Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
listiglistje schreef:Rindin schreef:Denk dat er nog een veel groter probleem zit in het feit dat de ruiters prima op foto's zien dat
hun paard wat duikt (enzovoorts), maar dat ze geen idee hebben hoe ze dat op de juiste manier
zouden moeten/kunnen oplossen.
En dan komt goede instructie ter sprake , Boktadvies zal het probleem niet oplossen
xyzutu2 schreef:Het zal wel onbewust zijn, maar je kunt dat soort zinnen niet opschrijven/uitspreken zonder dat ze je manier van denken beinvloeden. Neuro-linguistisch programmeren en de psychiatrie is zowat gebaseerd op dat principe: zeg dingen - bewust of onbewust - en je gaat erin geloven.
Tcm62 schreef:Ik denk dat er wordt bedoelt
xyzutu2 schreef:Ik geloof ook dat mensen zelf alvast zelfkritiek geven om erger te voorkomen - maar waarom zou je die zelfkritiek dan in vredesnaam zo opschrijven dat het steeds paardkritiek is?
Stel, ik kies ervoor om een foto te plaatsen waarop mijn paard veel te diep/in de krul loopt, dan is echte zelfkritiek (bedoeld om de kritiek van anderen voor te zijn): 'hier laat ik hem te diep lopen, ik had meer teugelruimte moeten geven en wat meer voorwaarts mogen vragen.' En daar heb ik geen enkel probleem mee.
Waar ik wel een 'probleem'mee heb, is dat er dan over het algemeen in bijna alle gevallen als 'zelfkritiek' staat: 'hier kruipt mijn paard achter de teugel'.
Dus dat mensen de kritiek van anderen voor willen zijn en foto's daarom zelf alvast bekritiseren is geen argument; want ze kiezen nog steeds voor kritiek op het eigen paard ipv op hun eigen belemmeringen. Waarom zou je de fouten (in elk geval in fototopics op Bokt) altijd eerst bij je paard leggen?
Sammyoo schreef:Je kan ook andersom redeneren. Als je zegt 'mijn paard liep zo fijn', zou je dus ook kunnen zeggen 'ik heb zo goed gereden'. Dat doe je meestal ook niet. Het is een beetje een semantische discussie.
Ik herken wel dat er ruiters zijn die oorzaken van rijtechnische problemen vooral bij het paard zoeken, maar volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met het taalgebruik zoals TS het schetst.