Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe rijd jij een overgang van draf naar stap?

a: ik ga doorzitten
6 (1%)
b: ik ga doorzitten en knijp hierbij zachtjes in de teugels
93 (19%)
c: Ik ga doorzitten en gebruik mijn zit (bijv zwaarder maken/tempo vertragen)
232 (49%)
d: ik gebruik de teugels om te remmen
17 (3%)
e: ik gebruik mijn stemhulp (in combinatie met...)
59 (12%)
f: ik ga langzamer lichtrijden
55 (11%)
g: ik parkeer mijn paard standaard tegen het hek :')
11 (2%)

Totaal aantal stemmen: 473

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:14

Ik heb toevallig net gereden en dit net precies gedaan. Nu zie ik dit topic, leuk :)

Ik rijd nu tijdelijk zonder zadel dus en ik moet eigenlijk wel. Anders ben ik bang teveel op de teugels te steunen. (Nieuw paard, balans weer even goed vinden).
Ik zat dus wel door maar kon haar makkelijk terugkrijgen in stap door uit te ademen en me zwaar te maken. Ook de overgang van galop naar draf op zit gedaan, hierbij heeft ze nog wel een stemhulp nodig.

Nu is mijn pony 19 en op dit gebied goed opgeleid. Kon het met licht contact makkelijk af. Ik denk dat dit ook de bedoeling is. Als ik een instructeur hoor zeggen dat je 'best een paar kilo mag vasthouden' vind ik dat apart. Het is imo nergens voor nodig als je je paard de zithulpen goed aanleert.

Maar ik stuur ook met mijn zit. Kijken waar je heengaat en het gewicht verplaatsen. Dan leg je automatisch je buitenbeen wat aan en je buitenteugel tegen de hals.

Enige wat lastig is, is het wijken. Komt vanzelf goed :)
Ben het helemaal met je eens dat het beste is om op zit te rijden. Het wordt vanzelf eigen en dan doe je het bijna automatisch..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:19

Doorzitten en mezelf zwaar maken.

Bij een jong paard daarbij aangevuld met stem en bij geen reactie de teugel.
Door dit consequent te herhalen merk je dat je de teugel hulp niet of nauwelijks meer nodig hebt.
Uiteraard vervalt ook de stem.

Zwaarder zitten betekend niet als een aardappel zak zitten. Dus ook bij de jong paard kan dit zonder belemmering van zijn beweging.

bruintje123

Re: Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:24

Overigens in elke overgang geleerd enkele passen door te zitten. Juist omdat je dan veel duidelijker en stiller je zithulpen kunt geven.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:51

Ik doe meestal of:
Doorzitten en aan stap denken. (Vaak paar stappen en dan doet ze het)
Langzamer lichtrijden (Dit doe ik vaak als paard hard draaft en ik wil het paard rustiger en dan vanuit rustige draf naar stap door ook langzamer lichtrijden, om niet vals te spelen gooi ik de teugels los)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:08

Ligt ook aan het africhtingsniveau van het paard. Bij een B/L niveau en een jaar of 5, langzamer lichtrijden, kruis omhoog, als er te weinig impuls is iets been erbij zodat je vanzelf druk van voren krijgt. Heb je de druk dan doorzitten, uitademen :p en de overgang maken. Hierbij wel actief genoeg houden.
Bij een hoger africhtingsniveau ga ik sneller doorzitten, kruis omhoog, been erbij en de overgang maken.

Om het gevoel te beschrijven vind ik heel moeilijk. Bij de een wat meer been, bij de ander een iets zwaardere (halve) ophouding. Het is echt een combinatie wat het paard onder je doet en wat je voelt en denkt dat je moet doen.

Ik heb mijn paard echt wel eens tegen het schot geparkeerd als die niet terug wilde. Ho is ho en niet door blijven drammen! Dit is wel een uiterst redmiddel en hopen dat je geen springpaard hebt die graag 1.50 springt (of hoger) :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:25

Ik gebruik mijn heupen/kruis om ietsje te ''blokkeren''. Beetje zoals in het filmpje maar niet helemaal hetzelfde. In een directe overgang van draf/galop naar halt doe ik dat samen met een ophouding. Langzamer lichtrijden gebruik ik ook (als ik lichtrijd :+) als ik van draf naar stap wil.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:37

Bij erg gevoelige pony's/paarden laat ik m'n benen afhangen, span ik m'n buikspieren heel iets aan, leg ik m'n benen iets terug (springzadel) zodat ze beter onder me blijven als ik uitadem en alles loslaat.
Bij de wat stuggere pony/paard houd ik wat meer druk op m'n beugels en voer ik die druk op als de pony niet onmiddellijk reageert.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:43

Ik heb straks les, naar aanleiding van dit topic ga ik proberen nóg meer op zit terug te rijden. Ben benieuwd :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:46

Shadow0 schreef:
Bij manegepaarden is dat erg moeilijk. Mijn ervaring is dat allerlei manegepaarden nog altijd heel goed voelen wat er boven ze gebeurt, en zeker heel erg reageren op buitengewoon fijne signalen van iemands zit, maar tegelijkertijd moeten ze leren dat ze niet op elke reactie van de ruiter mogen reageren, omdat een ruiter bv de draf alleen maar kan leren als het paard de onbalans van de ruiter nadrukkelijk negeert en gewoon doordraaft. Dat is hun taak als leerpaard en dat kan ook niet anders. En dat leren ze vaak heel goed.

Des te mooier vind ik het altijd om te merken hoe fijngevoelig paarden nog altijd zijn. De paarden die ik recent gereden heb laten duidelijk merken dat ze de zithulpen snappen - de teugels heb ik meestal wel nodig bij de overgang, maar dan puur als 'ja, ik meen echt wat ik met mijn zit zeg, toe maar.' Juist omdat ze zo hun best doen om niet te snel terug te gaan omdat dat meestal niet de bedoeling is.
Ik vind dat mooi van die paarden, ik heb daar veel respect voor, en je kunt nog steeds echt heel subtiel rijden. De beperkingen zitten in dat opzicht nog vrijwel altijd in mij en mijn timing, niet in de manegepaarden.

Dat is me bij mijn eigen paard ook opgevallen. Die kan stoïcijns doordraven bij een beginner en toch bij mij op een relatief kleine zithulp terugkomen. Ik vergelijk het voor beginners altijd met een radio.

Je hebt een ouderwetse radio met draaiknop. Aan het begin heb je voornamelijk veel ruis omdat je de juiste zender en dus is het slecht verstaanbaar en moet er heel duidelijk en wat harder gepraat worden om te communiceren. Maar naarmate je handiger wordt met de draaiknop en het ruis steeds minder wordt, kan er een diepere conversatie plaatsvinden op een steeds zachter volume. Net zo lang totdat er eigenlijk geen ruis meer tussen zit en je met fluisteren elkaar nog steeds kan verstaan.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:47

Als ik alleen maar al denk aan : 'hmm, ik zou best even willen stappen', gaat mijn paard al stappen :'), echt dat beest kan gedachtes lezen ofzo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:52

Ik ga doorzitten en blijf er tegelijkertijd wel heel licht aan rijden met mijn been, om te zorgen dat hij mooi gesloten blijft. Aangezien hij geleerd heeft dat de zithulp voorrang heeft gaat hij stappen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:00

Even zonder verder reactie's te lezen;

Ik maak mezelf zwaar, draai mijn voeten wat verder naar binnen en zeg 'Hoooho' (en soms leun ik iets achterover) Vanuit galop gaat ze dan meteen terug naar draf. Vanuit draf naar stap heb ik meestal ook even lichte druk op de teugels (teugels hangen verder meestal los) en van stap naar stilstaan verschilt het, soms wil ze écht niet stil staan en dan wil ik wel nog eens trekken. De laatste tijd oefenen we dat meer en gaat ze steeds beter gewoon op lichte hulpen stil staan :) Maar ik rijd wel bitloos, dat scheelt imo wel iets.

Wij komen wel serieus van standaard tegen het hek parkeren af :') Vroeger had ze echt gewoon géén rem, dus ik ben al heel blij met hoe ze het nu doet!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:05

ik ga langzamer lichtrijden en als ze niet genoeg terugkomt maak ik een halve ophouding.
als ze genoeg terug is laat ik me in mijn zadel zakken en dan komt ze terug naar stap :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:34

melody7 schreef:

Ik maak mezelf zwaar, draai mijn voeten wat verder naar binnen en zeg 'Hoooho' (en soms leun ik iets achterover) Vanuit galop gaat ze dan meteen terug naar draf. Vanuit draf naar stap heb ik meestal ook even lichte druk op de teugels (teugels hangen verder meestal los) en van stap naar stilstaan verschilt het, soms wil ze écht niet stil staan en dan wil ik wel nog eens trekken. De laatste tijd oefenen we dat meer en gaat ze steeds beter gewoon op lichte hulpen stil staan :) Maar ik rijd wel bitloos, dat scheelt imo wel iets.

Wij komen wel serieus van standaard tegen het hek parkeren af :') Vroeger had ze echt gewoon géén rem, dus ik ben al heel blij met hoe ze het nu doet!

Ik ben wel benieuwd hoe je het verschil tussen bitloos en met bit rijden verklaard? Want imo zou dat niet uit moeten maken toch?
Achterover leunen is imo niet helemaal gewenst, want dan kom je uit balans en vaak steekt men het onderbeen ook af. Wat er dan ook gebeurd is dat je gewicht naar achteren verplaatst, wat in de teugels gaat hangen en niet 'in' het paard drukt waardoor je minder met je gewicht kunt doen.

AthelasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:37

Ik doe het gewoon door te stoppen met lichtrijden en me zwaar te maken. En als dat niet werkt geef ik er een kneepje bij.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:41

Ja ik vroeg me dat dus ook al af Joolien! Waarom rijden we met bit en waarom uberhaupt met een hoofdstel als we alles met zit en beenhulpen doen? :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:42

Joolien schreef:
melody7 schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe je het verschil tussen bitloos en met bit rijden verklaard? Want imo zou dat niet uit moeten maken toch?
Achterover leunen is imo niet helemaal gewenst, want dan kom je uit balans en vaak steekt men het onderbeen ook af. Wat er dan ook gebeurd is dat je gewicht naar achteren verplaatst, wat in de teugels gaat hangen en niet 'in' het paard drukt waardoor je minder met je gewicht kunt doen.

Als ik echt gewoon voor mijn verzorgpaard en mij spreek reden we eerst op pijn en nu op druk. Dat bit was het gewoon echt niet voor haar, misschien zou een ander bit best schelen hoor, maar ik vond dit ook een prima oplossing. Heb verder ook niks tegen bitten maar hoe wij het hadden was het gewoon niet alles, verder kan ik nu mijn teugels ook gewoon los laten hangen, met een bit is dat niet fijn voor haar omdat ze dan steeds tikken in haar mond krijgt. (Tenminste, dat lijkt mij) Het is voor mijn fijner als ik niet de hele tijd aanleuning/contact hoef te hebben, kunnen we wat langer rijden.

Benen afsteken doe ik niet, achterover leunen ook maar heel licht hoor. Eigenlijk gewoon net genoeg dat de druk in je zadel iets verder naar achteren komt, het is niet zo dat in achterover op mijn paard hang, waarschijnlijk zie je het niet eens als je staat te kijken :+

Oh en vroeger hing ik onbewust veel aan de teugel, daardoor ben ik destijds overgestapt. Toen kreeg ik gewoon een snuk terug als ik dat perongeluk deed :Y)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 16-04-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:44

Amiigo schreef:
Ja ik vroeg me dat dus ook al af Joolien! Waarom rijden we met bit en waarom uberhaupt met een hoofdstel als we alles met zit en beenhulpen doen? :D

Nou ja, je hebt wel ten allertijd een verbinding nodig met je paard om hem te begeleiden waar je heen wilt en hoe je het lijf wilt hebben. :P
Enn een noodrem op zn tijd is ook wel fijn :')

Melody, dat is ook afhankelijk of je je bekken kantelt of niet. Zelf ben ik voor altijd verbinding. En dan heb ik het over zacht contact, je moet de mond altijd voelen als het ware.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:48

Ff denken, wat doe ik?

Ik ga zitten in het zadel, maak me zwaar en geef wat lichte druk op de teugels? Maar eigenlijk kom ik aan de druk al niet meer toe denk ik. En het zitten in het zadel duurt zo'n 1-2 stappen denk ik

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:49

Ik rij altijd op zit, ben ook niet anders gewend. Wel heb ik afentoe mijn handen nodig(kneepjes geven in de teugels waardoor mijn paard ontspant) en ook moet ik mijn paard afentoe aanvullen met de kuit als ze wat te langzaam gaat.

Ik werk momenteel aan de overgang van draf naar stap omdat die bij mij nogal hoekig verloopt, dit moeten we mooi proberen te maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:52

g!! :')

Ik ga doorzitten als ik dat nog niet doe en dan gewoon op mijn zit. Nog best moeilijk om zo te bedenken en omschrijven wat je dan precies aan het doen bent.
piezze schreef:
Hee mijn manier staat er niet tussen. Ik span mijn bovenbeenspieren aan en druk mijn knieen verder naar binnen.

In combinatie met bekken kantelen, dus
Siesjuh schreef:
Onze westerninstructrice zegt: Bij versnellen je navel naar voren drukken, bij vertragen intrekken.

Bij een jong paard doe ik dit hetzelfde, eventueel nog in combinatie met een stemhulp. Als ze niet luisteren geef ik een ophouding op beide teugels en/of geef ik de hulp wat duidelijker. Als ze echt lekker aan het doordrammen (en dan bedoel ik echt drammen) zijn geef ik de zithulp heel grof met een redelijk groffe ophouding en een duidelijke "ho!".

De teugels gebruik ik wel om wat stelling te vragen en het sturen wat nauwkeuriger te maken. Ik kan mijn merrie best op mijn zit een volte opsturen, maar of die dan 20 meter of 22 meter of 18 meter wordt is dan maar afwachten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:52

Joolien, Ik rijd op mijn binnenbovenbeen spieren, volgens mij kantel je je bekken dan naar binnen?
Zo reed ik inderdaad ook vroeger, vind ik zelf ook beter eigenlijk. Gewoon een constante, rustige aanleuning en netjes meeveren.. Maar dat houd ik nu krap 10 minuten vol dus dan rijd ik liever een uurtje wat slordiger, met af en toe een keer wel even die 10 minuten fatsoenlijk 'trainen'. Maar dat geldt voor zowel bit als bitloos hoor, bij beide is contact het best lijkt mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:53

Ik zet gewoon wat druk op mijn beugels. 98% tijd verfoei ik lichtrijden dus ik zit vrijwel altijd door. Maar trager is wat druk op de beugels. :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:55

Kneepjes geven is toch juist ongewenst OneAndOnlyx? Ik redeneer zo: als je precies recht en ontspannen boven je paard zit en je hebt de moter van achter goed genoeg geactiveerd, kan de rug van het paard ontspannen en miniscuul opbollen, hierdoor kan het achterbeen er nog beter onder en onstaat er een mooi cirkeltje. Het hoofd kan dan zakken; het teveel zakken kan je dan weer compenseren door vanachter mee bij te rijden en daardoor meer schoudervrijheid en oprichting te creëeren. Je houd dus dan precies hetzelfde contact met je paard.
Als je dan kneepjes gaat geven doorbreek je dit fijne contact toch juist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:00

Sunneva schreef:
Kneepjes geven is toch juist ongewenst OneAndOnlyx? Ik redeneer zo: als je precies recht en ontspannen boven je paard zit en je hebt de moter van achter goed genoeg geactiveerd, kan de rug van het paard ontspannen en miniscuul opbollen, hierdoor kan het achterbeen er nog beter onder en onstaat er een mooi cirkeltje. Het hoofd kan dan zakken; het teveel zakken kan je dan weer compenseren door vanachter mee bij te rijden en daardoor meer schoudervrijheid en oprichting te creëeren. Je houd dus dan precies hetzelfde contact met je paard.
Als je dan kneepjes gaat geven doorbreek je dit fijne contact toch juist?

Ben ik persoonlijk met je eens, je mag wel een keer je hand sluiten als het paard tegen je hand aan loopt, maar altijd met been, eignelijk moet je paard daar in de hand zakken op been en niet andersom.