Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:56

Eigenlijk moet het niet uitmaken hoe je afstapt want als je voet blijft haken en het paard rent weg hoort de beugelriem eraf te schieten bij het zadel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:59

Ik zou niet eens weten hoe ik er ooit af moet komen met een voet in de beugel := Ik stap op met een opstapje omdat ik anders niet eens bij de beugel kom met mijn voet :+
Zo heb ik het ook geleerd trouwens. Beide voeten eerst uit de beugels.

Loslatende beugelriemen heeft niet elk zadel, toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:00

Ik heb vroeger ook geleerd twee beugels uit en dan er af glijden.

Maar ik begrijp de OP niet.
Meisje was niet af aan het stappen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:01

bruintje123 schreef:

Jawel, dat was ze wel. Stond in de krant.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:01

Ik laat ook altijd 1 voet in mijn beugel omdat ik gewoon niet zo soepel ben in mijn heupen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:02

Journalist snapt de term uitstappen niet jan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:05

janderegelaa schreef:
bruintje123 schreef:

Jawel, dat was ze wel. Stond in de krant.

Het is in dit topic niet relevant of ze al dan niet aan het afstappen was, zoals ik het nieuwsbericht lees was ze aan het afstijgen, ze probeerde af te stijgen en daarbij verschoot het paard.

Daarop volgde de uitleg van de nieuwe manier van afstappen, dus met 1 voet in de beugel tot je aan de zijkant hangt. En daarop kwamen de verhalen van mensen die het zelfde hadden meegemaakt (maar zonder fatale afloop) en sindsdien anders afstappen, gevolgd door mijn vraag.

Citaat:
-knip-
...bleef bij het afstappen met haar voet in de beugel haken
-knip-
„Toen ze er probeerde af te stappen,....-knip-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:08

Meer nieuws berichten lezen. Plus journalisten niet vol geloven.
Bijna alle berichten in de krant staat onzin bij.

Jij haalt dat foute artikel aan dus mijn reactie is wel relevant.
Je had ook gewoon een topic kunnen openen. Hoe stijgen jullie af.

Maar goed. Einde discussie daarover wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:10

Mijn vraag is echter niet ''hoe stijgen jullie af'', maar ''waarom wordt er tegenwoordig geleerd af te stijgen met 1 voet in de beugel?''.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:15

Ik heb altijd aangeleerd, voeten uit de beugels en dan eraf.
Toen ik een paar weken geleden in Tolbert ben gaan rijden is dit mij ook meteen vertelt.
''beide voeten eruit en dan eraf.''

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:17

Heb het nooit anders gekend dan door beide voeten uit de beugels te doen en dan mijn been erover te zwaaien. Maar ken ook veel mensen die het op de wat nettere manier doen door maar één beugel uit te doen en pas later de ander. Beide beugels uit geeft inderdaad de garantie dat je niet in de beugel blijft steken, maar kan bij mensen die bijvoorbeeld pas rijden misschien wat minder soepel verlopen dus snap ook wel wanneer mensen voorkeur hebben voor de wat 'rustigere' nette manier. Overigens stap ik ook heel vaak af door één van mijn benen van voor erover te zwaaien waarbij je in een soort dameszit zit en er dan af glijd. En dat is dan ook niet echt veilig als je erover nadenkt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:20

Haha dat is er af glijden, mijn dochter noemt dat de glijbaan. Ze is overigens pas 4 dus alles gebeurt met mij er bij en handjes vast. Zelfs die manier vind ik veiliger dan met 1 voet in de beugel, gewoon simpelweg omdat je niet met je voet kan blijven hangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-16 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:21

Officieel heb ik ook (meer dan 40 jaar geleden) geleerd dat je je linkerbeen in de beugel houdt met afstappen. Rechts uit, rechterbeen over zwaaien, op je buik op het zadel liggen (eigenlijk het bekende 'hangen' bij beleren), dan linkerbeugel uit en van het zadel afglijden.
Daar is imo niets nieuws aan.

En ik denk dat pas sinds ik Western rijd ik (in tegenstelling tot spatter dus) juist beide beugels eerst uit schop en dan van m'n paard afzwaai. Dat op je buik hangen gaat niet zo denderend met een hoge pommel en een knop. En pas je been uit de beugel tot ik op de grond sta vind ik niet handig, hoewel veel Westernruiters dat dus idd doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:22

Ik heb eind jaren '80 geleerd om een voet in de beugel te houden, niets nieuws aan dus. Overigens tijdens mijn ORUN hetzelfde geleerd (jaren '90). Als je met je voet in de beugel blijft zitten dan mankeert er vaak iets aan het schoeisel, ik zie vaak meiden met gympjes op een paard en dat is vragen om ellende.

Ik vind overigens beide manieren van afstijgen prima. De beugelriem hoort inderdaad los te laten van het zadel echter zie je bij veel maneges dat onderhoud aan tuigage te wensen overlaat en daardoor dit soort veiligheidssystemen niet naar behoren werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:25

Wij moesten één voet uit de beugel doen, dat been over je zadel gooien. Zodra beide benen aan dezelfde kant zijn doe je die beugel uit en laat je je op je buik naar beneden glijden.
Ik doe nu eigenlijk beide beugels uit en gooi m'n been over d'r nek en spring eraf, nooit bij nagedacht dat zoiets simpels zo mis kan gaan zeg...

Anoniem

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:27

Is jou ook uitgelegd waarom je 1 voet in de beugel moest houden?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:27

Vanuit het FNRS handboek is het afstijgen:
rechtervoet uit de stijgbeugel
been over de achterhand van het paard zwaaien
linkervoet uit de stijgbeugel
laten zakken op beide voeten

Waarom staat er niet bij vermeld.

Wijzelf als instructie kiezen er echter voor om ruiters beide voeten uit de beugels te laten doen en dan been over zwaaien en vervolgens laten zakken.

Om de reden dat indien het misgaat je dan in ieder geval niet meer vastzit in de beugel.

Maar ik heb ook ruiters die niet flexibel genoeg zijn om hun been dan over het paard heen te kunnen zwaaien. Die help ik dan met het afstijgen door het rechterbeen een "zetje" te geven.
Meestal gaat het na enkele maanden wel beter.

Maar even terug grijpend op de "OP" dat meisje was aan het uitstappen, maar door een journalist is het verkeerd overgenomen en veel mensen nemen dat nu over.

Verder qua veiligheidsbeugels verplichten op manege's:
Ik geef nu ruim 12 jaar les op een manege en het is bij ons nog nooit voorgekomen dat iemand is blijven hangen en meegesleurd is. *klopt af*

Je kunt beter mensen verstandig leren omgaan met paarden dan allerlei veiligheids-attributen eraan knopen en dan niet meer veilig omgaan met het paard zelf.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:32

Shanna schreef:
Is jou ook uitgelegd waarom je 1 voet in de beugel moest houden?

san4nie schreef:
Wel weet ik van iemand die de cursus een paar jaar eerder gedaan heeft dat daar geleerd werd eerst 1 voet er uit te doen. Omdat dit veel rustiger en gecontroleerd gaat.
Voor hele kleine kinderen is het soms wel lastig om 2 voeten er uit te doen en dan rustig been er overheen zwaaien en afstappen.

Daarom dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:39

Een reden om beide beugels uit te schoppen voor je afstijgt is dat hoe langer je op 1 beugel staat, hoe onevenwichtiger de paardenrug belast wordt (en ook steeds aan dezelfde kant, tenzij je zowel rechts als links afstijgt). Ook als je met je buik/handen op de zitting leunt zit er meer gewicht op de linkerkant zolang je daar je voet in de beugel hebt en daar dus druk op hebt, waardoor je het zadel aan de rechterkant dus meer richting de ruggengraat trekt.

Om de belasting iets symmetrischer te krijgen kun je bij het boven het zadel hangen met je rechterhand vasthouden aan het rokje boven de stijgbeugelophanging, dan geef je namelijk zijwaartse druk aan de andere kant.
Omdat mijn zadel een gesloten beugelophanging en dus korfbeugels heeft zou ik net zo lang kunnen blijven staan op mijn rechterbeugel als ik wil zonder dat het de veiligheid in gevaar brengt, maar omdat het een ongelijke belasting is voor het paard kies ik er dan toch voor om beide beugels uit te doen voor het afstijgen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:40

Shanna schreef:
Mijn vraag is echter niet ''hoe stijgen jullie af'', maar ''waarom wordt er tegenwoordig geleerd af te stijgen met 1 voet in de beugel?''.

Op de bij mij bekende maneges wordt dit niet op deze manier geleerd, maar wordt er geleerd eerst beide voeten uit de beugels te halen.

Een reden die ik kan bedenken voor het in de beugel houden van 1 voet is dat je daardoor snel weer kunt gaat zitten wanneer er iets gebeurt. Vooral buiten een bak kan ik daarvan het voordeel in zien. Erop heb je over het algemeen meer te vertellen dan wanneer je er naast staat en je paard weg ziet rennen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:42

Op de manege, zo'n 12,5 jaar geleden, leerde ik inderdaad om eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen en vervolgens het been over het zadel te slaan en dan vervolgens dus pas mijn linkervoet. Zelf heb ik mezelf al heel snel aangeleerd om beide voeten uit de beugel te doen en op die manier af te stijgen..

Weet dus niet of dit een "nieuwe" manier is of gewoon verschillend is bij de ene of andere manege.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:42

Los van belasting- maar gelijke gedachtengang als xizutu2:

Ik heb geleerd (Engels) om beide boete uit de beugels te doen bij het afstappen. Nu rijd ik western, en bij het lessen is eens de singel losgegaan tijdens het rijden. Niks aan het handje, ik stapte af en alles lag op z'n plek. Had ik gewicht op m'n beugel gezet, dan was het mis gegaan. Dus ook als je een rond paardje rijd,rijdt of de singel is om andere redenen losser komen te zitten tijdens het rijden, is het slim om beide voeten eerst uit de beugels te doen.

Overigens vind ik eigenlijk dat dat ook moet gebeuren als je het gevoel hebt te gaan vallen.. Maar vallessen worden weinig gegeven.

sannuuu

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:47

Mij is altijd geleerd om 1 voet in de beugel te houden. Denk ook dat als ik 2 voeten tegelijk uit de beugel doe ik er naast lig.. Kreeg sowieso te horen dat ik heel gevaarlijk afstijg, omdat ik 1 hand voor mn zadel hou en de andere aan de achterkant van mn zadel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:47

Toch zou ik niet weten hoe je weer je been snel terug moet slaan als je paard schrikt terwijl jij aan 1 kant hangt.. Meestal springen ze van je weg namelijk.

Het gecontroleerder naar beneden zakken kan ik me ook moeilijk wat bij voorstellen. Ook zonder beugels hoeft het niet supersnel/ ongecontroleerd te gaan, enkel het hangen duurt wat korter. Ik zie juist met name bij de jongere ruiters dat ze alles snel sneller snelst doen, en dan is 1 beugel aan de voet houden niet heel handig.

Ik heb inmiddels inderdaad door dat het per manege verschilt, al zag ik het vroeger nooit gebeuren en tegenwoordig steeds meer (op mn huidige manege is het dus standaard).
Dat het in het handboek van het FNRS staat, en het FNRS is volgens mij nog niet gek oud, maakt dat ik het een ''nieuwe'' manier noem.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:52

Vroeger bij de F proefjes moest dat zo. Toen was ik 12 ofzo dus 14 jaar geleden. Weet niet of het nu nog op die manier beschreven staat.

Ik doe het iig nooit zo, vroeger ook al niet. Ik leer de kindjes die wel eens bij mij komen rijden ook; eerst voeten eruit en dan rustig eraf. Je weet maar nooit maar dan ben je iig met je voeten vrij.