Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:57

Basilicium schreef:
geerke schreef:
dat er niet alleen vanalles misgaat hogerop,maar ook bij de boer op het land.

Zeker waar! Ik denk alleen dat je daar ook wel kan redeneren vanuit de KNHS en FEI. Die hebben namelijk weer binding met maneges en maneges zijn doorgaans dé plek waar de kindjes die bij de boer op het land komen te rijden hun basis meekrijgen. Als de KNHS en FEI via maneges al van begins af aan meer bewustzijn kunnen creeëren over hoe geweld geen plaats hoort te hebben in een training, komt dat uiteindelijk ook bij de boer op 't land terecht. Ben je het hiermee eens?

natuurlijk...ik neem aan dat kinderen op maneges nooit leren te slaan en hun geduld te verliezen....maar je heb bepaalde karakters die als er geen toezicht is er gewoon op los slaan.Draad los noem ik dat. :D

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:00

geerke schreef:
natuurlijk...ik neem aan dat kinderen op maneges nooit leren te slaan en hun geduld te verliezen....maar je heb bepaalde karakters die als er geen toezicht is er gewoon op los slaan.Draad los noem ik dat. :D

Dan ben jij bij andere maneges over de vloer geweest dan ik. Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat maneges de connectie zijn tussen KNHS/FEI en dat iets te grote ruitertje bij de boer op 't land waar jij het over had. Wat er bij de laatste mis gaat, kan uiteindelijk via de eerste opgelost worden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:05

ik ken iemand die thuis met zoveel geweld rijdt dat ze op wedstrijd niets te zeggen heeft aan haar paard, want daar moet ze zich 'gedragen'. :D Ik ben trouwens ook van mening dat wanneer je een goede relatie hebt met je paard het meeste protest voortkomt uit verwarring van het paard. Dat los je dus op door die reactie te negeren en het opnieuw duidelijk uit te leggen. Dat gaat uiteraard niet op in alle situaties, maar is wel een grondregel die ik hanteer en waar ik tot nu toe steeds positieve reacties op kreeg van mijn paard. De kunst is natuurlijk ook van de grenzen af te tasten en te weten wanneer je moet stoppen met doorvragen, zodat straffen achteraf niet nodig is :) allemaal simpel gezegd natuurlijk, maar volgens mij de enige manier om een echt werkwillig paard over te houden, niet? En dat principe, van negeren, wordt volgens mij niet voldoende meegegeven aan kinderen. Wat ook moeilijk is wanneer je vaak 'afgestompte' manegepaarden als voorbeeld hebt (en dat is niet afkeurend bedoeld) maar dan is het moeilijk om te zeggen: 'leg het hem nog eens uit, want hij begrijpt je niet'

Zo'n dingen ontdek je gaandeweg of ontdek je nooit, maar je leert ze meestal niet van iemand anders, terwijl het toch voor mij een basisprincipe is. Heel simpel uitgelegd weliswaar :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:06

Tuurlijjk gebeurt dit ook elders.. Ik zou zeggen overal (dus ook door kinderkens op de manege) Ik maak me er ook soms schuldig aan. Vreselijk vind ik dat en dan sta ik later mijn beest mijn excuses aan te bieden in de hoop dat ik me dan minder schuldig voel en minder schaam.
Iedereen is weleens onredelijk en kuurt dat af op diegene waar ie het meest van houd.

craiester

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:20

pas op ik heb ook wel eens overdreven gereageerd, pony met de longeerzweep echt hard gemept. dat was gewoon de laatste druppel die dag, pony deed niet echt iets verkeerd maar ook niet helemaal correct. tja fout van mij, en heb mij erna ook schuldig gevoeld. maar ik denk dat veel mensen wel eens overdreven reageren, je weet ook niet wat die persoon al de hele week gevoeld heeft en wat er gebeurd is en dan kan het zijn dat de pony/paard net niet snel/goed genoeg reageert, en dat je daar dan boos op wordt. is heel fout maar we zijn menselijk, zolang mensen daarna weten dat het fout is zie ik het probleem er niet van in. paard vindt het misschien iets minder op dat moment maar vergeet het meestal ook snel. als je fout bezig blijft tja dan heb ik ook geen goede woorden meer over :n

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:31

Ik geef eerlijk toe dat ik me ook al eens heb kwaad gemaakt en dan het paard heb uitgescholden voor domme koe of een kleine tik met de zweep gegeven bij (bewust) protest. Maar daar blijft het dan ook bij, mijn instructrice duldt zo'n gedrag niet.
Laatst bijgewerkt door HighVoltage op 02-06-15 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:39

Ik geef toe dat ik mijn paard vast wel eens heb 'gecorrigeerd' (wat dus eigenlijk niet corrigeren was) dmv een tik terwijl iets mijn schuld was..
Ik ben vast niet de enigste die dat wel eens heeft gedaan.
Maar had op de ponyclub altijd een meisje in de les die constant zaagde, schopte met de sporen, slaan met de zweeg, aan de teugels trekken, schreeuwen, schelden..
Zelf met uitstappen was ze haar pony nog vooruit aan het trappen.
Daar kan ik dan niet zo goed tegen. Vind ik nergens op slaan. Pony was hartstikke braaf.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:58

Ik ben het met je eens!
Af en toe terecht zetten is niks mis mee, mits op de goede momenten en op de goede manier :j en dat is denk ik éen van de moeilijkste dingen in de ruitersport, weten wanneer te corrigeren, te ontspannen en je geduld te houden.

zelf maak ik natuurlijk ook fouten, maar gelukkig heb ik nu een paard en een pony welke mij daarop corrigeren. Paard krijgt extreem veel spanning omdat hij me niet snapt, dan weet ik meteen dat ik fout zat. Pony stopt gewoon met alles, zij word boos als ik (of een ander) iets onterecht doe. :+

Je snapt wel dat ik van deze twee uitersten al ontzettend veel geleerd heb wat betreft geduld :') en nog lang niet uitgeleerd :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:19

De mensen die agressief afreageren op hun paard, moeten een fiets nemen, geen dier.
Ik ga na een lange dag, terwijl ik geirriteerd ben, mijn vriend ook geen mep voor zijn hoofd verkopen, dus ook mijn paard niet.

Direct om me heen heb ik niet zo te maken met geweld naar paarden. De stal waar ik sta is super harmonieus. Maar in het verleden veel te maken gehad met dravertrainers. Nou.. geen pretje. De paarden zijn niet opgevoed, ze willen daar ook geen tijd aan besteden, maar verwachten wel dat ze perfect luisteren. En als ze het dan niet begrijpen, nou dan is de maat vol. Schelden, schoppen, slaan met het hoofdstel. Belachelijk.
Gelukkig zijn niet alle dravertrainers zo.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:25

geerke schreef:
komt in alle takken van paardensport voor...ook bij de recreatieruiter die niet aan wedstrijden doet.
Ben van mening dat als mensen hun geduld niet kunnen bewaren en er op los rammen of zelfs vloeken en geiriteerd raken ze beter op een hobbelpaard kunnen gaan zitten.En dat zijn er heel veel :7

Helaas zijn niet alleen paarden de dupe. Ook veel kinderen worden mishandeld. Ook in Nederland. Sommige mensen kunnen beter een Baby Born kopen bij de Bart Smit.

Aural

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:44

In elk type sport heb je de eigen hufterige groep. Maar dit valt echt buiten hufterig gedrag. Reken maar dat ik er iets van zeg als dat gebeurd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:26

Ik zie het de laatste tijd echt heel vaak, of ben er meer op gaan letten. Maar haast niemand zegt er wat van, ook de jury niet.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:35

Problemen tijdens het rijden maar oplossen door te gaan slaan omdat ze het zelf niet weten en zichzelf te goed vinden om iemand om tips te vragen.. En als je zelf dan gewoon als iets niet gaat terug gaat naar rust en het opnieuw probeert totdat het goed gaat, dan krijg je te horen dat je te lief bent en dat je paard een verwend kreng is en daarom alleen maar dwars is.. zo jammer.. ;(

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:38

Ja inderdaad, je hoort ook heel vaak dat een paard 'stout' doet of expres iets niet wilt.. Maar zo kunnen paarden volgens mij niet eens denken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:38

Nou ik ervaar dit helemaal niet zo...
Tuurlijk kom je het wel eens tegen, maar is meer uitzondering dan regel.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:39

of dat zagen op westrijden echt verschrikkelijk

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:43

Toch kun jij van een afstandje niet altijd oordelen of iemand onredelijk is. Misschien is het paard al heel ver in de africhting en reageert hij nu ineens niet op de normale minime hulp, en ook niet op de iets minder minieme hulp. Die 2 hulpen heb jij misschien helemaal niet gezien. Het paard krijgt een tik en jij denkt dat de ruiter uit het niets onredelijk is.

En in het geval van mijn paard: die doet dat expres. Die pulkt altijd aan de randjes van onze afspraken en als ik die afspraken niet heel snel duidelijk maak dan gaat het van kwaad tot erger.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:45

pol013 schreef:
Toch kun jij van een afstandje niet altijd oordelen of iemand onredelijk is. Misschien is het paard al heel ver in de africhting en reageert hij nu ineens niet op de normale minime hulp, en ook niet op de iets minder minieme hulp. Die 2 hulpen heb jij misschien helemaal niet gezien. Het paard krijgt een tik en jij denkt dat de ruiter uit het niets onredelijk is.

Ik denk ook niet dat de meeste het hier over een tik hebben, zou ik ook wel durven als ik mijn paard met overgangen net niet actief genoeg krijg, maar je zit van die mensen die er gelijk 4/5 tikken na elkaar uitdelen.. als je dat die van mij flikt zou je nogal vliegen :o maar misschien is het doetje niets gewoon, kan ook haha

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:57

vroeger op de manege heb ik niet anders geleerd dan een pony een rotschop te verkopen en dat ie dan wel loopt. Ook dat als hij niet voorwaarts genoeg was dat ik hem dan maar een gigantische mep moet geven. Nou als ik daar aan terug denk of oude video's bekijk schaam ik me echt diep... Nu ik meer in de bijrijdpaarden-wereld zit weet ik wel beter gelukkig. Nu rijd ik nog eens in de week op diezelfde manege, puur voor de gezelligheid, en dan krijg ik regelmatig de aanwijzing: 'sla hem! sla hem!' nou eh.. Dacht het niet hoor -O-

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:34

Maar Guusje_h vind je het dan niet tenenkrommend dat kinderen daar leren te schoppen en slaan? Als je daar nog rijd dan houd je dat mede in stand.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:41

Nogal ja... Ik vind het alleen ook moeilijk om daar ineens weg te gaan om de een of andere rede. 't is daar namelijk wel altijd heel gezellig ondanks de meningsverschillen (want ik geef zo nu en dan echt wel eens aan dat de rijstijl die de kinderen aangeleerd krijgen heus op een paardvriendelijkere en betere manier kan)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:48

Ik denk dat stiekem best veel ruiters bang zijn :o Bouwen spanning, adrenaline op en als paardlief dan een stap verkeerd zet dan meppen ze erop los... Hebben een duur paard staan en durven niet aan zichzelf en anderen toe te geven dat het eigenlijk helemaal niks voor ze is, dat paardrijden.

Had zelf een vrij jong paardje, naaide ineens eruit buiten, 'om niks'. Ik was boos, maar had ook schrik, paard was niet zo handig in galop en we zaten op een pad met kuilen. Ik dacht ons al over de kop gaan samen. Gingen ook op een kruising af... Toen ik hem stil had ben ik afgestapt en heb hem een lel verkocht.
Mja... toen liet ie me niet meer opstappen natuurlijk :') Dat doe je dus ook maar een keer :D Althans ik wel :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:49

Eigenlijk best knap Guusje_h van je dat je daar omheen het naar je zin kunt hebben. Zou ik niet kunnen. Maar ik ben dan ook een vreselijke botte bemoeial als het om dit soort dingen gaat, dus dan is het van twee kanten snel bekeken. ~~}>

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:51

Ik denk dat het ook vooral 'makkelijk' wordt gevonden om de schuld aan het paard te geven, in plaats van de oorzaak bij zichzelf te zoeken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:51

mrie schreef:
Eigenlijk best knap van je dat je daar omheen het naar je zin kunt hebben. Zou ik niet kunnen. Maar ik ben dan ook een vreselijke botte bemoeial als het om dit soort dingen gaat, dus dan is het van twee kanten snel bekeken. ~~}>

Idem.. ik kan het niet laten tenminste afkeurend te beginnen mompelen, zo net luid genoeg haha }:).
Ik word er ook gestoord van als MIJN paard zenuwachtig wordt van de zwiepende zwepen van ANDERE ruiters. Gaat voor mij net een stap te ver.