Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben:

Een engels ruiter
129 (45%)
Een western ruiter
22 (7%)
Overgestapt van western naar engels.
7 (2%)
Overgestapt van engels naar western.
75 (26%)
Ik doe aan beiden
50 (17%)

Totaal aantal stemmen: 283

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:04

ben begonnen met dressuur bij de manege, helaas liep ik steeds tegen slecht passend tuig en andere ellende aan. Toen kwam ik Krista (ook hier op bokt) tegen die mij aanbood eens bij haar te komen lessen. Dat was echter wel Western. Wilde het gewoon eens proberen en is me zo goed bevallen dat ik bij Western gebleven ben. Inmiddels recreatief western ruiter samen met mijn paardje die ook een goede western basis heeft.

cissy

Re: Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:45

Altijd Engels gereden en in 1994 overgestapt naar western en mijn jonge paard western in laten rijden. Na paar jaar quarter gekocht en die is nu 22. Ik wil echt niet terug naar het Engels rijden, ben tevreden met mn cowpony en de manier van rijden en omgang met paarden.
Het is net even wat relaxter en minder babysitten van je paard, plus de vele leuke onderdelen in de sport.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:06

Cowgirl schreef:
Maar dat is met dressuur net zo....heeft Imke schellekens nog duidelijk verteld op HE :)

Jennifuur schreef:
Het uitgangspunt is bij beide disciplines hetzelfde, maar toch zie ik zelf dat het met name bij het Engels rijden nog te weinig wordt uitgevoerd (op hoog niveau nog ruiters hulp zien geven bij iedere pas), maar uiteraard ook bij onervaren Westernruiters komt dit voor.

Klopt, net zoals Jennifuur zegt zie je bij met name engels rijden (veel) te weinig. Alle engelse ruiters die op mijn paard hebben gereden vielen er stuk voor stuk bijna af van verbazing. Simpelweg omdat hij direct op een lichte hulp reageerde :roll: Dat hij achter- of zijwaarts ging, lekker ontspannen met losse teugel! Zonder keihard 'terug' te roepen, in zijn mond te trekken of te schoppen

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:10

Ja, precies MissYvette4u.

Een vriendinnetje van me die ook een eigen paard had en dergelijke, ging voor de leuk eens op mijn paard. In de galop besloot ze uit het niets opnieuw haar buitenbeen aan te leggen tegen de buik van mijn paard, dus hij voelde 'druk' rechts en maakt vanuit galop nog net geen hele scheve roll-back :+ Toen was ze toch wel geschrokken :)) Snap dat dit wel een voorbeeld is dat niet altijd voorkomt, maar het feit dat ik alleen voor de fun mijn paardje reed (en die dus zo op de hulpen was), en zij op redelijk niveau wedstrijden reed, zei in mijn ogen wel wat.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:05

Ik rij zowel serieus engels als western. Dressuur met mijn eigen pony en op alle andere engels gereden paarden. En western op een ranch hier in de buurt waar ik lessen heb op de manegepaarden en -pony's. In beide disciplines rij ik wedstrijden en voor mij is de combinatie van Engels en western perfect. Ik ben meer op mijn zit en houding gaan rijden en ben me bewuster van wat ik met mijn lijf doe op het paard omdat de westernpaarden reageren op de kleinste (wellicht onbewuste) hulpen die je geeft met je lichaam.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:13

Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:17

Wat een leuk topic!
Ik meld me ook even :)

Ik heb 14 jaar engels gereden en ben nu sinds ruim anderhalf jaar overgestapt naar western. Ik vond het een openbaring! Ik ben nooit meer moe na het rijden :P Heb er wel bijna een jaar aan lessen over gedaan om het engelse er een beetje uit te krijgen.. Vooral toen ik in het begin een rechte lijn reed en mijn paard alle kanten op zwabberde. Bleek dat ik mijn beide benen (en knieën) er uit automatisme aan had. Paard had geen idee welke kant ik uit wilde _O- Pas toen ik eindelijk mijn benen volledig ontspande en mijn knieën wat van het zadel haalde ging ze rechtdoor! Ik ben het dus heel erg eens met wat er is gezegd over de gevoeligheid van westernpaarden haha.

Ik heb het helemaal gevonden in de reining :) ik ga ook niet meer terug naar engels. Ik moet ook zeggen dat het me vaak opvalt dat de sfeer ook veel losser is bij het westernrijden. Het joelen bij de wedstrijden en Rieky Young die gewoon lekker op haar gemak aan de bar zit tussen iedereen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:26

TurdusMerula schreef:
Knuppel in het hoenderhok: als je overstapt naar western en dan ineens minder problemen ervaart met jezelf/je paard dan heb je een beroerd engels voorbeeld gehad...

Absoluut! Maar je ziet het nog zo verdraait veel dat ik snap datveel mensen denken dat het zo wel zal horen bij het engels rijden.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:30

troi schreef:
TurdusMerula schreef:

Absoluut! Maar je ziet het nog zo verdraait veel dat ik snap datveel mensen denken dat het zo wel zal horen bij het engels rijden.

Ik moet wel zeggen dat ik na een dressuurles wel echt flink moe was, en nu niet meer, terwijl ik mijn paard wel echt goed aan het lopen heb. Bij dressuur had ik mijn oude pony eigenlijk tussen mijn handen en mijn benen geklemt, ze ging op een gegeven moment wel goed ontspannen maar mijn huidige bijrij-paard word knettergek van alle druk als ik erop ga zitten zoals voorheen. Zeg niet dat het fout is op die manier, maar anders is het zeker :)

Ik heb overigens altijd van goede instructeurs les gehad :) ook in de dressuur.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:38

troi schreef:
TurdusMerula schreef:

Ach, er is ook slecht westernles... Alleen valt dat wellicht eerder op, omdat het wereldje nog kleiner is. :)

Ik hoor véél te vaak dat de overstap naar western zooo fantastisch is en dat alle problemen wegvallen ed... Dat snap ik niet. :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:52

Op het moment weet ik eigenlijk niet wat ik rijdt :') ik heb leren rijden op een engels zadel, maar ik kreeg altijd les van mijn moeder en die was op dat moment al jaren overgestapt naar de westernsport, dus daar ligt mijn basis wel. Ik houd me nu voornamelijk bezig met klassieke dressuur, wat mooi aansluit op de Californische tak van het westernrijden. Heb daarom ook ingevuld dat ik een western ruiter ben :j

Ik snap overigens ook goed de frustratie van sommigen over dat western soms [vaak] niet erg serieus genomen [lijkt] te worden in bepaalde kringen, hoewel ik vind dat het wel bij begint te trekken. Ik krijg niet vaak reacties op mijn rijkunsten, maar als ik al aangesproken wordt is het tegenwoordig wel meestal positief of in ieder geval belangstellend, dat is ook wel eens anders geweest :j
Laatst bijgewerkt door vanspeijk op 15-09-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:54

TurdusMerula schreef:

Jup, helemaal waar.
Ik zeg nu ook: als ik mijn huidige instructeurs eerder had ontmoet, had ik de overstap waarschijnlijk niet gemaakt.
En het leuke (of eigenlijk trieste) is: de lesdagen hier zijn altijd gemengd Engels en western, bij de westerninstructeurs. Best opvallend.
Eerst volgende lesdag zijn zelfs maar 3 westernruiters van de 11 :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:25

TurdusMerula schreef:

Ik denk niet dat het feit dat een methode niet bij je past altijd betekend dat die slecht is of de les slecht was. In mijn omgeving is het bijv een beetje een hype om "academisch" te rijden. Ik ken een boel mensen die ermee weglopen, ik ken ook een boel mensen die ervan weglopen. Een aanpak kan je wel of niet liggen, dat ie je niet ligt maakt hem nog niet per definitie beroerd. Ik heb regelmatig les gehad van mensen die er een aanpak op na hielden die voor mij niet zo werkte en voor henzelf of andere leerlingen duidelijk wel :j .

Ik rij zelf gewoon engels en ik heb geen noemenswaardige problemen, maar het lijkt me wel leuk om eens een tijdje serieus western te gaan rijden. Vooral omdat het me erg leuk lijkt om trail en reining te rijden :D , helaas ben ik daar nu nog niet rijk genoeg voor :$ :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:35

Maar één aanpak staat niet gelijk aan één 'stroming'. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:23

De meeste mensen zullen hun mening over een stroming toch bepalen aan de hand van een paar instructeurs/voorbeelden die ze zien, niet aan de hand van de hele stroming. Maar dat is het hele punt ook niet, dat je ergens hopeloos in faalt ligt gewoon niet altijd aan de instructie, soms heb je gewoon geen aanleg voor dingen (echt ik heb daar persoonlijk ervaring in :P ). Imo is het wat kort door de bocht om te zeggen "dan heb je een beroerd voorbeeld gehad" dat kan, maar je kan er ook gewoon zelf beroerd in zijn iets op die manier te leren :o?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 04:35

Ik doe (thuis in nl) beiden (al sinds 3 jaar "overstap gemaakt naar western), maar heb grote voorkeur voor western. M'n ene bijrijdpaard western is en andere engels :P Hier in Canada is alles western en heb ik de échte western leren kennen. Western hier is heel anders dan in nl, veel meer gericht op werken met cattle allemaal. Ook geleerd hoe ze hier paarden trainen (horsemanship manier), en dit is ook zooo veel beter vind ik. Dus na deze ervaring weet ik nog zekerder dat western veel meer iets voor mij is dan engels.
Maar in nl is t erg moeilijk om western bijrijdpaard te vinden, dus zal nog steeds ook engels blijven rijden.

TurdusMerula, dat is echt grote onzin. Heb nooit echte problemen gehad toen ik engels reed, maar wel dat t soms niet helemaal goed voelde. Overstap naar western viel alles direct op zn plek. Grote verschil met western is dat western meer paard fout laten maken, en dan corrigeren. Terwijl je met engels vaak ziet dat men de fouten wil voorkomen.
Daarnaast bem ik absoluut geen fan van constante druk op t bit en 'strakke' teugels. Ook de positie waar (dressuur) paarden in moeten lopen vind ik 3x niks. En de manier waarop.
Daarnaast grondwerk, sinds ik de western heb leren kennen en heb kunnen zien hoe je met een paard kan werken heeft t mn visie over grondwerken en loswerken totaal veranderd. Wat bereik je in godsnaam met longeren? Als wij een paard beleren komt er helemaal geen longeren aan te pas.
Daarnaast zeggen veel mensen dat engelse paarden veel heter zijn dan westernpaarden, wat ook echt onzin is. Kom hier en zie welke paarden ik rij hier. Grote verschil is dat deze paarden goed getraind zijn. Zowel op de grond als onder t zadel.

Dus ja, vóór canada wist ik al dat western meer voor me is. En nu weet ik precies waarom en kan ik er een goede mening over vormen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 06:56

Ik rijd nu 2x per week op een manege. Op woensdag op de engelse rijstijl en op zaterdag (sinds 2/3 maanden) western.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:24

al zeker 5 jaar geleden overgestapt van engels naar western, geen seconde spijt van gehad. Integendeel, ik ben het alleen maar leuker beginnen vinden.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:51

Eileen: Wat heb je dat goed omschreven!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:29

TurdusMerula schreef:

Ondanks dat mijn dochter een goed aangeschreven trainer had vonden wij, nog bij hem nog in onze omgeving, een structurele oplossingen voor onze problemen. Veel zgz "goede raad" maar niets structureel.
Dus kan je stellen dat wij een slecht Engels voorbeeld hadden en zo zijn wij binnen de engelse wereld op zoek gegaan naar oplossingen voor onze problemen en spijtig genoeg moet ik zeggen dat we na een speurtocht van een jaar weinig of niets hebben gevonden.

De oplossingen hebben we uiteindelijk gevonden bij onze western trainers. Zij hebben ons een hoop geleerd waarvan we in de Engelse wereld nog nooit hadden gehoord, zij vormde ons "goede voorbeeld" dat we met veel enthousiasme volgen.

Binnen de Engelse wereld is dit goede voorbeeld waarschijnlijk ook te vinden maar veel moeilijker dan in de western wereld, waar het slechte voorbeeld ook bestaat maar op beperkte schaal.

Ik vermoed dat dit ontstaan is omdat de meeste, serieuze, western ruiters die ik ken, uit onvrede met hoe het eraan toe gaat in de Engelse wereld de overstap hebben gemaakt, op zoek naar beter.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:31

cissy schreef:
Altijd Engels gereden en in 1994 overgestapt naar western en mijn jonge paard western in laten rijden. Na paar jaar quarter gekocht en die is nu 22. Ik wil echt niet terug naar het Engels rijden, ben tevreden met mn cowpony en de manier van rijden en omgang met paarden.
Het is net even wat relaxter en minder babysitten van je paard, plus de vele leuke onderdelen in de sport.

Mag ik vragen hoe je dat bedoelt, minder babysitten?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:25

Wat ik met babysitten bedoel? Zoals al eerder genoemd werd een paard de fout laten maken en niet bij voorbaat al willen voorkomen en koste wat kost controle willen houden. Paard meer op eigen benen laten lopen en zn eigen verantwoording geven.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:40

cissy schreef:
Wat ik met babysitten bedoel? Zoals al eerder genoemd werd een paard de fout laten maken en niet bij voorbaat al willen voorkomen en koste wat kost controle willen houden. Paard meer op eigen benen laten lopen en zn eigen verantwoording geven.

Oké bedankt, had over de eerdere uitleg heen gelezen. +:)+

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:55

Kahawa schreef:
cissy schreef:

Mag ik vragen hoe je dat bedoelt, minder babysitten?

Maar dit kan in de Engelse sport ook prima. Mits instructeurs op een andere manier gaan lesgeven maar vooral ruiters bereid zijn om te veranderen, in feite uit hun comfortzone komen. Ik vind dat niet per definitie western. Een engelse ruiter kan dit ook toepassen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:20

TurdusMerula schreef:

Daar ben ik het wel mee eens...

Ik ben begonnen als Engels ruiter, na een paar jaar overgestapt naar western en drie jaar later terug naar dressuur.

Misschien niet de dressuur zoals een gemiddeld hoog dressuurruiter die ziet... Ik heb een heel licht contact, gebruik mijn hulpen enkel wanneer nodig en laat mijn paard haar verantwoordelijkheid nemen. Zij moet lopen en denken, ik hou er niet van om elke pas mijzelf te herhalen. Uit haar fouten komen mijn correcties en daar kan ze alleen maar uit leren.
Ik doe dus eigenlijk een soort combinatie van de twee :). Ik neem zowel uit klassiek als uit western de positieve elementen in mijn training mee.