Centered riding, meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:54

Heeft je instructrice releases met je gedaan? Vraag daar anders de volgende keer eens naar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:56

Wat bedoel je met releases?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:00

Die helpen het weefsel rond je gewrichten ontspannen, waardoor je makkelijker kan meebewegen met je paard. Je instructrice kan die bij je doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:00

Ik volgde ook centred riding lessen. Ben 2 jaar gestopt ivm 2 zwangerschappen snel achter elkaar maar ik wil het gauw weer gaan oppakken zodra ik weer mag sporten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:04

Imre, je bedoelt niet het drukken op de triggerpoints?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:09

Darkcrystal: ik had een mazzeltje dat ik het eens ergens tegen kwam is ook niet het originele maar een gekopieerde versie. Het originele boek is echt heel slecht te vinden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:23

Voor de mensen die aangaven nog geen CR instructeur te hebben gevonden: Hier kun je een lijst vinden met CR instructeurs in Nl met geldige licentie.

Belmera schreef:
Ook ik heb n tijd CR lessen gereden. Was best n omschakeling maar zo fijn dat paardlief ook laat merken dat als ik beter zit,zij beter kan lopen! Helaas mogen er op de huidige stal geen instructeurs van buiten af komen. Dus wil nu gaan proberen of ik ook wat aan een cursus of clinic heb zonder paard.

Ik weet dat je bv bij Alona ook mee kan doen met een "leenpaard" bij de opleiding, dat geldt misschien ook wel als je daar student rider bent. En bij Stal Mansour organiseerden ze in het verleden in ieder geval en misschien nog steeds open clinics ook met paarden van henzelf. En waarschijnlijk zijn er ook wel CR instructeurs die een paard beschikbaar stellen voor hun lessen.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:29

misschien hebben jullie hier iets aan open clinic voor iedereen die interesse heeft in CR https://www.facebook.com/events/768326739916698/
of deze, de instructeursopleiding https://www.facebook.com/events/383226328526930/
Beide clinic's worden door Margreet Bouwmeester in Kootwijkerbroek gegeven

Zelf heb ik de CR instructeurs opleiding level I ook gedaan. Daarna heb ik regelmatig les gehad van Bernadette Nijhuis (http://www.hippischetrainingen.com/zit-beweging)

Zelf heb ik het meeste baat bij de flexchair trainingen door een hele goede fysio. Je kunt namelijk wel CR oefeningen doen maar als je eigen lichaam niet goed in elkaar zit is het effect niet optimaal. Voor mij geldt, "meten in weten" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:18

Flexchair wil ik ook nog eens doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:30

Anoniem schreef:
Zo dacht ik dus , hoe langer de beugels hoe langer mijn been hoe beter mijn zit.
Mooi niet dus, ik ging juist mijn benen afsteken en zat niet meer goed op mijn zitbeenknobbels..

huh? Dat heeft niets te maken met de lengte van je beugels.
Maar wel met de spanning of ontspanning van je bekken en hoe je je heupen hebt op een paard.
Juist met benen lang en (zelfs zonder beugels) krijg je juist beter voor elkaar los en ontspannen te leren op je paard te zitten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:39

Mijn instructrice is tevens fysio (en bijna afgestudeerd dierfysio) en werkt ook met de flexchair. Ik heb diverse flexchairsessies gehad en dit was erg nuttig. Je komt erachter hoe je bekken functioneert bij het rijden en wat je eventuele probleemzones zijn. De sessies werden gecombineerd met uitleg over humane biomechanica en lessen te paard. Super! Flexchair is echt een aanrader, vooral als je moeite hebt met het volgen van de bewegingen via je bekken en op de juiste plaatsen stabiliseren en loslaten.

IJssnuiver, leuk dat je ook bij Alona de training gaat doen! Dan zien we elkaar daar wel in april en mei. Voor het laatste blok neem ik trouwens twee van mijn eigen paarden mee als lespaard, dus als je nog nooit op een IJslander hebt gereden, is dat je kans ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:50

Nombrado, zitten met en zonder beugels maakt veel verschil. Zonder beugels kun je goed werken aan balans en ontspanning, maar dan hangen je benen helemaal af. Met beugels aan wordt je been gepositioneerd, ofwel er ontstaan hoeken in je beengewrichten: heup, knie en enkel.
Die hoeken mogen niet te klein zijn, maar absoluut ook niet te groot, want dan verliezen de gewrichten hun verende werking. Het been wordt dan overstrekt doordat de ruiter te veel naar de beugels 'reikt' en het bekken kantelt te veel naar voren (zit komt te veel op het schaambeen ipv op de zitbeenknobbels). Bij te kleine hoeken wordt de beweging geblokkeerd en gaat de ruiter juist neigen naar stoelzit (bekken te ver naar achteren gekanteld).
Maar er zijn uiteraard veel nuances tussen deze twee uitersten en welke beugellengte voor jou als ruiter het meest functioneel is, hangt af van je rijstijl en je individuele anatomie. En van de breedte van je paard, het type zadel waar je mee rijdt ...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:51

Klopt, maar dat heeft alles te maken met een spanning in het bekken wat nog los gelaten mag worden.
Om "In" je paard te kunnen zitten is dit essentieel om dit te leren ontspannen.
Als men teveel moet reiken om de beugels te pakken te krijgen? dan ligt dat aan het zadel en de beugelophanging, niet aan de ruiter en diens rechte zit.
Zoals je staat, zit je op je paard, met je knieeen ligt gebogen.
En goed laag door je buik ademen.
Het is niet voor niets dat men vroeger (en nu in het buitenland ook) op opleidingen leert zitten. Beugels uit en leren ontspannen zitten (en handjes los ;-) )
Krijg je zoiets :+
https://www.facebook.com/video.php?v=81 ... nref=story

oja, en om goed te leren werken en bewust te worden van je bekken...
ga op Merengue of Salsa dans les :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:12

Ik overstrek. Ik rijd overigens niet in een dressuurzadel mocht iemand dat willen weten, maar een soort westernzadel/endurance.
Zonder zweetbladen en dus ook geen wrong.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:18

Anoniem schreef:
Ik overstrek. Ik rijd overigens niet in een dressuurzadel mocht iemand dat willen weten, maar een soort westernzadel/endurance.
Zonder zweetbladen en dus ook geen wrong.

duw je dan je benen naar beneden ofzo?
Of duw je je hakken uit?

overigens is een western zit weer anders dan een dressuurzit
ook een springzit is weer anders....
vandaar de verschillende soorten zadels.
Bij western hoor je juist je benen naar voren uit te duwen als je dat vergelijkt met dressuur
Met een endurance zit hoor je ontspannen te kunnen meebewegen met je paard, zowel in snelheid als in een stap. Vooral met lange afstanden is het zeker handig goed ontspannen te leren zitten. Dus zonder het uitdrukken van hakken of spanning in de benen.

Allereerst goed leren zitten zonder beugels, totdat je de ontspanning in het bekken/heup onder de knie hebt en dan kan je gewoon met kortere beugels rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:24

Ik kan prima zitten zonder beugels:alleen scheef.
Ik knik in.
wat ik dus ook doe mét beugels. Ik druk een hak vreselijk raar uit, waardoor ik een been afsteek...
Krijg het moeilijk uitgelegd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:36

Anoniem schreef:
Ik knik in.
wat ik dus ook doe mét beugels. Ik druk een hak vreselijk raar uit, waardoor ik een been afsteek...

Dan zit je met je bekken scheef.
En ik vermoed dat je je rechterheupbeen iets verder naar voren moet doen.
Dan komt vanzelf je been ook recht.
(troost je, iedereen is scheef, ook de paarden :+ )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:13

Askja: ik doe dit weekend deel 1 en eind april 2, dus helaas dan zien we elkaar niet :) .
Hihi leuk aanbod, ijslanders zijn leuk!! Heb op IJsland afgelopen november met een ijslander gereden.

Ts: release en de triggerpoints zijn 2 verschillende dingen. Beide wel enorm waardevol.

Vandaag een enorm leerzame eerste cursusdag. Maar ik ben een beetje te moe om nog uitgebreid verslag te gaan doen. Dus mocht er interesse zijn, schrijf ik een verslagje na het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:46

Nombrado, ik denk niet dat jij vanaf een scherm kan weten hoe ik zit.
Dus ik ga af op de kundigheid van mijn instructrice.

Klinkt goed ijssnuiver!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:08

Darkchrystal, je hebt gelijk dat er zonder beeld van jou als ruiter weinig concreets valt te zeggen over de oorzaak van het inknikken. Het komt wel heel veel voor, en het is in ieder geval al goed dat je je er bewust van bent, hoe frustrerend dat ook is. Dan kun je werken aan verbetering. Veel ruiters voelen het niet eens. Het zou trouwens kunnen dat je si-gewricht naar 1 kant wat geblokkeerd is. Als het inknikken zo hardnekkig is. Dan zijn aan die kant de betrokken spieren ook verkort. Misschien eens na laten kijken door een fysio of osteopaat/chiropractor?

Jammer IJssnuiver, dan doen wij idd niet aan dezelfde lichting van de instructeurstraining mee. Leuk dat je op IJsland hebt gereden, dan maak je de paarden ook mee in hun natuurlijke omgeving en dat is erg gaaf! En IJsland is natuurlijk onvergetelijk mooi.
Laatst bijgewerkt door Askja op 22-03-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:09

Anoniem schreef:
Nombrado, ik denk niet dat jij vanaf een scherm kan weten hoe ik zit.
Dus ik ga af op de kundigheid van mijn instructrice.

Anoniem schreef:
Ik knik in.

Tuurlijk.
Maar voor mij is 1 + 1 =2
Heel simpel gedacht, is het uitdraaien aan 1 kant gerelateerd aan het bekken.
Als je het zelf op een stoel zittend of staand zou proberen , zou je het al voelen.
Daar hoef je zelfs geen instructeur voor te zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:11

Askja schreef:
Darkchrystal, je hebt gelijk dat er zonder beeld van jou als ruiter weinig concreets valt te zeggen over de oorzaak van het inknikken. Het komt wel heel veel voor, en het is in ieder geval al goed dat je je er bewust van bent, hoe frustrerend dat ook is. Dan kun je werken aan verbetering. Veel ruiters voelen het niet eens. Het zou trouwens kunnen dat je si-gewricht naar 1 kant wat geblokkeerd is. Als het inknikken zo hardnekkig is. Dan zijn aan die kant de betrokken spieren ook verkort. Misschien eens na laten kijken door een fysio of osteopaat/chiropractor?

Jammer IJssnuiver, dan doen wij idd niet dezelfde cursus. Leuk dat je op IJsland hebt gereden, dan maak je de paarden ook mee in hun natuurlijke omgeving en dat is erg gaaf! En IJsland is natuurlijk onvergetelijk mooi.

Ik heb al zeker 10 jaar afspraken bij de chiro, afgelopen jaar ook ischias gehad en weer naar fysio en chiro geweest.
Het blijft drama.
Weet soms ook niet meer waar ik ermee heen moet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:11

Oh, ik wil heel graag centered riding doen, maar zit geen instructeur in de buurt! :(
Zelf een clinic organiseren is de enige mogelijkheid, maar of je daar echt resultaat mee boekt?

Ik lees er in ieder geval positieve dingen over!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:19

Dan heb je er wel veel in geïnvesteerd Darkchrystal! Balen dat het zo hardnekkig is. Met het risico je nog een tip te geven die je al gehoord hebt: je kunt ook kijken of je het kunt bijsturen door, op het moment dat je voelt dat je heup inknikt, je andere been ietsje op te trekken (hak/knie) en tegelijk je zitbeenknobbel aan die kant met de spieren rond je heup iets naar binnen te duwen. Wel gedoseerd, anders ga je zitten wringen. Lekker ontspannen je benen af laten hangen en steeds kleine, korte correcties doorvoeren en goed bljven voelen. Op die manier kun je je bekken beter positioneren en je inknikkende heup geleidelijk gemakkelijker laag houden. Oefenen in stap zonder beugels, voltes en wendingen afwisselen met rechtdoor rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:35

Ben je al eens bij een oefentherapeut (Mensendieck of Cesar) geweest, DC? Die heeft mij enorm geholpen. Ik had ook al jaren manuele therapie en fysiotherapie, maar liep daar vast. Mijn Cesartherapeute kon me weer vooruit helpen. Daarnaast ga ik een aantal keer per jaar naar de osteopaat.