Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magda_90 schreef:Daarbij schijnt de opkomst van bitloze wedstrijdruiters zo laag te zijn (qua aantal en niveau) dat het überhaupt nog helemaal niet ter sprake komt. Aldus de hippische nieuwsberichten.
Maartje1990 schreef:Er zullen vast minder prettige bitloze optomingen zijn. Ikzelf men bitloos en zodra ik ga rijden zal ik dat ook bitloos doen. Mijn mening is naast dat ik wel denk dat ik minder kwaad/schade toericht zonder bit, waarom iets extra's gebruiken als ik het niet nodig heb? Ik heb een bit niet nodig, ik kan net zo goed (al dan niet beter!!) mennen/rijden zonder bit. En iedereen moet dan een optoming zoeken die voor hem/haar en zijn/haar paard het beste werkt. Ik men momenteel met een kaakgekruisde variant omdat, mijn inziens, ik met sidepull alleen druk op de neus krijgt en je niet met je zit kunt werken of de hand van de hals kunt houden. Kaakgekruist werkt hartstikke fijn. Onder het zadel zou ik wel een voorkeur hebben voor sidepull maar als mijn paard prettiger reageert op iets anders (bijv. kaakgekruisd) nou heel simpel rij ik daar mee
magda_90 schreef:Daarbij schijnt de opkomst van bitloze wedstrijdruiters zo laag te zijn (qua aantal en niveau) dat het überhaupt nog helemaal niet ter sprake komt. Aldus de hippische nieuwsberichten.
Arabesk schreef:magda_90 schreef:Daarbij schijnt de opkomst van bitloze wedstrijdruiters zo laag te zijn (qua aantal en niveau) dat het überhaupt nog helemaal niet ter sprake komt. Aldus de hippische nieuwsberichten.
Is ook deels kip of ei probleem, je kunt maar tot de L dressuur rijden bitloos. KNHS zou niet zo moeilijk moeten doen, gewoon opengooien voor bitloos en je ziet wel wat er op afkomt.
In endurance maakt niemand zich er druk over, bit, bitloos, springen ook niet.
Arabesk schreef:magda_90 schreef:Daarbij schijnt de opkomst van bitloze wedstrijdruiters zo laag te zijn (qua aantal en niveau) dat het überhaupt nog helemaal niet ter sprake komt. Aldus de hippische nieuwsberichten.
Is ook deels kip of ei probleem, je kunt maar tot de L dressuur rijden bitloos. KNHS zou niet zo moeilijk moeten doen, gewoon opengooien voor bitloos en je ziet wel wat er op afkomt.
In endurance maakt niemand zich er druk over, bit, bitloos, springen ook niet.
Tendance schreef:En daarom heb ik op 5 wedstrijden een enquête gehouden onder alle deelnemers in mijn ring. Het ging in het totaal om 136 deelnemers.
De vraag was:
Mocht bitloos rijden in de hogere klassen toegestaan worden, zou je dan bitloos gaan rijden?
Daarop zeiden er 2 ja, waarvan er 1 al bitloos reed.
Vervolgens heb ik de volgende vraag op meerdere (6) pensionstallen in de regio neergelegd, waar ruiters bitloos rijden, maar geen wedstrijden rijden en bovenstaande vraag aan de mensen die wel wedstrijden rijden, dit was er 1, die niet bij bovenstaande vraag heeft deelgenomen:
Zou je wedstrijden gaan rijden als bitloos rijden in de hogere klassen werd toegestaan?
Van de 18 ruiters zeiden er 2 ja, waarvan 1 dus ook al wedstrijden rijdt bitloos.
En heel eerlijk zie ik die persoon die geen wedstrijden rijdt nog geen winstpunt rijden in de B. Sorry, maar het is nu eenmaal zo.
Ook dat vind ik een erg laag aantal.
Dus kip of ei..... ik denk dat dat wel meevalt.
magda_90 schreef:Het wordt tot de L open gegooit en daar melden zich maar bar weinig ruiters. Geen kip of ei maar een simpel oorzaak gevolg.![]()
Er was destijds een pilot en ook daar was de opkomst bar slecht staat mij bij althans. Als de bitloze dressuurruiters daadwerkelijk bitloos willen rijden op een hoger niveau, dan zullen ze van zich moeten laten horen en met kwantiteit én kwaliteit moeten komen. En niet alleen maar blaten op een paardenforum.
Mbt de laatste zin, de endurance heeft meestal een andere soort type ruiter, daarom rijden ze ook endurance en meestal niet ook dressuur (even zwart wit he voor de duidelijkheid).
Verder is dit al zo vaak uitgekauwd...
janderegelaa schreef:Ik denk dat het bitloos rijden voor een grote groep ruiters enkel in is gegeven omdat ze niet met een bit kunnen rijden. En als je dat niet kunt dan kun je eigenlijk ook niet rijden.
Mona81 schreef:janderegelaa schreef:Ik denk dat het bitloos rijden voor een grote groep ruiters enkel in is gegeven omdat ze niet met een bit kunnen rijden. En als je dat niet kunt dan kun je eigenlijk ook niet rijden.
Wat een vreemde en onnozele opmerking. Blijkbaar heb je je nooit bezig gehouden met topics over bitloos rijden en de redenen dat mensen eraan beginnen. Ruiters die overstappen op bitloos rijden, zoeken en vragen vaak juist veel informatie, het is een over het algemeen een weloverwogen beslissing.
Je opmerking over het blijkbaar niet kunnen rijden met bit, zegt meer over jou, dan over de bitloze ruiters.
kwita schreef:zo een 20 jaar geleden toen was er nog niet veel keuze in bitloos reed ik met een goed passend en aangepast zwart halster. (het was eigenlijk omdat de pony verpest was met bit, het beestje werd er panisch van) En het waren destijds wel onderlinge wedstrijden maar ik mocht maar op een plaats niet rijden. Verder heb ik er nooit negative opmerkingen over gehad ik moet bekennen dat ik maar tot L2 kwam omdat de pony overleden was. maar springen en dressuur het ging ons prima af en er werden juist heel veel vragen over gesteld door ouders en ruiters.
En ik ben er altijd positief over gebleven... die paarden zijn zo slim die hebben echt geen bit nodig om gestuurd te worden!!