Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:Ik denk namelijk dat hij ook met deze neusriem over een tijdje weer hetzelfde loopt omdat er niets is opgelost. Alleen verbloemt.
Lusitana schreef:bruintje123 schreef:Ik denk namelijk dat hij ook met deze neusriem over een tijdje weer hetzelfde loopt omdat er niets is opgelost. Alleen verbloemt.
Dat kan als het een rijkunstig probleem zou zijn.
Als het een gebitsprobleem is en de neusriem drukt de wang niet tegen scherpe randen, waar het op lijkt, dan is een tandartsbezoek nodig.
Met rijkunst verbeter je de tanden niet.![]()
Een paard dat plots beter loopt zonder neusriem of met een Mexicaanse (bijna hetzelfde als zonder rijden, echt geen scherpere) is altijd verdacht op gebitsproblemen (of wang, maar dat komt dan ook door het gebit). Dat moet je eerst uitsluiten.
De hoge neusriem en helemaal de gecombineerde, omdat je die wegens sperriem meestal wat strakker zet omdat het anders raar hangt, om maar te zwijgen van de aansnoerneusriem, drukken de wangen tegen en tussen de kiezen tenzij ze echt echt lossing zitten, maar veel ruiters denken om een of andere mysterieuze reden dat de neuriem de kaken stijf op elkaar moet houden...
Maar een paard mag, zelfs in een proef, de mond openen. Hij mag hem alleen niet overmatig sperren.
Als een paard de mond spert is dat een ruiterfout en dat mag je niet gaan verbloemen met een strakke neusriem....
Grappig genoeg proberen veel ruiters, soms zelfs onbegrijpelijk genoeg op aanraden van hun instructeur, problemen ook op te lossen met strakkere neusriemen terwijl losser doen of weglaten meestal een veel beter resultaat geeft omdat dan de pijn wordt weggenomen.
Wie meer over neusriemen wil weten :
http://www.sustainabledressage.net/tack ... .php#flash
Lusitana schreef:Er staat "als... dan" en "lijkt" en in mijn post. Wat wil zeggen dat er ook andere opties zijn.
De post is breed en informatief bedoeld, het is een reactie op de quote die er in staat.
In de OP staat trouwens niet wanneer de laatste keer naar de kiezen is gekeken...
Leeftijd kan trouwens en rol spelen, want bij jonge paarden is het bv zo dat de kiezen sowieso nogal breed zijn en uitsteken , maar ook bij het gezonde paard is het onprettig om de wangen tegen of tussen de kiezen gedrukt te krijgen.
Dat is dan een gebitsprobleem zonder dat het gebit zelf een probleem heeft, als je snapt wat ik bedoel.
Even tussendoor, is zonder neusriem inmiddels al geprobeerd?
maralyn schreef:Wat als de ruiter het probleem factor is?
Het paard nog niet aan toe is waar hij naar gereden wordt? (Losgelatenheid en ontspanning eerst, dan voorwaarts met een behouden losgelatenheid en ontspanning.)
Wat als de ruiter net iets meer op de ene bil rust dan op de andere bil?
Soms kan een andere instructeur met veel ervaring met opleiden van jonge paarden, veel ogen openen op zit van de ruiter.
Dan kan het harnachement nog zo goed zijn, en het paard nog zo los in het lichaam zijn of tanden goed zijn. Als de ruiter de onbalans in het paard niet kan opvangen, of zelf een minimale onbalans heeft, wat het paard verstoort, dan kun je nog zo ver zoeken in het harnachement of paard.
Resistance schreef:maralyn schreef:Wat als de ruiter het probleem factor is?
Het paard nog niet aan toe is waar hij naar gereden wordt? (Losgelatenheid en ontspanning eerst, dan voorwaarts met een behouden losgelatenheid en ontspanning.)
Wat als de ruiter net iets meer op de ene bil rust dan op de andere bil?
Soms kan een andere instructeur met veel ervaring met opleiden van jonge paarden, veel ogen openen op zit van de ruiter.
Dan kan het harnachement nog zo goed zijn, en het paard nog zo los in het lichaam zijn of tanden goed zijn. Als de ruiter de onbalans in het paard niet kan opvangen, of zelf een minimale onbalans heeft, wat het paard verstoort, dan kun je nog zo ver zoeken in het harnachement of paard.
Dat zegt niets. Een foutje is er zo ingeslopen.
Hoe super wauw iemand ook is... het blijven mensen die fouten kunnen maken.
Instructeur rijdt zelf jonge springpaarden in en brengt ze uit op wedstrijden waaronder het CHIO, daar ligt het echt niet aan. Heeft mij en vele andere ruiters al perfect leren springen en geholpen met hun jonge paarden.
Geryon schreef:Ja kan jij perfect springen?
Ik vraag me af of het wel bestaat, een paard die enkel vast houdt vanwege de neusriem. Denk dat het toch uit scheefheid oid komt!
Hoe gaat het zonder neusriem?
sigrid1182 schreef:Die van mij liepen allemaal fijn op lage neusriem....
En belangrijkste is, de neusriem niet te strak!
En lage neusriem werkt minder pittig in dan mexicaanse neusriem.
Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!
Resistance schreef:loez schreef:Waar wil je die Mexicaanse 'ruiter' vandaan halen?![]()
Grapje hoor
Als het hoofdstel goed passend is dan zie ik geen probleem met een Mexicaanse neusriem
Hahahaha, foutje.Zie je opeens iemand op je paard voorbij komen met een sombrero op en een tortilla in z'n hand...