Bewust zonder zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eleadoras

Re: Bewust zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:04

Zelf ben ik geen ervaren ruiter maar ik kijk wel regelmatig bij concours. Het schijnt dat de zweep voor het paard geen zeer doet. Maar mijn hart breekt wel als ik ruiters hun woede zie afreageren als iets niet lukt. Zeker bij een weigering, wat voor slagen er dan kunnen worden gegeven.. dan gaan de haren op mijn rug overeind staan.

Bij mijn eerste rijlessen wilde ze me ook een zweep geven, maar dit jeb ik geweigerd omdat ik bang ben dat ik hem verkeerd gebruik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:08

Ik wissel af. Soms vergeet ik ze simpelweg, soms heb ik er gewoon geen zin in. Paard moet met en zonder zweep gewoon gehoorzaam zijn. Zweep is soms wel handig als extraatje. :) maar hij mag niet alleen maar lopen omdat ik ze vast heb, andersom mag ie ook niet gaan spannen om die zweep. :)

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:17

Ik heb mijn huidige paard nu 4 jaar. Heb hem serieus nog nooit met zweep gereden. Hij is nu 7, kuitdruk is vertrekken. Geen reden om met zweep te gaan rijden.
Bij mijn vorige paard had ik alleen een zweep nodig als zij hengstig was. Puur alleen vasthouden, aantikken hoefde niet. Een klein takje werkte ook erg goed :')

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:24

Ik rijd wel met zweep, maar altijd zonder sporen.

Zweep gebruik ik alleen om in het verzamelen af en toe de achterhand bij te tikken. Ik heb hem niet nodig voor impuls, zijgangen of straffen.
Sporen heb ik dan ook niet nodig, dus ga ze ook niet ombinden. Daarbij zie ik op concours die dingen vaker misbruikt worden dan gebruikt :n

Ik rijd trouwens M2 en we trainen op Z2 niveau :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:39

Mijn eigen paarden rij ik zonder zweep. Niet nodig en mag niet in de proef. Als ik een paard zadelmak maak of doorrij heb ik m er vaak wel bij, om ze mooi door te laten lopen aangezien ze been vaak dan nog niet snappen wil een kriebeltje dan beter helpen.

visitor0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:40

Ik gebruik geen zweep.
mijn paard heeft het niet nodig en ik rijd op het paard van de eigenarese van mn oppashondjes. Nou kan het best zijn dat zij een zweep gebruikt op wedstrijden. Maar gewoon anders niet. Ik vind het opzich ook wel een heel klein beetje zielig om een zweep te gebruiken maar dat valt ook wel mee..

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:41

noorhermans1 schreef:
Ik rij altijd met zweep maar gebruik hem nooit. Is een gewoonte denk ik, ligt fijn in de hand haha.

Ik dus ook. Ik heb hem uit gewoonte altijd bij maar ik gebruik hem echt heel zelden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:52

Eleadoras schreef:
Het schijnt dat de zweep voor het paard geen zeer doet.

Een paard voelt een vlieg nog landen op zijn flank. Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat als ie een zwieper krijgt dat hij daar geen pijn van zou hebben. Dit is echt weer zo'n fabeltje om zweepmisbruik te rechtvaardigen. Een paard laat alleen instinctmatig niet zo snel weten dattie pijn heeft, want als je zwak bent dan komen de wolven...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:30

Ik rij "bewust" zonder zweep en sporen, paard is sensibel en luistert gevoelig genoeg zonder.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:32

Ik rij zelf niet met zweep op mijn eigen paard. Ze is erg werkwillig en loopt goed door. Ook is ze bang voor zwepen.

Mijn vorige pony reed ik wel met zweep omdat het een vals beest was. Hij vond bokken leuk en ging net zo lang door tot je er af lag (geen pijn, gewoon vervelend). Dus om het 'af te straffen' kreeg hij een tikje als hij bokte.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:34

Ik rij nooit met zweep, vind het een onding en merk vaak dat ik er behoorlijk mee in de knoop kan zitten. Tot nu toe ook nog geen zweep nodig gehad bij het paard wat ik zelf beleerd heb en nu Z2 niveau is. Zolang ik voldoende consequent ben met mijn been, stem en teugel hulp is de zweep overbodig

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:38

ik rij ook zonder zweep, paard is van zichzelf te voorwaarts, is ook sensibel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:40

Heike schreef:
De zweep is zelden het probleem. Leg hem op de grond en er gebeurt niets. Misschien struikel je erover. Diegene die hem vasthoudt maakt het verschil. En als je hardhandig wilt zijn kan dat ook zonder zweep.

De zweep is er nooit om te straffen. Waarom de zweep vaak een slechte naam heeft? Het zijn toch de ruiters die hem vast hebben? Als verlengstuk is het echt heel handig. Liever een zacht tikje dan 10 schoppen in de buik.

Jup, mee eens :j
Voor mij is een zweep vooral een soort aanwijsstokje, handig bij het aanleren van nieuwe oefeningen, of het perfectioneren van moeilijke oefeningen. Even de zweep tegen de schouder leggen, of een tikje achter je been, kan het verschil maken tussen goed en 'net niet'.
Daarbij merk ik dat ik met mijn zweepje preciezer kan zijn dan, beter kan timen, dan wanneer ik alles met mijn been wil doen. Wat uiteraard niet betekent dat ik zonder been rijd, want het meeste komt natuurlijk daarvandaan, maar het extraatje wat je met de zweep bij je hebt (doordat je net op een ander plekje kan kriebelen dan met je been) vind ik goed werken :)

Jammer genoeg word op maneges ed nog vaak aangeleerd om te slaan of met de zweep te straffen :( Zonde om een nuttig hulpmiddel zo te misbruiken.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:46

Ik rij op manegepaarden, dus bij mij verschilt het per paard. De vaste paarden waar ik op rijd, rijd ik eigenlijk altijd zonder zweep. Ze lopen graag, dus het is dan ook helemaal nergens voor nodig. En eigenlijk vind ik het ook maar een vervelend voorwerp om in mijn handen te hebben. Steeds dat overpakken als je van hand verandert...

Als ik eens op een ander paard rij hou ik mijn zweep wel bij, gewoon voor de zekerheid, maar ik gebruik het vrijwel nooit.
Maar sommige paarden lijken wel door te hebben of je je zweep bij heb of niet. In principe gebruik je het niet, maar als je het weglegt, gaan ze je wel uittesten. (Dat heb ik iig als ik niet op een van mijn 'vaste' paarden rij, maar een keertje een ander)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:47

Verschilt per paard en dan ook nog verschil in lengte van de zweep per paard. Mijn 4 jarige rij ik met een springzweep, omdat ik bij haar enkel een tikje op de schouder gebruik (als ze uitzwaait of simpelweg niet oplet), de rest met dressuurzweep of zonder, ligt aan wat ik wil trainen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:57

Een wedstrijd is geen training :D

In een training leer je je paard dingen aan, waarbij een zweepje als aanwijstokje super nuttig is. Net iets tegen de schouder of iets achter je kuit om een (nieuwe) hulp duidelijker te maken. Ik gebruik hem met het aanleren van voorwaarts, achterwaarts, zijgangen, alles eigenlijk. In een training moet je soms net iets doorvragen, maar als je dan een harde been of handhulp moet geven, ben je je paard alweer voor de hulp aan het afstompen. Ik gebruik dus altijd ondersteuning van het aanwijsstokje, juist om nooit harde hulpen te hoeven geven. Op die manier maak je je paard super gevoelig op je hand- en beenhulpen.

In een wedstrijd laat je dingen zien die je met gemak moet kunnen, die je al lang aangeleerd hebt, dus dan zou je de zweep zo weg moeten kunnen leggen.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:08

Ik heb eigenlijk nooit met zweep gereden, op een enkele keer na.
Zou er ook echt niet mee om kunnen gaan, zo'n ding wat in de weg zit..
Maar het is geen bewuste keuze. Ik heb mij altijd zonder gered.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:09

Idd sanne83, ik heb toevallig een sensibel paard dat graag zijgangen loopt, maar anders wil ik ook nog wel eens een zweep pakken om iets aan te leren. Als in, de achterhand even kriebelen. Of zelfs een spoortje als dat fijner is.

Op de grond gebruik ik wel altijd een zweep, zo kun je tijdens het lange lijnen en longeren ook nog wat zijgangen meepakken.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:15

Interessant om te lezen! Denk dat het inderdaad per paard erg verschilt. Over het algemeen vind ik het voor het paard fijner om een keer een tikje te geven dan de hele tijd met mijn benen hem actief te moeten houden.
Zelf rijd ik het liefst zonder zweepje, gewoon omdat ik het fijner vind om het niet de hele tijd vast te hoeven houden. Maar dat verschilt per paard. Mijn paard kende mij door en door en was liever lui dan moe. Zodra ik mijn zweepje bij me had liep hij de hele tijd lekker door. Zodra ik m´n zweepje niet bij me had, haalde hij al z'n clowntrucjes uit. Niet meer actief aan het been etc. Als ik m´n zweep er weer bij had liep hij heerlijk, ik hoefde hem dan ook helemaal niet te gebruiken. Dat was wel eens frustrerend. Hij voelde direct aan dat ik er twijfelender op zat zonder zweep en dan liep hij niet. Mijn fout dus, hij spiegelde me gewoon. Mijn oplossing was om een zweep op de bakrand te leggen. Ik wist dat ik de zweep dan kon pakken als hij echt begon met klieren, maar dat was eigenlijk niet meer nodig omdat ik er zelfverzekerder op zat. Was echt een oplossing voor mij.
Nu rijd ik op een paard dat looplustig genoeg is, af en toe zelfs wat te actief. Dus daar heb ik helemaal geen zweepje bij nodig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:19

Ik rijd in het land niet met zweep. Dan luistert mijn paard prima naar het been. Maar op buitenrit neem ik 'm wel altijd mee, voor de zekerheid. Soms zijn er namelijk stukjes die ze eng vindt, dan blokkeert ze en stopt met lopen. Uiteraard probeer ik haar dan altijd eerst geduldig aan de gang te krijgen met een beetje druk van het been, maar soms kun je dat urenlang proberen en heeft dat geen effect. Dus dan moet ik wel even de zweep gebruiken om haar even weer uit die ''blokkering'' te krijgen. Dan is het daarna ook gelijk weer goed.
Laatst bijgewerkt door Fearn op 13-05-15 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:24

Hey longeren van de shetlander zeker. Mevrouw reageert goed op alleen de stem hulpen. Dus waarom zou ik hem gebruiken ? En als ze vervelend word om een of andere reden dan zet ik haar stil en begin ik opnieuw. Meestal Is er dan niks aan de hand. Soms kies ik bij bepaalde paarden op de manage om zonder zweep te rijden omdat deze eigenlijk er geen nodig hebben of een er drukker van worden.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:32

In de bak gebruik ik een zweep op mijn pony. De pony van me moeder heeft geen zweep nodig ia goed voorwaarts en voorwaarts genoeg.

Mijn pony rijd ik met zweep om af en toe achter mijn been te tikken ivm impuls verlies of in galop sprong verlies. Als ik alleen met haar buiten rijd heb ik soms een zweep maar vaak ook niet.

En met springen gebuik ik ee zweep om haar net wat meer te overtuigen maar vaak niet nodig gewoon vaak bij voor het geval

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:40

Ik vind eigenlijk dat rijden met zweep gewoon bij de opleiding van een paard en ruiter hoort.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-05-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:42

Ik rij zonder zweep en sporen.
Paard is voorwaarts genoeg en reageert op kleine hulpen, dus gewoon niet nodig.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:42

Hier wel een zweep. Maar ben mijn paard nu aan het doorrijden en zo af en toe is het net dat beetje aanmoediging wat ze nodig heeft. Verder kan ik haar beter op de hoefslag houden door de zweep tegen de binnenkant van haar hals te houden als ze er af wilt. Maar meer doe ik er niet mee.