Heike schreef:De zweep is zelden het probleem. Leg hem op de grond en er gebeurt niets. Misschien struikel je erover. Diegene die hem vasthoudt maakt het verschil. En als je hardhandig wilt zijn kan dat ook zonder zweep.
De zweep is er nooit om te straffen. Waarom de zweep vaak een slechte naam heeft? Het zijn toch de ruiters die hem vast hebben? Als verlengstuk is het echt heel handig. Liever een zacht tikje dan 10 schoppen in de buik.
Jup, mee eens 
Voor mij is een zweep vooral een soort aanwijsstokje, handig bij het aanleren van nieuwe oefeningen, of het perfectioneren van moeilijke oefeningen. Even de zweep tegen de schouder leggen, of een tikje achter je been, kan het verschil maken tussen goed en 'net niet'.
Daarbij merk ik dat ik met mijn zweepje preciezer kan zijn dan, beter kan timen, dan wanneer ik alles met mijn been wil doen. Wat uiteraard niet betekent dat ik zonder been rijd, want het meeste komt natuurlijk daarvandaan, maar het extraatje wat je met de zweep bij je hebt (doordat je net op een ander plekje kan kriebelen dan met je been) vind ik goed werken 
Jammer genoeg word op maneges ed nog vaak aangeleerd om te slaan of met de zweep te straffen
Zonde om een nuttig hulpmiddel zo te misbruiken.