Ik weet niet of dat automatisch betekent dat elke vorm van paardrijden dan schadelijk is, hoewel ik eigenlijk denk dat (zoals doorgaans normaal is) je paard meerdere keren per week minimaal een uur per keer belasten, toch wel schade aanbrengt. De röntgenfoto's die ze hebben gemaakt bij bijna 300 op het oog gezonde paarden, laten dat toch ook wel zien. Het is niet alsof het paard pas schade aan zijn rug heeft als deze van de buitenkant af zichtbaar doorgezakt is.
Maar zou bijvoorbeeld eens in de twee weken een half uurtje stappen (met een persoon van <15% van het lichaamsgewicht van het paard) ook schade geven? Dat soort vragen houden mij dan bezig. Volgens mij is daar nog geen pasklaar antwoord op.
Wat mij wel op valt is dat veel mensen met redelijke drogredenen aankomen.
'Het paard houdt van aandacht': die kan je ook op een andere manier geven.
'Beweging is gezond' Die kan het paard ook op een andere manier dan rijden krijgen.
'De paarden willen graag werken' Buiten dat dit ook kan komen doordat het paard op een behoorlijk geestdodende manier gehouden wordt met te weinig mentale of fysieke uitdaging, komt ook dit weer terug op dat je met een paard kan werken zonder erop te gaan zitten.
'Alleen op de wei staan kan tot overgewicht en hoefbevangenheid leiden' Bij goed voerbeleid (en weide/paddockbeleid) hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.
Ineke2 schreef:Als we de paarden niet als " hobby" zouden gebruiken hadden ze momenteel uitgestorven geweest.
Tja, de vraag is of ze daar in sommige gevallen zo blij mee moeten zijn

En of dat direct alles verantwoordt wat wij als 'hobby' met ze doen. (Dat laatste zeg jij ook niet, maar ik had het idee dat de opmerking dat wel impliceert?)