Basilicium schreef:geerke schreef:dat er niet alleen vanalles misgaat hogerop,maar ook bij de boer op het land.
Zeker waar! Ik denk alleen dat je daar ook wel kan redeneren vanuit de KNHS en FEI. Die hebben namelijk weer binding met maneges en maneges zijn doorgaans dé plek waar de kindjes die bij de boer op het land komen te rijden hun basis meekrijgen. Als de KNHS en FEI via maneges al van begins af aan meer bewustzijn kunnen creeëren over hoe geweld geen plaats hoort te hebben in een training, komt dat uiteindelijk ook bij de boer op 't land terecht. Ben je het hiermee eens?
natuurlijk...ik neem aan dat kinderen op maneges nooit leren te slaan en hun geduld te verliezen....maar je heb bepaalde karakters die als er geen toezicht is er gewoon op los slaan.Draad los noem ik dat.
allemaal simpel gezegd natuurlijk, maar volgens mij de enige manier om een echt werkwillig paard over te houden, niet? En dat principe, van negeren, wordt volgens mij niet voldoende meegegeven aan kinderen. Wat ook moeilijk is wanneer je vaak 'afgestompte' manegepaarden als voorbeeld hebt (en dat is niet afkeurend bedoeld) maar dan is het moeilijk om te zeggen: 'leg het hem nog eens uit, want hij begrijpt je niet'

en dat is denk ik éen van de moeilijkste dingen in de ruitersport, weten wanneer te corrigeren, te ontspannen en je geduld te houden.
en nog lang niet uitgeleerd 
maar misschien is het doetje niets gewoon, kan ook haha
.