Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
janderegelaa schreef:Zo maken wij paarden altijd zadelmak...Het ellenlange longeren wat veel mensen doen zorgt er alleen maar voor dat een paard meer balans heeft waardoor ze makkelijker kunnen bokken. Een groen paard dat overdonderd wordt kan wel wat bokken maar heeft over het algemeen onvoldoende balans om je er gericht af te bokken.
Overigens is dit écht een makkelijk paard.
Persoonlijk had ik dit liever in een longeerton gedaan of een afgezet stuk van de bak. Dan kunnen ze alleen maar in een rondje.
R12312 schreef:Het gaat niet zozeer om de balans die ze ontwikkelen met longeren, maar meer de slijtage op het binnenvoorbeen waardoor je zo min mogelijk wil longeren.
_suus19_ schreef:janderegelaa schreef:Zo maken wij paarden altijd zadelmak...Het ellenlange longeren wat veel mensen doen zorgt er alleen maar voor dat een paard meer balans heeft waardoor ze makkelijker kunnen bokken. Een groen paard dat overdonderd wordt kan wel wat bokken maar heeft over het algemeen onvoldoende balans om je er gericht af te bokken.
Persoonlijk had ik dit liever in een longeerton gedaan of een afgezet stuk van de bak. Dan kunnen ze alleen maar in een rondje.
Je wilt toch juist dat een paard al een beetje in balans kan lopen voor je met rijden begint? Zodat hij je vanaf begin af aan redelijk kan dragen en al wat spieren opgebouwd heeft?
Lijkt me een stuk beter voor zijn hele lichaam sowieso. Het mentale aspect zullen we er dan maar buiten laten, daar zijn de meningen idd erg over verdeeld.
_suus19_ schreef:R12312 schreef:Het gaat niet zozeer om de balans die ze ontwikkelen met longeren, maar meer de slijtage op het binnenvoorbeen waardoor je zo min mogelijk wil longeren.
Wanneer begin je dan met longeren? De eerste paar keer rijden zijn toch meestal ook aan de longe, hoe zie je dat dan? Nog meer extra druk op dat voorbeen..
R12312 schreef:_suus19_ schreef:
Wanneer begin je dan met longeren? De eerste paar keer rijden zijn toch meestal ook aan de longe, hoe zie je dat dan? Nog meer extra druk op dat voorbeen..
Nope
Zadel erop en losgooien in een grote bak zodat ze kunnen uitbokken, dan opstappen met iemand in het midden met een longeerzweep die het paard voorwaarts houd. ( dat is niet per definitie voorwaarts slaan)
Ik longeer zo min mogelijk.
Suelza schreef:Dat uitbokken probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Dat is ongewenst gedrag wat je niet wilt aanwennen mijns inziens...
De enige bokkers die ik heb gehad waren voorals nog altijd al opgestarte paarden, zeer zelden dieren die door mij gestart zijn. Ik leer liever meteen het gewenste gedrag aan, om de doodeenvoudige reden dat eenmaal aangeleerd gedrag niet af te leren is (hooguit wat om te buigen maar de gedraging blijft in de hersenen paraat voor inzet).
R12312 schreef:Suelza schreef:Dat uitbokken probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Dat is ongewenst gedrag wat je niet wilt aanwennen mijns inziens...
De enige bokkers die ik heb gehad waren voorals nog altijd al opgestarte paarden, zeer zelden dieren die door mij gestart zijn. Ik leer liever meteen het gewenste gedrag aan, om de doodeenvoudige reden dat eenmaal aangeleerd gedrag niet af te leren is (hooguit wat om te buigen maar de gedraging blijft in de hersenen paraat voor inzet)
Maar jij bent alleen op bokt.nl bekend. In de gewone wereld zijn Herman en een Gert bekend om het goed krijgen van lastige paarden.
elenaMM77 schreef:Duhello,
Ik denk ook dat het grote verschil is of je een paard, doorrijd, inrijd of zadelmak maakt..
dit paard was op zich gewend inmiddels aan longeren, of althans kende het.. en was het hoofdstel gewend.. Verder wordt hij alleen zadel en ruitermak gemaakt in het filmpje.. plus rem zit er, voorwaards en het stuur misschien ook.. Niet in doorgereden vorm of bevestigd.. Maar puur tot het paard weet wat de bedoeling is.
Daarmee is het paard inderdaad niet geschikt voor iedere ruiter. En het wil natuurlijk ook niet zeggen dat het paard hiermee bij hem klaar is (voor zover ik aan het einde van het filmpje hoor, gaat hij de komende dagen nog een aantal keer werken)
En als je ervoor betaald zal hij hem waarschijnlijk ook prima kunnen opleveren geschikt voor een beginnende ruiter, maar daar betaal je dan ook voor.
wat je in het filmpje ziet is een moment in het traject van inrijden natuurlijk, niet het eindresultaat.
_suus19_ schreef:janderegelaa schreef:Zo maken wij paarden altijd zadelmak...Het ellenlange longeren wat veel mensen doen zorgt er alleen maar voor dat een paard meer balans heeft waardoor ze makkelijker kunnen bokken. Een groen paard dat overdonderd wordt kan wel wat bokken maar heeft over het algemeen onvoldoende balans om je er gericht af te bokken.
Je wilt toch juist dat een paard al een beetje in balans kan lopen voor je met rijden begint? Zodat hij je vanaf begin af aan redelijk kan dragen en al wat spieren opgebouwd heeft?
Lijkt me een stuk beter voor zijn hele lichaam sowieso. Het mentale aspect zullen we er dan maar buiten laten, daar zijn de meningen idd erg over verdeeld.
Jellybeans schreef:hier blijft altijd discussie over. Sommige mensen vinden de manier niks, maar voor veel mensen is dit juist dé manier.
Sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor om op een andere manier zadel mak te worden gemaakt. En niet iedereen heeft de tijd/wil de tijd er voor uit trekken om alleen al 2 weken met het gedeelte zadel op rug bezig te zijn.