Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xLes schreef:Zeker niet hoor Billy maar ik heb een hekel aan die vooroordelen. En vind het ook slecht verwoord van je "ik kan me niet aan de indruk onttrekken". Dat klinkt voor mij alsof je denkt dat ze effectief kreupel zijn en daar gaat mijn haar van overeind staan.
Leer eerst het ras kennen en werk ermee, dan heb je er kennis over en zullen die gangen er niet meer raar uitzien. IJslanders zijn trouwens niet de enige met die gangen: Dravers, Mangalarga Marchadors en nog meer rassen hebben vaak andere of meerdere gangen.
marleen_a_a schreef:Hehe....
Daar is de vraag eindelijk.
Ik vind dat idee ook erg raar.
Ik geloof wel dat gebruik en de manier waarop verschil maken. Toch is het belachelijk dat mensen daar geen verschil in maken.
Ik geef geen oordeel of het kan of niet ( kan niks bewijzen) maar ik vind toch wel dat hier eens over nagedacht mag worden.
Kesje schreef:Hier in het binnenveld stikt het werkelijk van de IJslanders. Voor ik hier ging rijden had ik er nog nooit één gezien, maar je ziet ze hier echt overal. De eerste keer dat mijn pony en ik er eentje zagen lopen keken we allebei op met de gedachte "wat mankeert dat beest?" tot het me doordrong dat het een IJslander was, met dus speciale gangen. Ik snap ook wel waar Billy het over heeft, zelfs mijn paard keek vreemd opHet valt mij ook wel op ja, dat werkelijk iedereen maar op een IJsco gaat zitten, terwijl je voor van alles wordt uitgemaakt als je een volwassene op een willekeurige andere pony van dezelfde grootte zou zetten. Ik vind het persoonlijk ook geen gezicht, een groot persoon op een klein beestje, maar dat geldt voor alle rassen. Het komt bij IJslanders alleen veel, veel vaker voor.
_xManadisx_ schreef:Een ijslander is ook een écht paard.
RaafSmits schreef:Zo kan je je ook afvragen waarom een IJslander en een fjord "paard "genoemd worden, terwijl ze toch behoorlijk onder de maat "paard "vallen.
RavenIris schreef:Bambolina schreef:Daarnaast gaan ijslanders in de sport met name lange stukken recht uit, wat kwa balans wat minder vergt dan bv. dressuur.
Arme IJslanders van mij dan... Die lopen in de sport maar moeten toch heel netjes ook in de bak hun dressuuroefeningen doen. Anders wordt het op de wedstrijdbaan ook maar een stijve bedoening.
Moos99 schreef:Wat een vervelende reacties Billy, tuurlijk mag je aangeven dat het niet jouw ding is, maar je doet het op een vervelende manier. Om te zeggen dat jij een 'echt' paard hebt, en dan niet op zo'n klein ding hoeft te zitten is nu niet bepaald respectvol. Het is logisch dat mensen dan in de verdediging schieten.
Askja schreef:Of je het een paard of pony noemt zal mij aan mn r... roesten. Ik noem mijn IJslanders paarden maar ook wel eens ponnie.
Verder denk ik dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald: de feitelijke belastbaarheid van een IJslander en het plaatje van de combi ruiter/paard. Dat je benen onder 't peerd uitkomen zegt niks over of je al dan niet te zwaar bent voor je rijdier. Dat kun je mooi of lelijk vinden en dat is doorgaans maar net wat je gewend bent. En veel mensen zijn gewend aan het beeld van kleine mensjes op kolossen van 1.70 en vinden een paard van 1.65 al klein.
Wat betreft de feitelijke belastbaarheid, dit verschilt enorm per IJslander. Er zijn stevige gewichtsdragers met een brede borst, veel bot en een sterke brede rug en er zijn elegante 'poppetjes'. Daar moet je logischerwijs geen ruiter van 70+ kilo op zetten. Ook maakt het enorm veel uit of een IJslander op de juiste wijze getraind is, en of ie de tijd heeft gehad om voldoende spieren en conditie op te bouwen.
Persoonlijk vind ik wel dat er in de IJslandersport, ook op hoog niveau, de nodige niet passende combi's rondrijden. Dus te grote/zware ruiters op te kleine en/of lichtgebouwde paarden. Dat vind ik niet kunnen. Maar een volwassene van gemiddeld gewicht kan doorgaans prima rijden op een goed getrainde IJslander, mits diegene fatsoenlijk kan rijden. En ach die mensen die IJslanders afdoen als kleine prielpaardjes, daar haal ik mn schouders over op. Die mogen (mits niet te zwaar) hier gerust een keer op mijn vierganger van 1.32 komen rijden en dan es kijken of ze haar power kunnen controleren op rijtechnisch correcte wijze. Ik bedoel maar, het gaat in dezen niet om het formaat, tenzij je iets te compenseren hebt natuurlijk (sorry, kon het niet laten
)