Paard bang voor wilde zwijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:34

Wij hebben zelf op stal wilde zwijnen gehad, een zwijn kan mega veel schade aanrichten. Mijn paard was er niet bang voor (stonden vaak neus aan neus door het hek te friemelen) maar vanavond ga ik de hei op en benieuwd wat ze dan doet als we ze tegenkomen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:07

VivaLaVida schreef:
Wij hebben zelf op stal wilde zwijnen gehad, een zwijn kan mega veel schade aanrichten. Mijn paard was er niet bang voor (stonden vaak neus aan neus door het hek te friemelen) maar vanavond ga ik de hei op en benieuwd wat ze dan doet als we ze tegenkomen..

Jij woont toch in de buurt van de Heuvelrug? Ik wist wel dat er zwijnen bij Rhenen op de Grebbeberg hadden gezeten (en inmiddels afgeschoten als het goed is), maar geen idee dat ze zo dicht bij onze woonplaats zijn geweest.

Caitlin_K

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:33

Sinds een paar maanden hebben wij twee varkens op stal, en mijn pony´s waren erg bang. Alles wat er op de plek gebeurde (er zaten ook nog bosjes voor, dus ze hadden ook niet zo 1...2..3.. oogcontact) qua geluid bracht spanning in de groep, en kudde. Pony´s durfde op een gegeven moment niet eens te eten. Na een tijdje ging het steeds beter. Naast de varkens hebben we nog een wei, en nu kunnen alle 3 de pony´s er gewoon naast staan, en zelfs snuffelen aan de varkens. :) Hier hebben wij gelukkig geen zwijnen, maar we hebben wel vossen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:37

SusanH schreef:
VivaLaVida schreef:

Jij woont toch in de buurt van de Heuvelrug? Ik wist wel dat er zwijnen bij Rhenen op de Grebbeberg hadden gezeten (en inmiddels afgeschoten als het goed is), maar geen idee dat ze zo dicht bij onze woonplaats zijn geweest.

Zelf gehad als in gehouden bedoelde ik sorry :') zie nu dat het er staat alsof ze aan kwamen lopen!
Gister een zwijn gezien bij otterlo, paard was daar niet bang voor maar de herten vond ze dan wel weer raar ..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 01:39

Afbeelding
Afgelopen weekend reeën tegen gekomen. Paard echt bang. Voelde zijn hartslag door mijn laarzen heen. Heb hem een poosje laten staan kijken maar de angst werd niet minder. Ook niet toen de reeën al 5 minuten uit het zicht waren. De reeën waren op ca. 50 meter afstand dus niet super dichtbij. Voor het voorval met de zwijnen kon ik tussen de reeën door rijden met hem. Vond hij zelfs leuk. Ben uiteindelijk afgestapt en hij wilde het liefst in mijn broekzak kruipen. Stukje gelopen tot de rand van de heide.
Door het weidse uitzicht kwam paard weer tot rust en kon ik normaal verder rijden. Tot de begroeiing weer dichter werd. Toen was hij weer gruwelijk alert.

Over 3 weken kan mijn dochter weer mee met de pony. Ik hoop dat het dan beter wordt. Al weet ik niet hoe die nu gaat reageren. Die is door een kleine blessure nog niet weer in het bos geweest sinds die ellende.

Afbeelding

Dit is dan weer geen probleem... :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 02:34

Ik kan niet zeggen dat het beter wordt. Op het ogenblik zijn er zoveel van die beesten in het bos dat zelfs een galopje over de heide al stress geeft. Voluit gaan doet hij niet want dan heeft hij geen tijd om te kijken. Op plaatsen waar recent zwijnen zijn geweest krijg ik hem niet langs. Hij staat te shaken op de plek en ook aan de hand krijg ik hem niet mee. Een ander paard erbij helpt wel iets maar hij blijft heel gespannen.

Zo balen... sta je vlakbij de mooiste ruiterpaden van Nederland, durft het paard het bos niet meer in.

iClaimMyName

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:54

Een angst gaat niet zomaar weg. Ik zou ergens anders met je paard gaan rijden maar hem af en toe confronteren en met hem in de weide lopen.
Zet niet te veel spanning op hem, laat hem niet té bang worden. Langzaam zal je paard zich daar dan weer veilig gaan voelen.

Anne_GTI

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 01:31

Hij loopt wel gewoon in de wei samen met de pony gaat dat prima. Het is altijd al een wakker paard wat wel alles ziet. Heeft ie ook ogen voor. Hij is gewoon heel bang als hij ze ruikt/ziet Volgende keer ga ik eens proberen of een neusnetje met wat mintolie ofzo soelaas biedt.