die als een duikboot zinkt als ik hem zo ver laat zakken. Dan is stuwen veel makkelijker dan dragen. Ik krijg hem ook echt niet zo ver dat hij op deze manier zijn achterbenen er onder gaat zetten. Dus voor ons is deze methode niet geschikt. Meerdere wegen naar Rome. Uiteraard wil ik mijn paard vwnw rijden, maar wij kiezen een andere weg.

Dit komt mij bekend voor, naast dat het ook voor mijn paard (die heel anders gebouwd is en daardoor hele andere aandachtspunten heeft dan Milkberry's draver) niet zou werken heb ik heel wat meer paarden onder mijn kont gehad waarbij ik echt mijn twijfels heb of deze manier voor die paarden goed geweest zou zijn. En ik heb veel verschillende paarden en pony's onder mijn kont gehad.

Leuk filmpje overigens van je paard! Vooral ook erg leuk om paarden zo te bestuderen, het leert je inderdaad veel over hoe ze hun lichaam gebruiken en dat is rete interessant! Echter vind ik het niet helemaal een goed filmpje om daar zo'n conclussie uit te trekken. Dat je het vermoeden hebt dat het zus of zo werkt snap ik, maar om de conclussie te kunnen trekken zou ik persoonlijk dit fenomeen graag in beweging willen zien. Misschien heb je een mogelijkheid om dit op film te krijgen? Ik zal ook eens kijken of ik dit fenomeen wellicht ook terug zie bij mijn eigen paard in beweging en of ik dat kan filmen.

@ SummerRemedy omdat je bij de eerste methode standaard hetzelfde toepast waarbij je aan de signalen die het paard afgeet voorbij gaat. Het komt op heel erg over als; oké paard is gespannen DUS we gaan zijdelings stretchen waarna het paard zijn hoofd laat zakken en zich mentaal ontspant. Daarom is het voor mij een trucje, terwijl er bij de andere methode goed gekeken moet worden WAAROM een paard zich aanspant, welke spieren zijn gespannen, je gaat gericht aan het werk om juist die spieren los te werken waarna je eveneens een ontspannen (en soepel) paard terug krijgt. Alleen hierbij is er niet standaard te zeggen je moet dit of dat doen dan ontspant het paard zich, dat is namelijk elke keer weer anders afhankelijk van wat het paard op dat moment nodig heeft.

@ Sylva het is inderdaad absoluut niet negatief / aanvallend bedoeld, kritisch dat wel, maar dat komt ook omdat ik behoorlijk wat vraagtekens heb. Heb lang getwijfeld of ik het topic zou openen of niet, achteraf erg blij dat ik het gedaan heb omdat het niet alleen mij maar ook andere ruiters aan het denken zet en een interessante leerzame discussie teweeg brengt die naar mijn mening heel respectvol naar elkaar gevoerd word. :)

@ Oji bedankt voor je post dat is dus ook precies waar ik mijn vraagtekens bij heb, zelf werk ik ook veel met jonge paarden en het voelt dus totaal niet goed om die jonge groene paarden op deze manier te rijden. Dat is volgens mij ook waar ik zo enorm tegen aan loop bij deze manier.

Grappig dat de visie over jonge paarden dan toch overeenkomt maar tegelijk ook weer erg verschilt, enigszins is die aardig gelijk maar toch weer een heel andere benadering.

Naar mijn mening leert ieder paard zijn lichaam zelf te gebruiken zoals ieder kind leert lopen, rennen & klauteren. Maar dat wil inderdaad nog niet zeggen dat de manier die ze zich eigen maken ook daadwerkelijk een goede manier is. Toch kan het hier prima zonder ernstige rugklachten te krijgen ouder mee worden maar zodra het lichaam extra belast word door bv. een zware rug- of schoudertas word het gevaarlijker. Ieder kind krijgt wel een keer te maken met die extra belasting en afhankelijk van in hoeverre het lichaam correct word gebruikt zie je ook de kans op rugklachten terug. Kijk naar de vele volwassenen die met rugklachten bij de fysio komen, de een erger dan de ander maar dit is terug te koppelen aan hoe correct het lichaam is gebruikt en vaak moet een geheel nieuwe manier van bewegen aangeleerd worden. Ik zie dit ook bij paarden, die maken zich ook een bepaalde manier eigen en de een correcter dan de ander (o.a. afhankelijk van de bouw). Maar over het algemeen kunnen ze hier prima blessurevrij oud mee worden echter zodra wij er op gaan zitten word het paard extra belast en zal de kans op blessures toe gaan nemen, dat willen we niet dus moeten we het paard leren om zijn lichaam op een correcte manier te gebruiken. Die taak is aan de ruiter die het jonge groene paard gaat trainen / rijden. Ook hierbij moet men dus goed kijken naar de bouw van het paard en hoe het paard zijn lichaam gebruikt, aan de hand daarvan traint de ruiter het paard. Ook hierin is er voor mij geen standaard manier wat voor ieder paard werkt.

Echter ben ik het wel met je eens dat je niet perse tot 5 / 6 jarige leeftijd hoeft te wachten voordat je het paard ook maar iets van training aanbied, op spelenderwijze kan je prima een jonger paard al het e.e.a. bijbrengen maar ik vind wel dat men hier mee op moet passen. Zelf heb ik paarden het liefst zo puur mogelijk, hoe meer men zich er mee gaat bemoeien hoe meer het gedrag van het paard word beinvloed en dingen worden aangeleerd. Op een latere leeftijd kan dit de trainer heel erg in de weg komen te zitten, het word moeilijker om het paard te lezen waarbij de veiligheid in gevaar kan komen. Daarom ben ik er een voorstander van om zeker in de eerste paar jaar, zeg tot een jaar of 3, het paard vooral lekker paard te laten zijn, op te laten groeien in een groep andere paarden. Uiteraard is enige controle wel gewenst eveneens als een basis opvoeding maar voor mij begint de echte training pas met een jaar of 2,5 a 3,5. Afhankelijk van het paard.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:38

Wat een interessant topic wordt dit zo. Super fijn dat Monique zich ook zelf heeft gemeld om de vragen te beantwoorden, maakt het heel leerzaam. :j Ik wil toch wel graag even ingaan op het onderstaande stukje:

_Marinke_ schreef:
Dat is voor mij ook een reden geweest om dit topic te openen, want inderdaad de lessers zouden dit moeten kunnen onderbouwen en zouden naar mijn inziens een antwoord moeten kunnen geven op mijn vragen. De een kan dat beter dan de ander maar dat eigenlijk keer op keer hetzelfde word gezegd, geeft bij mij toch wel vraagtekens. Praat de een de ander gewoon na of word echt aan elke ruiter letterlijk hetzelfde geleerd??

Ik zie eigenlijk niet waarom het verkeerd is als verschillende lessers met hetzelfde antwoord komen? Geeft dit niet juist aan dat er volgens een vaste methode wordt gewerkt en dat iedereen de beginselen die daaraan ten grondslag liggen goed uitgelegd krijgt? Dat er sprake is van een logisch systeem dat alle lessers kennelijk goed kunnen begrijpen en op hun beurt weer aan anderen uit kunnen leggen?

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord op de vragen die je stelt, daar kunnen we alleen maar weer van leren. Met het risico om voor mijn beurt te praten, wil ik wel delen in welke richting ik dacht toen ik de onderstaande vragen zag.

Citaat:
Ik zie de link (nog) niet hoe het lang en laag rijden bijdraagt aan het sterker worden van het achterbeen?

Volgens mij is het idee hierachter vooral dat je met het lang en laag rijden een voorwaarde creëert en controleert voor het kunnen ondertreden en gericht trainen van het achterbeen? De hals zakt pas als het paard in (verticale) balans loopt en (daardoor) de rugspier kan ontspannen. Met het vragen van de hele lage halshouding controleer je of dit het geval is en creëer je maximale lengte in de rugspier. Lukt die lage houding niet, dan houdt het paard zich kennelijk nog ergens vast (of wordt het belemmerd door te korte/strakke spieren), komt het achterbeen niet door en kun je deze ook niet effectief trainen. Volgens mij heeft het antwoord op deze vraag vooral te maken met de verschillende fases van de methode. De eerste fase is gericht op ontspanning en de voorwaarts-neerwaarts tendens en pas als die bevestigd is, heeft het zin om door zijgangen en andere gerichte oefeningen de beide achterbenen sterker te maken (fase 2) en meer richting verzameling te rijden (fase 3).

Citaat:
Ontspanning kun je op heel veel verschillende manieren bereiken, belangrijk is om te weten WAAROM het paard zich aanspant. Maar 1 ding zijn we het over eens als het paard gespannen is dan spant het bepaalde spieren aan. Kunst is om het paard de spieren te laten ontspannen waarna het paard zich mentaal ook weer ontspant maar daarvoor moet je naar mijn mening goed weten / voelen WAAR in het lichaam het paard precies aanspant (welke spier(en)?), door gerichte oefeningen te rijden kun je gericht juist die spieren loswerken. Ik lees bij jou veel focus op de lange rugspier die moet ontspannen, daarin ga je voor mij voorbij aan talloze andere spieren die ook zeker niet vergeten mogen worden.

Wat je vaak ziet als een paard zich aanspant en het hoofd omhoog doet, is dat dit het gevolg is van een verstoring van het verticale evenwicht. Ik geloof zeker dat er ook andere oorzaken voor kunnen zijn, maar het is wel opvallend dat het herstellen van de verticale balans er zo vaak voor zorgt dat het paard direct de rug weer ontspant en de hals weer laat vallen. Dat wijst er wel op dat het aanspannen vaak veroorzaakt wordt door die disbalans en dat daar dus ook vaak de oplossing zit. Volgens mij begint het ook allemaal met de rugspieren. Zolang die al niet ontspannen zijn, is er geen verbinding van achter naar voor en treedt het achterbeen niet correct onder. Voordat je dus andere spieren gericht los kunt werken, zul je moeten zorgen dat het paard niet de rug aanspant, bijvoorbeeld door te zorgen dat hij in balans loopt. Dan kom je eigenlijk weer bij het antwoord op die eerste vraag, dat het een stappenplan is. Eerst die rug ontspannen en gelijke aanleuning en van daaruit gericht verder trainen aan de hand van de concrete 'problemen' waar je dan nog tegenaan loopt.

Nogmaals, dit is slechts wat ik dacht toen ik je vragen zag. Ik heb nu pas twee keer bij Monique gelest, dus grote kans dat ik het nog niet helemaal goed verwoord heb, maar ik wilde toch graag een poging wagen, al is het maar om het voor mezelf weer wat duidelijker te krijgen. Hopelijk is dat geen probleem en zorg ik niet juist voor meer verwarring. := Ik lees in ieder geval met veel interesse mee hier.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:18

Leuk om de reactie van Monique te lezen! Leuke discussie zo :j

_Marinke_ schreef:

Als ik je goed begrijp, dan vind jij beginnen vanuit mentale ontspanning een trucje? Dat snap ik niet helemaal.
Je wilt toch eerst een mentaal ontspannen paard hebben. Als er dan fysieke spanning "overblijft", dan kan je die gericht aanpakken met oefeningen. Dat is een stuk fijner en makkelijker dan bij een volledig gespannen paard focussen op een bepaalde spier.
Een mentaal gespannen paard is vooral bezig met zelfbescherming en beschermt zijn lijf voor de invloed van jou hulpen door spierspanning.

Voor mij eerst een paard die open staat voor samenwerking, licht aan de hulpen. ontspannen en dan pas specifiek fysiek werk gaan doen. Soms kan je een paard helpen die ontspanning te vinden door hoofd laag te vragen (direct of indirect door zijdelingse buiging).

Contrastelling pas ik ook vaak toe in het begin, puur om de schouder te kunnen sturen. Ik vind het belangrijker dat de schouder recht voor de achterhand gereden wordt, dan dat de hals er recht op staat. Als je de hals buigt, dan valt de schouder vaak naar buiten, puur omdat het hele lijf uitlijnen nog te moeilijk is voor het paard. Ik begin sowieso niet met stelling en buiging, ik begin met schouder en achterhand in één lijn. Daarna langzaam de hals er iets rechter voor. Als dat werkt, ga ik naar buiging in het lijf toewerken door iets meer het binnenachterbeen eronder te plaatsen.
Dit gaat trouwens over het werk in draf en galop. In stap werk ik al eerder aan buiging oa. door wijkoefeningen te doen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:07

Interessant topic! Ik vorm mijn eigen trainingsmethode weer van dingen die ik elders oppik haha en ik kan in beide kanten (zowel TS als Monique) zeker nuttige dingen terugvinden waar ik zelf ook achter sta.

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:46

Sorry beste mensen voor de late reactie, tijd is helaas beperkt, maar beter laat als nooit zullen we maar zeggen!

Ook nu helaas niet zoveel tijd voor een uitgebreid antwoord, dus reageer vooral even op hetgeen waar op dit moment de meeste onduidelijkheid over was, de contrastelling.

Ik heb daar op mijn site 2 artikelen aan gewijd die daar meer op ingaan.

http://www.atletischerijkunst.nl/oefeni ... hting.html

http://www.atletischerijkunst.nl/oefeni ... uning.html

In beide richtingen zorgt het ervoor het paard paard de binnenzijde van zijn lichaam kan ontspannen en leert om de buitenhand te volgen richting een voorwaarts neerwaartse tendens. Maar bij hele scheve paarden is het heel gericht in te zetten om bepaalde stukjes van die scheefheid op een hele laagdrempelige manier een stukje op te lossen. Zo maak je het paard alvast een beetje rechter en krijgt het lichaam alvast wat meer ruimte en souplesse om van daaruit door bijv. ook buiging te vragen zichzelf nog verder kan ontwikkelen. Voor veel paarden is het té lastig om dat gelijk van ze te vragen, hoewel het effect op het lichaam zeer goed is. Op deze manier hak je het een beetje in stukjes.

Al met al is het dus een zeer eenvoudige, laagdrempelige techniek die het paard kan helpen om een eerste stap te zetten naar het leren ontspannen van de rug en het sluiten van de buikspieren.

Het voordeel van contrastelling is dat paard steun krijgen van de wand/ omheining. Veel scheve en stijve paarden hebben moeite om uberhaupt een paar cm stelling aan te nemen zonder op de schouder te vallen. Door de omheining te gebruiken als extra hulpmiddel kan het paard geleerd worden hiermee op te gaan en tegelijkertijd alvast een stukje soepeler en ruimer te worden in zijn lijf.

Toch gebruik ik de contrastelling ook bij een paard wat verder is nog regelmatig als ik bijv. voel dat hij zijn binnenkant van zijn lijf te strak heeft. Dan is de aanleuning op de buitenteugel te veel en/ of op de binnenteugel te weining. De spieren aan de binnenkant zijn dan geblokkeerd of laten te weinig los. Door vervolgens naar buiten te stretchen wordt het paard geholpen zich weer te ontspannen. Andere optie is de aanleuning op de lichte teugel te verbeteren. Beige ingangen werken en het is per moment te bepalen wat handig is om in te zetten. Daar moet je en beetje feeling voor ontwikkelen als ruiter. Ze hebben beide hetzelfde doel, het achterbeen weer door een ontspannen lange rugspier de ruiterhand te laten bereiken zodat er gelijke aanleuning is.

Zo is contrastelling ook in te zetten tijdens een schouderbinnenwaarts als het paard hierbij zijn holle kant te veel aanspant. Hierdoor leunt hij te gemakkelijk op de buitenschouder en is de holle zijde geblokkeerd, waardoor het achterbeen de ruiterhand niet kan bereiken. Een benadering is de aanleuning op de holle teugel verbeteren, maar bijv. ook even omstellen de andere kant op om die spier weer even op lengte te brengen.

Feitelijk wil ik het paard op elk willekeurig moment in beide stellingen kunnen rijden en dan nergens weerstand voelen in de connectie. Dan voel je namelijk heel fijn waar er nog spanning zit, ook tijdens zijgangen.

Ben benieuwd of het zo iets duidelijker geworden is!

Fijne dag allemaal! *\o/*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 22:02

Sorry hier hele drukke weken gehad en dan krijgen andere dingen toch meer prioriteit dan bokt. O.a. de training van mijn eigen paard, mijn studie & de verbouwing (het is toch wel heel fijn als je kan douchen, koken en slapen zeg maar ;) ). Hoop dat hier begrip voor is.

Nogmaals het is NIET mijn bedoeling om ook maar iemand hier zwart te maken, absoluut niet. Wel ben ik kritisch en juist als iets heel populair is dan maakt het mij nieuwsgierig naar datgene. Dus dan ga ik het onderzoeken en toen kwam ik erachter dat ik, persoonlijk, er helemaal niet zo heel blij van word. Dan krijg ik dus de vraagtekens en het maar waarom dan?? En zou ik er graag meer opheldering over willen. Wellicht dat het mijn mening doet bijstellen.

Nu gaat het dan toevallig over de 'Atletische Rijkunst' maar het had ook kunnen gaan over de "Pietje Rijkunst" van "Klaasje". Het is dus helemaal niet aanvallend of persoonlijk bedoeld, het gaat mij echt om wat de theorie verteld en wat ik vervolgens in de praktijk zie. De huidige sport is daar ook een heel mooi voorbeeld van, heel leuk en prima wat de KNHS zegt te willen zien maar de praktijk laat bij veel ruiters een ander beeld zien, die beloond worden door jury's opgeleid door de KNHS en les krijgen van instructeurs vanuit een KNHS opleiding. Zeg het dan maar...

Nu zijn deze 2 dingen overigens NIET te vergelijken, puur om even aan te geven dat het in theorie allemaal zo leuk en aardig is maar de praktijk soms een heel ander beeld kan aantonen. Daardoor krijg ik ook de vraagtekens. ;) Overigens ben ik ook zeker niet heilig hoor en doe ik het zelf ook echt niet allemaal vlekkeloos goed en heb ik zelf ook erg veel te leren nog en overigens nog altijd zoekend naar echt een goede instructeur die WEET waar ik heen wil, die de theorie kan koppelen met de praktijk en mij - vooral in de praktijk - verder kan helpen. Al ziet het er op dit moment naar uit dat ik in elk geval een stukje dichterbij ben. :D Maar juist omdat ik ZELF ook nog zo veel te leren heb geef ik zelf geen les en word ik nieuwsgierig naar een methode die schijnbaar erg populair is. ;)

@ Appelflapje dat geeft inderdaad wel aan dat er volgens een vaste methode word gewerkt, maar waar je dan voor moet oppassen is dat het niet een standaard word en de ruiters vervolgens standaard bij elk paard hetzelfde gaan toepassen 'want dat werkt'. Het is zo belangrijk dat naast de HOE ook de WAAROM en WANNEER geleerd word. En niet omdat het 'goed is' maar juist dieper ingegaan op de individu. Met wat voor paard heb je te maken? Hoe is het karakter? Hoe is de bouw? Wat is het niveau van de combinatie? Waar staat het paard als individu en waar staat de ruiter? Wat voelt de ruiter? Wat zie je? Waarom is het goed om specifiek op dat moment die oefening te doen?

Ik snap ook de waarom achter het hele lage rijden, maar ik vind het zo jammer dat ik vervolgens ruiters zie die bij haar lessen die echt hele stukken achtereen zo lang en laag rijden. Dat kan nooit goed zijn want het niveau van de paarden is bij veel (juist omdat we praten over het begin stadium hier) nog niet zo ver dat het dit ook daadwerklijk aan kan in het lijf. In theorie is het heel mooi en klinkt het ook erg leuk maar de praktijk laat hier toch wel iets anders zien. Dat je wilt kijken of het paard inderdaad goed ontspant en alles los laat en dan even een klein stukje (zeg halve grote volte) het paard zo lang en laag vraagt, prima! Maar ik snap dus niet zo goed waarom je een paard zo lang zo overdreven lang en laag zou willen vragen? Het paard kan niet anders dan te veel op de voorhand vallen omdat het lichamelijk nog niet sterk genoeg is om dit goed vol te houden zoals we het graag zouden willen zien. Het is namelijk echt zwaar voor een paard zo'n oefening! Ik zie dan liever een houding op boeghoogte met het neusje er wat uit wat een paard goed lichamelijk vol kan houden en hierbij ook goed in kan ontspannen, over de rug loopt en waarbij je met gerichte oefeningen het paard soepeler en sterker kunt maken.

@ Sanne83 nee dat vind ik zeker geen trucje. Maar er is wel een heel verschil in hoe je paard laat ontspannen en waar de spanning in zit. Een paard kan om heel veel verschillende redenen zich aanspannen. Daarom vind ik het zo belangrijk om te kijken WAAROM een paard zich spant, dan kun je hier ook gericht mee aan de slag. En ik vind het dan dus een trucje worden als je blindelings ALTIJD bij elk paard precies hetzelfde toepast, je zegt zelf al; "Soms kan je een paard helpen die ontspanning te vinden door hoofd laag te vragen" en wat als je een paard treft die je niet kan helpen op deze manier?

-------------

Ik vind de vele informatie over de contrastelling die je geeft heel mooi beschreven. En in theorie op papier is het allemaal hardstikke goed en leuk, maar dan als je kijkt naar de PRAKTIJK zie je dat contrastelling geen contrastelling meer is maar dat het hoofd veel te ver naar buiten word gevraagd. Dit geld overigens ook voor de normale stelling. Er word zoveel buiging in de hals gevraagd waardoor we niet meer praten over een correcte stelling. Stelling en buiging gaan voor mij dan ook hand in hand met elkaar, door hier correct gebruik van te maken kun je een paard daadwerkelijk ECHT verbeteren in zijn lijf en de rugspieren en achterhand aanspreken. Dat heeft dan ook allemaal invloed op elkaar. Als je dus contrastelling gaat vragen met als DOEL om dan de zijdelingse rugspieren EN de achterhand mee te trainen dan praat je niet meer over alleen stelling maar praat je over stelling en buiging. En contrastelling en buiging is een behoorlijk zware oefening voor het paard, je vraagt dan echt veel van buitenachterbeen en het is lichamelijk ook echt niet makkelijk om dit bol te werken voor een paard. Gewone stelling en buiging vinden veel paarden al moeilijk terwijl het rijden van een wending, volte of andere gebogen lijn het paard al helpt om een juiste stelling en buiging aan te nemen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:26

Ik denk ts dat mdr zelf maar antwoord moet geven op al jouw vragen ( als ze daar tijd voor zou hebben)..En denk ook dat als je zoveel vragen en vraagtekens hebt je eens een trainingsweekend bij haar zou moeten volgen zodat je zelf in de praktijk kunt zien wat er gebeurt!! Miss kun je dat wel als toeschouwer bijwonen..
Er zijn in ieder geval meerdere wegen die naar Rome leiden en deze methode is voor vele de weg! Ik heb gisteren igg een heerlijke les bij haar gevolgd en in 15 minuten weer een compleet ander paard! Ik ben zo blij dat dit op mn pad is gekomen..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:12

_Marinke_ schreef:
@ Sanne83 nee dat vind ik zeker geen trucje. Maar er is wel een heel verschil in hoe je paard laat ontspannen en waar de spanning in zit. Een paard kan om heel veel verschillende redenen zich aanspannen. Daarom vind ik het zo belangrijk om te kijken WAAROM een paard zich spant, dan kun je hier ook gericht mee aan de slag. En ik vind het dan dus een trucje worden als je blindelings ALTIJD bij elk paard precies hetzelfde toepast, je zegt zelf al; "Soms kan je een paard helpen die ontspanning te vinden door hoofd laag te vragen" en wat als je een paard treft die je niet kan helpen op deze manier?

Mooi beschreven! Ben het helemaal eens. Er zijn honderden verschillende redenen van spanning en die los je ook allemaal op een andere manier op :j

Dat maakt het gelijk een dilemma voor lesgeven, want het is voor anderen soms moeilijk te begrijpen waarom je de ene keer dit doet en de andere keer dat.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:11

Monique gebruikt het systeem van AdB, toch?!. Ik heb met een mega scheef paard destijds meerdere malen in België les gehad en er ging een wereld voor me open, want mijn paard kon links niet inbuigen. Het paard leert doordat de ruiter zelf in juiste balans blijft en zich niet naar binnen- of buitenkant laat zetten, waardoor het de scheefheid nog meer versterkt. Valt ie naar binnen, stuur je naar buiten. Valt ie naar buiten stuur je naar binnen. Uiteindelijk zal, de ene snel, de andere na langere tijd elk paard gaan loslaten in zijn rug, omdat hij recht gesteld wordt. Juist de voorwaartsdrang is belangrijk, van achter naar voren rijden, die ik bij uhhh een heel ander systeem mis. En als aanvulling kun je aan de hand ook veel loswerken en bijv door het overtreden aan de hand en onder het zadel de rug en het bekken soepeler maken. Als je een keer met problemen te maken krijgt, besef je pas dat dit een goede basis is om het zonder dwang weer "recht" te krijgen en van daaruit verder te werken aan andere oefeningen.