Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:09

Lengte van de benen, maak ik me eigenlijk nog niet eens druk om.. omhandig is het, en sturen kun je er niet/slecht mee. Tenminste een correcte kuitdruk.

Maar het bovenlichaam, baat mij ook zorgen.

Het zwaartepunt van de mens, is in je navel. Dat beteken, dat als je op een balk zou balanceren met je buik, dat je op je navel het beste je evenwicht houdt.

Maar des ter langer je bent, hoe hoger die bovendruk eigenlijk is, boven op het paard.

Denk aan een hefboomwerking...

Daar maak ik me wel zorgen over.
Vooral met pony's als shets, welshjes (smalle) en andere smalle pony's.

Troi,

Dat klopt, deze vier benen, staan verder uit elkaar. Rug is breder, dus voor je voorbij het paard bent, vanaf je hoofd. Duurt dat iets langer dan een slanke smalle arabier.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:10

Oké dan ben ik dus meteen nieuwsgierig naar een foto troi, maar daar gaat dit topic natuurlijk niet over :+

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:11

Pfoe.. Lastig om hier een duidelijk eenzijdig antwoord op te geven. Maar ik denk dat je te groot bent voor je pony als je niet goed in het zadel past, terwijl het zadel wel goed op je pony past. Ik zie nogal eens mensen voorbij komen die op die manier in mijn ogen echt te groot zijn voor hun paard, aangezien ze dan vaak hun beugels vrij kort doen om hun benen korter te laten lijken of om de pony nog goed te kunnen besturen, maar vervolgens dus achterop het zadel komen te zitten.

Verder denk ik dat schofthoogte niet bepalend is. Ik pas prima op mijn pony als ik 20 kg afval, terwijl zijn schoft toch echt onder mijn borst komt. Of je past of niet wordt namelijk ook heel erg bepaald door de breedte van de pony en de verdere bouw van de pony. Mijn pony is bijvoorbeeld behoorlijk rondgeribt en daarmee heeft hij een grotere borstkas/buik dan een slanke kwpner. Maar hij heeft wel hele korte pootjes waardoor hij qua schofthoogte dus erg klein is :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:18

_karin_ schreef:
Oké dan ben ik dus meteen nieuwsgierig naar een foto troi, maar daar gaat dit topic natuurlijk niet over :+

Ik ga even zoeken voor je :-)

maralyn

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:26

Afbeelding

Hier even een voorbeeld.

Hoe groter de ruiter, hoe eerder je een paard uit balans brengt, tenminste, deze paarden zijn even breed aan elkaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:28

Ruiter van 1.87 op een (nogal gespannen en niet zo netjes lopende :P ) quarter van 1.53. Wel een brede.

Afbeelding

Overigens een dergelijke combi in de western wereld heel normaal. Een quarter van 1.53 wordt daar als groot gezien. De meesten zitten tussen de 1.45 en 1.50 en daar rijden alle ruiters op, groot en klein.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:32

Is dat dan omdat die paarden breder zijn? 1.45 klinkt voor mij niet bepaald groot.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:35

maava schreef:
Is dat dan omdat die paarden breder zijn? 1.45 klinkt voor mij niet bepaald groot.

Ze zijn flink breder idd maar de voornaamste reden is denk ik omdat er simpelweg geen grotere quarters zijn. Mn voor de reining en cutting sport is een kleiner paard veel geschikter omdat ze wendbaarder zijn.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:38

Ik geloof dat er een tijdje geleden hier op bokt iets heeft gestaan over een onderzoek naar het gewicht van de ruiter.
Ik meen dat je vanaf 18% van het gewicht van het paard aan de zware kant bent en vanaf 20% hier (op langere termijn) blijvende schade mee kan aanrichten op het paard.
Zal even kijken of ik het kan vinden.
Ik vind zelf dat als je voeten onder zijn buik uit komen je te lang bent, en dan bedoel ik niet 2 cm maar je hele voet tot je enkel.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:45

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:52

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:25

Ik vind mezelf te groot voor een paard als ik een paard niet meer met mijn kuiten kan rijden, en dus mijn benen op ga trekken om te drijven of te sturen. En wanneer ik niet meer goed in een voor het paard goed passend zadel pas.

Lengte van je bovenlichaam vind ik lastig vast te leggen, dit is iets wat je zelf hopelijk wel in een spiegel kan zien... :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:33

xSlvna schreef:
maralyn schreef:
Heel veel ruiters weten niet gebalanceerd door een hoek te komen.

Ik rij geen hoeken maar ok. En enkel in stap, op mijn commando... dus dan gebeurt alles na ik het vraag, dan ben ik al volledig voorbereid. Je gaat verzitten voor het paard de bocht om gaat/sneller gaat, als je dat niet doet ben je altijd te laat. Maar het is niet mijn schuld als anderen dat niet doen. :o

waarom alleen in stap en alleen maar rechtuit? vind je jezelf te groot om meer te doen? dan ben je dus gewoon te groot.. te groot betekent in mijn ogen gewoon niet op stappen, ook niet voor staprondjes..

als jij voor de bocht gaat verzitten, verleg jij dus je zwaartepunt ten opzichte van je pony die jou dan moet volgen..

neem even een ladder van 3 meter lang in een hand recht omhoog steken.. netjes recht.. en dan verleg je even het zwartepunt van die ladder van exact recht boven je, naar waar jij m dan voor een bocht zou leggen.. let wel, het zwaartepunt van de ladder ligt dus op 1.5 meter boven je.. kijk dan eens hoever het bovenste eind al uitzwenkt en hoeveel druk erineens op je hand staat die niet meer recht van boven komt. je kont alleen al wiebelen in het zadel verschuift je zwaartepunt.. dat maakt niet uit op een paard waar jouw zwaartepunt in de buurt van die van je pony ligt. makkelijk kan zo'n pony dat aan.. maar als jij je kont 5 millemeter verschuift in het zadel, verschuift je zwaartepunt dat ver van de pony af ligt al enkele centimeters, om maar niet te spreken van je hoofd en schouders.. Tenzij je je lichaam gaat krommen, om dus dat zwaartepunt recht te houden, terwijl je kont verschuift. die houding brengt spanning op jouw spieren waar die niet horen te zitten en drukken door op je pony.

hoe groter het verschil in lengte van ruiter versus schofthoogte van de pony hoe groter de krachten die op de pony inwerken.. ook de basis krachten die op de rug werken zijn veel groter dan bij een paard dat 'wel past'.. dus rijden met je zit, netjes zoals het hoort, komt veel krachtiger in op de rug van een te klein paard dan op een paard dat 'past'.

hoe groter of robuster een paard, hoe minder groot de impact daarvan weer is, omdat je dan wel een verzwaring hebt van krachten ten opzichte van een kleine ruiter, maar die liggen binnen het spectrum van wat een paard of pony dan wel kan handelen.

Een bodybuilder van 1.70m die een laddervan 50 kilo van 3 meter lang recht omhoog uitstoot lacht zich wezeloos, die kan er mee dansen en zelfs een buiging mee maken van 45 graden

geef je diezelfde 50 kilo ladder echter aan een een graatmager meiske van 1.50.. dan kan die de ladder misschien nog wel omhoog brengen, maar als ze er een buiging mee maakt, dan tuimelt ze van het podium af. zelfs een gewoon gebouwd persoon van 1.50m heeft er meer moeite mee die bodybuilder.

met 40 cm verschil op kan rustig.. als jij 2.10 bent en het paard is een stevig boerentrekpaard. dan zal het trekpaard geen noemenswaardig verschil voelen met een ruiter van 1.60 of 1.70.

met 30 cm verschil kan ook prima.. als je 2 meter bent bent, kun je rustig op een robuust paard van 1.70 stappen, zal totaal geen problemen opleveren.. paard hoeft zelfs geen enorm zwaargebouwd paard te zijn dan. omdat het zwaartepunt wel ver af ligt, maar niet zo ver als bij het voorgaande voorbeeld.

met 30 centimeter verschil kun je met 1.80 je je op een rondgeribte pony van 1.50m proberen te zetten, maar dat zal al lastiger worden.. want je zwaartepunt ligt vrij hoog in verhouding tot het de hoogte van het zwaartepunt van de pony (in bovenstaande gevallen, was het zwaartepunt van het paard ook al relatief hoog). een licht persoon, op een flinke pony met een zeer goede balans, komt er op zich misschien nog wel mee weg.

Als je naar de geplaatste foto kijkt van de vorige pagina.. Als dat meisje naast de pony staat, zijn hun zwaartepunten op ongeveer gelijke hoogte gok ik (haar navel net onder op 2/3 van de schofthoogte van de pony).. Betekent dat het zwaartepunt van de ruiter dus 100% hoger ligt dan dat van de pony op het moment dat ze opstapt.. om dan toch nog de boel enigzins op 1 lijn te krijgen. zou ze zich uitstrekkken, dus netjes op lengte, hangen haar voeten onder de knieën van het paard en zwerft haar zwaartepunt bijna boven de hoogte van het hoofd van het paard.. op het moment dat zijn dus een gewihchtshulp geeft is haar zwaartepunt ver uit het lood en kantelt ze een pony de bocht om in plaats van hem op een zithulp de bocht door te sturen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 26-01-16 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:36

Bij mij is het zo dat de ene zegt dat ik te groot ben en de andere zegt dat het prima past maar niet voor lang meer... Maar ik wordt er helemaal gek van! de helft zegt te groot en de andere zegt jet past.. Dus ik weet het niet meer :(

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:38

Een vriendin van mij was een goeie 180 en reed op een pony'tje van 135..... Naja ging een hele tijd goed tot dat die pony helemaal zn ellebogen open gingen. En je steeds iets hoorde "tikken" Bleek dus met haar stijgbeugels indd dr ellebogen aan te tikken. Ja dan ben je te groot voor de pony ongeacht of je je beugels heel kort doet.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:39

ja dan ben je indd te groot.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:50

De regel dat je te lang bent als je schouders boven de schoft uit komt, vind ik eerlijk gezegd onzin. Het heeft namelijk ook te maken met de breedte van het paard. Ik heb een Fjorden merrie van 1,40 m en ben zelf 1,76 m. Je zou al snel zeggen dat ik te lang ben. Op een New Forest van 1,45 zag het er ook niet uit, maar op haar kan ik heel goed rijden omdat ze heel breed is.

Afbeelding

Ik denk ook dat als je zelf een goede balans, zit en houding hebt, dat het paard het ook makkelijker aankan. Nu ligt het er uiteraard ook aan hoe lang je rijdt en hoeveel je vraagt. Maar ik zou me sneller zorgen maken over het gewicht dat een paard kan dragen, dan de lengte.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:05

Afbeelding
dit is mijn welsh kruising van 1,36 klein en ik ben 1,72 en het gaat net, ik pas nog net op hem:)
zolang je een dier niet uit balans halt en het dier niet belemmerd in zijn beweging ben je niet te groot.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:15

zolang je je realiseert dat er behoorlijk grote krachten inwerken op je pony zul je mij niet horen (iedereen moet het voor zich weten). Je haalt een pony niet uit balans.. om jezelf in balans te houden, moet jouw 'core' (je bekken) veel harder werken op deze pony dan een meiske van 1.40m. dat werken van jouw spieren om een goede balans te houden (core stability), dat werkt in op je pony. hoe beter jouw balans, hoe groter die krachten zijn (anders zat je namelijk heen en weer te zwaaien.. meer kracht nodig om een drie meter ladder die 'wil zwenken' stil te houden dan een ladder van 1 meter).

Vanuit dit principe werken ook je zit hulpen, door je zwaartepunt iets te verleggen, volgt je pony door het zijne ook iets te verleggen, of door een been verder onder te brengen. of door af te remmen.

hoe langer je bent, dus hoe hoger jouw zwaartepunt boven je pony hangt (jouw nave zit hier bijna op oorhoogte), des te meer krachten ontwikkelen zich in jouw romp om jouw zwaartepunt netjes boven die van je pony te houden.. en deze werken dus door..

afhankelijk van de kracht van je pony kun je dan wel of niet nog op een pony rijden.. en of men dit wel of niet wil voor zijn of haar pony is aan de eigenaar.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:17

meest recente foto weet niet of je zo goed kan beoordelen. Het rijden gaat hier om de 1 à 2 keer in de week of 2 weken rijden... Geen perfect plaatje.. mijn rit duurt tussen de 20 en 40 minuten

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:49

Ik kijk meer naar gewicht dan lengte. Om lengte maak ik mij niet zo druk als de ruiter in balans zit.

Als je er niet met schouders boven mag komen: vaarwel alle westernpaarden, vaarwel IJslanders.

Ik rij zelf met 1m67 op een paard van 1m62, dus zelfs met de schouderregel past dat prima. Vorig paard was 1m55 en kwam ik wel boven, echter breed gebouwd dus die leek groter als ik erop zat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:03

xLes schreef:
Ik kijk meer naar gewicht dan lengte. Om lengte maak ik mij niet zo druk als de ruiter in balans zit.

Als je er niet met schouders boven mag komen: vaarwel alle westernpaarden, vaarwel IJslanders.

Ik rij zelf met 1m67 op een paard van 1m62, dus zelfs met de schouderregel past dat prima. Vorig paard was 1m55 en kwam ik wel boven, echter breed gebouwd dus die leek groter als ik erop zat.

Ik ben 1,72 en mijn schouder zit op ca 1,50.
Dus met 1,62 zit je schouder echt niet boven de 1,55 tenzij je een heel kleine nek+ hoofd hebt (totaal 7cm). :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:33

Het is eigenlijk geen foto topic mensen.
Graag deze in link plaatsen.

Ik denk dat er echt inderdaad per combi gekeken moet worden.

Onder de schouder nogmaals voor herhaling voor mensen die enkel op de openingspost reageren en niet verder lezen.

Op een haf. Fjord. Stevig gebouwde quarter en ijs kan het. Maar op n slanke nrps. Arabier of smalle kwpn is die grens snel bereikt.

Daarom vind ik...en daar hoeft niemand anders er verder wat mee te doen... slanke paarden niet onder je schouder en brede paarden ponys niet onder je borst.
Zit tóch weer 15 cm verschil in.

En het maakt t zo moeilijk. Wat is breed?

En smal?

Ik vind hier een aantal getoonde plaatjes nog kunnen en sommigen ook niet.

This precies hoe elena schrijft hoe ik er ook over denk.

En sorry.. tja ijscos is n ander verhaal met bouw én tolt...

Laat ik het zo zeggen. Ponys 30 cm kleiners. Small stap ik dus niet onder de 144 op.
Ponys als fjord en robuuste haflinger niet meer dan ongeveer 40 cm.verschil.

Maar das persoonlijk en eigenlijk niet relevant voor de discussie.

Maar het neemt wel mee dat ik troi daarom wel vind passen op haar robuuste quarter.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:56

Mij is altijd geleerd dat je paard niet BOVEN je schouder uit mag komen!

Duizenden jaren heeft men op veel kleinere paarden gereden, en dat kan prima, ook in sterke verzameling, dwz in balans als combinatie.

Ikzelf als man van 193 heb twee paarden van 158, en rijd ook nog wel eens wat kleiners.

Peter de Groote was nog ietsje groter dan ik en koos nog kleinere paarden... En de tsaar van Rusland kan wel zijn paardjes uitzoeken :p

De hefboom van het zwaartepunt van de ruiter bestaat natuurlijk, maar die wordt maar heel langzaam langer als je langer bent, die paar cm zijn niet een heel grite factor, daar komt ook nog eens bij dat de slag die je heupen kunnen maken ook groter wordt, dus je kunt gewoon beter zitten.

Dus wat je verliest aan zwaartepunt win je aan bewegingsvrijheid.

Je kuiten aan het paard krijgen kan een probleem worden, dat is heel erg afhankelijk van de romp van het paard.
Daar staat tegenover dat je je sporen veel zinniger kan inzetten onder het paard dan aan de zijkant in de ribben,
De lengte van het zadel is een probleem als je knieeen te ver naar voren komen, als je correct zit is dat niet zo'n issue, ik ben dus 193 en rij in zadels die deels 13 of 14 inch zijn. (historisch ook heel gangbare maten, zelfs tot 12 inch, hoewel de gemiddelde ruiter altijd nog 175-180 was)

Dus... Inherent aan het systeem van rijden is lengte eerder feen probleem, gewicht is een grotere factor ( maar niet het topic, gaat echter wel hand in hand)

Het komt voor een veel belangrijker deel aan op esthetiek... Wat vind je mooi

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:35

Waarom niet BOVEN je schouder?
Onderbouw dat eens.

Toch vind ik hier en daar dat jij jezelf tegenspreekt.
Spoorgebruik tijdens rijde? Als jij met je voet bij zn knie zit? Dan moet je dus je been optrekken... en dan zit je dus niet meer correct?
Daarbij haal jj jezelf en je paard uit balans door deze verstoringen.

Ik vraag mij dan ook af welk type paard je pakt. Want lengte bovenlichaam wordt weldegelijk n struikelpunt bij bochten. Door zowel je eigen als de balans van het paard. Waardoor je hem behoorlijk kan storen en in de weg kan komen te zitten.

Dus eigenlijk kan ik me helemaal niet vinden in je post.

Ja... gewicht. En de bipsgrootte.

Maar een maat 40 past zelfs met n vlakke zit niet in n 16 inch zadel. Daar is de draag oppervlak van de lepel te klein voor.
Dus voor de meeste ponys. En dan vooral shets... zijn de zadels te lang.

Ik weet natuurlijk niet wat voor zadels jij rijdt.

Edit.

Dat er vroeger op kleinere paarden gereden werd betekent niet direct dat t goed was voor het paard dat er een langerr lengte op zat.

Echter zijn er te weinig studies voor opgezet voor de lengtes en schadelijkheid daarvan.
Niet iedereen die lang is is per direct n kundige kaarsrechte ruiter.