Vastlopen...

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Re: Vastlopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:52

Haha, uhh, niet? Daar ben ik nog niet eens mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:55

Ik gebruik juist heel vaak zijwaartse oefeningen om de achterhand te versterken.

Wat doe je momenteel aan schouder- en heupcontrole voor oefeningen dan?

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:58

Dat doe ik alleen in stap, zowel aan de hand als onder het zadel, maar dat vindt hij allemaal erg moeilijk. De travers is hierin het meest leerzaam voor hem mbt zijn binnenachterbeengebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:59

Heb je er wel eens een osteopaat bij gehad?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:00

Lelies schreef:
Longeren doe ik regelmatig en dat gaat eigenlijk heel goed (zeker tov een paar maanden geleden zelfs!). Hij stapt netjes, draaft netjes en vlot en de galop zelfs verzameld! Onder het zadel is dit alleen heel anders. Het feit dat er iemand op zijn rug zit zorgt direct weer voor disbalans.

Balkjes gebruik ik ook regelmatig met longeren. Ik durf dat niet meer met rijden te doen, bang dat hij valt. Hij is ook een behoorlijke onbenul!

Hoi,
Eerst en vooral zou ik alle mogelijke lichamelijke ongemakken uitsluiten. Niet volledig recht, wat slungelig, ... is behoorlijk normaal voor een jong paard maar veel struikelen doet bij mij toch wat vragen opkomen. Dus veearts, hoefsmid, tandarts, zadelpasser, osteopaat, ... en leg ze allemaal alle problemen uit.

Als volgende zou ik inderdaad even intensiever gaan rechtrichten. Als het struikelen niet door een lichamelijk probleem komt, betekent het gewoon dat de voorhand niet op tijd 'weg' is. Er moet dus meer gewicht op de achterhand komen, die voorhand komt losser en de voorbenen zullen wel op tijd weg zijn waardoor hij niet meer zal struikelen.

Ten slotte even over wat je hierboven zegt ... Aan de longe is er geen probleem, maar onder het zadel wel. Heb je al andere mensen met je paard laten rijden? Loopt hij dan ook even moeizaam? Een ruiter mag namelijk niet voor een disbalans zorgen ... Als je jonge paarden rijdt, moet je als ruiter juist zorgen dat de balans terug gevonden wordt. Ik weet niet in hoeverre je instructeur let op jou houding en zit, maar dat is voor mij toch een behoorlijk belangrijk punt na wat ik hier net las :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:02

Citaat:
Als volgende zou ik inderdaad even intensiever gaan rechtrichten. Als het struikelen niet door een lichamelijk probleem komt, betekent het gewoon dat de voorhand niet op tijd 'weg' is. Er moet dus meer gewicht op de achterhand komen, die voorhand komt losser en de voorbenen zullen wel op tijd weg zijn waardoor hij niet meer zal struikelen.

Dit is vrijwel zeker het probleem. In mijn laatste trainingsweekend (klassieke rijkunst/rechtrichten) viel dit mijn instructie direct op. Door hiermee bezig te zijn (achterhand en binnennachterbeen eronder) is hij in dat hele weekend geen een keer gestruikeld.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:05

Ik ben heel erg bezig met mijn houding&zit, is eigenlijk voor mij ook de basis. Maar toch zoek ik nog naar iets wat hem wellicht kan belemmeren door mijn houding, want dat is wel iets wat ik inderdaad voor mogelijk houd. Als ik die ander mocht geloven liep hij namelijk redelijk oke onder haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:08

Lelies schreef:
Ik ben heel erg bezig met mijn houding&zit, is eigenlijk voor mij ook de basis. Maar toch zoek ik nog naar iets wat hem wellicht kan belemmeren door mijn houding, want dat is wel iets wat ik inderdaad voor mogelijk houd. Als ik die ander mocht geloven liep hij namelijk redelijk oke onder haar.

Ik zie dat je in Utrecht woont. In De Bilt zit Karmie Stroeve, daar heb ik erg goede ervaringen mee. Misschien kan zij jullie helpen?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:10

Lelies schreef:

Wat is je vraag dan nog?
Even die klassieke instructeur onder de arm nemen, VEEL grondwerk doen en daarna weer met je huidige instructeur aan de slag voor onder het zadel (ALS die volledig aansluit bij wat je nodig hebt ... Heel vriendelijk van jou dat je niet iemand zomaar wilt wegschuiven, maar soms werkt het gewoon niet. Het is niet omdat een instructeur super is bij de ene combinatie, dat dit ook zo is voor een andere.)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:12

Daar heb je helemaal gelijk in Mylady. Ik denk dat ik dat ook gewoon moet gaan doen, er is nu wel wat nodig om weer vooruitgang te gaan boeken.

En dank je wel voor je tip [***]!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:15

Lelies schreef:

http://www.akasha-rijkunst.nl/
Kijk hier eens naar. Geen idee of dit ongeveer in de buurt is (ben van België :D ), maar als er iemand jou correct kan leren zitten is zij het wel! Anders even navragen of er bij jou in de buurt geen instructeurs zijn die van haar een opleiding hebben gekregen. Zeker een aanrader!!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:19

Het liefst zou ik gewoon aan de slag gaan met iemand die me goed kan helpen met -uiteraard- mijn houding en het doorrijden van mijn paard op dressuurmatig gebied, gericht op de KNHS wedstrijdsport.
Ik wil het vriendelijk houden natuurlijk, maar ook rijden zoals ik zelf ook altijd rijd: met hoofdstel en zadel. Ter afwisseling is het prima om eens met kaptoom en pad te rijden, maar het moet ook goed gaan met het harnachement waar ik normaliter mee rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:22

Lelies schreef:
Het liefst zou ik gewoon aan de slag gaan met iemand die me goed kan helpen met -uiteraard- mijn houding en het doorrijden van mijn paard op dressuurmatig gebied, gericht op de KNHS wedstrijdsport.
Ik wil het vriendelijk houden natuurlijk, maar ook rijden zoals ik zelf ook altijd rijd: met hoofdstel en zadel. Ter afwisseling is het prima om eens met kaptoom en pad te rijden, maar het moet ook goed gaan met het harnachement waar ik normaliter mee rijd.

Dat kan hoor, wat jij wil. Ik rijd ook gewoon met zadel en bit, maar heb geen haast...... Een goede klassieke instructie kan je zeker helpen, maar het gaat niet "snel".

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:25

Lelies schreef:
Longeren doe ik regelmatig en dat gaat eigenlijk heel goed (zeker tov een paar maanden geleden zelfs!). Hij stapt netjes, draaft netjes en vlot en de galop zelfs verzameld! Onder het zadel is dit alleen heel anders. Het feit dat er iemand op zijn rug zit zorgt direct weer voor disbalans.

Balkjes gebruik ik ook regelmatig met longeren. Ik durf dat niet meer met rijden te doen, bang dat hij valt. Hij is ook een behoorlijke onbenul!

Dit ^ met daarbij dat er een andere ruiter op gereden heeft waar die "oke" onder liep, doet mij denken dat het inderdaad aan jouw ligt... Komt even heel hard over misschien maar bedoel hiermee te zeggen dat ik gok dat jij niet in balans bent waardoor je paard dat ook niet is.

Lelies schreef:

Ga op zoek naar aan andere instructeur! neem die waar je zo tevreden over bent waar je het eerder over had...

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:34

Welke instructie bedoel je Adrienne?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:51

Heb met mijn Fries ook gehad dat ik problemen had. Ik heb er toen even een vriendin op laten rijden en die kreeg meer voor elkaar dan mij. Ze rijdt op hoger niveau en soms is een andere frisse kijk net even wat je nodig hebt. Ook wel eens een instructrice er op laten rijden in de les. ik bedoel ook niet dat je m weg moet brengen om volledig door n ander te laten oppakken maar gewoon zo nu en dan.
Ik vond het ook wel verhelderend om even van de kant af te kijken hoe het er uit ziet.

Het is maar 1 dingetje wat je ook kan proberen, verder idd wat afwisseling, balkjes enz. nou ja alles is hier verder wel genoemd

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 11:55

Dat kan zeker fijn zijn, maar uiteindelijk moet hij het toch echt met mij doen :) Over het algemeen is hij ook niet makkelijk te rijden door anderen, een schrale troost. De laatste die erop zat is ook een ruiter die op hoog niveau rijdt, dat kan zeker van invloed zijn geweest op haar gevoel hierover.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:12

Lelies schreef:
Voor de kar beleren is mij juist ontraden, omdat hij dan lekker in het tuig kan gaan 'hangen' en nog steeds de focus zal leggen op die voorhand.

Als hij goed beleerd en gereden wordt voor de kar, is dit geen punt. Want ook daar moet hij leren om op de achterhand te lopen. Hier regelmatig paarden gehad die en onder het zadel en voor de kar liepen. Nooit een probleem gehad met in het tuig gaan hangen.

Ook de paarden van de marathonrijders worden afwisselend voor de kar en onder het zadel getraind. Als in het tuig hangen een probleem zou zijn, zouden zij dit niet doen.

Voor de kar kun je hem onbelast sterker laten worden over de rug en in de achterhand.

En zou ook eens buiten je comfortzone van de klassieke dressuur gaan kijken. Misschien vind je daar ook oefeningen waarbij je paard sterker wordt.
Mij is altijd geleerd dat een jong paard voorwaarts moet lopen, dan gaat hij op een gegeven moment steeds meer gewicht richting de achterhand plaatsen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:16

Sonja schreef:
Heb je er wel eens een osteopaat bij gehad?

Precies!

Mijn 1e vraag zou zijn: weet je 100% zeker dat je paard fysiek in orde is?

Als het antwoord daarop: JA! is, dan zou ik verder kijken naar oefeningen en trainingsvormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:23

FriesWytske schreef:
Lelies schreef:
Voor de kar beleren is mij juist ontraden, omdat hij dan lekker in het tuig kan gaan 'hangen' en nog steeds de focus zal leggen op die voorhand.

Als hij goed beleerd en gereden wordt voor de kar, is dit geen punt. Want ook daar moet hij leren om op de achterhand te lopen. Hier regelmatig paarden gehad die en onder het zadel en voor de kar liepen. Nooit een probleem gehad met in het tuig gaan hangen.

Ook de paarden van de marathonrijders worden afwisselend voor de kar en onder het zadel getraind. Als in het tuig hangen een probleem zou zijn, zouden zij dit niet doen.

Voor de kar kun je hem onbelast sterker laten worden over de rug en in de achterhand.

En zou ook eens buiten je comfortzone van de klassieke dressuur gaan kijken. Misschien vind je daar ook oefeningen waarbij je paard sterker wordt.
Mij is altijd geleerd dat een jong paard voorwaarts moet lopen, dan gaat hij op een gegeven moment steeds meer gewicht richting de achterhand plaatsen.

Maar voor zover ik weet, wordt het onder het zadel rijden ondersteunend aan het aangespannen rijden ingezet, om het werk ik het tuig te verbeteren.

Ik heb nog nooit gehoord van deze situatie andersom, dus een paard inspannen om 'm onder het zadel te verbeteren?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:27

En toch gebeurt het met regelmaat dat een paard eerst voor de kar beleerd wordt, zodat hij sterker in zijn/haar lijf wordt. En pas een jaar later onder het zadel beleerd.

En mijn reactie was meer op dat ze dan gaan hangen in het tuig. Dus op het bit, volgens degene die dit tegen ts heeft gezegd. En dat klopt dus niet. Als je maar de juiste menner er achter hebt zitten. Net zoals dat geld bij onder het zadel. Hoe streng is degene die de leidsels/teugels vast heeft. Is die soepel in zijn/haar handen. Dan gaat een paard wat op de juiste manier getraind wordt niet hangen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:30

Waar ik als ruiter te lui ben (vooral in de overgangen, ze wandelt er een beetje in zeg maar) ben ik als menner juist veel actiever. In het tuig zou mijn paard nooit zo de overgangen maken als die ze onder het zadel wel doet. Natuurlijk laat ze wel hetzelfde beeld zien, maar doordat ze van veel voor de wagen zo sterk wordt heb ik daar onder het zadel wel degelijk profijt van en geen hinder.

Er van uitgaande dat je traint voor de wagen, doordat ik zelf niet gehinderd wordt door pijn in heup kan ik de overgangen voor de wagen zelfs netter rijden als onder het zadel. Voor de wagen struikelt ze bijvoorbeeld nooit. Dus ik snap wel dat het punt besproken wordt.

Mijn merrie staat nu ook ijzerloos, maar komt met ijzer en opzet sneller weg als met haar platvoetje zonder ijzer. Vandaar mijn punt, omdat het bij ons helpt.

Reactie op laatste post: paard 'hangt' voor de wagen bij mij dus niet en onder het zadel wel. Maar ik wil dus niet zeggen dat je hem vooral moet beleren, maar als het een interesse is, is hangen geen reden om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:34

FriesWytske schreef:
En toch gebeurt het met regelmaat dat een paard eerst voor de kar beleerd wordt, zodat hij sterker in zijn/haar lijf wordt. En pas een jaar later onder het zadel beleerd.

Interessant! Ik ken het echt niet, heb ook (te) weinig menners in mijn omgeving. Ik 'ken' het eigenlijk alleen in de zin van een jong dier inspannen zodat de eerste -tig kilometers rechtuit/buiten gelopen worden, en dan heb je het doorgaans vooral over sterker worden in botten en pezen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:53

Ik trigger even op niet beleren voor de wagen. Ik reageer niet veel meer op bokt maar wil vanwege mijn zeer positieve ervaringen hier toch op reageren.

Ik heb een paard wat mn door zijn bouw snel/makkelijk op de voorhand loopt.
Bij de het opbouwen na een blessure in de voet kreeg ik de boodschap dat ik echt scherp voor moet waken dat hij teveel op voorhand wil lopen. Ik ben toen ook op advies van de DA meer met werk voor de wagen aan de slag gegaan, omdat je ze onbelast toch sterker kan maken. En de afwisseling vinden ze nog leuk ook, mijne in ieder geval zeker weten.

Toen hij af en toe voor de wagen liep gooide hij zich in het tuig. Nu we een eigen wagen hebben en ong twee maal per week mennen heb ik een paard wat zich nog weinig in tuig gooit, hele lijf goed gebruikt en heel belangrijk, achter steeds beter is gaan gebruiken. Kortom, door het lopen voor de wagen is hij veel sterker geworden en veel meer gaan buigen in de sprong. Voor de wagen moeten ze ook meer door het heel lijf lopen, al vinden ze dat in het begin heel moeilijk. Het van achter naar voren is vele natuurlijker en makkelijker voor hem geworden. Uiteraard ben ik hier onder de man ook veel mee bezig en wordt hij regulier door een osteopaat (tevens DA) nagekeken. En alles in consent met de DA. Ik heb dus heel erg veel baat bij voor de wagen trainen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:03

En hoe train je dan OKHannes, haal je de winst dan vooral uit het 'kilometers maken' buiten (weg, bos etc), of ben je ook met het karretje de bak in gegaan en daar gaan dressuren?
Leuk hoor eens een andere kijk :j