Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Lelies schreef:Longeren doe ik regelmatig en dat gaat eigenlijk heel goed (zeker tov een paar maanden geleden zelfs!). Hij stapt netjes, draaft netjes en vlot en de galop zelfs verzameld! Onder het zadel is dit alleen heel anders. Het feit dat er iemand op zijn rug zit zorgt direct weer voor disbalans.
Balkjes gebruik ik ook regelmatig met longeren. Ik durf dat niet meer met rijden te doen, bang dat hij valt. Hij is ook een behoorlijke onbenul!
Citaat:Als volgende zou ik inderdaad even intensiever gaan rechtrichten. Als het struikelen niet door een lichamelijk probleem komt, betekent het gewoon dat de voorhand niet op tijd 'weg' is. Er moet dus meer gewicht op de achterhand komen, die voorhand komt losser en de voorbenen zullen wel op tijd weg zijn waardoor hij niet meer zal struikelen.
Lelies schreef:Ik ben heel erg bezig met mijn houding&zit, is eigenlijk voor mij ook de basis. Maar toch zoek ik nog naar iets wat hem wellicht kan belemmeren door mijn houding, want dat is wel iets wat ik inderdaad voor mogelijk houd. Als ik die ander mocht geloven liep hij namelijk redelijk oke onder haar.
Lelies schreef:Ik ben heel erg bezig met mijn houding&zit, is eigenlijk voor mij ook de basis. Maar toch zoek ik nog naar iets wat hem wellicht kan belemmeren door mijn houding, want dat is wel iets wat ik inderdaad voor mogelijk houd. Als ik die ander mocht geloven liep hij namelijk redelijk oke onder haar.
Lelies schreef:Het liefst zou ik gewoon aan de slag gaan met iemand die me goed kan helpen met -uiteraard- mijn houding en het doorrijden van mijn paard op dressuurmatig gebied, gericht op de KNHS wedstrijdsport.
Ik wil het vriendelijk houden natuurlijk, maar ook rijden zoals ik zelf ook altijd rijd: met hoofdstel en zadel. Ter afwisseling is het prima om eens met kaptoom en pad te rijden, maar het moet ook goed gaan met het harnachement waar ik normaliter mee rijd.
Lelies schreef:Longeren doe ik regelmatig en dat gaat eigenlijk heel goed (zeker tov een paar maanden geleden zelfs!). Hij stapt netjes, draaft netjes en vlot en de galop zelfs verzameld! Onder het zadel is dit alleen heel anders. Het feit dat er iemand op zijn rug zit zorgt direct weer voor disbalans.
Balkjes gebruik ik ook regelmatig met longeren. Ik durf dat niet meer met rijden te doen, bang dat hij valt. Hij is ook een behoorlijke onbenul!
Lelies schreef:Het liefst zou ik gewoon aan de slag gaan met iemand die me goed kan helpen met -uiteraard- mijn houding en het doorrijden van mijn paard op dressuurmatig gebied, gericht op de KNHS wedstrijdsport.
Ik wil het vriendelijk houden natuurlijk, maar ook rijden zoals ik zelf ook altijd rijd: met hoofdstel en zadel. Ter afwisseling is het prima om eens met kaptoom en pad te rijden, maar het moet ook goed gaan met het harnachement waar ik normaliter mee rijd.
Lelies schreef:Voor de kar beleren is mij juist ontraden, omdat hij dan lekker in het tuig kan gaan 'hangen' en nog steeds de focus zal leggen op die voorhand.
FriesWytske schreef:Lelies schreef:Voor de kar beleren is mij juist ontraden, omdat hij dan lekker in het tuig kan gaan 'hangen' en nog steeds de focus zal leggen op die voorhand.
Als hij goed beleerd en gereden wordt voor de kar, is dit geen punt. Want ook daar moet hij leren om op de achterhand te lopen. Hier regelmatig paarden gehad die en onder het zadel en voor de kar liepen. Nooit een probleem gehad met in het tuig gaan hangen.
Ook de paarden van de marathonrijders worden afwisselend voor de kar en onder het zadel getraind. Als in het tuig hangen een probleem zou zijn, zouden zij dit niet doen.
Voor de kar kun je hem onbelast sterker laten worden over de rug en in de achterhand.
En zou ook eens buiten je comfortzone van de klassieke dressuur gaan kijken. Misschien vind je daar ook oefeningen waarbij je paard sterker wordt.
Mij is altijd geleerd dat een jong paard voorwaarts moet lopen, dan gaat hij op een gegeven moment steeds meer gewicht richting de achterhand plaatsen.
FriesWytske schreef:En toch gebeurt het met regelmaat dat een paard eerst voor de kar beleerd wordt, zodat hij sterker in zijn/haar lijf wordt. En pas een jaar later onder het zadel beleerd.