Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:34

KoudbloedKim schreef:
Ik wil best een paar foto's laten zien en er wat informatie bij zetten. :)

Dit is Lana, een Norikerkruising met Arabieren,- en Kwpn'er-bloed.
Ze is in Maart 4 jaar geworden en in Februari heeft er voor het eerst iemand opgezeten.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is Elske, een volle Friese merrie die in Maart 6 jaar is geworden.
Ze is op haar derde ingereden en sinds 1 jaar van ons.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En dit is [***], een 11-jarig Nederlands Trekpaard en 8 jaar bij ons.
Op deze foto's had ze nog flink overgewicht, dat is nu verholpen. :)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind dat ze alle drie veel meer hun hals mogen laten vallen. De neusjes van Lana en [***] zijn fijn voor de loodlijn. Dit zal bij Elske wat lastiger zijn ivm haar bouw. Lana is jong en nog niet zo lang onder het zadel. Ik zou haar veel liever in de stretch zien lopen dan de hoogte van de hals die ze op deze foto heeft. Zo kan ze haar rugspieren veel beter ontwikkelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:37

@Starbreeze,

Je hebt nog niet voldoende losgelatenheid.
Het is gemakkelijker voor hem om het tempo te versnellen dan om in hetzelfde tempo in losgelatenheid met meer Schwung te gaan bewegen.
Je paard loopt nog weg.

Een paard in staat van losgelatenheid gaat stilstaan als hij niet voortgedreven wordt.
Het uit zich bij jou in het de hals nog onvoldoende vanuit de schoft laten vallen.
Dus niet in een mooi hals boogje, maar vallend.
Kijk naar een paard dat gaat grazen, zo is het de bedoeling, zo laat hij zich los.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:40

[***], klopt, daar zijn we ook mee aan het werk inderdaad. :j
In het begin vond [naam] dit heel lastig, maar dit gaat steeds beter.
Ook aan de longe vond ze het in het begin lastig zich te ontspannen, heel erg gefocussed op haar omgeving, maar dat is ook al een heel stuk verbeterd.
We hebben er nu echt een vrolijker paard voor terug gekregen. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:41

Simpelman schreef:
Een paard in staat van losgelatenheid gaat stilstaan als hij niet voortgedreven wordt.

Dus dat is eigenlijk heel positief? Die van mij gaat zo langzaam dat hij bijna niet vooruit komt als ik hem longeer en hij ontspant zich helemaal. Dan moet ik echt met mijn tong klikken omdat hij anders gaat stappen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:45

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:48

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

Dus dat is eigenlijk heel positief? Die van mij gaat zo langzaam dat hij bijna niet vooruit komt als ik hem longeer en hij ontspant zich helemaal. Dan moet ik echt met mijn tong klikken omdat hij anders gaat stappen.

Ik heb geleerd 1x het tempo aangeven en dan stoppen met hulp geven. Paard moet dan door gaan tot jij wat anders aangeeft.

Dat staat toch haaks op dat het paard dus stil moet gaan staan. Of snap ik iets niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:54

Hij moet niet stil gaan staan.
Het is een kwestie van nuances.

Je hoeft niet iedere pas aan te geven dat je wilt dat hij loopt, dat snapt hij ook wel.
Voortdrijven is dat wat jij wilt dat hij doet.
Bij tempovertraging geef je aan dat hij door moet lopen, zoniet dan gaat hij stil staan.

Dit in tegenstelling tot (veel) paarden die voortdurend weglopen.
Men noemt dat vaak "voorwaartse" paarden.

Kijk naar het videootje van Mendez, in het begin loopt het paard weg, tot het voldoende vertrouwen heeft, dan gaat hij stil staan tot hij moet lopen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:00

Nog even een aanvulling op de voorwaartse drang van mijn paard, want daar ben ik recentelijk ook op een andere manier mee aan de slag gegaan. Staat ook niet op het filmpje trouwens. In het Right Brain Extrovert topic hier op bokt worden tips gegeven hoe je zulke paarden het beste kunt trainen volgens de Parelli Principes (of hoe heet het?). Wanneer mijn paard écht de hoogste versnelling op wil zoeken, rij ik hem nog meer voorwaarts, maar dan op een volte 10 meter. Wanneer hij het over wil gaan nemen (dus Left Brain Extrovert wordt) onderbreek ik het patroon door zijgangen te gaan rijden. Kort gezegd dan.

Wanneer ik dat zo aanpak gaat mijn paard inderdaad op antwoord wachten. Hij komt terug op een kleine ophouding en is weer op mij gefocussed. Dat is het moment dat er losgelatenheid is inderdaad :)

Dat is denk ik ook wat je bedoeld toch Simpelman? Dat het paard gaat wachten op antwoord, dat kleine nuances in de hulpen doorkomen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:24

Starbreeze schreef:
Nog even een aanvulling op de voorwaartse drang van mijn paard, want daar ben ik recentelijk ook op een andere manier mee aan de slag gegaan. Staat ook niet op het filmpje trouwens. In het Right Brain Extrovert topic hier op bokt worden tips gegeven hoe je zulke paarden het beste kunt trainen volgens de Parelli Principes (of hoe heet het?). Wanneer mijn paard écht de hoogste versnelling op wil zoeken, rij ik hem nog meer voorwaarts, maar dan op een volte 10 meter. Wanneer hij het over wil gaan nemen (dus Left Brain Extrovert wordt) onderbreek ik het patroon door zijgangen te gaan rijden. Kort gezegd dan.

Wanneer ik dat zo aanpak gaat mijn paard inderdaad op antwoord wachten. Hij komt terug op een kleine ophouding en is weer op mij gefocussed. Dat is het moment dat er losgelatenheid is inderdaad :)

Dat is denk ik ook wat je bedoeld toch Simpelman? Dat het paard gaat wachten op antwoord, dat kleine nuances in de hulpen doorkomen.

;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:40

Ooit komt het goed :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:48

Ik ga hier ook even een stipje zetten. Ik zie voor het eerst dat er al 5 (!) delen, hihi. ;) Lijkt me een erg interessant onderwerp & misschien ga ik zelf ook wel wat beeldmateriaal bijvoegen, eerst een fotografe/filmer vinden. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:50

Simpelman schreef:
binnen de algemeen aanvaarde kaders van het FEI artikel 401 en het Scala der Ausbildung.

Prima initiatief Simpelman :D :D
Maar waarom dat laatste erbij? Er zijn toch ook wel discussies of het Scala niet (een beetje) achterhaald is? :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:51

PS: Nu heb je echt het topic "gekaapt" :D :+ :D :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:53

Babootje, ik vind ook dat we het topic een richting moeten geven, willen we mensen een advies geven over rijden. Anders roept iedereen wat anders. Ik wil zelf werken volgens het skala en wil ook geen afbraak doen aan andere methodes, maar daar kunnen ook andere topics voor aangemaakt worden :) anders zijn we terug bij ons oorspronkelijk probleem; choas...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:59

@Babootje,

Dat rondom die kaders van het FEI en het Scala is nu juist een onderwerp die we hier kunnen bediscussiëren.
Voorlopig is alles dat men overal hoort vertellen en onderrichten hierop gebaseerd.

En, ik heb niet de intentie een topic te kapen, hoe meer deelnemers hoe interessanter.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-06-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:01

kan ook Afbeelding

edit: ik word zo ongelooflijk enthousiast van dit topic.. ik moet studeren :') help!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:15

KoudbloedKim schreef:
Lollieloes, ik was eigenlijk meer benieuwd naar de mening van anderen n.a.v de foto's.
We krijgen les van een zeer kundige instructeur en op het moment lopen we eigenlijk niet tegen echte problemen aan.
Maar het kan altijd nuttig zijn om een ander naar het beeld, ook al zijn het momentopnames, te laten kijken en meningen aan te horen. :)

Leuk KK dat je je hier ook meldt. De bedoeling van het andere topic was altijd dat je zelf eerst even vertelt wat je ervan vindt en je daarna reflectie krijgt. En natuurlijk, dat je zelf ook actief bijdraagt aan het topic in wat je ziet bij anderen. Schaam je nergens voor bij de gedachte wat je misschien niet weet. Want ook van fouten leer je. En niemand is er (tot nu toe) op uit geweest om iemand af te branden.

Ik zie jullie paarden vaak genoeg voorbij schuiven en jullie hebben veel geleerd afgelopen tijd. (Vooral Maarten haha). En filmpjes zijn natuurlijk ook welkom. Je hebt les van Steef Geelen toch (net als Terpentijn)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:22

Ah oke, ik heb dat andere topic niet gevolgd. :o
Dacht dat dit ook niet een vervolg was op dat topic maar een eigen topic op zich.
Misschien is het slim om dat in de openingspost te zetten. :j

Ik heb zelf het eerste filmpje ook beoordeeld. :)
Voor zover ik daar het recht toe heb. :o

Klopt, we hebben les van Steef Geelen.
Een hele fijne instructeur die elk paard als individu ziet en daar ook zijn lessen op aanpast.
Iets wat ik in de afgelopen 17 jaar helaas niet veel heb meegemaakt.
Het was echt een verademing om hem tegen te komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:23

Simpelman schreef:
En, ik heb niet de intentie een topic te kapen, hoe meer deelnemers hoe interessanter.

Grapje Simpelman, grapje.
Maar idd. Het leerzame aan het topic is nu juist dat er een discussie ontstaat. Ik vind alleen wel dat het laagdrempelig moet blijven.
Overigens ben ik niet "anti Scala" zeker niet.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:01

En opeens is het andere topic muisstil en zijn hier ineens 3 pagina's bij :+

Simpelman je hebt dat goed gedaan :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:05

Babootje schreef:
Simpelman schreef:

Grapje Simpelman, grapje.
Maar idd. Het leerzame aan het topic is nu juist dat er een discussie ontstaat. Ik vind alleen wel dat het laagdrempelig moet blijven.
Overigens ben ik niet "anti Scala" zeker niet.

Wat bedoel je precies met laagdrempelig? Want ik vind dat het dat is (behalve dan dat we offtopic gingen) wat dit topic onderscheidt van het andere :) dat we nu overal wat dieper op in kunnen gaan. Ook gaan we nu ergens uit van het skala, dat is een ander verschil. Maar de discussie rond het skala zoals jij voorstelde, zal toch al gauw wat gecompliceerder worden denk ik dan?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:12

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, ik heb dat andere topic niet gevolgd. :o
Dacht dat dit ook niet een vervolg was op dat topic maar een eigen topic op zich.
Misschien is het slim om dat in de openingspost te zetten. :j

Ik heb zelf het eerste filmpje ook beoordeeld. :)
Voor zover ik daar het recht toe heb. :o

Klopt, we hebben les van Steef Geelen.
Een hele fijne instructeur die elk paard als individu ziet en daar ook zijn lessen op aanpast.
Iets wat ik in de afgelopen 17 jaar helaas niet veel heb meegemaakt.
Het was echt een verademing om hem tegen te komen.

Steef Geelen is volgens AdB toch? Ik les ook volgens die methode, erg fijn!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:24

Anne_Sproet schreef:
Steef Geelen is volgens AdB toch? Ik les ook volgens die methode, erg fijn!

Wat is AdB als ik vragen mag? Heb er nog nooit van gehoord. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:26

Klopt. :j Hij heeft daar intensief les gevolgd.
Maar toch weer niet hetzelfde, Steef heeft er eigenlijk een eigen draai aangegeven.
Eruit gehaald wat effectief bleek te werken en er zeg maar zijn eigen stijl van gemaakt.

SarahIlse, AdB=Antoine de Bodt. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:48

Sorry KBK, ik had je reactie even gemist. Ik ga een poging wagen je foto's te beoordelen vwb ik zie. Als iemand er verder op/aanmerkingen over heeft dan hoor ik deze heel graag <3

Leuk dier is Lana, je ziet duidelijk nog haar onbalans (achterbeentje wat zeer schuin wordt weggezet) maar dat is natuurlijk logisch voor een paard dat zo kort ohz is. Wat me opvalt aan de eerste foto is dat de ruiter ergens links kijkt, terwijl paard ergens rechts bezig is. Dit zie je ook terug in haar houding, haar schouders gaan een andere kant op dan Lana's schouders. Ook op de tweede foto lijkt ze haar (voor de foto rechter)schouder iets naar achter te trekken, voor haar iets om op te letten, om haar zit goed mee te nemen. Verder vind ik het super dat je haar de tijd geeft, ik denk dat je instructeur je hier ook goed bij helpt, volgensmij heb je er een hele fijne aan.
Elske is flink vooruit gegaan! Ik reageer niet zo veel, maar heb haar eerdere topics wel gezien. Mooie hals heeft ze gekweekt <3 Maarten lijkt ook steeds lekkerder op haar te kunnen zitten. Om er verder wat zinnigs over te kunnen zeggen ben ik wel benieuwd naar wat videomateriaal.
Over Kim kan ik niet veel zinnigs zeggen omdat het plaatje naar jouw zeggen nu helemaal anders is. Dan ben ik daar zeer benieuwd naar, kom maar op met meer :).