Bakregels irritaties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:51

Ik ben bij ons de enige western ruiter.
Iedereen weet inmiddels dat ik altijd naast de hoefslag rijdt, linksom of rechtsom.
En wanneer we elkaar tegen gaan komen roep ik vooraf of ik binnen of buitenom kom passeren.
Ik kan me er druk om maken maar het scheelt veel irritatie als ik vooraf aangeef waar ik heenga.
Daarbij heb ik super remmen en een wendbaar paard, helaas weten ze dat ook en soms wordt er misbruik van gemaakt maar 99% gaat het goed.

Wat ik erger vindt zijn instructeurs die lesgeven met een oortje!!!
Je kunt bij deze lessers dus niet tevoren horen waar ze heen gaan en ze zijn vaak zó gefocussed op hun oortje dat ze ook niet meer om zich heen kijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:57

Ik ben blij dat ik niet in een drukke bak rijdt, ik rijdt namelijk totaal niet volgens vaste figuren (die heeft mijn paard te rap door en dan gaat hij op de automatische piloot) en rijdt (en galloppeer) zelden op de hoefslag. Verder verander ik regelmatig ineens van richting en kan overal en nergens ineens halthouden (uit alle gangen), achterwaarts of zijwaarts. Hoe onverwachter hoe beter mijn paard met zijn gedachten blijft bij wat ik wil en hoe minder hij bedenkt dat hij wel weet wat hij moet gaan doen. Ook westenruiter overigens.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:00

ElCamino schreef:
Ik ben bij ons de enige western ruiter.

Ik ben aan het omscholen en pony is (nog) niet zo vlug en wendbaar... Dit levert wel eens irritaties op met de mensen die van buitenaf komen en gebruik maken van onze bak op stal. -O-
Feit dat pony eigenwijs is helpt ook niet erg... :=

Met de stalgenoten gaat het eigenlijk altijd goed. Wij houden meestal de regel aan dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven en degene die aan het losstapen is blijft op de binnenhoefslag of wijkt uit op de binnenhoefslag.
Als het anders gaat (iemand heeft bvb de hoefslag nodig), dan overleggen wij dit.
Meestal rijdne we echter alleen, met 2 of 3 combinaties in de bak.
Behalve als degenen die van buitenaf komen er zijn, want die komen gerust onaangekondigd met 4 man sterk _-:(

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:12

mystery1980 schreef:
nee ik erger me daar eigenlijk nooit aan (ben westernruiter en die hebben toch al minder met bakregels) Ik kijk voor me, als iemand stopt kan ik er nog ruim omheen en zo niet reed ik er te dicht op. Rijdt iemand te langzaam kan ik eromheen. Dat soort dingen, nee kan met iedereen rekening houden zonder problemen. Enige probleem wat dressuur ruiters nog wel eens met mij hebben is dat ze geen idee hebben welke kant ik nu weer uit ga. Dan zeg ik gewoon doe jij je ding en ik rij wel om je heen, komt ook goed.

Zelfde instelling hier.

Ik reed vroeger samen met een vriendin die paarden opleerde. Ik had ofwel mijn bijrijdpaard die alles kende ofwel een trainpaard van haar met een deftige basis en zij deed de meest onervaren paarden. Die jonkies gaan enkel niet altijd de kant op die je wilt. Vond het dus niet meer dan normaal dat ik naar haar keek en uit haar weg bleef. Met 3 tot 4 ruiters gaat dat makkelijk.

Waar ik me wél aan kan storen zijn die mensen met de instelling ik ben beter en jij gaat uit mijn weg. Beetje rekening houden met elkaar is voor sommigen niet evident.
Je zal mij niet makkelijk vinden in onze superdrukke binnenpiste op winteravonden, ik train wel buiten in de kou.

Bij ons is het zo'n beetje de regel dat de lessers voorrang hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:08

Ik rij ook vaak zat buiten in de kou, maar dan moet de bodem het toelaten. Afgelopen winter was dat niet echt het geval en ben je sneller op een binnenbak aangewezen. Hoewel onze bakbodem veel water kan hebben, kon ik nu beter mijn paard vliezen ombinden en op zwemles sturen :')

Waar ik een godsgruwelijke hekel aan heb, is dat mensen om jou en je paard komen plakken. De mijne is niet snel onder de indruk van iets, en dat hebben sommige aardig snel door. Nou heb ik er absoluut geen probleem mee als iemand vriendelijk vraagt "mag ik even met jou meeliften zodat de mijne wat zekerder kan worden". Als we daarmee kunnen helpen, graag! Echter wordt dat zelden gevraagd. Ze achtervolgen je plots gewoon de godganse tijd, rammen met hun rondvliegende paard zowat in de jouwe zijn kont "want die doet toch niks" of sturen hun idioot doende knol mijn kant op in de hoop dat ie dan gaat afremmen. In het slechtste geval rijden ze je dan ook nog een keer constant voor de voeten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:13

Dubbele letters :')

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:20

Bij ons rijden ook van die 'dozen' die niet om zich heen kijken. Erg vervelend vind ik dat. Het kan best eens voorkomen dat je iemand per ongeluk afsnijd o.i.d., gebeurt mij ook wel eens (oeps). Maar zeg dan op z'n minst sorry. Gelukkig houdt iedereen in mijn les wel rekening met elkaar en is stappen/stilstaan op de hoefslag een no go wanneer iemand anders draaft/galoppeert.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:32

Had laatst toevallig bijna een aanrijding. Mevrouw rijd meerdere rondjes in stap over de hoefslag terwijl ik aan het draven was. Zij bleef stug op de hoefslag zonder dat ze een oefening aan het doen was. Voor mij de rede dat ik het bij de 4e keer het zat was en recht op haar af reed om vervolgens dat ik op het laatste moment uit te wijken. We hadden al meerdere keren oog contact, snap je het dan nog niet?!

Vandaag was een jong meisje aan het stappen op de hoefslag, heb vriendelijk gevraagd of ze wilt stappen op de binnen hoefslag. Kan begrijpen dat zij de regels niet kent.

Ben zelf, zeg ik eerlijk, ook een ruiter die alle kanten op gaat en dus wel eens in botsing komt maar daar let ik echt goed op en anders zeg ik sorry. Maar stug doorstappen op de hoefslag zonder een oefening te doen.. Nee sorry daar kan ik niet tegen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:32

Ik heb mij vandaag weer verbaasd over hoe massaal mensen de hoeken afsnijden :') kun je weer een heuveltje op en af :=

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:34

Ik kan mij makkelijk aanpassen en maak me er niet zo druk om. Maar wat wel zo mega irritant is als mensen op de hoefslag vanuit draf ineens voor je neus gaan halthouden.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:44

Vind het eigenlijk helemaal niks om met meerderen in de bak te rijden.
Mijn paard was met pensioen en reed bijna nooit, dus de bakregels bleven nooit echt hangen. Reed dan zoveel mogelijk op de zelfde hand als de rest en ging stappen als er gegaloppeerd werd. Gaf ook iedereen voorrang, maar als ik het zo lees is dat ook weer lekker verwarrend voor de rest :o
Reed op een manege, dus had ook wel eens kinderen achter mij plakken. Dat was altijd wel leuk om hen even te helpen.
Straks hopelijk weer een paardje waar ik wat serieuzer mee aan de slag ga, dus word weer regels stampen.

EvalynnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:24

Ik rijd ook altijd het liefst alleen in de bak. Met meerderen gaat opzich wel, maar dan merk ik dat ik te veel bezig ben met wat anderen aan het doen zijn dat ik vergeet om te rijden. Daarnaast wil ik ook anderen niet tot last zijn en probeer ik iedere keer rekening te houden met de rest :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:09

Ik gebruikte eigenlijk nooit de hoefslag als er meerdere ruiters waren en daar de meeste ruiters hoefslagplakkers zijn, voorkwam dat al een boel.
En verder gewoon een ander even wijzen op dingen of dan maar voorrang verlenen. Ik ga me niet zitten ergeren als ik aan het rijden ben.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:14

Bij sommige wedstrijden is het losrijden mega druk, dat is sowieso lastig maar als er dan mensen zich niet aan de regels houden is t helemaal niet meer te doen..

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:35

Ik heb een tijd lesgegeven aan het zoontje van een stalgenoot. Als er dan andere erbij kwamen in de bak zei ik altijd dat ik er vanuit ging dat zij een beter stuur en rem hebben dan hem en beter opletten. Jongetjes van 8 kunnen nogal dromers zijn en als hij een konijntje zag was het konijntje belangrijker dan het paard. Als hij tussendoor even moest stappen van mij sprak ik altijd af dat hij op de hoefslag stapte aangezien de binnenhoefslag te moeilijk was voor hem, voor de andere ook duidelijk waar hij zich bevond en zou blijven.
Zelf vind ik ook fijner als mensen op de hoefslag stappen ipv ergens in het midden, makkelijker om rekening mee te houden en anders rijden ze vaker in de weg als je een figuur wilt rijden. Nu rijdt ik nog maar zelden in de bak, paardje is met de vut dus we genieten vooral van het bos.

Vond het wel altijd bijzonder dat we met bijvoorbeeld 6 man in de bak konden rijden zonder elkaar in de weg te zitten en de keer erna reed je met 1 ander en zat je elkaar constant in de weg.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:57

Ik reageer er zelf nooit op, omdat het mij afentoe zelf ook gebeurd dat ik de overlast veroorzaak.

Soms doordat ik niet helemaal op Let en gefocust ben op wat er onder me gebeurt, en soms omdat paard lief ineens mee gaat denken :')

Maar tuurlijk irriteer je je eraan, maar vind het voor mezelf hypocriet om er iets van te zeggen omdat ik wat dat betreft ook niet perfect ben

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:10

Ik heb één jaar op een manege gestaan en heb nooit kunnen wennen aan het rijden met vele personen in de bak. Natuurlijk ken ik de regels wel, maar om ze in een fractie van een seconde te kunnen omzetten heb ik toch wel moeite. Bovendien ben ik dan, zoals EvalynnS ook al zei, meer met het ontwijken en niet in de weg rijden van andere ruiters bezig, dan met de training van mijn eigen paard. Kortom, ik vind het nog steeds moeilijk en verschrikkelijk om met meerderen in een bak te rijden.

Nu sta ik gelukkig weer op een rustige pensionstal en als ik pech heb zijn er een of twee andere ruiters bij. Anders heb ik de bak voor mezelf. En als het me te druk wordt, ga ik lekker buiten rijden. :P

officialnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:55

Ik ken het zelf ook wel eens last van :( ik zeg er meestal niks van maar ga er net zo hard terug voor rijden en op de rem. Ja misschien ook niet handig maar word daar zo geiriteerd door :Y)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:00

Maar hoe hoog ligt je tempo of hoe dicht zit je zelf op een ander als je daar echt tegenaan dreigt te rijden? Paard is groot en als hij goed en dus ruim loopt, ben ik zo de bak rond, maar de enige keren dat het echt tot botsing dreigt te komen is als ik tijdens carrouseltraining niet door heb dat de eerste ruiters zijn gaan stappen of halthouden. :o
Met tegemoetkomend verkeer wil het nog weleens krap worden omdat we er eerder zijn dan een ander verwacht, maar da's dan weer goed voor de (schijn)overgang terug of ik zet toch maar een figuur in..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:12

Ik erger me kapot aan mensen die in volle galop tegen me opklappen terwijl ik schouderbinnenwaarts in galop op de linkerhand aan het rijden ben en dan nog geen sorry zeggen ook.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:40

Mensen langs de bakrand en andere ruiters in de bak die de hele tijd praten, liefst inclusief schreeuwen en stemverheffen. Steeds willen kletsen, en steeds je aandacht opeisen ook al zeg je dat je druk bezig bent. Goodbye zwaaizwaai concentratie.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:13

Maar dus als iemand rechtsom gallopeert en de ander rijdt linksom in draf, wie heeft er dan voorrang?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:05

silversomali schreef:
Maar dus als iemand rechtsom gallopeert en de ander rijdt linksom in draf, wie heeft er dan voorrang?

Volgens mij is het zo dat de snellere gang voorang heeft. :j

Ik ben trouwens laatst keihard tegen iemand aangeknald. Ik draafde met mijn ruin op de linker hand, komt een meisje aan gedraafd van de rechterhand en zit mij aan te kijken alsof ik zou moeten uitweiken. Haar paard negeerde haar stuur hulp volkomen en draafde keihard richting mijn paard.. Mijn paard ging er ook echt met het volste vertrouwen op af, ook niet even opzij springen ofzo. Dus een hele harde knal, haar paard week uit maar naar de bak kant en mijne knalde op haar en sprong toen op zij. Waardoor dat paard er nog even een trap achterna gaf die mijn been heeft geraakt. Dat was heel pijnlijk kan ik je vertellen ;(

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:08

De snellere heeft altijd voorrang!

Soms is het ook pure ontwetendheid, als het heerhaaldelijk fout gaat dan vraag ik meestal of ze de 'bakregels' kennen. Dat is soms ook niet het geval.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:19

wortelsussie schreef:
Had laatst toevallig bijna een aanrijding. Mevrouw rijd meerdere rondjes in stap over de hoefslag terwijl ik aan het draven was. Zij bleef stug op de hoefslag zonder dat ze een oefening aan het doen was. Voor mij de rede dat ik het bij de 4e keer het zat was en recht op haar af reed om vervolgens dat ik op het laatste moment uit te wijken. We hadden al meerdere keren oog contact, snap je het dan nog niet?!

Vandaag was een jong meisje aan het stappen op de hoefslag, heb vriendelijk gevraagd of ze wilt stappen op de binnen hoefslag. Kan begrijpen dat zij de regels niet kent.

Ben zelf, zeg ik eerlijk, ook een ruiter die alle kanten op gaat en dus wel eens in botsing komt maar daar let ik echt goed op en anders zeg ik sorry. Maar stug doorstappen op de hoefslag zonder een oefening te doen.. Nee sorry daar kan ik niet tegen...

Je kunt het ook even zeggen toch? Veel minder moeite.
Ik snap best dat iemand misschien even in gedachten verzonken is of niet oplet.
Dan kun je makkelijk iets zeggen in de trant van: "sorry, zou je misschien op de binnenhoefslag willen stappen?"