Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:46

xyzutu2 schreef:
Wat ik sowieso gek vind is het argument 'max 20% van het paardengewicht inclusief tuigage klopt niet want dan zou heel Nederland moeten stoppen met rijden'. Nee, het klopt wel; als je vanuit het dier kijkt is dat inderdaad zo, dan zou heel Nederland of moeten stoppen met rijden, of moeten lijnen voor ze aan boord klimmen, of een paardenras moeten zoeken met een stevigere bouw.

Eens! Mooi gezegd :j

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:47

Ik heb zelf nog een hele tijd op een (ouder wets gebouwde) haflinger gereden met 75 kg, was dat ook te zwaar geweest? :oo Nu rijd ik overigens niet meer op die pony maar ben wel bezig met afvallen :)

Hoe zit het eigenlijk met mennen? Moet je met overgewicht je niet laten trekken door bijvoorbeeld een A pony of een shetlander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:49

IsaCalixa schreef:
Ik heb zelf nog een hele tijd op een (ouder wets gebouwde) haflinger gereden met 75 kg, was dat ook te zwaar geweest? :oo Nu rijd ik overigens niet meer op die pony maar ben wel bezig met afvallen :)

Hoe zit het eigenlijk met mennen? Moet je met overgewicht je niet laten trekken door bijvoorbeeld een A pony of een shetlander?

Ik geloof dat gewichten met mennen inderdaad anders zijn. Ik heb ooit geleerd dat een paard op onregelmatige/zware ondergrond 100% van zijn eigen gewicht kan trekken. Op de straat (vlakke ondergrond) 300% van zijn gewicht.

Correct me if I am wrong.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:50

Hier zijn al zoveel topics over.
Waar ligt de grens? Ligt die bij iemand die slecht rijdt hoger dan bij iemand die goed rijdt? En wanneer rijdt iemand dan slecht? Wanneer heeft het paard er dan echt last van? En is je paard goed bespierd of juist arm bespierd?
Natuurlijk zijn er overduidelijke voorbeelden waarbij het goed te zien is aan de ruiter of aan het paard. Maar er is nog zoveel in het grijze gebied.

Zo weeg ik al jaren net iets boven de 80 kilo (ik ben daarvoor 35 kilo afgevallen, maar sta nu alweer een tijd stil) dat zich vooral centreert op mijn achterwerk en bovenbenen. Ik heb een stevige haflinger. Daarnaast rijd ik ook nog eens met een westernzadel.
Is dat teveel?
Ik heb niet het idee dat ik hem in de weg zit in mijn rijden omdat ik goed mee kan komen. Volgens de regel blijf ik zelf onder de 20% tov het gewicht van mijn haf. Maar is dat met zadel ook zo?
Afbeelding

Daarom laat ik hem regelmatig nakijken, masseren, enz. 1,5 jaar terug zijn zijn benen op de foto geweest en voor zijn leeftijd zag het er keurig uit. Maar wat doet het in zijn rug?
Met rijden merk ik niet dat hij uit balans is. Opstappen doe ik altijd met krukje.
En ik ga ook niet op een klein of slank paardje zitten.

Het is lastig om te bepalen wanneer je wel en niet mag/kan/wil rijden. Het is afhankelijk van zo ontzettend veel factoren en absoluut niet zwartwit in de meeste gevallen.

Kortom, eigenlijk zou ik het antwoord op je vragen dus niet eens weten :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:51

MarliesV schreef:
amkeVH schreef:
15 of 20?
Ik heb altijd 10% geleerd.

Dat lijkt mij niet kloppend.

Beetje paard is neem een gemiddelde zo'n 600 kg, bij 10% mag daar maar iemand van 60 kg op maximaal. Nou dan kan half rijdend Nederland z'n hobby aan de wilgen hangen.

Ik ken dezelfde 10% regel (eerlijk toegeven, met een rek naar boven tot maximaal 15% inclusief tuig). edit: ik zie dat mijn post onvolledig is, eea is wel afhankelijk van de bouw/gezondheid van je paard.

De conclusie is inderdaad dat als je strak gaat vasthouden aan de 10% dat dan half paardrijdend NL zijn hobby kan opzeggen. Maar of dat de reden moet zijn om de 10% overboord te gooien? Wat nu als die 10% écht een cruciale grens blijkt te zijn? Ik heb dit percentage geleerd van mensen die ik vertrouw in hun inzichten en informatieverstrekking maar ik heb eigenlijk nooit gezocht naar artikelen/onderzoeken die dit percentage onderschrijven.

Ik heb onlangs een paard gekocht en ontzettend met dit thema geworsteld. Uiteindelijk heb ik een paard gekocht waarmee ik (incl tuig dat ik om die reden expres zeer licht gekocht heb) op 12% zit. Ik hoop dan maar dat ik die 2% compenseer met mijn rijstijl...

Ontzettend lastig thema dit. Maar wel goed om steeds over na te blijven denken.

edit2: en zo denk ik er ook over. :j

Amanda schreef:
Het is lastig om te bepalen wanneer je wel en niet mag/kan/wil rijden. Het is afhankelijk van zo ontzettend veel factoren en absoluut niet zwartwit in de meeste gevallen.

Kortom, eigenlijk zou ik het antwoord op je vragen dus niet eens weten :)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 27-10-15 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:51

Zizipicoleo schreef:
@Wistaire: je hebt gelijk hoor, daar was ik me ook van bewust tijdens het schrijven... maar èn ik kwabbel zelf ook een eind weg met veel bewegingen die ik maak :+ , èn ik maakte me te boos over deze specifieke gevallen om het anders te formuleren.

Die frustratie begrijp ik goed hoor, maar het klonk zo grof na het "dit is geen fat-shaming topic". :')

Overigens denk ik ook dat die vrouw er niet bij stil gestaan heeft dat haar gewicht misschien de reden was dat het paard niet stil stond. Vandaar het opnieuw op- en afstijgen...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:56

KoudbloedKim schreef:
Die formules werken trouwens ook niet, zoals de 15 of 20% regel; dan zou ik 240 kilo mogen wegen om op mijn paard te stappen. :')

Er zijn rassen als arabieren en ijslanders die relatief sterk zijn voor hun eigen gewicht.
Voor internatinale Endurance geldt een minimum gewicht van 75 kg waarmee je op minimum gewicht al bijna op de 20% zit bij een Arabier.
KoudbloedKim heeft nog meer marge.

Voor mij komt veel terug op een paar zaken, nl de bespiering en gebruik van de rug van het paard en de kwaliteiten van de ruiter.
Als je een paard hebt dat sterk is in de rug, goed bespierd en getraind en met een goede ruiter kan er heel veel.
buiten zaken als hoe lang en vaak je rijd zijn er indicaties als het paard minder gaat lopen, zadelproblemen enz. In het geval van echt goede ruiters denk ik dat ze zelf het wel weten.
In de andere gevallen is zit je in een grijs gebied.
Het lijkt mij beter om te werken naar goede ruiters en goed getrainde paarden dan een vuist regel voor het maximale gewicht voor een paard te bepalen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:58

Ooit woog ik 165kg.
Toen kon ik gewoon niet op een paard stappen, ik lag er net zo snel terug over :')

Toen ik 120 woog heb ik een paar lesjes in stap en draf gereden want iedereen vond dat dat wel kon.

Tot ik het een keer liet filmen, ik ben nooit meer op mijn kruising ouderwetse-moderne Haflinger van 1,47m gestapt.

Ik heb de afvalrace ingezet en weeg nu 85kg, nog 10kg te gaan en ik stap er terug op :) (of die moed probeer ik me toch in te praten)

Ik keur het niet goed om met een flink gewicht op een ongeschikt paard te gaan zitten, maar paardrijden is en blijft een egoistische sport...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:59

Eerlijk? Paardrijden is geen sport voor mensen met overgewicht. Hoewel er nuances zijn natuurlijk, lettend op bouw en grootte van paard. Maar naar mijn mening hoor je niet op een paard als je zwaarder dan 90-100kg bent.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:02

Even tussendoor @iedereen: de voorbeelden zijn zeker subjectief geschreven en ik heb sowieso botte termen gebruikt, maar ik was dan ook echt, echt heel boos om wat deze mensen deden. Helaas voor hen zijn ze niet alleen voor hun paard te zwaar, maar ook voor zichzelf om het zo maar te zeggen en was het te verleidelijk om ze geen dikkerds te noemen. Nogmaals, ben zelf ook niet de slankste en ben zelfs ook een tijdje een echt dikkerdje geweest, dus ik vond dat ik dit even mocht zeggen. :+
Te dik is gewoon te dik, klaar. Dit kan voor sommigen kwetsend zijn, maar ik weet heel goed dat er duizend en één redenen zijn waarom iemand overgewicht kan hebben en dat dat lang niet altijd 'eigen schuld' is. Zolang je er niks aan kan doen, of er wel wat aan kan doen en dat ook doet, moet je hierboven kunnen staan en je niet aangesproken voelen!! Afvallen is een strijd, dat weet ik maar al te goed, en ik heb een diep respect voor ieder die hier alleen al in zijn hoofd mee bezig is.
Tot slot: als de mensen uit mijn voorbeelden niet zo hadden gedaan als ze deden, had ik ze ook nooit zo omschreven. Ik beledig geen mensen opzettelijk zonder reden. Dus sorry, but not sorry!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:04

xyzutu2 schreef:
Hier staat een compleet artikel met alle onderzoeker naar ruitergewicht en paardengewicht: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/

Los daarvan wordt in de officiele formulie om te bepalen hoeveel ruitergewicht een paard kan dragen daar ook nog eens het over- en ondergewicht van het paard van afgetrokken. Zodra een paard een kilo te licht of te zwaar is mag hij dus weer minder dragen. Een te dikke pony is dus niet sterker (want 'steviger gebouwd') maar juist zwakker omdat hij de halve ruiter ook al de rest van de dag meesjouwt als hij niet aan het werk is.

Wat ik sowieso gek vind is het argument 'max 20% van het paardengewicht inclusief tuigage klopt niet want dan zou heel Nederland moeten stoppen met rijden'. Nee, het klopt wel; als je vanuit het dier kijkt is dat inderdaad zo, dan zou heel Nederland of moeten stoppen met rijden, of moeten lijnen voor ze aan boord klimmen, of een paardenras moeten zoeken met een stevigere bouw.

Hier gaan veel mensen de mist mee in. Dat is wel jammer.
Hoop dat dat nog wat meer bekend wordt in paardenminnend Nederland.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:04

Je hebt nooit het recht om een ander voor iets uit te maken ongeacht of je het zelf bent geweest of niet. Nu is het ook nog hun eigen schuld dat jij ze dikkerds noemt omdat ze iets gedaan hebben wat jou tegen stond? My god, jij hebt echt nog veel te leren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:06

Zizipicoleo schreef:
Ik beledig geen mensen opzettelijk zonder reden. Dus sorry, but not sorry!

Volgens mij is mensen (opzettelijk) beledigen nooit zinvol of juist. Maar dat is een heel andere discussie.

bakkabouter

Amanda schreef:
Natuurlijk zijn er overduidelijke voorbeelden waarbij het goed te zien is aan de ruiter of aan het paard. Maar er is nog zoveel in het grijze gebied.

Helemaal mee eens, maar als ik eerlijk ben... Zie ik regelmatig mensen die de impact van massa (dus echt wat je incl tuig weegt) minimaliseren, en het effect van andere factoren (compactheid, spiermassa, ervaring) dan weer eerder optimistisch inschatten. Natuurlijk bestaan daar geen precieze cijfers of percentages voor, en het is ook quasi onmogelijk om die te bepalen. Maar als je heel eerlijk je gevoel volgt, dan kan je daar vermoedelijk wel een min of meer correcte inschatting van maken. Het probleem is dat niet iedereen eerlijk kan of durft zijn, want dat is gewoon heel erg moeilijk. Vanop een afstandje zien alles er logisch en evident uit, maar als het over jezelf gaat is het dat heel vaak niet.

Verder voel ik heel erg de morele verplichting om de volledige grijze zone het voordeel van de twijfel te geven (want wie ben ik/jij/hij/zij om over een ander te oordelen), en dat is wellicht ook niet helemaal realistisch.

Anoniem

Amanda schreef:
Zo weeg ik al jaren net iets boven de 80 kilo (ik ben daarvoor 35 kilo afgevallen, maar sta nu alweer een tijd stil) dat zich vooral centreert op mijn achterwerk en bovenbenen. Ik heb een stevige haflinger. Daarnaast rijd ik ook nog eens met een westernzadel.
Is dat teveel?
Ik heb niet het idee dat ik hem in de weg zit in mijn rijden omdat ik goed mee kan komen. Volgens de regel blijf ik zelf onder de 20% tov het gewicht van mijn haf. Maar is dat met zadel ook zo?

De regels gaan niet over jouw gewicht, maar over de totale extra belasting van je paard. Dus als jouw gewicht plus gewicht zadel en pad plus gewicht hoofdstel onder de 20% blijft, zit je goed. Anders zit je erboven. Dat zou een reden kunnen zijn om bv een lichter zadel te kopen als afvallen niet lukt.

Toen ik besloot dat ik een paard wilde open was ik niet te zwaar voor het paard dat ik zocht (was op zoek naar een barok paard van 1,55 meter hoog en ik woog 73 kilo), maar ik vroeg me wel af: waarom zou ik mijn paard in vredesnaam met die 10 kilo extra opzadelen? Mijn conclusie was: als ik echt serieus ben in dat ik een paard wil kopen, dan kan ik dat aan mezelf bewijzen door eerst die tien nutteloze extra kilo's kwijt te raken. Daar heb ik een jaar over gedaan en toen pas heb ik een paard gekocht.

Een ander mysterieus argument in dit soort discussies (naast 'maximaal 20% van je paard wegen klopt niet want dan zou heel NL moeten stappen') vind ik trouwens 'Maar iemand die te zwaar is en goed meebeweegt kan veel minder belastend zijn dan een ruiter met ondergewicht die steeds in het zadel bonkt'.
Sowieso is het een idiote vergelijking, want een ruiter die met overgewicht in het zadel bonkt is ook minder belastend dan zonder verdoving een paardenkies trekken. :o? Je moet bij vergelijkingen wel steeds een van de variabelen gelijk houden als je wilt dat het nog ergens op slaat. Dus: een zware ruiter die goed zit is minder belastend dan een zware ruiter die slecht zit, en een zware ruiter die goed zit is helaas belastender dan een lichte ruiter die goed zit.
Het punt met overgewicht (en dan bedoel ik dus niet eens dat de ruiter te zwaar is, maar dat de combi zadel plus ruiter te zwaar is) is dat het paard elke seconde overbelast wordt, van het opstappen tot het afstappen, terwijl die bonkende vlo én maar een keer per pas in het zadel bonkt, én alleen tijdens gangen zoals draf en galop, en als hij bonk geeft hij door het lichte gewicht veel minder puntbelasting in het zadel, en de rest van de tijd (inclusief instappen, uitstappen en werken in stap) belast hij het paard sowieso nauwelijks.
Dus als je kijkt naar werkelijk chronische belasting loop het rijtje waarschijnlijk zo:
Van meest belastend naar minst belastend:
Te zware ruiter/zadelcombi met slecht zittende ruiter
Te zware ruiter/zadelcombi met goed zittende ruiter
Lichte zadel/ruitercombi die slecht zit
Lichte zadel/ruitercombi die goed zit

Het is jammer dat extra gewicht nou juist nadelig uitpakt voor mensen die sowieso al vaker veroordeeld worden om hun uiterlijk, maar helaas is dat zo.
Overigens snap ik woorden als dikkerdjes en vetkwabjes ook niet als het over andere mensen gaat. Zelfs al vind je mensen te zwaar voor hun paard, dan kun je nog steeds op een normale manier met en over ze praten. Aan mensen bij voorbaat tegen je in het harnas jagen heb je sowieso niets, wat je ook wil bereiken. :)*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-15 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:13

Ik zit op het moment ook in een fase dat ik absoluut niet op een paard stap, volgens berekeningen kon ik nog makkelijk op mijn verzorgpaard zelfs met nog 30 kilo erbij. Maar merkte de laatste maanden dat ik me steeds ongemakkelijker ging voelen, merkte niet veel aan paard ( belgish trekpaard) Maar het is ook zo een goedzak, dat ik besloten heb er gewoon niet meer op te stappen tot ik een gezonder gewicht heb, gewoon uit respect voor het paard, het zijn zulke goedzakken laten alles maar toe.
Hopelijk over een jaar of mischien wel eerder weer erop maar tot ik me prettiger voel en wat overtollig kilo's kwijt ben blijf ik lekker op de grond, knuffelen borstelen wandelen etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:14

xyzutu2: was ook meer een retorische vraag hoor. Ik weet dat je alles op moet tellen en het totaal gewicht moet pakken :j
Maar juist om aan te geven dat veel mensen dat niet doen en alleen van hun eigen gewicht uit gaan. Ik denk dat je voor het tuig rustig 10-15 kilo mag optellen. En zomer- of winterkleding scheelt ook al snel een kilo bijvoorbeeld.

Berder denk ik dat ook nog bepalend is waar je het gewicht hebt zitten. Een flinke voorgevel (zonder sportbh), maar slanke benen zal denk ik meer in de weg zitten door het bewegende vet dan stevige bovenbenen en billen. En er dan wel vanuit gaande dat het zadel passend is voor achterwerk en paard uiteraard :))

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:15

Amandavd schreef:
Je hebt nooit het recht om een ander voor iets uit te maken ongeacht of je het zelf bent geweest of niet. Nu is het ook nog hun eigen schuld dat jij ze dikkerds noemt omdat ze iets gedaan hebben wat jou tegen stond? My god, jij hebt echt nog veel te leren.

Als ze een paard hadden gereden dat bij ze past, had ik ze gewoon een flinke amazone en ruiter genoemd. Nu mishandelen ze in mijn ogen hun paarden en noem ik ze dikkerds. Daar kun je het mee eens zijn of niet, ik doe het toch. Mensen beledigen is nooit netjes, maar soms kan ik dat niet laten en dit geval heb ik er ook geen spijt van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:16

Zizipicoleo schreef:
Amandavd schreef:

Als ze een paard hadden gereden dat bij ze past, had ik ze gewoon een flinke amazone en ruiter genoemd. Nu mishandelen ze in mijn ogen hun paarden en noem ik ze dikkerds. Daar kun je het mee eens zijn of niet, ik doe het toch. Mensen beledigen is nooit netjes, maar soms kan ik dat niet laten en dit geval heb ik er ook geen spijt van.

Dat zegt dus een hoop over jou als persoon en dat bedoel ik niet positief.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:18

EskeGirl schreef:
Eerlijk? Paardrijden is geen sport voor mensen met overgewicht. Hoewel er nuances zijn natuurlijk, lettend op bouw en grootte van paard. Maar naar mijn mening hoor je niet op een paard als je zwaarder dan 90-100kg bent.

Ik sluit me hierbij aan. Ik zie veel mensen die met hun (over)gewicht op hun haflinger van 1.42 stappen, onder het motto: het is een haflinger, zij kunnen veel hebben. Natuurlijk zijn er paarden die qua bouw meer kunnen hebben, maar ik vind hier bv. een haflinger niet onder vallen. Je moet rekening houden met het feit dat je op een dier stapt, voor langere tijd en dat je dat paard echt kapot kunt maken/in de weg kan zitten met je gewicht. Wil je paardrijden, prima, maar let dan ook op je gewicht. Jij kunt misschien denken, kan nog wel, maar als je vanuit je paard kijkt, kan het allang niet meer. Als je te zwaar bent, kun je vaak ook moeilijker meekomen met de beweging van het paard, waardoor je hem alleen maar meer in de weg zit. Imo is dat niet eerlijk tegenover het paard. Ik heb respect voor de mensen die zich beseffen dat ze te zwaar zijn en besluiten niet meer paard te rijden totdat ze zijn afgevallen. Vind dat heel knap en dat verdient echt een compliment. :)

Selina

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:22

Die 10% zou betekenen dat ik dus nét op een paard van 500kg kan met tuig. En dan heb ik ondergewicht. Dan kunnen zelfs alle ruiters stoppen met gezond gewicht. Ik vind het beter om te kijken per paard en ras. Als jouw paard half door z'n benen zakt tijdens het opstappen heb je ook al een antwoord. Ik heb er nu dus niet mee te maken maar mocht ik ooit dik worden heb ik wel een extra motivatie om af te vallen: weer paardrijden.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:22

Ik moet bekennen dat ik ook altijd een beetje schrik als er gevraagd wordt of er zadels zijn groter dan 18", kuitmaten van 48cm of rijbroeken in erg grote maten.. Ik ben zelf ook wat zwaarder dan de gemiddelde ruiter (75 kilo). Ik woog een tijdje 80 kilo en na 5 kilo eraf merkte ik gewoon dat mijn paard het makkelijker had. Daarentegen sport ik, doe ik aan yoga, heb ik een sterke core en zorg ik er dus voor dat ik fit genoeg ben om mijn paard te kunnen uitzitten. Ik vond 80 kilo ook wel echt het maximum en ben ook vooral afgevallen voor mijn paard (kwpn van 1,70). Waren er maar meer mensen bewuster bezig met hun gewicht en het vraagstuk of het 'fair' is om op een paard te stappen. Ga eerst sporten en probeer wat af te vallen voor je droom als amazone te verwezenlijken.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:23

Ik ga vaak fotograferen op wedstrijden. En bijna elke (spring)wedstrijd is er wel dezelfde vrouw, die duidelijk zwaar overgewicht heeft. En ook heel erg duidelijk haar paarden in de weg zit. Het ergste vind ik nog, dat wanneer de paarden dit uitten door in opstand te komen, ze ze zo 20 slaag met de zweep geeft.
Zulke mensen vind ik niet mogen rijden nee. Als je paard duidelijk aangeeft last te hebben van jou gewicht, ben dan ook eerlijk genoeg tegen jezelf om dit in te zien..

Mijn punt: Je hoeft misschien niet naar die procenten te luisteren, soms kun je over die procenten zitten en nogsteeds een prima combinatie zijn. Maar luister dan wel naar je paard. En stop er gewoon (tijdelijk tot afgevallen) mee als hij aangeeft last van je te hebben..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:26

Als die stelregel zou betekenen dat half Nederland zou moeten stoppen met rijden dan is dat 'gewoon' zo. Waarom zouden die regels moeten worden aangepast voor de ruiter en niet voor het paard?

Buiten dat vind ik paardrijden überhaupt een vrij 'egoïstische' hobby, buiten beschouwing gelaten dat er vast paarden zijn die het leuk vinden om te werken of te rijden is het vanuit het plezier en gemak voor de mens ontstaan. Niet omdat er plotseling een paard zichzelf een zadel opdeed en vroeg of de mens alsjeblieft op z'n rug wilde gaan zitten :D
Juist daarom is het zo belangrijk eerlijk te kijken naar jezelf en naar je paard, wat is acceptabel.. Maar inderdaad Amanda wat jij noemt,je hebt te maken met een grijs gebied en daarnaast is het sociaal ook niet wenselijk een te zwaar persoon aan te spreken over zijn gewicht. Ik zou niet weten of ik dat zou durven in ieder geval..

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:28

[/quote] Dat zegt dus een hoop over jou als persoon en dat bedoel ik niet positief.[/quote]

Okee, gelukkig kan ik me daar dan weer niet druk over maken.
Laatst bijgewerkt door Zizipicoleo op 27-10-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt