Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasz schreef:Maar als je dus echt goed naar de tabel kijkt, kan je inderdaad de conclusie trekken dat zonder zadel rijden slecht is, maar dan moet je ook de conclusie trekken dat met een boomloos zadel slecht is en dan moet je zelfs ook de conclusie trekken dat zelfs met een goed zadel, rijden schadelijk is voor een paard. Het beste ga je dus helemaal niet rijden. Wat ik dan dus ook niet doe, niet per se omdat het slecht is, maar meer omdat mijn paard een heel stuk gelukkiger is als ik niet probeer een zadel op haat rug te leggen en erop wil zitten.
Want uiteindelijk komt het erop neer dat rijden op de langere termijn gewoon heel slecht is. Je bent dan dus misschien minder slecht bezig met een goed passend zadel, maar dat betekent niet dat je dan goed bezig bent.
Toen ik nog wel reed, op mijn vorige paard, reed ik wel zonder zadel. En zoals ik ook net las, als je echt goed zit zonder zadel steun je niet op je kont, ga je niet hangen aan de teugels voor balans, maar steun je op je bovenbenen. En dan denk ik dat zonder zadel niet schadelijker is dan met boomloos en misschien zelfs niet schadelijker dan met zadel. Maar ja, dan uiteindelijk is niet rijden nog het aller aller beste.
pmarena schreef:En dan nog het verschil in de praktijk met een andere ruiter en een ander paard.... je kan er echt niet zoveel van zeggen.
Er zijn genoeg combinaties die voor het comfort van het paard veel beter hun BBP uit de kast kunnen trekken dan hun boomzadel
pmarena schreef:Het is in zoverre relevant dat de gemiddelde bokker met een half oog leest en de conclusie trekt dat ze hun BBP maar beter niet meer kunnen gebruiken omdat het zadel beter zal zijn....terwijl er naar alle waarschijnlijkheid meer paarden rondlopen met een niet, dan met een wel optimaal passend zadel....
Dan baalt zo'n paard ook als een stekker dat de ruiter niet gewoon de BBP gebruikt maar dat het knijpende / bruggende / bobbelig gevulde / te klein voor de ruiter zijnde of wat-dan-ook zadel er weer op gaat in plaats van de BBP die misschien wel veel fijner aanvoelt voor paardlief
xniieeenke schreef:jasz schreef:Maar als je dus echt goed naar de tabel kijkt, kan je inderdaad de conclusie trekken dat zonder zadel rijden slecht is, maar dan moet je ook de conclusie trekken dat met een boomloos zadel slecht is en dan moet je zelfs ook de conclusie trekken dat zelfs met een goed zadel, rijden schadelijk is voor een paard. Het beste ga je dus helemaal niet rijden. Wat ik dan dus ook niet doe, niet per se omdat het slecht is, maar meer omdat mijn paard een heel stuk gelukkiger is als ik niet probeer een zadel op haat rug te leggen en erop wil zitten.
Want uiteindelijk komt het erop neer dat rijden op de langere termijn gewoon heel slecht is. Je bent dan dus misschien minder slecht bezig met een goed passend zadel, maar dat betekent niet dat je dan goed bezig bent.
Toen ik nog wel reed, op mijn vorige paard, reed ik wel zonder zadel. En zoals ik ook net las, als je echt goed zit zonder zadel steun je niet op je kont, ga je niet hangen aan de teugels voor balans, maar steun je op je bovenbenen. En dan denk ik dat zonder zadel niet schadelijker is dan met boomloos en misschien zelfs niet schadelijker dan met zadel. Maar ja, dan uiteindelijk is niet rijden nog het aller aller beste.
Waarom zou het met zadel schadelijk zijn? Het ligt onder, of net op/net boven de schade-lijn, en ik neem aan dat men geen 4 uur achter elkaar rijdt, dat word inderdaad slecht, ook met zadel.
Kuggur schreef:pmarena schreef:Het is in zoverre relevant dat de gemiddelde bokker met een half oog leest en de conclusie trekt dat ze hun BBP maar beter niet meer kunnen gebruiken omdat het zadel beter zal zijn....terwijl er naar alle waarschijnlijkheid meer paarden rondlopen met een niet, dan met een wel optimaal passend zadel....
Dan baalt zo'n paard ook als een stekker dat de ruiter niet gewoon de BBP gebruikt maar dat het knijpende / bruggende / bobbelig gevulde / te klein voor de ruiter zijnde of wat-dan-ook zadel er weer op gaat in plaats van de BBP die misschien wel veel fijner aanvoelt voor paardlief
Tsja tegen zo´n koppigheid valt niet in te praten, toch nog even proberen dan..
Je argumentatie is irrelevant voor de discussie die de TS hier gestart heeft; je hebt het over IETS HEEL ANDERS.

Azmay schreef:Ik vind het feit dat veel mensen met slecht passende zadels rijden super relevant.
Die manier van knellen is een stuk erger dan een ruiter die comfortabel zonder zadel rijd namelijk.
Freki schreef:In dit topic wordt ervan uitgegaan, dat je op je kont zit. Maar als je goed hebt leren rijden (zonder zadel) steun je vooral op je bovenbenen.
Voor de rest wil ik mij niet weer gaan mengen in deze discussie, aangezien jij geen real lief ervaring hebt, en toch je eigen mening door moet drukken aan iedereen. Succes ermee!
Freki schreef:In dit topic wordt ervan uitgegaan, dat je op je kont zit. Maar als je goed hebt leren rijden (zonder zadel) steun je vooral op je bovenbenen.
Voor de rest wil ik mij niet weer gaan mengen in deze discussie, aangezien jij geen real lief ervaring hebt, en toch je eigen mening door moet drukken aan iedereen. Succes ermee!

pmarena schreef:Het probleem is alleen dat vaak tijdens onderzoeken, deze randvoorwaarden niet helemaal gelijk op gaan
Bij dat boom versus boomloos / BBP gebeuren heb je bvb. meestal al te maken met ruiters die al jaren op boomzadels rondrijden. Dat zijn ze gewend. En voor de test worden ze dan ineens op andere spulletjes gezet, waar ze dan vaak toch een beetje onwennig op zitten en waardoor het test-resultaat beïnvloed wordt.
Of men neemt wel de moeite om het boomzadel even goed af te stellen / op maat te maken, maar kwakt er zo maar een boomloos zadel op zonder daar ook even de juiste afstelling in te zoeken.
Of men scheert alles makkelijk over 1 kam, "boomloos" bestaat niet, er zijn zo ontzettend veel varianten die totaal anders in elkaar zitten en totaal anders werken...
Er mist gewoon een stukje nuance vaak dat wèl belangrijk om de juiste conclusie er aan te hangen voor gebruik in de praktijk
8nnemiek schreef:Inderdaad een discussie die keer op keer terug komt..
Maar ga eens met je kont op je handen zitten. Maak een holle rug. Nu voel je duidelijk je zitbeentjes in je handen drukken. Voelt niet heel fijn.
Maak je rug nu iets boller, kantel je bekken en ga op je kontzakken zitten. Nu voel je dat je zitbeentjes ook kantelen en dus ook niet meer in je handen drukken.
Er zijn mensen die heel erg met holle rug rijden. Die mensen zou ik ook zeker niet op mijn paard zetten zonder zadel (of met boomloos zadel), maar zoals ik het geleerd heb rijd je op je kontzakken en verdeel je de druk over je billen, bovenbenen en eventueel je beugels.
In dat geval heeft een paard zeker niet zo veel last van jouw als de openingspost beweert.
Theorie is leuk, maar theorie en praktijk blijken vaak genoeg mijlenver uit elkaar te liggen.
Ik wil niet zeggen dat iedereen maar een uur per dag zonder zadel op zijn paard moet gaan rijden, maar het is zeker mogelijk om zonder zadel te rijden zonder je paard in de weg te zitten en pijn te doen. Je zal wel op je houding moeten letten.
Mijn paard geeft het heel goed aan als er iets niet goed zit. Te krap zadel, dat merkte ik direct. Maar zonder zadel loopt hij heel soepel en ruim. En zo ken ik wel meer paarden die gevoelig zijn en duidelijk laten merken wanneer het niet goed voelt.