Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:57

Wat mij betreft is hier niet 1 iemand schuldig maar meerderen.

De hondeneigenaren hebben hun hond onder appèl te houden, ook als ze in een losloopgebied zijn.

De ruiter heeft zijn/haar paard onder controle te houden, ook met rennende honden in de buurt.

In dit geval is wat mij betreft de vader dus fout omdat zijn kind de pony niet onder controle kan houden, dus dan hoort deze vind ik ook aangelijnd.

En de hondeneigenaar is ook fout omdat hij zijn hond hoe goed ook onder appèl wel de kans geeft om te gaan jagen op een pony.

Ik rijdt zelf in een losloopgebied voor honden en kom regelmatig honden tegen. Hier is het niet meer dan normaal dat mensen de hond bij zich houden en wij kunnen passeren.
Dit gebeurd ook wel dravend maar altijd in overleg met de mensen waar ik langs ga.

Mijn pony is honden gewend, had thuis een Mechelaar die er altijd bij liep. Maar onlangs kwam er ineens uit een zijpad een Beagle tevoorschijn die ook begon te jagen, toen had ik wel een aardig samengeknepen kontje onder mij hoor. Het is dat ze rustig blijft maar ik heb uiteindelijk met de pony de hond terug gebracht omdat deze niet weer kwam toen de baas riep (nou ja riep, zoete woordjes fluisterde zo ongeveer....)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:58

Phew, aan een longe lijkt me juist gevaarlijk. Als er echt iets gebeurt en de longe raakt los, dan rent zo'n pony met kind over de weg met een lang touw eraan waardoor hij verstrikt kan raken. Of je moet ernaast lopen, dan heb je het al beter in de hand dan als je zelf ook op een paard zit. Want in dat 2e geval vind ik een longe echt geen goed idee.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:00

ik heb een hond die aan paarden gewend is en een paard die aan honden gewend is.

Maar sls ik zelf op het strand rijd ga ik toch echt stappen als ik honden tegen kom, want ik weet niet wat de honden doen. Als ik de hond uit laat en ik kom paarden tegen, roep ik de hond bij me want ik weet niet wat de paarden doen. Zo simpel zou het moeten zijn. Echter, zoals een paard een vluchtdier is dat nooit 100% verkeers/strand/hondenmak kan zijn, kan een hond ook nooit 100% onder appel staan.

Het is een dier en geen robot.

Mijn hond staat stil als ik fluit en komt als ik roep, maar een paard dat rakelings langs hem heen draaft kan een schrikreactie veroorzaken waardoor hij bijvoorbeeld blaft ..... zolang een kind de regels niet snapt, is het zowiezo slim om de pony vast te houden denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:01

Collie2008 schreef:
- Honden die niet goed los kunnen in openbare situaties aan de lijn
- Kleine kinderen op een pony in openbare situaties aan de lijn

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:12

HorseTopShop schreef:
Of dit nou een kind van 6 was of een volwassene van 60. De honden/eigenaren waren fout.

ik ben ook een keer van mijn paard gekletterd toen het aangevallen werd door een loslopende hond. Had iemand mijn paard dan ook maar aan een longe vast moeten houden?

Als een hond echt aanvalt vind ik inderdaad dat je sowieso dus te weinig controle hebt, maar ik haal uit het verhaal van TS niet echt dat de pony echt werd aangevallen :o? . Er renden wat honden achterna maar zolang zo'n hond niets doet moet je je paard toch gewoon onder controle hebben. Hier in de buurt rijden zelfs veel mensen waarbij de eigen hond met het paard mee rent, dus ik kan me voorstellen dat je als paarden leek denkt dat je hond best een stukje met een paard mee kan rennen zonder dat dat kwaad kan. Je kan imo niet verwachten dat mensen hun hond al bij zich roepen omdat de meesten zich waarschijnlijk niet eens realiseren dat het misschien nodig is. Ik zou met een paard wat al schrikt van zo'n hond denk ik ook niet in een losloopgebied rijden :n

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:15

Mijn zoontje is 10 en die rijdt ook gewoon los. Voorheen op een superbrave Shet. Nu op een 5 jarige C pony.
De pony is jong, maar erg braaf maar kan ook wel eens schrikken natuurlijk en dat heeft hij goed onder controle. Maar het blijft een jonge pony met een jong kind maar je kan ze niet tot hun dertigste aan een touwtje houden. Ze moeten het ook leren. In een bak rijden is niet te vergelijken met in het bos. Mijn zoontje rijdt achter mijn paard aan dan. Als hij naar de ponyclub gaat fiets ik mee. Maar mocht de pony gaan rennen dan kan ik echt weinig hoor met de fiets. In het begin had ik hem wel aan het touw, later los en dan liep ik mee op het ruiterpad nu dus met de fiets of mijn eigen paard vooHet verschil tussen een paard en een hond is dat een paard een vluchtdier is. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Een hond moet idd altijd onder appel staan van het baasje. Natuurlijk zijn dat ook dieren maar veel baasjes, hier iig, nemen geeneens de moeite om hun hond bij zich te roepen. Op het ruiterpad hoort een hond sowieso niet. Naar het strand is mijn zoontje nog niet geweest. Puur omdat ik vindt dat ze daar nog niet aan toe zijn... Van onze stal is er laatst ook iemand afgevallen toen ze achterna gezeten werd door een hond, op het ruiterpad. Ze viel eraf en heeft 2 gescheurde enkelbanden. Zij is 50 dus leeftijd zegt niet altijd alles. Vaak zijn kinderen juist beter in staat te blijven zitten dan wij "ouderen"

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:17

voor mij ligt het er aan was voor situatie het is, toen ik 5 was en wij 6 weken
in noord-duitsland waren heb ik daar leren rijden op een halfinger, uiteindelijk
stapte ik ook zonder begeleiding door het dorp; 's ochtends naar de bakker om
een broodje te halen en dan weer terug naar de boerderij.

Maar daar waren amper auto's te vinden, het was een dorpje van 10 huizen en
dus super rustig, iedereen kent iedereen dus dat was in dat opzicht redelijk veilig.

Als ik er nu aan terug denk was het misschien niet het meest verantwoordelijke wat
ik/mijn ouders ooit hadden gedaan. gelukkig is er nooit wat fout gedaan maar als ik
later zelf kinderen heb zou ik het denk ik niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:19

liedje89 schreef:
Als een hond echt aanvalt vind ik inderdaad dat je sowieso dus te weinig controle hebt, maar ik haal uit het verhaal van TS niet echt dat de pony echt werd aangevallen :o? . Er renden wat honden achterna maar zolang zo'n hond niets doet moet je je paard toch gewoon onder controle hebben. Hier in de buurt rijden zelfs veel mensen waarbij de eigen hond met het paard mee rent, dus ik kan me voorstellen dat je als paarden leek denkt dat je hond best een stukje met een paard mee kan rennen zonder dat dat kwaad kan. Je kan imo niet verwachten dat mensen hun hond al bij zich roepen omdat de meesten zich waarschijnlijk niet eens realiseren dat het misschien nodig is. Ik zou met een paard wat al schrikt van zo'n hond denk ik ook niet in een losloopgebied rijden :n

In het verhaal van ts staat alleen dat ze gegil hoorde en de pony met honden er achteraan weg zag rennen. Wie weet wat er daarvoor allemaal is gebeurd.
Het zal vast een brave pony zijn geweest anders liet de vader haar vast niet zo los lopen, maar zelfs een braaf paard gaat op de loop als een hond hem echt probeert te grijpen, zeker zo'n kleine pony waarbij de hond direct naar het hoofd kan grijpen.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:21

In België mag je pas als ruiter op de openbare weg komen vanaf je 12 bent, op voorwaarde dat je begeleid wordt door iemand van minstens 21. Zonder begeleiding, mag dit pas vanaf 14 jaar.
Ik vind dit heel goede regels, ben er zeker van dat er genoeg goede jonge en heel handige ruitertjes zijn, maar hun inschattingsvermogen is toch nog veel minder ontwikkeld.
Het strand is geen openbare weg (vraag mij af of dit daarmee gelijkgesteld wordt, iemand een idee van?), maar persoonlijk ben ik voorstander dat daar dezelfde regels zouden gelden.
Als je dan toch met jonge kinderen een wandelingetje te paard wil maken buiten, vind ik ook dat volwassen begeleider de pony dient vast te houden aan touw of longe. En zelfs dan vind ik dat een jong kind te paard niet op een druk strand thuishoort, ga dan 's ochtends vroeg of 's avonds wat later als het rustiger is.

HorseTopShop, ben akkoord dat een hond onder appel hoort te staan. Maar een ruiter in de openbare ruimte dient ook zijn paard onder controle te hebben, en dat kan zo'n jong kind gewoon onvoldoende, zeker in onvoorspelbare situaties. Nu waren het twee honden, maar er kan even goed een kind vlakbij een vlieger oplaten ofzo waar de pony van schrikt, met zo'n zaken zou een ruiter die zich te paard het strand op begeeft moeten kunnen omgaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:24

@anneliedj: Je kan met een half verhaal dan dus in conclusie gewoon niet weten aan wie het lag. Ik ken genoeg mensen die vroeger een paard kregen van papa en mama terwijl die maar net wisten dat de kop voor zat en de staart achter. Die ouders hadden ook totaal geen idee van wat braaf was en of het allemaal wel verantwoord ging volgens mij want daar zijn er een paar bij die dus als kind wel eens hopeloos op hol zijn gegaan om niets. Anderzijds kan er best een hond zitten die wel hapt maar je kan het niet echt uit het verhaal halen of stellen dat het altijd aan de honden(eigenaren) ligt in zo'n situatie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:28

liedje89 schreef:
HorseTopShop schreef:
Of dit nou een kind van 6 was of een volwassene van 60. De honden/eigenaren waren fout.

ik ben ook een keer van mijn paard gekletterd toen het aangevallen werd door een loslopende hond. Had iemand mijn paard dan ook maar aan een longe vast moeten houden?

Ik heb het er eerst bewust uitgelaten omdat het niet uit eerste hand was. Maar de honden hebben inderdaad niet gebeten. Ze waren aan het spelen, toen de pony begon te draven en de dachten een sprintje richting pony trokken, daarvan raakte de pony aan de kletter en de honden gingen er nog een aantal meter achteraan. Toen wij ons omdraaide zagen wij de honden terug naar hun baas lopen, dus die stonden wel degelijk onder appèl.

Bovenstaande werd vertelt op de wc van het strandpaviljoen waar het gebeurde.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:38

KimD schreef:
Veel mensen weten het niet eens van hun hond hoe die reageert op een bepaald dier of gebeurtenis, waarschijnlijk deze mensen ook niet. Want toen ze riepen gingen de honden braaf terug, maar toen was het kwaad wel al geschied.

We praten nu alleen over hoe honden reageren op paarden maar helemaal niet over paarden op honden.
Als je weet dat je paard van honden op hol schiet ga je toch ook niet op het strand waar je weet dat er veel mensen met loslopende honden zullen zijn.
Onze paarden trekken zich gelukkig niks aan van honden en halen gerust uit als ze te dicht in hun buurt komen :')

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:39

ik ben zelf 13 en rijd op een haf ik vind dat ik oud genoeg ben om los te rijden maar ik heb ook 2 jongere zusjes de jongste is 8 die moet vaak vast aleen op rustige plekken mag ze los (op de haf moet ze altijd vast ) en heb een ander zusje van 11 die rijd altijd los tenzij de pony extreem druk is zit ze ook vast . ik vind dat kinderen boven 10 jaar best los mogen rijden (hangt ook van de pony af) /3

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:10

Bij het verhaal hoe jij het vertelt TS, vind ik dat jullie allebei water bij de wijn moeten doen..

De honden mogen los, daar heb je gelijk in, maar zo mogen ook paarden dit seizoen op t strand.. Jij hebt op dat moment "de jager" bij je, dus siert t je om die dsn bij je te houden, ongeacht de leeftijd van de ruiter..

Over het vasthouden ben ik t zoverre met je eens dat als er geen ervaring bij komt kijken, dat de beste oplossing is.. Maar we weten allemaal niet of zij dagelijks op het strand komt of niet.. Wie weet rijdt ze al twee jaar dagelijks op het strand en nee, dan vind ik vasthouden overbodig..

Wat ik wel opmaak uit jouw verhaal (althans zo interpreteer ik het) geeft vader geen verstand van paarden en de regels.. Mede daarom denk ik dst hij zijn kind niet heeft terechtgewezen..

Jullie hadden ook meneer kunnen benaderen, vertellen dst jullie ook paarden hebben en dat de situatie op deze manier (rakelings met pony langs mensen en honden) ronduit gevaarlijk is..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:19

Hoezo is het levensgevaarlijk met een shetlander iemand op 1,5 meter afstand te passeren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 19:54

anneliesdj schreef:
Hoezo is het levensgevaarlijk met een shetlander iemand op 1,5 meter afstand te passeren?

Wij hadden op dat moment de honden aan de riem, drie (middel)grote honden, een hond die heftig reageert op paarden. Die hebben we dus vast gepakt (uit fatsoen, want verplicht is het niet) maar kind komt maar op 1,5 meter voor ons langs. Nu heeft onze vriendin haar tussen de benen gepakt en haar gecorrigeerd om niet te blaffen.

Wat als ze dat niet had gedaan? ;)

De vader had, uit fatsoen, zijn dochter moeten corrigeren en leren dat dit niet netjes is.

@nine1987, dat aanspreken is tegenwoordig bijna onmogelijk zonder een grote bek terug te krijgen.

MarlindeRooz

Re: Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:00

In een rustig bos deed ik mijn zusje ook altijd los. Die reed op een vrij heftige shet toen ze 6 was. Toen ze 10 was reed ze hem al 4 jaar en reed ze ook los door het centrum Etc heen.

Ik zou op zo'n druk strand in ieder geval bij het hoofd van de pony blijven lopen of het hoofdstel vast pakken.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:06

Ik vind dat een kind best los kan rijden ALS dat kind genoeg ervaring heeft en de pony onder controle heeft. (Voor zover dat kan met een levend wezen) Mijn broertje van net 12 rijdt altijd los op zijn E pony, doet hij ook al twee jaar. En hij is een minder gevaarlijke combi dan menig volwassenen.

In het verhaal in jouw op vind ik inderdaad dat kind niet los zou moeten rijden. Ook vind ik een kind van 6 anders dan een kind van 11. Sommige kinderen van 11 kunnen goed rijden en prima controle houden, kinderen van 6 kunnen vaak goed zitten, maar niet echt rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:08

Ik geloof dat kinderen pas voor les op de manege in aanmerking komen vanaf de 7. En dan gaan ze onder begeleiding naar buiten op de pony en moeten ze doen wat de instructeur zegt. Dit kind werd een beetje aan haar lot over gelaten. Volgens mij had die vader ook geen benul van waar hij mee bezig was.

Maar ik kan niet uit de OP halen wat er nu precies gebeurd is. Je weet niet waarom het kind van de pony afviel. En toen de pony eenmaal wegrende, tóen gingen honden achter hem aan. Dus diezelfde honden hoeven er niet de oorzaak van zijn geweest dat het kind er af viel.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:14

Als ik het goed heb, mag je hier in België niet eens los als je geen 12jaar bent.

En dat vind ik geen slechte regel

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:26

Een kind van 6, in het openbaar, op een dier, niet 'aangelijnd'? Dat vind ik inderdaad onverantwoord.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:12

Love_Mirra schreef:
Als ik het goed heb, mag je hier in België niet eens los als je geen 12jaar bent.

En dat vind ik geen slechte regel

Echt waar? Wist ik niet eens!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:58

KimD schreef:
anneliesdj schreef:

Wij hadden op dat moment de honden aan de riem, drie (middel)grote honden, een hond die heftig reageert op paarden. Die hebben we dus vast gepakt (uit fatsoen, want verplicht is het niet) maar kind komt maar op 1,5 meter voor ons langs. Nu heeft onze vriendin haar tussen de benen gepakt en haar gecorrigeerd om niet te blaffen.

Wat als ze dat niet had gedaan? ;)

De vader had, uit fatsoen, zijn dochter moeten corrigeren en leren dat dit niet netjes is.

Als jouw hond een ander hindert of gevaar vormt is het wel degelijk verplicht daar iets aan te doen. De gedachte dat jij die mensen een dienst hebt bewezen door je hond vast te houden is dus onterecht.
Je gaf zelf aan dat het kind 6 jaar was, die heeft niet het inschattingsvermogen om te zien wat er met jouw hond gebeurt en zeker niet als die tegelijk ook haar pony moet rijden en andere mensen in de gaten moet houden.
Enja die vader heeft het wellicht niet gezien of niet door gehad dat je hond zo tekeer ging of vond het niet nodig er iets van te zeggen. Daarbij spreek je er zelf over dat het vreselijk druk was, had het kind dan wel andere mogelijkheden vraag ik me af?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:05

Het is gewoon een samenloop van omstandigheden met een zelfoverschattende ponyruiter, weinig ervaren vader en hondeneigenaren met slecht luisterende honden.
Er is niet 1 specifieke schuldige.

Er zijn 6 jarige ruitertjes die een eventing parcours rijden en er zijn er ook die net een beetje kunnen blijven zitten.
Is dus ook geen lijn op te trekken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:30

Een longe op het strand, hoe kom je er bij. Pony draait een keer en het kind zit in de knoop :x Daar schiet je lekker mee op
Neem dan zo'n stevige leadrope van enkele meters dan heb je tenminste nog grip

Zo'n klein kind zou ik buiten de bak ook niet zo gauw los laten hoor ... Een hond waarvan ik twijfel of hij wel goed onder appel staat overigens ook niet bij die drukte. Sommige mensen..