Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Heleennn schreef:Al de mensen hierboven die kampten met mok vanwege te vaak afspuiten van de benen: als je de benen afgespoten hebt ga je e toch gewoon even met de handdoek overheen? Zo doen wij het al jaren en nooit last mee gehad.
Heleennn schreef:Al de mensen hierboven die kampten met mok vanwege te vaak afspuiten van de benen: als je de benen afgespoten hebt ga je e toch gewoon even met de handdoek overheen? Zo doen wij het al jaren en nooit last mee gehad.
lene schreef:Ik koel zelf altijd van zodra de temperatuur boven een graad of 15 gaat, zowel benen als de rest van het paard.
Ik zie veel mensen reageren op het feit dat het geen nut zou hebben voor de pezen als het niet minimaal 10 min per been is. Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Echter, op een recente bijscholing rond fysiologie van het paard/cooling down werd door verschillende gerespecteerde onderzoekers (waaronder Caroline Munsters) toch echt gepleit voor het grondig koelen van het paard. Aangezien de comforttemperatuur van het paard heel anders is dan die van onszelf, hebben zij het al snel te warm (>10-15°C), met mogelijke spier/peesschade tot gevolg. Het koelen is dan ook vooral gericht op de goed doorbloedde regio's zoals de binnenkant van de achterbenen/grote spiermassa van de achterhand, met het doel om het ganse paard te koelen, en niet enkel lokaal de pezen. Door dit te combineren met uitstappen/draven zal de afkoeling via het bloed ook de rest van het paard bereiken.
Ik vond dit zelf een vrij vernieuwende insteek met betrekking tot cooling down. Tegen het gangbare "protocol" (dekentje op na het rijden, afspuiten en wegzetten, droogwrijven etc) in, maar zeker niet onlogisch vanuit wetenschappelijk oogpunt
_bokworst schreef:lene schreef:Ik koel zelf altijd van zodra de temperatuur boven een graad of 15 gaat, zowel benen als de rest van het paard.
Ik zie veel mensen reageren op het feit dat het geen nut zou hebben voor de pezen als het niet minimaal 10 min per been is. Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Echter, op een recente bijscholing rond fysiologie van het paard/cooling down werd door verschillende gerespecteerde onderzoekers (waaronder Caroline Munsters) toch echt gepleit voor het grondig koelen van het paard. Aangezien de comforttemperatuur van het paard heel anders is dan die van onszelf, hebben zij het al snel te warm (>10-15°C), met mogelijke spier/peesschade tot gevolg. Het koelen is dan ook vooral gericht op de goed doorbloedde regio's zoals de binnenkant van de achterbenen/grote spiermassa van de achterhand, met het doel om het ganse paard te koelen, en niet enkel lokaal de pezen. Door dit te combineren met uitstappen/draven zal de afkoeling via het bloed ook de rest van het paard bereiken.
Ik vond dit zelf een vrij vernieuwende insteek met betrekking tot cooling down. Tegen het gangbare "protocol" (dekentje op na het rijden, afspuiten en wegzetten, droogwrijven etc) in, maar zeker niet onlogisch vanuit wetenschappelijk oogpunt
Interessant! Leuk dat je dit even deelt ga hier eens wat meer over lezen.
salamaleque schreef:Hier even op inhakend, sommige mensen zetten hun paard ook na het rijden onder het solarium terwijl het juist belangrijk is dat de spieren weer op normale temperatuur komen om spier/peesschade te voorkomen. Mijn fysio is daarom meer voorstander van het solarium voor het rijden. Na het rijden natuurlijk wel goed uitstappen.
lene schreef:salamaleque schreef:Hier even op inhakend, sommige mensen zetten hun paard ook na het rijden onder het solarium terwijl het juist belangrijk is dat de spieren weer op normale temperatuur komen om spier/peesschade te voorkomen. Mijn fysio is daarom meer voorstander van het solarium voor het rijden. Na het rijden natuurlijk wel goed uitstappen.
Dit was inderdaad ook één van haar opmerkingen . Voor het rijden solarium om de spieren/gewrichten op te warmen ok, maar nadien gaat eigenlijk helemaal in tegen dit "cooling down" concept, omdat we terug te veel uitgaan van ons eigen perceptie van "hmm lekker warm nadien".