Inrijden op de Herman Koorman-manier

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:48

Het gaat niet zozeer om de balans die ze ontwikkelen met longeren, maar meer de slijtage op het binnenvoorbeen waardoor je zo min mogelijk wil longeren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:49

janderegelaa schreef:
Zo maken wij paarden altijd zadelmak...Het ellenlange longeren wat veel mensen doen zorgt er alleen maar voor dat een paard meer balans heeft waardoor ze makkelijker kunnen bokken. Een groen paard dat overdonderd wordt kan wel wat bokken maar heeft over het algemeen onvoldoende balans om je er gericht af te bokken.

Overigens is dit écht een makkelijk paard.

Persoonlijk had ik dit liever in een longeerton gedaan of een afgezet stuk van de bak. Dan kunnen ze alleen maar in een rondje.

Je wilt toch juist dat een paard al een beetje in balans kan lopen voor je met rijden begint? Zodat hij je vanaf begin af aan redelijk kan dragen en al wat spieren opgebouwd heeft?
Lijkt me een stuk beter voor zijn hele lichaam sowieso. Het mentale aspect zullen we er dan maar buiten laten, daar zijn de meningen idd erg over verdeeld.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:51

R12312 schreef:
Het gaat niet zozeer om de balans die ze ontwikkelen met longeren, maar meer de slijtage op het binnenvoorbeen waardoor je zo min mogelijk wil longeren.

Wanneer begin je dan met longeren? De eerste paar keer rijden zijn toch meestal ook aan de longe, hoe zie je dat dan? Nog meer extra druk op dat voorbeen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:52

_suus19_ schreef:
janderegelaa schreef:
Zo maken wij paarden altijd zadelmak...Het ellenlange longeren wat veel mensen doen zorgt er alleen maar voor dat een paard meer balans heeft waardoor ze makkelijker kunnen bokken. Een groen paard dat overdonderd wordt kan wel wat bokken maar heeft over het algemeen onvoldoende balans om je er gericht af te bokken.

Persoonlijk had ik dit liever in een longeerton gedaan of een afgezet stuk van de bak. Dan kunnen ze alleen maar in een rondje.

Je wilt toch juist dat een paard al een beetje in balans kan lopen voor je met rijden begint? Zodat hij je vanaf begin af aan redelijk kan dragen en al wat spieren opgebouwd heeft?
Lijkt me een stuk beter voor zijn hele lichaam sowieso. Het mentale aspect zullen we er dan maar buiten laten, daar zijn de meningen idd erg over verdeeld.

dat lijkt mij ook inderdaad...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:52

_suus19_ schreef:
R12312 schreef:

Wanneer begin je dan met longeren? De eerste paar keer rijden zijn toch meestal ook aan de longe, hoe zie je dat dan? Nog meer extra druk op dat voorbeen..

Nope

Zadel erop en losgooien in een grote bak zodat ze kunnen uitbokken, dan opstappen met iemand in het midden met een longeerzweep die het paard voorwaarts houd. ( dat is niet per definitie voorwaarts slaan)

Ik longeer zo min mogelijk.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:54

Hoeveel balans je ook aan de longe hebt, dat verdwijnt per direct als er iemand voor het eerst op gaat zitten. Ze kunnen alleen balans onder het zadel krijgen door daadwerkelijk te rijden. Bij een driejarige mijn inziens overigens maar max 20 minuten 3 keer per week, waarvan het liefst in het bos achter en ouder paard aan. Zoveel mogelijk rechtuit en zo min mogelijk aan de kop zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:57

dat is het meest ideale inderdaad, maar dan moet je die luxe wel hebben van een bos dichtbij...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:59

Dat is een mening.. mijn ervaring is heel anders.

Idd bos dichtbij en een tweede persoon die meegaat. Ik was altijd alleen behalve bij de eerste keer erop, dan was er voor de zekerheid iemand bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:03

Filmpje bekeken
Vooreerst, ik vind het absoluut niet schokkend. Vind ook dat de ruiter heel rustig en vriendelijk omgaat en zit.
Maar, het is niet mijn manier, die rodeo en dat in paniek wegrennen kun je simpelweg voorkomen. Waarom het paard overdonderen als je het met een weekje werk relaxed laat wegstappen met zadel op, zonder ook maar 1 bok te geven?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:04

Als het in een keer lukt kan het voor zowel paard als eigenaar efficiënt zijn (korte stress piek, lage financiën ). Als het niet lukt heb je als eigenaar een giga groot probleem (veel stress, hoge kosten om de boel weer op de rit te krijgen).

Ik snap dat je soms niet anders kan dat de boel uitzitten daar sommige paarden eigenaren (goedbedoeld) een hoop verkeerde gedragingen aanwennen bij het paard, maar toch ben ik van mening (en wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond) dat je op een rustige manier op exact hetzelfde punt/opleidingsniveau uitkomt na 3 maanden training, alleen dat de paarden die langzamer (mogen) leren vele malen minder stress hebben ervaren en de paarden die onder een dergelijke spanningsboog zijn getraind veel meer (en langer) stress signalen afgaven (is getest dmv sensoren, hartslagmetingen en uiterlijke kenmerken zoals gelaatsuitdrukkingen, verhoogde spiertonus etc).

Voor wat het waard is... Ieder zijn eigen keuze hierin

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:05

Ik ook niet. Ziet er rustig en vriendelijk uit.
Ik zie Gert van t Hof t nog wel es sneller doen. Wat hij ook altijd zegt: iedere x dat t paard er nog niet aan gewend is heeft ie stress. Beter korte stress dan lange stress. En ik moet zeggen dat ik dat ik me daar ook best goed in kan vinden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:08

R12312 schreef:
_suus19_ schreef:

Nope

Zadel erop en losgooien in een grote bak zodat ze kunnen uitbokken, dan opstappen met iemand in het midden met een longeerzweep die het paard voorwaarts houd. ( dat is niet per definitie voorwaarts slaan)

Ik longeer zo min mogelijk.

Dat uitbokken probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Dat is ongewenst gedrag wat je niet wilt aanwennen mijns inziens...

De enige bokkers die ik heb gehad waren voorals nog altijd al opgestarte paarden, zeer zelden dieren die door mij gestart zijn. Ik leer liever meteen het gewenste gedrag aan, om de doodeenvoudige reden dat eenmaal aangeleerd gedrag niet af te leren is (hooguit wat om te buigen maar de gedraging blijft in de hersenen paraat voor inzet).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:08

ik denk ook dat het doel van het dier wat kan afhangen
Dit paard zie ik niet als geschikt voor pakweg een beginnende ruiter, die kan er met een dergelijke inrijmanier geen weg mee.
Ik heb vorig jaar een paardje zadelmak gemaakt voor iemand met weinig rij-ervaring, eerste paardje ook, paardje is sensibel. Die heeft twee maand in training gestaan en kon bij het weggaan enkel sturen, stoppen, stap en draf (en een minigalopje met mij, maar niet bevestigd). Maar het stuur, de rem en de vooruit waren hélemaal bevestigd, paard is een zeer braaf gereden paardje, niet vlug meer onder de indruk van iets en doet het nu méér dan prima. Op een touwhalstertje trouwens ...
Maar met dit paardje kon je natuurlijk geen wedstrijd starten wat je met die uit het filmpje na 2 maand vast wel kan. Maar daar zie ik diezelfde beginner niet mee wegrijden ...

edit: bokken op/onder het zadel tracht ik ook te voorkomen, doen ze maar in hun vrije tijd...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:20

Suelza schreef:
Dat uitbokken probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Dat is ongewenst gedrag wat je niet wilt aanwennen mijns inziens...

De enige bokkers die ik heb gehad waren voorals nog altijd al opgestarte paarden, zeer zelden dieren die door mij gestart zijn. Ik leer liever meteen het gewenste gedrag aan, om de doodeenvoudige reden dat eenmaal aangeleerd gedrag niet af te leren is (hooguit wat om te buigen maar de gedraging blijft in de hersenen paraat voor inzet).

Maar jij bent alleen op bokt.nl bekend. In de gewone wereld zijn Herman en een Gert bekend om het goed krijgen van lastige paarden.

Gemma_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:23

Om eerlijk te zijn kan ik me best voorstellen dat dit voor sommige paarden een hele fijne manier is. Niet teveel gedoe er omheen maar gelijk straight to the point. Het is wel even stressen voor het paard maar stress hoeft niet altijd gelijk slecht te zijn, zolang ze er maar positief uitkomen wat in dit geval zeker zo is en dan zien ze gelijk dat het allemaal wel meevalt :(:) Ik ken een heleboel paarden die deze methode denk ik wel fijn zouden hebben gevonden, dat zijn een beetje de stoere, meer macho types, de jaiksnaphetschietnoumaarop paarden :')
Sommige paarden hebben meer tijd en sommige hebben minder tijd nodig, en zo heb je ook verschillende manieren! :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:26

Duhello,

Ik denk ook dat het grote verschil is of je een paard, doorrijd, inrijd of zadelmak maakt..

dit paard was op zich gewend inmiddels aan longeren, of althans kende het.. en was het hoofdstel gewend.. Verder wordt hij alleen zadel en ruitermak gemaakt in het filmpje.. plus rem zit er, voorwaards en het stuur misschien ook.. Niet in doorgereden vorm of bevestigd.. Maar puur tot het paard weet wat de bedoeling is.

Daarmee is het paard inderdaad niet geschikt voor iedere ruiter. En het wil natuurlijk ook niet zeggen dat het paard hiermee bij hem klaar is (voor zover ik aan het einde van het filmpje hoor, gaat hij de komende dagen nog een aantal keer werken)

En als je ervoor betaald zal hij hem waarschijnlijk ook prima kunnen opleveren geschikt voor een beginnende ruiter, maar daar betaal je dan ook voor.

wat je in het filmpje ziet is een moment in het traject van inrijden natuurlijk, niet het eindresultaat.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:27

R12312 schreef:
Suelza schreef:

De enige bokkers die ik heb gehad waren voorals nog altijd al opgestarte paarden, zeer zelden dieren die door mij gestart zijn. Ik leer liever meteen het gewenste gedrag aan, om de doodeenvoudige reden dat eenmaal aangeleerd gedrag niet af te leren is (hooguit wat om te buigen maar de gedraging blijft in de hersenen paraat voor inzet)

Maar jij bent alleen op bokt.nl bekend. In de gewone wereld zijn Herman en een Gert bekend om het goed krijgen van lastige paarden.

Hebben we het over bekend zijn? Nee toch? Mag ik mijn mening niet geven?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:32

elenaMM77 schreef:
Duhello,

Ik denk ook dat het grote verschil is of je een paard, doorrijd, inrijd of zadelmak maakt..

dit paard was op zich gewend inmiddels aan longeren, of althans kende het.. en was het hoofdstel gewend.. Verder wordt hij alleen zadel en ruitermak gemaakt in het filmpje.. plus rem zit er, voorwaards en het stuur misschien ook.. Niet in doorgereden vorm of bevestigd.. Maar puur tot het paard weet wat de bedoeling is.

Daarmee is het paard inderdaad niet geschikt voor iedere ruiter. En het wil natuurlijk ook niet zeggen dat het paard hiermee bij hem klaar is (voor zover ik aan het einde van het filmpje hoor, gaat hij de komende dagen nog een aantal keer werken)

En als je ervoor betaald zal hij hem waarschijnlijk ook prima kunnen opleveren geschikt voor een beginnende ruiter, maar daar betaal je dan ook voor.

wat je in het filmpje ziet is een moment in het traject van inrijden natuurlijk, niet het eindresultaat.

Tuurlijk, dat is op zich wel een feit. Maar ik denk dat er bij het paard uit het filmpje al enige jaren doorrij uren in gaan zitten voor die geschikt is voor de ruiter waar ik het bv over heb, toch als hij op deze manier doorgereden wordt.
Paardje uit mijn voorbeeld durfde ik diezelfde beginner er gerust voor de eerste keer opzetten, omdat ik al wist dat deze niet zo bokken of gaan rennen, simpelweg omdat ze al dat geklooi normaal vindt. Datzelfde paard zal ook amper schrikken als ruiter bv met zadel en al onder haar hangt, omdat we ook op dergelijke dingen oefenen.
Dit zie ik met de trainingsmethode van het filmpje niet direct gebeuren. Natuurlijk is het moeilijk een oordeel te vormen zonder het proces van 0 tot doorgereden paard te zien.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:36

hier blijft altijd discussie over. Sommige mensen vinden de manier niks, maar voor veel mensen is dit juist dé manier.
Sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor om op een andere manier zadel mak te worden gemaakt. En niet iedereen heeft de tijd/wil de tijd er voor uit trekken om alleen al 2 weken met het gedeelte zadel op rug bezig te zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:38

_suus19_ schreef:
janderegelaa schreef:

Hij heeft balans genoeg om in een rondje te lopen dat is zat.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:39

Aller eerst laten we elkaar in onze waarde laten. Als je ook maar iets bekend bent met suelza en het werk dat zij doet plus de behaalde resultaten bij reguliere wedstrijden dan snap je wel dat zij geen penny is die leuk kan schrijven maar iemand die wel degelijk weet waar ze het over heeft.

Dat Ter zeide. Ik heb mijn vorige paard zelf aan alles gewend Tot en met hangen aan toe en haar toen 4 dagen naar herman gebracht om de dood eenvoudige reden dat ik zeker wou weten dat de eerste ervaringen met ruiter gewoon goed zouden gaan. ( lang verhaal kort heb meerdere paarden zelf ingereden. 1x ongeluk gehad daarmee Door toe doen van een ander en daarna gezegd dit nooit weer). Ben hier ook zeer tevreden over. Zou het zo weer doen. Was de eerste twee keer zelf aanwezig en dag vier onder begeleiding van Herman zelf gereden en aan de hand daarvan besloten haar mee naar huis te nemen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 00:19

Jellybeans schreef:
hier blijft altijd discussie over. Sommige mensen vinden de manier niks, maar voor veel mensen is dit juist dé manier.
Sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor om op een andere manier zadel mak te worden gemaakt. En niet iedereen heeft de tijd/wil de tijd er voor uit trekken om alleen al 2 weken met het gedeelte zadel op rug bezig te zijn.

De discussie zal altijd blijven inderdaad en daar is ook niets mis mee. Als iedereen maar achter zn eigen manier voor zn eigen paard staat. Maar ik ben het er niet mee eens dat een bepaalde manier alleen voor bepaalde paarden is. Eerder wat Duhelo aangeeft; een bepaalde manier voor bepaalde doelen. Je krijgt er een ander soort resultaat mee in eerste instantie.

En nee, niet iedereen heeft zin om daar 2 weken voor uit te trekken. Helemaal waar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 01:47

Mayasfrenk, ik denk dat ik daar ook voor zou kiezen.
Gewoon zelf al zorgen dat ze qua schriktraining en grondwerk veel kennen en ze niet meer van niks erg over de zeik raken.
Zelf vind ik clickertraining ook leuk, en daar worden paarden echt dapper van met enge dingen is mijn ervaring, ze lijken echt te leren blijven nadenken.
Niet eng ding is vluchten, maar interesse tonen in het enge ding levert eten op.
Dan zie je ze eerst even kort schrikken, om daarna gelijk weer na te gaan denken en het uit zichzelf dapper te gaan bekijken.
Dan aan de longeersingel laten wennen en longeren, en zodra het goed gaat ook dubbele longeerlijn en langelijnen zodat het stuur er vast op zit.
Ook vast het zadel aanwennen en rare capriolen met beugels en dan zou een man als deze erop mogen, graag zelfs want zitten kan hij verdomd goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:18

Zelfs als je al heel veel(alle) voorbereidingen treft kunnen sommige enorm gaan bokken.
Deed mijn merrie ook en de moeder van die merrie ook.
En ik denk dat dat in het geval van deze twee merrie's niet eens te maken heeft met zo vreselijk erg schrikken.
Neehee, mevrouw bliefte dat niet.... :+

Heb er ook een gehad en die had geen voorbereiding nodig. Kon je zo op gaan zitten. Was zadelmak geboren.

Paarden kunnen gewoon enorm verschillen in hun reacties op dit soort zaken.

Ik denk dat het doel er werkelijk geen fluit mee te maken heeft. Er komt een moment dat een paard voor het eerst iemand op z'n rug heeft. Na de acceptatie daarvan begint het beleren onder het zadel pas.
En die opleiding('s graad) samen met het karakter, gedrag en het talent van het dier bepalen voor welk doel het dier geschikt is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:58

Helemaal met je eens NatasjavE. Ik vind het nogal wat te zeggen "op onze manier gaat een paard nooooit bokken en kun je er na korte tijd een beginner opzetten". Dan heb je gewoon niet het soort paarden aangeboden gekregen om mak te maken die Gert of Herman wel aangeboden krijgen en krijg ik de indruk dat men voornamelijk met paarden is gewerkt van het recreatieve soort.
Wij hebben ons jonge paard ook uitgebreid op de grond met alles bekend gemaakt, maar op een gegeven moment moet er toch een ruiter op. Ons paard heeft nooit gebokt of gesteigerd maar was bijvoorbeeld wel knijperig en vluchterig. Is nu superbraaf met opstappen (blijft keurig stilstaan tot je zit) er kan alleen opgestapt worden en is heel braaf te rijden. Zou ik er een beginner opzetten? Nee dat vind ik niet. Daar is het niet het soort paard voor. Gewoon omdat hij jong en vlug is. Een beginner zou veel van het werk kunnen vergriepen wat er nu aan gedaan is.
Dus eens met Natasja, opleiding('sgraad) samen met het karakter, gedrag en talent van het dier bepalen voor welk doel het geschikt is.