Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sardientje schreef:ik vind zonder zadel rijden zelf niet slecht voor het paard. zonder zadel is de natuurlijke houding van het paard, en het zadel is door de mens bedacht. paarden zijn wel gewend wat te dragen, maar of het slecht is voor de rug? dat is voornamelijk een mening.
sardientje schreef:ik vind zonder zadel rijden zelf niet slecht voor het paard. zonder zadel is de natuurlijke houding van het paard, en het zadel is door de mens bedacht. paarden zijn wel gewend wat te dragen, maar of het slecht is voor de rug? dat is voornamelijk een mening.
Ido schreef:sardientje schreef:ik vind zonder zadel rijden zelf niet slecht voor het paard. zonder zadel is de natuurlijke houding van het paard, en het zadel is door de mens bedacht. paarden zijn wel gewend wat te dragen, maar of het slecht is voor de rug? dat is voornamelijk een mening.
Nee. Zadels zijn er juist zodat je de rug van je paardje niet molt, niet gewoon voor de lol
sardientje schreef:Ido schreef:Nee. Zadels zijn er juist zodat je de rug van je paardje niet molt, niet gewoon voor de lol
molt? paarden hebben een sterke rug, sterk genoeg om een mens te dragen
Citaat:Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan immers problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.
Vele ruiters genieten van het rijden met een boomloos zadel of zonder zadel, omwille van het betere contact met de paardenrug.Wie toch graag boomloos of zonder zadel rijdt, houdt er best rekening mee dat het risico op drukpijn toeneemt met duur, het gewicht van de ruiter en de snelheid van de gang. Korte ritten of trainingen in stap met een lichte ruiter zijn dus het minst schadelijk.
san4nie schreef:De pony waar ik eerst op reed zat ik ook best eens zonder zadel op. Ik heb best wat spek op mijn kont en hij had ook wel wat spieren en vetjes. Was behoorlijk rond, weinig schoft en hele vlakke gangen, zat dus best lekker. Dit was dan even een rondje in de wei of van de wei naar stal rijden ofzo. Ik zal niet snel zonder zadel naar les gaan, omdat ik dan toch meer aan het werk wil en dat niet zo goed kan zonder zadel. Ook lijkt me de drukverdeling niet helemaal ideaal zonder zadel, je hebt dan een veel kleiner zitvlak. Maar ik geef op de manege ook wel eens een zonder zadel lesje hoor, leer je van zitten.
Maar als jouw instructrice weet dat een zadel echt niet past, vind ik dat ze daar wat mee moet doen. En niet alleen zo rijden dat je paard daar minder last van heeft. Want als het echt niet past krijgt het paard daar uiteindelijk toch wel last van.