Hackamore

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:58

Voordeel van de barefoot tov de bloem is dat ie wat naar buiten is voorgevormd en dus minder/geen irritatie geeft op het hoofd van je paard. Mijne heeft heel gevoelig huidje en daar snel last van... Bloem klapt ook wat sneller om dan die van Barefoot is mijn ervaring.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:24

Ik heb een gewone bloemhack liggen, maar die van Barefoot lijkt me met minder metaal daarom al prettiger. Ik weet dat ze ook met extra ringetje zijn, maar het ging mij inderdaad om het model van de Barefoot dat me aansprak.

NikkivanOlst

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:26

Niks mis met een hackamore, maar 80% van de jonge ruitertjes weten niet hoe ze er mee omgaan en kopen een hackamore omdat hun 'voorbeelden' een hackamore gebruiken en 'bitloos altijd vriendelijker' is.

Hackamore mag je vergelijken met een bitloze kandare, niet gemaakt om veel aan te zitten en niet voor onervaren handen.

En schrik best vaak van de foto's die ik soms voorbij zie komen waar de hackamore volle druk op de neus uitoefent. (met o.a. gekrulde lipjes van de zware druk op de hack)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:30

Ik heb nu een paar keer met mijn nieuwe s-hack gereden, ook buiten, en het gaat echt super. Merk aan niks dat mijn paard het vervelend vind ofzo (deed hij bv wel met kaakgekruist), sturen gaat makkelijk, het beetje remmen dat nodig is ook. Het is gelukkig geen paard dat heel erg loopt te drammen, dus ik kan continue met een lang teugeltje rijden, alleen als hij echt eventjes terug moet kan ik hem heel lichtjes tegenhouden, en dan luistert hij ook perfect naar de hack. Kan mezelf voorstellen dat als je wat meer een drammer hebt de hack minder geschikt is.
Ben er heel erg blij mee, en mijn paard eet en drinkt nu onderweg veel makkelijker!

Plaatje:
(dit was bij het passen, neusriem zit nu ietsie hoger).

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:49

Die hack heb ik ook Ilse, ervoer exact hetzelfde als jij. Vind 't een enorm fijn ding. Ligt nu helaas thuis te verstoffen en ik hoop met heel m'n hart dat ik 'm ooit weer 'ns kan gebruiken!
Mag ik vragen waarom je er ook nog een biothane halster voor hebt? Aangezien ze nu ook al kan eten en evt drinken?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:53

Een hackamore is niet het meest vriendelijke bitloze systeem. Het heeft nl een behoorlijke hefboomwerking. In echt kundige handen (die zijn er weinig) zal het best goed zijn. Je moet nl met een nogal losse teugel rijden. Zelf ben ik fan van de sidepull.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:04

Piekosjj schreef:
Die hack heb ik ook Ilse, ervoer exact hetzelfde als jij. Vind 't een enorm fijn ding. Ligt nu helaas thuis te verstoffen en ik hoop met heel m'n hart dat ik 'm ooit weer 'ns kan gebruiken!
Mag ik vragen waarom je er ook nog een biothane halster voor hebt? Aangezien ze nu ook al kan eten en evt drinken?

Ik rij endurance wedstrijden, en dan is het toch wel handig dat heel snel het hack gedeelte eraf kan halen voor in de vetgate (dan heb je een pauze van ongeveer een half uur). En voor het geval dat het een keer nodig is kan ik dan ook de hack wisselen voor een bit terwijl ik nog steeds dat halster voor de handigheid eronder heb.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:10

Ah vandaar, thanks voor de uitleg :j

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:14

bij mij is de keuze trens met slofteugel of hackamore. Nou dan is de keuze snel gemaakt he?
Los teugeltje met hackamore, ik vind het geweldig!

Dan kan je zeggen dat hij niet goed is opgevoed maarja, hij is gewoon wat enthousiast.. Met hackamore prima te sturen en vooral te remmen als het echt nodig is!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:45

Hier hetzelfe Germatje. Buiten kan er ineens een knop om gaan en dan wordt ze veel te blij en besta je even niet meer, hiermee flikt ze dat niet, terwijl ze in de bak met bit op je pinken te rijden is. Dus ik was ook al gauw overgestapt op een hackamore voor de buitenritten.
Gaat perfect +:)+.

Ik vond het wel makkelijk om me aan te passen.
Zelfs mijn verzorgster van 12 kan dr goed mee rijden.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... JpIjoidCJ9

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:52

Ik heb zelf ook met een hackamore gereden op mn oude paard, ligt gewoon puur aan je eigen hand. Als je een harde hand hebt is dat niet zo verstandig. Maar mijn paard was gewoon voor een sidepull te sterk dus een hackamore had je alleen nodig voor sturen niet om te remmen maar omdat ik best onzeker was wou ik gewoon meer zekerheid. Het is puur hoe je hem zelf gebruikt