Zonder zadel slecht voor de rug??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Re: Zonder zadel slecht voor de rug??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:46

Maartje, zou je willen uitleggen waarmee niet en waarom? (Ik ben gewoon heel erg geïnteresseerd in jullie meningen)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:55

De pony waar ik eerst op reed zat ik ook best eens zonder zadel op. Ik heb best wat spek op mijn kont en hij had ook wel wat spieren en vetjes. Was behoorlijk rond, weinig schoft en hele vlakke gangen, zat dus best lekker. Dit was dan even een rondje in de wei of van de wei naar stal rijden ofzo. Ik zal niet snel zonder zadel naar les gaan, omdat ik dan toch meer aan het werk wil en dat niet zo goed kan zonder zadel. Ook lijkt me de drukverdeling niet helemaal ideaal zonder zadel, je hebt dan een veel kleiner zitvlak. Maar ik geef op de manege ook wel eens een zonder zadel lesje hoor, leer je van zitten.
Maar als jouw instructrice weet dat een zadel echt niet past, vind ik dat ze daar wat mee moet doen. En niet alleen zo rijden dat je paard daar minder last van heeft. Want als het echt niet past krijgt het paard daar uiteindelijk toch wel last van.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:23

Ik denk dat er weinig afhangt van het feit of het met of zonder zadel is, maar meer aan de zit van de ruiter.
Ook met zadel kan het dier mega last hebben van de ruiter.
En dan te bedenken hoeveel zadels er verkeerd liggen. .

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:03

Zal wel van verschillende factoren afhangen, maar de kans is groot dat het niet gezond is voor het paard. Zeker van die dunnere paarden, is zowel voor de ruiter als paard geen pretje.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:54

Interessant topic en goed dat je hier bewust mee bezig bent!
Voor een keertje kan het inderdaad geen kwaad, op langere termijn ligt het aan je drukverdeling en
je zit. Als je stil kan zitten in de draf zal dat al een hele hoop schelen ten opzichte van iemand die erg hobbelt. Zonder zadel rijden is dus niet per se slecht of goed, maar het ligt er (zoals met alles) aan hoe het gedaan wordt.

Bij mijn pony merk ik, ondanks dat mijn zadel perfect past, dat hij fijner/ontspannender loopt zonder zadel. Puur omdat ik dan zelf net wat ontspannender en makkelijker zit :+

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:05

Ik heb altijd geleerd dat de drukverdeling niet goed is zonder zadel, een enkele keer durf ik het wel eens te doen, maar om de genoemde reden ben ik er geen fan van.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:48

Ik heb een iberica christ barebackpad met inlages, en ook een heel goed op maat gemaakt passend zadel. Maar toch onder de barebackpad ontspant mijn paard makkelijker, en de oefeningen als travers en schouderbinnenwaarts ect gaan makkelijker. Bovendien voel je veel meer wat er onder je gebeurd. Ook het feit dat je zonder beugels rijd maakt dat je meer in balans zit en niet bijv. toch meer op die ene stijgbeugel leunt en daardoor zonder erg toch scheef zit... Persoonlijk denk ik niet dat het schadelijk is voor je paard en dat je bewuster bezig bent met je zit, wat ook weer prettig is voor je paard.

LynnRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:22

Ik rij meestal met zadel omdat ik dat gewoon lekkerder vind zitten :) Het hangt wel een beetje af van de bouw van je pony. Die waar ik op rij is vrij dun dus ik vind het lastig om m'n evenwicht op haar te bewaren :D
Ik denk niet dat het echt kwaad kan, mits je er inderdaad 'goed mee omgaat'. Inderdaad; bonken is nooit goed, maar op het moment dat je opzich een prima houding hebt kan het denk ik niet echt kwaad.

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:53

Wij reden hier vroeger altijd zonder zadel, daar leer je gigantisch van hoe je je op je paard moet zitten. Een goeie zit, dan heeft je paard er lijkt mij geen last van.
Zonder zadel krijg je een hele goede zit, mijn zusje haar pony (Bwelsh) die bokt gigantisch hoog, (heeft nergens last van!) Maar mijn zusje blijft het beste zitten zonder zadel.

Shawn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:14

Ja, zonder zadel is wel degelijk slecht voor de rug en dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Deze tijd leggen we een zadel op de rug om de drukpunten over de rug te verdelen. De zitbeenknobbels die je hebt belemmeren o.a de zenuwen van een paard, waardoor deze bij regelmatig zonder zadel rijden last kan krijgen van zijn rug. En nee, ook niet als je zit goed is, is zonder zadel rijden oké. Die zitbeenknobbeltjes houd je altijd, dik of dun, goede zit of slechte zit, lang of kort: Je houd ze en je belemmert onder andere zenuwen in een paard zijn rug. Deze kunnen niet goed herstellen als je regelmatig (lang) zonder zadel rijd, dus beter niet teveel doen dus. *\o/*

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:35

Ik denk dat de instructrice een goed uitgangspunt te pakken heeft. Het lijkt mij inderdaad niet wenselijk om kosten wat het kost op een ongespierde rug te gaan hobbelen waarmee het paard alleen maar met zijn kop in de lucht loopt uit verzet. Leuk dat ze echt vanuit het paard beredeneert. Maar een slecht zittend zadel is net zo zeer schadelijk... Eigenlijk is het ook maar een rare sport.. dat rijden op een paard terwijl het niets natuurijk is voor een paard. ;)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:40

ik vind zonder zadel rijden zelf niet slecht voor het paard. zonder zadel is de natuurlijke houding van het paard, en het zadel is door de mens bedacht. paarden zijn wel gewend wat te dragen, maar of het slecht is voor de rug? dat is voornamelijk een mening.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:43

Ik weet dat als ik zonder zadel op mijn paard stap hij gaat bokken. (maakt niet uit stilstaan of galop). Met barebackpad is dit niet zo.

Shawn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:54

sardientje schreef:
ik vind zonder zadel rijden zelf niet slecht voor het paard. zonder zadel is de natuurlijke houding van het paard, en het zadel is door de mens bedacht. paarden zijn wel gewend wat te dragen, maar of het slecht is voor de rug? dat is voornamelijk een mening.

Nee. Zadels zijn er juist zodat je de rug van je paardje niet molt, niet gewoon voor de lol *\o/*

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:59

sardientje schreef:

Wanneer er wetenschappelijk bewijs beschikbaar is, is mening weinig van tel, vind ik. Of dit bewijs betrouwbaar is laat ik terzijde, ik heb me niet verdiept, want ik rijd nagenoeg nooit zonder zadel. Wel word ik graag op de hoogte gesteld van zo'n bevindingen, we zijn immers nooit volledig op de hoogte van de al dan niet negatieve effecten die we hebben op onze geliefde viervoeters.

Shawn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:02

Mh, ik heb ergens ooit een topic gelezen over de gevolgen van zonder zadel rijden. Zal eens kijken of ik dat kan vinden en daaruit even bewijs kan halen. :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:10

Een zadel, met harde boom, is uitgevonden om de rug van het paard te ontlasten door het beter verdelen van het ruitergewciht; westernzadels, cavaleriezadels, endurance zadels zijn daar goede voorbeelden van ( O.a. bijv. voor de cavalerie en paarden die soms wel 8 uur of meer aan het werk moesten.) Een Engels zadel geeft ook al veel meer een piekbelasting door de korte boom, maar dat is dan ook meer een "sport zadel". Een slecht zittende ruiter of te zware ruiter kan een fikse piekbelasting geven op de rugspier van het paard; een super zittende, atletische ruiter zal het paard al veel minder belasten op die rugspier.
Kort zonder zadel rijden kan geen kwaad, ik maakt vroeger buitenritten van een paar uur zonder, maar echt lange ritten zijn niet aan te raden.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:41

Ido schreef:
sardientje schreef:

Nee. Zadels zijn er juist zodat je de rug van je paardje niet molt, niet gewoon voor de lol *\o/*

molt? paarden hebben een sterke rug, sterk genoeg om een mens te dragen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:07

sardientje schreef:
Ido schreef:

molt? paarden hebben een sterke rug, sterk genoeg om een mens te dragen

Natuurlijk gaan ze niet in twee breken, Sardientje :=
Maar er zijn onderzoeken die aantonen dat je, doordat je gewicht ongelijk verdeeld is over de rug van je paard, wel schade kan toebrengen. Dat betekent natuurlijk niet dat men nooit zonder zadel mag rijden, maar de boodschap is, zoals dat bij de meeste dingen is: doe het met mate. Dat is beter voor je paard, want dan krijgt hij steeds de kans om te herstellen van de voor ons 'onzichtbare schade' die je misschien toebracht aan je paard bij dat leuke ritje zonder zadel :)

groetjes

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:23

https://scientifichorsemanship.wordpress.com/2013/03/

Citaat:
Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan immers problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.

Vele ruiters genieten van het rijden met een boomloos zadel of zonder zadel, omwille van het betere contact met de paardenrug.Wie toch graag boomloos of zonder zadel rijdt, houdt er best rekening mee dat het risico op drukpijn toeneemt met duur, het gewicht van de ruiter en de snelheid van de gang. Korte ritten of trainingen in stap met een lichte ruiter zijn dus het minst schadelijk.

en hier op Bokt is deze vraag al eerder gesteld: [AR] De gevolgen van zonder zadel rijden

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:32

Als je het te vaak doet is het zeker slecht voor de rug omdat je zitbeentjes op aders, spieren en zenuwen drukt kan dit na een tijdje problemen veroorzaken

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:38

De mensen die zeggen dat het 'niet erg is', moet ik van kotsen.

Het is wel degelijk erg.
Iedereen heeft zitbeentjes in z'n achterwerk zitten, weten we allemaal.
Die drukken op spieren, zenuwen en aders.
Als dat gebeurt bouwt zich een chronische schade op.
Die schade laten paarden niet merken omdat het vluchtdieren zijn en als ze pijn laten merken, zijn ze een makkelijke prooi.

Dat je zegt: 'Ze reden vroeger ook zonder zadel', is ook raar.
Vroeger wisten mensen niks van anatomie.
Dat is dus gek, als je ons daar mee vergelijkt.

Ook de mensen die zeggen dat zonder zadel rijden natuurlijk is, hebben geen gelijk.
Het hele principe van rijden is al onnatuurlijk, het houden van paarden binnen hekken eigenlijk al.
Het zadel is ook onnatuurlijk, maar niet minder onnatuurlijk, en beter voor het paard zelf.

1x per maand mag wel.
Omdat de opgelopen schade dan hersteld is.

Mensen met barebackpad of dekje zijn ook niet 'cool'.
Die verdelen de druk niet goed genoeg.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:39

san4nie schreef:
De pony waar ik eerst op reed zat ik ook best eens zonder zadel op. Ik heb best wat spek op mijn kont en hij had ook wel wat spieren en vetjes. Was behoorlijk rond, weinig schoft en hele vlakke gangen, zat dus best lekker. Dit was dan even een rondje in de wei of van de wei naar stal rijden ofzo. Ik zal niet snel zonder zadel naar les gaan, omdat ik dan toch meer aan het werk wil en dat niet zo goed kan zonder zadel. Ook lijkt me de drukverdeling niet helemaal ideaal zonder zadel, je hebt dan een veel kleiner zitvlak. Maar ik geef op de manege ook wel eens een zonder zadel lesje hoor, leer je van zitten.
Maar als jouw instructrice weet dat een zadel echt niet past, vind ik dat ze daar wat mee moet doen. En niet alleen zo rijden dat je paard daar minder last van heeft. Want als het echt niet past krijgt het paard daar uiteindelijk toch wel last van.

Spek of vet boeit niet.
Iedereen heeft zitbeentjes en iedereen zit op die ene plek, bij je paard.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:03

af en toe zonder zadel rijden is nog niet zo'n probleem, echter dit constant doen kan tijdelijke en chronische rugklachten bij het paard veroorzaken.

Iedereen ongeacht je postuur heeft zitbeenknobbeltjes en deze duwen ongeacht type paard precies op de zenuwen.

Een zadel is gemaakt om de druk goed te verdelen en om dat stuk vrij te laten. de drukpunten liggen dus niet op de zenuwen van de rug. Zover ik weet verdeelt het westernzadel de beste druk omdat deze ook gemaakt zijn om uren op een paard rond te brengen en niet voor 30 min tot een uur in de bak. Dit kwam ergens uit een test (helaas weet ik even niet welke site dit was)

Ik was altijd voorstander van zonder zadel rijden en vond een barebackpad voldoende als ik later mijn eigen paard had. Ik ben toen het internet eens af gaan struinen en kom tot de conclusie dat heeeeeeel af en toe erop klimmen zonder zadel nog niet de grootste problemen opleveren maar wel wel het geval kan zijn als je dit regelmatig doet.
Buiten dat is het onprettig voor het dier zelf.

Ik moet er nog steeds meer over gaan lezen maar kwam toevallig dit tegen dus deel alvast wat ik tot nu toe ondervonden heb