Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:09

60 % vertoont maar het stereotype mannelijk of vrouwelijk gedrag. Dat is 10% meer dan de helft. Dus 40% vertoont niet het stereotyperende gedrag. Die 10% vind ik indd wel mee vallen ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:16

Maar, dat is het algemeen gemiddelde.
Welk specifieke groep zich speciaal tot het paardrijden voelt aangetrokken maakt uiteindelijk het echte verschil tussen paardrijdende mannen en vrouwen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:21

Dat klopt. Maar daar heb ik nog nergens cijfers van gezien. Dat zou dan eerst onderzocht moeten worden, willen we er iets logisch over kunnen zeggen ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:06

Ik wordt er ook een beetje moe van dat mannen en vrouwen zo gelijk mogelijk moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan lengte. Ja de verschillen in lengte tussen vrouwen (e mannen) onderling is groter dan het verschil tussen de gemiddelden. Maar niemand neemt er aanstoot aan als iemand zegt 'mannen zijn langer dan vrouwen'.

Zo zijn er duizenden kleine verschillen tussen de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw en de kans is groot dat je (als je een man bent) op meer dan één gebied aan de 'mannelijke' kant zit en dan je als vrouw juist op meerdere gebieden 'vrouwelijk' bent.

Neem nou dit forum. Het is een paardenforum met vooral dames. De typische (imo vrouwelijke) tendens is dat iedereen vooral lief moet doen tegen elkaar (bij een beetje discussie worden mensen al snel voor 'boos' uitgemaakt), dat er veel topics zijn waarin relaties worden besproken en dat de ergste zonde is om 'hooghartig' te doen, dus te doen alsof je beter bent dan een ander.

Ga je daarentegen eens een tijdje meedraaien op bijvoorbeeld een motorforum met als hoofddeelnemers mannen, zijn de discussies vaak directer/harder, je beter voordoen dan je bent of dan een ander is normaal (wie heeft de langste...?) en probeer op zo'n forum maar eens een topic te vinden waar iemand openlijk zijn relatieproblemen bespreekt.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:22

Simpelman schreef:
Mij is het in de jaren opgevallen dat, in tegenstelling tot dat wat men algemeen aan neemt, het juist een opvallend groot deel van de vrouwen zijn die ongevoelig zijn voor de signalen van hun paarden.
Ook zie ik bij hen heel vaak een sterke tendens te willen domineren, iets waar paarden instinctief weg van gaan.

Bij goed rijdende mannen daar en tegen zie ik vaak het zoeken naar harmonie waardoor ze effectiever communiceren.

Ik sluit me hier bij aan. Ik zie heel veel ruiters en amazone's die hun paard willen domineren. En ze zullen wel tot een bepaald niveau komen maar daar stopt het. Ik heb momenteel een heel fijne dressuur instructrice met heel veel gevoel en een fijne spring instructeur met heel veel gevoel. Beide proberen mij te leren luisteren en voelen wat mijn paard doet en aangeeft. En beide hebben zelf op internationale wedstrijden meegedraaid.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:40

Niemand heeft het over gelijk moeten zijn.
Wat ik aan probeer te geven is dat niet alle vrouwen hetzelfde denken en niet alle mannen hetzelfde denken.
Daarom denk ik dat je beter naar gedrag kunt kijken als je wilt weten welk type mens nu de top bereikt bijv., dan naar geslacht.
Bijv. Mensen met een type S brein bereiken sneller de top.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:08

SETEFURII schreef:
Simpelman schreef:
Mij is het in de jaren opgevallen dat, in tegenstelling tot dat wat men algemeen aan neemt, het juist een opvallend groot deel van de vrouwen zijn die ongevoelig zijn voor de signalen van hun paarden.
Ook zie ik bij hen heel vaak een sterke tendens te willen domineren, iets waar paarden instinctief weg van gaan.

Bij goed rijdende mannen daar en tegen zie ik vaak het zoeken naar harmonie waardoor ze effectiever communiceren.

Ik sluit me hier bij aan. Ik zie heel veel ruiters en amazone's die hun paard willen domineren. En ze zullen wel tot een bepaald niveau komen maar daar stopt het. Ik heb momenteel een heel fijne dressuur instructrice met heel veel gevoel en een fijne spring instructeur met heel veel gevoel. Beide proberen mij te leren luisteren en voelen wat mijn paard doet en aangeeft. En beide hebben zelf op internationale wedstrijden meegedraaid.

Toveren met paarden. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:59

Tuurlijk voelen mannen ook dingen aan als ze op een paard zitten, de meeste reageren daar dan direct op ipv eerst alles te analyseren en 100 keer te overdenken wat dan eventueel de gevolgen zouden kunnen zijn van datgene dat ik als reactie ga geven. Dat zien we dan wel weer ;)

Edit:
Ik zal het zo zeggen, mannen zijn vaak wat impulsiever wat dat betreft.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:01

Ja, daar lijkt het heel vaak op. Maar als je gewoon een duidelijk gesprek kunt voeren met je paard i.p.v. hem dingen op te leggen, dan verloopt de communicatie sowieso veel fijner. En dat zie je :j en ik denk dat ieder persoon wel wat paardengevoel in zich heeft, en evenveel mannen als vrouwen, maar de ene persoon al wat meer dan de andere. En je moet eraan werken natuurlijk, de 'ruis' op de verbinding doorbreken zeg maar :D.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:12

Het is ook net welk paard je treft uiteraard. Je hebt bijvoorbeeld ook echte "vrouwenpaarden" die wel graag communiceren via allerlei omwegen.
Mannen kunnen daar ook wel wat mee maar dat kost in dat geval dan wat meer tijd en aanpassingsvermogen, en ook niet iedere man kan dat.

Voor de "mannenpaarden" en vrouwen natuurlijk hetzelfde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:18

Specifiek voor het paardrijden zijn de verschillen tussen ruiters zo groot, in kunde, ambitie, instelling, fysieke mogelijkheden, dat het nauwelijks mogelijk is om daar behoorlijke uitspraken over te doen. Juist omdat de verdeling van mannen en vrouwen binnen de paardensport (in breedste zin van het woord, dus ook recreatie) zo ongelijk is, krijg je hele ongelijke effecten, een paar mannen die doorbreken zijn dan bv al heel snel bepalend.

Daarnaast heb je sterke sociale effecten - een meisje dat geen enorme ambities heeft maar wel een boel vriendinnetjes die ook paardrijden zal veel eerder bij paardrijden uitkomen of daar blijven hangen dan een jongen (dat was bv de exacte reden dat ik bij het paardrijden uitkwam: alle meisjes in mijn omgeving waar ik wat mee te maken had reden. Dus dan ik ook maar. Pas later bleek het leuker dan verwacht.)
Jongens in diezelfde positie waar ze niet echt een eigen passie hebben zullen veel minder snel toevallig bij het paardrijden uitkomen. En de jongens die er wel in terecht komen zullen dus veel meer een sterkere reden hebben: een familie die zelf al heel betrokken is bij de sport, een echte wil om verder te komen, etc.

Verder herken ik ook bij nadenken echt heel weinig van die verschillen. Ik heb op verschillende maneges gereden, verschillende mederuiters gehad (inderdaad, meestal meiden en vrouwen maar toch ook een paar jongens en mannen) en ik kan er met geen mogelijkheid een lijn in ontdekken. En als vrijwilliger bij mensen met een beperking (waar het sociale vooroordeel veel minder geldt en de verdeling dus anders is) zou ik ook niet zeggen dat er meer vrouwelijke of mannelijke ruiters erg onzeker zijn, of overanalyserend, of juist roekeloos...

De beeldvorming lijkt me dan ook veel eerder te gaan om hoe we mannen uberhaupt sociaal willen wegzetten (namelijk als minder onzeker en sneller beslissend) dan om rijstijl op zich. (En het gevolg is volgens mij ook dat we veel te veel aandacht besteden aan een vrij irrelevant aspect voor het paardrijden, terwijl het niks toevoegt aan wat dan ook.)

sallandval schreef:
Maar niemand neemt er aanstoot aan als iemand zegt 'mannen zijn langer dan vrouwen'.

Wel als dat ertoe zou leiden als (bv) lange vrouwen in een vliegtuig automatisch minder beenruimte krijgen 'omdat mannen nou eenmaal langer zijn' en dat zelfs wordt volgehouden als een bepaalde vrouw langer is dan een bepaalde man maar zichzelf toch dubbel moet vouwen op een zitplaats 'voor vrouwen'.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:25

Ik vind dat je dat heel netjes heb verwoord Shadow. Ga ik in mee

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:36

Shadow0 schreef:
sallandval schreef:
Maar niemand neemt er aanstoot aan als iemand zegt 'mannen zijn langer dan vrouwen'.

Wel als dat ertoe zou leiden als (bv) lange vrouwen in een vliegtuig automatisch minder beenruimte krijgen 'omdat mannen nou eenmaal langer zijn' en dat zelfs wordt volgehouden als een bepaalde vrouw langer is dan een bepaalde man maar zichzelf toch dubbel moet vouwen op een zitplaats 'voor vrouwen'.

In de paardenwereld is het toch ook niet zo dat vrouwen gediscrimineerd worden? Ik zou zeggen: juist niet. het is één van de weinig sporten waar beide geslachten rechtstreeks kunnen concurreren met elkaar.

Als een vrouw ergens de top kán bereiken is het wel met paardrijden. In de damesvoetbal bijvoorbeeld zie ik nog niet zo gauw een vrouw in het Nederlands Elftal spelen. Net zo min als dat de beste vrouw bij schaatsen, hardlopen, hoogspringen of speerwerpen de beste man zal verslaan.

Een genderneutraal ideaal is leuk. Maar bij het gros van de sporten is het maar goed dat er vrouwencategorieën zijn, anders hadden 'we' geen schijn van kans in de top.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:21

sallandval schreef:
In de paardenwereld is het toch ook niet zo dat vrouwen gediscrimineerd worden? Ik zou zeggen: juist niet. het is één van de weinig sporten waar beide geslachten rechtstreeks kunnen concurreren met elkaar.

Klopt, dus vooral zo houden :) Maar als er te vaak gesproken wordt over waarom mannen succesvoller zijn in de paardensport en betere ruiters, dan kan dat veranderen en dat zou zonde zijn. Beoordeel ruiters lekker op rijstijl en resultaten, niet op geslacht.

Dat ging tot nu toe prima, en vandaar dat ik topics als dit dus niet zo'n goed idee vind - ze nodigen uit tot het ontstaan van vooroordelen, waar die er eerst (over het rijden zelf in elk geval) nauwelijks waren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:25

Waarschijnlijk zijn die er wel hier en daar shadow, ze worden alleen niet uitgesproken.

Maar dat iemand eventueel handiger is met een paard zegt nog niet direct dat de resultaten daar ook naar zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:29

palousa_boy schreef:
Waarschijnlijk zijn die er wel hier en daar shadow, ze worden alleen niet uitgesproken.

Ook dat: laten we dat vooral zou houden, of hooguit ze af en toe een keertje blootleggen als het nodig is.

Maar dit topic versterkt en creeert vooroordelen waar ze nog nauwelijks zijn - stelt ze niet kritisch aan de orde maar zoekt juist om ze te bevestigen. Wat mij betreft liever niet, nergens voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:38

Wat ik me dan een topic lang af vraag is hoe je weet dat er verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen topsport rijden. Waar ik reed en op wedstrijd zie ik veel mannen rijden. Dat is lang zo zeldzaam niet (meer). En op de OS en het EK zijn ook altijd zat vrouwen aanwezig...
Anders is daarom niet slechter. :)
De kans dat mannen en vrouwen paarden anders benaderen is erg groot. Als ik thuis kijk, mijn man benaderd mijn 500kgs best anders dan ik, soms handig, soms niet.