bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:17

Dat heeft toch geen zin als er in de hogere klassen helemaal nog niet bitloos gereden mag worden. Waarom een neusriem toestaan, die je toch niet mag gebruiken?

En in het Z mag het gewoon gebruikt worden als men gaat springen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:21

Daarbij schijnt de opkomst van bitloze wedstrijdruiters zo laag te zijn (qua aantal en niveau) dat het überhaupt nog helemaal niet ter sprake komt. Aldus de hippische nieuwsberichten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:24

Er zullen vast minder prettige bitloze optomingen zijn. Ikzelf men bitloos en zodra ik ga rijden zal ik dat ook bitloos doen. Mijn mening is naast dat ik wel denk dat ik minder kwaad/schade toericht zonder bit, waarom iets extra's gebruiken als ik het niet nodig heb? Ik heb een bit niet nodig, ik kan net zo goed (al dan niet beter!!) mennen/rijden zonder bit. En iedereen moet dan een optoming zoeken die voor hem/haar en zijn/haar paard het beste werkt. Ik men momenteel met een kaakgekruisde variant omdat, mijn inziens, ik met sidepull alleen druk op de neus krijgt en je niet met je zit kunt werken of de hand van de hals kunt houden. Kaakgekruist werkt hartstikke fijn. Onder het zadel zou ik wel een voorkeur hebben voor sidepull maar als mijn paard prettiger reageert op iets anders (bijv. kaakgekruisd) nou heel simpel rij ik daar mee :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:28

magda_90 schreef:
Daarbij schijnt de opkomst van bitloze wedstrijdruiters zo laag te zijn (qua aantal en niveau) dat het überhaupt nog helemaal niet ter sprake komt. Aldus de hippische nieuwsberichten.

Klopt!
2 amazones, waarvan 1 in de B en 1 in de L1 in 50 wedstrijden, die ik gejureerd heb van gemiddeld 24 combinaties per groep, is gewoon heel weinig!!!!
Dat is ongeveer 0,17 procent van de ruiters.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:31

Maartje1990 schreef:
Er zullen vast minder prettige bitloze optomingen zijn. Ikzelf men bitloos en zodra ik ga rijden zal ik dat ook bitloos doen. Mijn mening is naast dat ik wel denk dat ik minder kwaad/schade toericht zonder bit, waarom iets extra's gebruiken als ik het niet nodig heb? Ik heb een bit niet nodig, ik kan net zo goed (al dan niet beter!!) mennen/rijden zonder bit. En iedereen moet dan een optoming zoeken die voor hem/haar en zijn/haar paard het beste werkt. Ik men momenteel met een kaakgekruisde variant omdat, mijn inziens, ik met sidepull alleen druk op de neus krijgt en je niet met je zit kunt werken of de hand van de hals kunt houden. Kaakgekruist werkt hartstikke fijn. Onder het zadel zou ik wel een voorkeur hebben voor sidepull maar als mijn paard prettiger reageert op iets anders (bijv. kaakgekruisd) nou heel simpel rij ik daar mee :)

Ik denk dat dat een hele nuchtere kijk op de zaak is.
Iedereen kiest voor zichzelf en eigen paard.
Mits natuurlijk verantwoord!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:38

magda_90 schreef:

Is ook deels kip of ei probleem, je kunt maar tot de L dressuur rijden bitloos. KNHS zou niet zo moeilijk moeten doen, gewoon opengooien voor bitloos en je ziet wel wat er op afkomt.

In endurance maakt niemand zich er druk over, bit, bitloos, springen ook niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:51

Ik denk dat het bitloos rijden voor een grote groep ruiters enkel in is gegeven omdat ze niet met een bit kunnen rijden. En als je dat niet kunt dan kun je eigenlijk ook niet rijden.

Een mooie oefening voor zowel een hoofdstel met bit als zonder bit: haal een handvol van die brede elastieken die normaal om een postpakket heen gaan en knoop daar een teugel van. Probeer het niet op een buitenrit maar in de bak. Je zult schrikken waar je handen eindigen, waarschijnlijk naast je oren. En dan weet je dat je moet leren rijden op je zit. Als je dat kunt maakt het soort hoofdstel niet meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:52

ikkkke schreef:
Ik wil niet holderdebolder overstappen naar bitloos om dan te ontdekken dat ik dingen fout heb gedaan of zo. Ik wil weten waar ik aan toe ben en het niet zonder kennis van zaken doen. Vandaar dus ook dit topic.

Maar je rijdt wel gewoon mét bit, en dat is oké?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:59

magda_90 schreef:

Dat is niet zo vreemd als je vantevoren weet dat het stopt, je niet door kan groeien daarmee.
Zolang die stop erop zit zal dit dus gewoon zo blijven.

Die stop erop vind ik ronduit onzinnig. Ja, je kan naar rijden met bitloos, maar het zou toch zo moeten zijn dat iemand die naar rijdt met bit of zonder bit geen winstpunten maakt en dus ook niet zo hoog komt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:00

Arabesk schreef:
magda_90 schreef:

Is ook deels kip of ei probleem, je kunt maar tot de L dressuur rijden bitloos. KNHS zou niet zo moeilijk moeten doen, gewoon opengooien voor bitloos en je ziet wel wat er op afkomt.

En daarom heb ik op 5 wedstrijden een enquête gehouden onder alle deelnemers in mijn ring. Het ging in het totaal om 136 deelnemers.

De vraag was:
Mocht bitloos rijden in de hogere klassen toegestaan worden, zou je dan bitloos gaan rijden?
Daarop zeiden er 2 ja, waarvan er 1 al bitloos reed.

Vervolgens heb ik de volgende vraag op meerdere (6) pensionstallen in de regio neergelegd, waar ruiters bitloos rijden, maar geen wedstrijden rijden en bovenstaande vraag aan de mensen die wel wedstrijden rijden, dit was er 1, die niet bij bovenstaande vraag heeft deelgenomen:
Zou je wedstrijden gaan rijden als bitloos rijden in de hogere klassen werd toegestaan?
Van de 18 ruiters zeiden er 2 ja, waarvan 1 dus ook al wedstrijden rijdt bitloos.
En heel eerlijk zie ik die persoon die geen wedstrijden rijdt nog geen winstpunt rijden in de B. Sorry, maar het is nu eenmaal zo.
Ook dat vind ik een erg laag aantal.

Dus kip of ei..... ik denk dat dat wel meevalt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:04

Arabesk schreef:
magda_90 schreef:

Het wordt tot de L open gegooit en daar melden zich maar bar weinig ruiters. Geen kip of ei maar een simpel oorzaak gevolg. :)*
Er was destijds een pilot en ook daar was de opkomst bar slecht staat mij bij althans. Als de bitloze dressuurruiters daadwerkelijk bitloos willen rijden op een hoger niveau, dan zullen ze van zich moeten laten horen en met kwantiteit én kwaliteit moeten komen. En niet alleen maar blaten op een paardenforum.

Mbt de laatste zin, de endurance heeft meestal een andere soort type ruiter, daarom rijden ze ook endurance en meestal niet ook dressuur (even zwart wit he voor de duidelijkheid). ;)

Verder is dit al zo vaak uitgekauwd...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:10

Maar waarom het voor die enkele bitloze ruiter niet open stellen dan? Niemand die daar last van heeft toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:11

Als er amper ruiters op af komen, waarom dan die moeite. Ik snap KNHS op dat gebied wel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:14

Tendance schreef:
En daarom heb ik op 5 wedstrijden een enquête gehouden onder alle deelnemers in mijn ring. Het ging in het totaal om 136 deelnemers.

De vraag was:
Mocht bitloos rijden in de hogere klassen toegestaan worden, zou je dan bitloos gaan rijden?
Daarop zeiden er 2 ja, waarvan er 1 al bitloos reed.

Vervolgens heb ik de volgende vraag op meerdere (6) pensionstallen in de regio neergelegd, waar ruiters bitloos rijden, maar geen wedstrijden rijden en bovenstaande vraag aan de mensen die wel wedstrijden rijden, dit was er 1, die niet bij bovenstaande vraag heeft deelgenomen:
Zou je wedstrijden gaan rijden als bitloos rijden in de hogere klassen werd toegestaan?
Van de 18 ruiters zeiden er 2 ja, waarvan 1 dus ook al wedstrijden rijdt bitloos.
En heel eerlijk zie ik die persoon die geen wedstrijden rijdt nog geen winstpunt rijden in de B. Sorry, maar het is nu eenmaal zo.
Ook dat vind ik een erg laag aantal.

Dus kip of ei..... ik denk dat dat wel meevalt.

Wat maakt het uit of er maar een handjevol bitloos gaan of heel veel bitloos gaan? Het gaat toch om het plaatje wat je neerzet met je paard samen? Wel of geen bit zou daarin gewoon helemaal niets uit moeten maken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:16

magda_90 schreef:
Het wordt tot de L open gegooit en daar melden zich maar bar weinig ruiters. Geen kip of ei maar een simpel oorzaak gevolg. :)*
Er was destijds een pilot en ook daar was de opkomst bar slecht staat mij bij althans. Als de bitloze dressuurruiters daadwerkelijk bitloos willen rijden op een hoger niveau, dan zullen ze van zich moeten laten horen en met kwantiteit én kwaliteit moeten komen. En niet alleen maar blaten op een paardenforum.

Mbt de laatste zin, de endurance heeft meestal een andere soort type ruiter, daarom rijden ze ook endurance en meestal niet ook dressuur (even zwart wit he voor de duidelijkheid). ;)

Verder is dit al zo vaak uitgekauwd...

Hier ook, dit is toch onzin? Als mensen wel willen, ook al is dat maar een handje vol dan komen die vanzelf hoger als ze die kwaliteiten hebben. Als ze hoger komen zullen ze ook daar aan de eisen moeten voldoen, net als de bitruiters.
Het maakt dus gewoon geen donder uit, het gesloten houden houdt mensen tegen en dat is jammer.

Het gaat er niet om dat alles maar bitloos moet worden, het gaat erom dat het nu gewoon niet kan als je dat wel wil.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:16

magda_90 schreef:
Als er amper ruiters op af komen, waarom dan die moeite. Ik snap KNHS op dat gebied wel.

Welke moeite?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:21

Vraag het de KNHS, die vinden het extra moeite. Zal vast iets zijn met betrekking tot het bijscholen van de jury (die moeten immers weten hoe de optomingen weer gebruikt moeten worden etc.). Om exact te zijn: gebruik de zoekfunctie bij de nieuwsberichten, dan weet je het gedetailleerd.

De tendens die Tendance omschrijft zie je vaker, tja waar zijn al die bitloze wedstrijdruiters dan? Wel van de daken schreeuwen maar niet met kwantiteit en kwaliteit komen.

Overigens tem ik hoor, deze discussie is erg offtopic en daar zal de TS vast niet mee geholpen zijn. Topic kan vast gesplitst worden?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:22

Maar dan moeten ze wel eerst beginnen met rijden. Die ene B en ene L1 ruiter, die ik gezien heb zijn nog lang niet aan het M toe, dus tot die tijd is het dan toch ook niet nodig?
Overigens was geen van de ruiters die "ja" zei hoger dan de klasse L1.
Ik ben ervan overtuigd, dat als de meerdere mensen duidelijk laten zien aan de M toe te zijn, dat de KNHS echt wel opnieuw een overweging gaat maken.

Maar je kop in het zand steken en zeggen, dan start ik gewoon helemaal niet, want ik mag toch niet verder dan de L2...... Ja sorry maar dan heb je ook niet echt de ambitie om te laten zien dat het kan. Laat eerst maar zien wat je kunt.

Zo mochten de kleine pony's ook geen M meer, maar meerderen lieten zien, dat ze onwijs veel winstpunten reden in het L2, dus is dat weer bijgesteld.
Dan hebben we het over kleine kinderen, die de kop niet in het zand staken, maar lieten zien wat ze kunnen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:24

Tendence omschrijft het beter wat ik bedoel. :j

xluus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:27

Bitloos rijden heeft zo zijn voordelen maar ook ze nadelen vind ik ,
met een bit rijden vind ik buiten voor mijn gevoel veel fijner want dan heb ik iets meer kracht en als die der vandoor gaat trek ik liever aan het bit dan dat ik met een bitloos hoofdstel zijn neusbotje kan breken..
klinkt misschien heel raar maar tuurlijk is het trekken met een bit niet goed maar heb dan liever paar scheurtjes in zijn mondhoeken dan een gebroken neusbotje.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:28

janderegelaa schreef:
Ik denk dat het bitloos rijden voor een grote groep ruiters enkel in is gegeven omdat ze niet met een bit kunnen rijden. En als je dat niet kunt dan kun je eigenlijk ook niet rijden.

Wat een vreemde en onnozele opmerking. Blijkbaar heb je je nooit bezig gehouden met topics over bitloos rijden en de redenen dat mensen eraan beginnen. Ruiters die overstappen op bitloos rijden, zoeken en vragen vaak juist veel informatie, het is een over het algemeen een weloverwogen beslissing.
Je opmerking over het blijkbaar niet kunnen rijden met bit, zegt meer over jou, dan over de bitloze ruiters.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:31

zo een 20 jaar geleden toen was er nog niet veel keuze in bitloos reed ik met een goed passend en aangepast zwart halster. (het was eigenlijk omdat de pony verpest was met bit, het beestje werd er panisch van) En het waren destijds wel onderlinge wedstrijden maar ik mocht maar op een plaats niet rijden. Verder heb ik er nooit negative opmerkingen over gehad ik moet bekennen dat ik maar tot L2 kwam omdat de pony overleden was. maar springen en dressuur het ging ons prima af en er werden juist heel veel vragen over gesteld door ouders en ruiters.
En ik ben er altijd positief over gebleven... die paarden zijn zo slim die hebben echt geen bit nodig om gestuurd te worden!! ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:33

Ik rijd bijna alleen maar met bit, maar voor het breken van een neusbot moet je wel heel veel kracht hebben of je hoofdstel op de verkeerde manier om hebben hoor.

Maar inderdaad ontopic gezegd Magda_90, TS zo lang je met respect en een stille hand met je paard omgaat en het hoofdstel kiest dat bij hem past, doe je het altijd goed. Of dit nu met of zonder bit is.
Maar iemand, die zich niet verdiept in wat hij gebruikt kan in alle gevallen evenveel schade aanrichten. Hetzij op een andere manier/ op een andere plek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:34

Mona81 schreef:
janderegelaa schreef:

Wat een vreemde en onnozele opmerking. Blijkbaar heb je je nooit bezig gehouden met topics over bitloos rijden en de redenen dat mensen eraan beginnen. Ruiters die overstappen op bitloos rijden, zoeken en vragen vaak juist veel informatie, het is een over het algemeen een weloverwogen beslissing.
Je opmerking over het blijkbaar niet kunnen rijden met bit, zegt meer over jou, dan over de bitloze ruiters.

Sinds ik de website over paardenbitten heb gemaakt (wat veel vragen opwekt ook voor bitloos) icm met de talloze topics op Bokt, moet ik het dik gedrukte toch wel even ontkrachten hoor. De groep die zich daadwerkelijk inleest is bizar klein te noemen. Dikwijls stapt het gros over omdat ze niet eens een passend bit/hoofdstel/zadel/instructrice wisten te vinden (ik vind het niet gek dan een pony die altijd op een dik bit zat te protesteren ineens beter liep op bitloos) of omdat er kuddegedrag vertoont wordt (kijk maar naar Youtube en de belachelijke filmpjes). Je kunt wel begrijpen dat het bit natuurlijk altijd de boosdoener is en niet de onkunde van de ruiter (wat overigens niet erg is, je kunt altijd leren!).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:35

kwita schreef:
zo een 20 jaar geleden toen was er nog niet veel keuze in bitloos reed ik met een goed passend en aangepast zwart halster. (het was eigenlijk omdat de pony verpest was met bit, het beestje werd er panisch van) En het waren destijds wel onderlinge wedstrijden maar ik mocht maar op een plaats niet rijden. Verder heb ik er nooit negative opmerkingen over gehad ik moet bekennen dat ik maar tot L2 kwam omdat de pony overleden was. maar springen en dressuur het ging ons prima af en er werden juist heel veel vragen over gesteld door ouders en ruiters.
En ik ben er altijd positief over gebleven... die paarden zijn zo slim die hebben echt geen bit nodig om gestuurd te worden!! ;)

En als er nu veel meer van dit soort positieve mensen op wedstrijden verschijnen, dan maak je pas een statement!